Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joilla paino ei nouse loppuraskaudesta?

17.11.2005 |

Moi,

siinä siis kysymys, johon toivoisin kannanottoja. Raskausviikkoja on nyt kasassa 35 ja oma painoni on kaksi kuukautta(!!) pysynyt samoissa lukemissa. Kohtu toki on kasvanut koko ajan, vauva luonnollisesti myös. Muista syistä olen käynyt kuukauden välein äitiyspoliklinikalla 3d-ultrassa, joten sikäli vauvan kasvua on pystytty hyvin seuraamaan.

Ihmetyttää vain tuo, että oma paino on pysynyt niin tiiviisti samoissa lukemissa. Punnitukset olen tehnyt aina rv:n vaihtuessa seuraavaan, aina samalla menetelmällä eli kotona alasti heti aamutoimien jälkeen. Tänään vaaka näytti jopa puolisen kiloa edellisten viikkojen punnistusta vähemmän. Kyllä tuo vaaka ainakin miehelleni ihan oikeita lukemia näyttää, itselleni se on tosiaan jo 8 viikkoa näyttänyt tismalleen samoja lukemia.

Kokonaisuudessaan paino on noussut raskauden aikana kymmenisen kiloa ja lähtötasoltani olen ollut hieman pyöreähkö (painoindeksi 24). Tuntuu, että olen viime aikoina syönyt kuin hevonen, mutta ilmeisesti vauva sitten kuluttaa niin paljon energiaa omaan kasvuunsa, ettei mitään jää ns. minulle itselleni. Body pumpissa kävin rv:lle 29 saakka ja sen jälkeen olen tehnyt sauvakävelylenkkejä sen minkä pystyn. Viime aikoina olen niitäkin vähentänyt aika lailla, kun voimat ei enää tunnu riittävän. Eli siitäkään ei pitäisi olla kyse, että jotenkin kuluttaisin energiaa ihan ylenmäärin liikunalla tms.

Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia? Parempihan tilanne tietysti on näin päin, ei ole sitten niin paljon kiloja karistettavana synnytyksen jälkeen. Olin vaan niin kovin varma, että olen juuri sitä tyyppiä naisia, jolle tulaa vähintään 20 kg per raskaus ja niistä 10 kg jää ns. pysyväksi haitaksi synnytyksen jälkeen... Toisin kuitenkin näyttäis käyvän! :-)

-Laura-

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei painoa tullut vielä ollenkaan (nyt rv 27+6) vaikka olen syönyt ihan normaalisti. Tai itseasiassa paljon enemmän kuin ennen raskautta, enkä ole voinut harrastaa liikuntaakaan sen enempää koska liitoskivut alkoi vaivata niin aikaisin. Ylipainoa oli jo ennen raskautta hieman (bmi 27) joten painoa ei ole väliksikään tulla, mutta olen oikeasti yllättynyt että olenpäässyt näin vähällä kun ei ole sen eteen mitään tehnyt.

Esikoista odottaessa painoa tuli vajaa 10kg ja silloin oli n. 3kk jakso jolloin paino ei myöskään noussut. Kertaakaan mulle ei ole painosta mitään sanottu, vauva kasvaa ja voi silti hyvin. Ensi viikolla on eka painoarvioultra (raskausdiabeteksen takia) ja sittenpä näkee minkä kokoinen tyyppi sieltä on tulossa, esikoinen oli vajaat 4kg

Vierailija
2/8 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin viime raskaudesta on jo yli vuosi, mutta mullakin painonnousu loppui n. kuukausi ennen synnytystä ja lopussa paino lähti jopa laskuun.Tärkeintä on kuitenkin, että kohtu ja lapsi kasvavat. Ehkä äiti ei vain tuossa vaiheessa enää tarvitse niin paljon " ylimääräistä" energiaa. Itsellä ainakin ruokahalu pieneni, varmaan koska kohtu painoi mahalaukkua ahtaalle. Painoa tuli muuten koko raskauden aikana vissiin n. 15kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ainakin minulla on kahdessa edellisessä raskaudessa oma paino pudonnut hurjasti, sillä alkupainoon tuli eka raskaudessa 7 kiloa ja jälkimmäisessä neljä! Viimeisinä kuukausina etenkään ei paino noussut, ja viimeisinä viikkoina laski. Neuvolan terkkari oli vähän huolissaan, mutta kun veriarvot ja paineet oli hyvät ja vauva & kohtu kasvoivat hyvin, sain " synninpäästön" .

Kokonaan toinen juttu onkin sitten se, että synnytyksen jälkeen paino pysyi tismalleen samana ja lopulta nousi väsymyksen ja masennuksen aiheuttaman hiilihydraattihimon myötä...

Vierailija
4/8 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotan kolmatta lastani syntyväksi tammikuussa ja paino on laskenut lähtöpainosta 8.2 kg. tosin sitä oli ihan omiks tarpeiks ennen raskautta ja sokeriarvojen takia jättänyt makean kokomaan pois. (lipsahduksia toki sattuu). koko aikana ei terkka oo saanu yhtään plusmerkkiä painonnousun kohdalle. Joka punnituksen yhteydessää " odottaa vesi kielellä" josko nyt saatais edes 100g lisää, mutta noin 180g viikkovauhdilla paino tippuu vaan koko ajan. viikkoja on kasassa 30+4. Vauva kasvaa hyvin sf mitta oli alkuviikosta 28,5 eli painonlaskusta ei haittaa kasvuun. edellisetkin lapset noin 4 kiloisia joten ei tästäkään pientä saa tekemälläkään.

Vierailija
5/8 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime punnituksessa paino oli laskenut 100 gr... Terkka kovasti muistutti, että pitää muistaa syödä eikä aterioita saa jättää väliin. Mielestäni olen kuitenkin syönyt melko tunnollisesti koko ajan. Kumma juttu.

Lähtöpainoltani olen alipainoinen, eli jokainen gramma on ollut tervetullut. Vatsa on kuitenkin kasvanut, eli en ole kovin huolissani. Mutta outoa silti.

Vierailija
6/8 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikosta 33 tullut lisää 100g.Yhteensä painoa tullut nyt 3kg.

Rv 36

Vierailija
7/8 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävi toisen lapseni kohdalla niin että paino putosi kolmen viimeisen viikon aikana 300g joka neuvolapunnituskerta...

Neuvolan täti sanoi että se on ihan normaalia kun synnytys lähenee. Oli tullut kuitenkin painoa siíhen mennessä n.16kg.

Jotkut sanoo että kun on enemmän lähtöpainoa (eli on vähn ylipainoa) kun alkaa odottaa, ei painoa tule välttämättä kun muutama kilo koko raskauden aikana. Näin tapahtui ystävälleni joka sai raskausaikana vaivaiset 5kg! Ja kaikki oli hyvin. Sai terveen lapsen jne.

Vierailija
8/8 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole noin kuukauteen tullut grammaakaan painoa, jos nyt ei ole laskenutkaan. Lähtöpainoltani olen hoikka, BMI 20, joten vähän ihmettelen asiaa. Rv nyt tasan 30 ja painoa tullut n. 7 kg, jotka tulleet siis viikkoon 26 mennessä. Mielestäni syön normaalisti, enkä edes harrasta liikuntaa.