Apua hammastuskaan!!
Eli tuossa otsikossahan se jo tulikin: Meillä poika tänään tasan 4kk ja on tehnyt hampaita jo hyvän aikaa. Ekaksi näkyviin tulivat poskihampaat ylös, ja nyt viime yön tuskallisen huutomaratonin jälkeen tänään huomasin alhaalla toisen kulmahampaan pilkottavan. Ylhäällä kulmahampaat saattavat myös puhjeta ihan koska vain.
Poika on kuolannut kovasti jo viikkokausia, ja tarttuu kaikkeen mahdolliseen mihin ylettää. Mieluiten järsisi minun kättäni. Meillä on käytössä "kuminen"/muovinen viilennettävä purulelu ja pehmeitä ja kovia puruleluja. Olen antanut jopa kovaan omenanlohkoon hinkuttaa ikeniään. Tämä toki valvotusti. Yöt on saanut jotenkin nukuttua normaalien kahden syötön lomassa Panadolin avulla, mutta viime yönä ei auttanut suppokaan. Tosin se saattoi tulla kakan mukana poiskin.. Annoin kuitenkin 4 aikaan yöllä panadolia suun kautta, mutta meillä mixtuura ei tunnu tehoavan niin hyvin kuin suppo..
Aika monta yötä ollaan valvottu jo aiemmin hampaiden vuoksi, mutta nyt tuntuu menevän vain pahemmaksi. Ja juuri, kun saatiin tassuhoidon avulla nukahtaminen sujuvammaksi!! Meillä siis valvottiin yli 3kk mahavaivojen takia..
Kaipaisin todella jotakin hyvää vinkkiä kuinka tuota pienen tuskaa saisi helpotettua. Hänellä on koko ajan peruslämpö koholla, tai lämmön puolella. Olen yrittänyt myös hieroa varovasti ikeniä puhtaan harson läpi.
Apua..
t. väsynyt miikuli
Kommentit (4)
jääkaappi kylmä porkkana, toki tulee suttua mutta ennemmin pesen pyykkiä tiheempään kun annan pienen kärsiä, viilentävistä puruleluista ei ollut apua mutta kumisesta mitä sai oikein kunnolla jyrsiä niin se oli hyvä, toinen hampaitten pesu ja siinä samalla hellä ikenien hieronta harjalla on myös tehonnut ja sitten jos on ollut oikein kipee niin olen antanut panadolia (nestemmäistä) niin ja yks mikä on kans ollu käytös on kuivattu ruisleipä, vaihtaa vaan uuteen kun alkaa pehmiään ettei mee liian isoja paloja kurkkuun.
en tiä onko näist mitään apua mut tällasia meil on kokeiltu
L&Rasmus 7kk (synt.9.11.07)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=bd083af6-36d5-11dd-a840-…!
Meidän tyttövauva, 7kk, tekee juuri yläetuhampaita ja on välillä todella kärttyinen. Esikoisella aikoinaan juuri nuo hampaat olivat pahimmat.
Olen laittanut hedelmäsoseita jääkaappiin ja antanut kaiken muunkin ruoan ja juoman mahdollisimman viileänä. Samoiten juuri nuo porkkanat sun muut olen antanut järsittäväksi. Mieluiten kyllä järsisi meidän vanhempien kättä :/
Panadolia tehokkaammaksi supoksi meillä on havaittu buranan suppo. Ovat kuulemma pidempivaikutteisia ja juuri hammassärkyihin parempia. Tiedä sitten. Jos yhtään tietää milloin vauva kakkii (meillä joka ilta säännöllinen) niin antaa lääkkeen sen jälkeen. Suun kautta otettava panadol ei tehoa meilläkään niin hyvin kuin supot.
Kurjia nämä yövalvomiset, toivotaan teillekin jotain apua! Yleensä ekat hampaat ovat tiukimmassa ja muut ehkä tulevat helpommin. Esikoinen kävi nukkumaan öitä kokonaan vasta 2.5 vuotiaana ja nyt on kuopus valvottanut...ehkäpä sitä joskus nukutaan.
T: Nasulina ja tytöt 3.3v ja 7kk
Meillä on pelkkä tissimaito vasta ravintona, eikä allergioiden vuoksi olla suositeltu kiinteiden aloitusta kuin vasta vähitellen 5kuisena. Olen kuitenkin antanut hinkuttaa ikeniään siis siihen omenaan ja nyt aion antaa ruisleipää ja porkkanaakin sitten. Se porkkanahan on varmaan tosiaan hyvä juttu, kun on niin viileäkin. Poika tosiaan mieluiten järsisi minun kättäni, joten keksin antaa hänelle mokkahansikkaani järsittäväksi. Tuntui olevan oikein mieluinen. Sehän on sellainen pehmeä luttero. Tosin ei järin hygieeninen vaihtoehto..
Voi nasulinu, toivotaan, että teilläkin pian nukuttaisiin. Meillä herätään nykyään 3kertaa yöllä tissille. On kyllä varmaan lohtutiissikin siinä matkassa, mutta toisaalta toinen rinta on alkanut ehtymään, joten ei voi tietää varmasti etukäteen onko nälkä vai ei..Kiitokset buranasuppo vinkistä. Käynpä noutamassa! : )
miikuli
Olisiko joku, jolla olisi yhtään saman tyyppisiä kokemuksia? Vaikka vuosien takaakin?
miikuli...