Tein veljestäni lastensuojeluilmoituksen
Siis heidän perheestään. Perheessä yksi 2-vuotias lapsi. On jo pitemmän aikaa ollut sellaisia merkkejä etten voinut enää vaan katsella sormien läpi asiaa. Olen yrittänyt puuttua asiaan, mutta saan vaan aina huutoa niskaan, niin katsoin parhaakseni että ulkopuolisen tahon on puututtava tilanteeseen. On päihteitä, yleistä rytmittömyyttä elämässä jne... En edes tarkalleen tiedä mitä kaikkee, mut välillä kuulen kautta rantojen kaikenlaisia huhuja. No, veljeni sai nyt sitten tietää että minä olen ilmoituksen tehnyt. (Ei nyt väliä mitä kautta) No tästäkös se soppa sitten syntyi! Veljeni ei ymmärrä että tein ilmoituksen jotta he saisivat jotain tukea jokapäiviseen elämäänsä. Nyt ei ole minkäänlaista rytmiä, valvotaan yöt ja nukutaan päivät jne. Eli jos joku opettaisi ihan normaalia arkista elämää heille. Olenko mielestäni tehnyt oikein? Veljeni syyttää minua että yritän hajottaa heidän perhettään. Pelkäävät huostaanottoa jne. mutta sehän on ihan viimeisin asia johon sosku rupeaa, yrittävät ensi kaikkea muuta. Eli ei sitä minkään pelkän ilmoituksen takia tehdä, vaan pitää olla jokin painava syy. No, veljeni ja hänen vaimokkeensa eivät halua ymmärtää millään että tein ilmoituksen koska olen huolissani ja tarkoitin tällä vain hyvää. Todella kurja fiilis....
Kommentit (8)
jos se nyt jotenkin kiittelis sua...
Ja ymmärrän, että teit ilmoituksen rakkaudesta. On todella kurjaa katsoa sivusta, kun lähimmäinen tuhoaa itseään ja perhettään.
jos se nyt jotenkin kiittelis sua...
turha varmaan kiitoksia odottaa sellasesta. Jos sulla on jotain tuntuvaa nöyttöä siitä että lapsi voi siellä huonosti niin oli ehkä aiheellista ilmottaa mutta muuten on kyllä aika kettumaista toimintaa..
Ls-asiakkuus on aina lapsella, lapsi on päähenkilö.
mutta tuskin veljesi tulee ikinä kiittämään sinua. Tuskin hänellä itsellään on halua muuttua, mutta hyvä että teit sen lapsen takia.
Perheessä huumeita ja rikollisuutta, joten aika uhkaavana koen tilanteen. Toivon, että tämä toimisi eräänlaisena herätteenä heille ja laittaisi hommat ruotuun. En nähnyt muuta vaihtoehtoa kun eivät kuuntele muuten. En jää odottelemaan että jotain todella pahaa pääsee sattumaan! En siis todellakaan tätä v-mäisyyttäni tehnyt!
johtuu siitä, että itsekin tietävät, että ongelmia on, eivät vaan itse ole vielä siinä pisteessä, että pystyisivät hakemaan apua. Hyvä että autoit, vaikka ei veljesi perhe sitä ehkä nyt vielä ymmärräkään, vasta myöhemmin, kun vähän selviävät ongelmistaan.
Lastensuojeluilmoituksesta sen verran, että kouluhoitaja teki meidän teinistä sellaisen, kun teini oli kertonut kuinka usein ja paljon oli käyttänyt alkoholia viime syksynä, ja minä kyllä kiitin kouluhoitajaa. Mutta olin jo itsekin miettinyt, mihin voisi ottaa yhteyttä jotta saisimme apua, joten olimme valmiita sitä ottamaan vastan. (Ja olemme saaneet apua, emme varsinaisesti lastensuojelusta, heidät olemme tavanneet vain kerran, mutta päihdeklinikalla olemme käyneet nykyään tyttö noudattaa kotiintuloaikoja eikä ole muutamaan kuukauteen ollut ryyppäämässäkään).
Siis jos oikeasti tilanne on lasten fyysistä tai henkistä hyvinvointia uhkaava niin sitten teit oikein, ainoan mitä voi tehdä. Mutta jos taas tämä on niitä tapauksia joissa on kyse vaan vähän erilaisista näkemykistä siitä miten lapsiperheessä pitää elää niin sitten on aika v-mäistä alkaa omasta veljestä ilmoituksia tehdä. Kyllä meilläkin eletään yöpainotteisetsi ja joskus juhlitaankin lasten nähden, ja joku tiukkis varmaan voisi pitää elämäntapaa lapsille sopimattomana, mutta lapset on pärjäilleet hyvin ja kyllä ottaisin nokkiin minäkin jos joku ilmoituksen tekisi. Vaikka kuinka sitten lasten parhaaksi ja hyvää tarkoittaen. Se ilmoitus voi aiheuttaa perheelle merkittävästi haittaa pahimmillaan.