Ryhtyisinkö perhepäivähoitajaksi?
Kertokaa kokemuksia, näkemyksiä ja vinkkejä te, jotka olette perhepäivähoitajan hommaa tehneet.
Suunnittelen ryhtyväni yksityiseksi pph:ksi, voisin ottaa alkuun kaksi lasta omien lisäksi.
Millaista on, mitä pitäisi tietää?
Kommentit (18)
Juttelin jo kunnan suuntaan asioista vastaavan kanssa eikä mitään kiinnostusta esitetty koulutustani kohtaan.
ap
myös puolisen vuotta sitten. Sitä ennen olin 6v. kotiäitinä kahdelle lapselleni.
Koulutusta alalle ei ole.
Olen siis ykstyinen pph. ja silloin ei koulutusta tarvitse ollakkaan. On ihan vanhemmista kiinni haluavatko antaa lapsia hoitoon hoitajalle jolla ei ole koulutusta.
Minusta homma on ollut aivan todella ihanaa :).
Kaksi lasta minulla tällä hetkellä hoidossa, joten rahaahan tästä ei hirveästi tienaa.
Minä saan 560e lapsesta ja tuosta pitää maksaa yel ja verot sekä lasten ruoka, askartelutarvikkeet yms.
Muita hankitoja ei tarvinnut tehdä, koska lelut, rattaat,potta yms. löytyi jo omasta takaa.
Minusta on mukavaa touhuta lasten kanssa. Ja ihanaa ,että lapset tulevat niin mielellään meille hoitoon ja vanhemmat kiittelevät lastensa hyvästä hoidosta.
Lopetenkin kesäkuun lopussa. Mulla 2 omaa ja 2 hoitolasta. Nuorin on 2,5v. ja se on omani. Hoitoajat on klo 7-17 välillä. Kivempi olis jos lapset haettais viimeistään klo.16 mutta se on aika mahdotonta monille. Ja jos toinen hoitolapsi haetaankin aikaisin voi toinen olla viiteen jolloin se ei hyödytä mitään. Sairaslomilta ei saa mitään korvausta ja kun on kaksi omaa on ne tietysti välillä kipeänä.
Oma koti on koko ajan sotkuinen ja kuluu tietty myös. Mitään omia asioita ei pääse hoitamaan vaan kaikki pitää tehdä viikonloppuisin. Omat lapset myös ovat reagoineet välillä raskaastikkin. Ovat mustasukkaisia ja kokevat raskaaksi sen että aina joku on täällä aikaisin aamulla kun heräävät.
Plussaa se että tämän ansiosta mulla on ollut varaa olla kotona kuopuksen kanssa tää viimeinenkin vuosi kun tuo kodinhoidontuki yksistään ei olisi riittänyt.
Saako noihin hankintoihin mitään tukea vai meneekö ne ihan pelkästään hoitomaksuista?
Paljonkos tuosta nyt sitten jää käteen, alle tuhat joka tapauksessa...?
Netistä kun lukee, niin monet sanovat, että vuorokaudet menevät ympäripyöreiksi - onko oikeasti näin?
ap
Jos olen itse kipeänä, hoitolapset menevät varahoitoon, eikö vain?
Jos meidän kotona olevat lapset ovat kipeinä, menevätkö hoitolapset myös silloin varahoitoon?
Miten ne korvaukset menevät, siis vähennetäänkö hoitomaksusta aina ne päivät, jolloin lapsi ei syystä tai toisesta ole ollut hoidossa? Päiväkotimaksuistahan ei vähennetä mitään, ennen kuin lapsi on ollut kaksi viikkoa sairaana.
Ap vielä pohtii
Yksityisenä pph:na voit periaatteessa kirjata sopimukseen mitä haluat. Jos itse sairastun mulla on oikeus 3 palkalliseen vapaaseen per kk. Muut vähennetään hoitomaksusta. Samaten ylimääräiset lomat. Joulun välipäivät pidin lomaa niin että sitä ei vähennetty hoitomaksusta. Se oli valmiiksi merkitty hoitosopimukseen. Jos lapsi pitää itse vapaapäivän sitä en hyvitä. Mutta ehkä siitä johtuen toinen perhe pitää myös vanhempien lomilla lasta täällä yli 8h päivässä...
yksityinenhän saa valita myös itse hoitolasensa.
Suosittelen sisaruksia. Itselläni on siis siskokset hoidossa ja ovat 7.30-15-45.
Isoimmat hankinnat (esim. rattaat) saa vähentää verotuksessa.
Ja myös n.108e/lapsi on verotonta tuloa, ns. kulukorvauksena.
Minun työpäiväni kestää tasan tuosta 7.30 -15-45.
Ja mikä parasta tuona aikana olen tehnyt myös kotityöt. Eli kun lapset lähtee voin vaan lösähtää vaikka vain sohvalle,eikä minun tarvitse alkaa pyykkejä pesemään tai tiskikonetta tyhjentämään :).
Olenkin sellainen kotiäiti tyyppi joten siksi tämä minulle sopiikin :).
Sairaana ollaan todella harvoin ja tänä aikan ei kertaakaan minu tai omien lasteni takia ole tarvinnut sairaslomalla olla.
Tosin nuo lomat jokainen hoitaja sopii itse lasten vanhempien kanssa. Siis miten menee maksut yms. Itselläni on sopimuksessa,että minusta johtuvan poissaolon vuoksi ei maksua mene, mutta jos poissaolo ei johdu minusta, eli vaikka hoitolapet ovat kipeinä niin maksu menee normaalisti.
Entäs kesät? Päiväkodissahan heinäkuut on ainakin monessa kunnassa maksuttomia, mitä ne pph:lla ei toki voi olla. Mutta käsittääkseni aika monet lapset ovat sitten kesällä pidempään lomalla. Onko pph:lla kesälomaa?
ap
Jos olen itse kipeänä, hoitolapset menevät varahoitoon, eikö vain?
Jos meidän kotona olevat lapset ovat kipeinä, menevätkö hoitolapset myös silloin varahoitoon?
Miten ne korvaukset menevät, siis vähennetäänkö hoitomaksusta aina ne päivät, jolloin lapsi ei syystä tai toisesta ole ollut hoidossa? Päiväkotimaksuistahan ei vähennetä mitään, ennen kuin lapsi on ollut kaksi viikkoa sairaana.
Ap vielä pohtii
Yksityisenä voit määrittää itse ehtosi. Ei varmaankaan oman taloutesi kannalta olisi fiksua vähentää hoitomaksua päivistä jolloin hoitolapsi ei syystä tai toisesta ole hoidossa. Ja muutenkin kannattaa miettiä puolikkaiden alle 6v. ottamisen kannattavuutta (ainakaan puolipäiväsen hinnalla).
Me olemme sopineet niin että pph saa palkallisena yhden sairaslomapäivän, sen jälkeen vähennetään hoitomaksusta. Ja kun meidän lapsi on poissa hoidosta syystä tai toisesta, maksetaan hoitomaksu täysimääräisenä ja ihan mielellään. Saamme todellakin rahalle vastinetta.
Tietoa löytyy mm. www.hoitopaikka.net.
Varahoitoahan ei ole ellet itse/vanhemmat sellaista järjestä.
ja lopetan nyt kesäkuun loppuun. Heinäkuussa eletään sitten pyhällä hengellä ja elokuussa takas omaan työpaikkaan.
Varmaan pph työ sopii toisille, sillä monet on tehnyt sitä vuosikymmeniä. Mun juttu se ei ollut (ja sen oikeastaan arvasin jo etukäteen) vaikka lasten kanssa työskentelen muuten vakinaisessa työssäni. Sitä rakastan. Mulle vaan on tärkeää että koti ja työ on erikseen ja että on jonkinlaiset selkeät työajat ja lomat. Koti on pyhä. :)
Hei! Kannattaa tiedustella omasta kunnastasi, onko tarvetta uusille kunnallisille perhepäivähoitajille. Kunnallisena on monia etuja verrattuna yksityisenä perhepäivähoitajana toimimiseen. Omassa kunnassani on työvoimapulaa ja määräaikaiseksi perhepäivähoitajaksi pääsin ilman varsinaista koulutusta.
Kunnallisena järjestyy varahoito sinun tai omien lastesi sairastaessa, paperitöitä on minimaalisesti eikä myöskään tarvitse itse etsiä asiakkaita. Sosiaalisia kontakteja ja vinkkejä työhön saa muita hoitajia tapaamalla.
Huonoina puolina mainittakoon ettei itse voi valita työaikojaan eikä perheitään. Joskus täytyy vain erottaa työ ja vapaa-aika selkeästi, kun rupeaa pännimään joku kasvatuksellinen asia johon viitataan kintaalla. Kunnasta riippuen olet ehkä myös velvoitettu hoitamaan varahoitolapsia toisen hoitajan sairastaessa tai ollessa lomilla.
työn hyvät puolet
-saa olla kotona hoitamassa omia lapsia, laittaa koululaisen kouluun ja ottaa vastaan koulusta
-ei tarvitse lähteä aamuisin minnekään
-voi työpäivän aikana hoitaa osan kotitöistä
Miinuspuolet
-koti kuluu
-raskas työ
-kova vastuu ja vastaat kaikesta yksin
-pieni palkka, pienet kulukorvaukset
-pitkät päivät, minun työpäivä n.7-16.20. Onneksi nykyisin saa vapaapäiviä ylitöistä
-et voi lähteä hoitamaan lääkäri ym.käyntejä työpäivän aikana, melkoisen järjestelyn takia
-jos pieniä lapsia, paljon vaipanvaihtoa yms.hankalaa
Johtopäätös; teen tätä työtä sen aikaa kun nuorin lähtee kouluun. Sen jälkeen en enää
Kyselenkö väärään aikaan päivästä? :)
ap