Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoillislestadiolaiset eivät lievennä suhtautumistaan ehkäisyyn : Raja tuli vastaan

Vierailija
16.03.2012 |

http://freepathways.wordpress.com/2009/09/13/raja-tuli-vastaan/

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vain 10-15 vuotta sitten rauhanyhdistyksellä vielä erotettiin ihminen uskosta pois ja lopetettiin tervehtiminen jos oli ostanut kotiin tv-vastaanottimen.

Nytkä sitten se on sallittu? Eikö teille tule mitään seuraamuksia?

Vierailija
2/56 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vain 10-15 vuotta sitten rauhanyhdistyksellä vielä erotettiin ihminen uskosta pois ja lopetettiin tervehtiminen jos oli ostanut kotiin tv-vastaanottimen.

Nytkä sitten se on sallittu? Eikö teille tule mitään seuraamuksia?

Mitä seuraamuksia tuosta nyt vois tulla? Meillä telkkari ei ole olohuoneessa koska en muutenkaan halua taustameteliä alakertaan. On yläkerran aulassa ja sitä katsotaan sitten kun tulee jotakin mielenkiintoista ohjelmaa. Samalla ruudulla on myös kiinni wii. Pääasiassa katsotaan urheilua. Joitakin dokumentteja ja ajankohtaisohjelmia. Mun mielestä tv:stä tulee paljon hyviä ohjelmia. Tosin kyllä ilman sitäkin pärjää. Mun mielestä on aivan sama katsotaanko ohjelmia netistä vai tv ruudusta. Tiedän muitakin tuttuja joilla on tv. Ihan yhtälailla käydään seuroissa ja ollaan toiminnassa mukana. Meillä käy vieraita yms... T:4. (älkää kysykö miks tähän aikaan olen koneella, en vaan saanut unta joten tulin kuluttamaan aikaa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vl ja ihmettelen kyllä vastaustasi. Kysymyshän ei ole koskaan ollut siitä, katsooko niitä ohjelmia ja mitä katsoo. Vaan kysymys on siitä että onko kuuliainen jumalanvltakunnan neuvoille ja yhteisille päätöksille vai eikö ole. Synti ei ole televisio vaan tottelemattomuuden osoittaminen seurakunnalle. Nähdäkseni teidän kohdlala on käynyt niin että olette osoittanmassa tottelemattomuutta siionin päätöksille.

Vierailija
4/56 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piispojen puheissa oli paljon asiaa ja oikeanlaista kritiikkiä joka oli todellakin tarpeen. Silti ajattelen ja uskon myös siihen ettei piispatkaan ole jumalia tai jumalien asemassa, eli hekin voivat erehtyä opeissaan. Kristinusko on laaja käsite, luterilainen kirkko vain osa sitä. En usko esim kirkon oppiin siinä että kastamaton lapsi ei peri iankaikkista elämää. Eli jos lasta ei ehditä kastaa, joutuu hän helvettiin. Tarkoittaen, mm että taivaspaikasta tai helvettiin joutumisesta on kyse papin aikataulusta.

Itse ajattelen ettei elävä usko ole sidottu yhteen liikkeeseen, esim vl:iin, mutta kun tarkastelee luterilaisen kirkon oppeja ja kantaa moniin asioihin, en voi olla kaikkea myöskään hyväksymässä. Luterilainen kirkko muuttuu jatkuvasti liberaalimpaan suuntaa, raamatun sana muuntautuu jokaisen yksilön tarpeiden mukaiseksi. Kaikki alkaa olla sallittua yms. Minä en ole kuitenkaan ketään tuomitsemassa. Jumala sen tekee armollisuudessaan. Ja se on hyvä näin.

Vierailija
5/56 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitähän minun pitäisi nyt tehdä kun olen 14 ihanaa lasta synnyttänyt. Mitään en vaihtaisi heihin. En rahaa. En mainetta. En kunniaa. En mitään. Mutta näiden fanaatikkojuttujen jälkeen pohdin onko teidän mielestänne heillä kuitenkin oikeus elää?

Vierailija
6/56 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitähän minun pitäisi nyt tehdä kun olen 14 ihanaa lasta synnyttänyt. Mitään en vaihtaisi heihin. En rahaa. En mainetta. En kunniaa. En mitään. Mutta näiden fanaatikkojuttujen jälkeen pohdin onko teidän mielestänne heillä kuitenkin oikeus elää?

Sitähän ei voi tietää kuinka paljon näissä keskusteluissa provosoidaan kun taas jotkut provosoituu. Lapsiasiasta. Oli niitä 1 tai se 14, kukaan tuskin on halukas lapsista luopumaan. Jokaisella on oikeus elämään ja sen varmasti jokainen heille suokin. Iso perhe on rikkaus vanhemman ja lapsen näkökulmasta. Mutta sen edellytys on että perheessä voidaan hyvin. Vanhemmat voivat hyvin ja jaksavat huolehtia lapsistaan, lapsilla on turvallinen ja huolehtiva kasvualusta. Lapsi on aina lahja ja yksilö, ei lukumäärä. Jokaisesta tulee huolehtia rakkaudella. Mutta näin ei ole kuitenkaan kaikissa vl perheissä. Monissa isoissa perheissä lapset ovat taakka, lapset kärsivät siitä että vanhemmat eivät jaksa huolehtia jälkeläisistään, on väkivaltaa tms. Se on Jumalan sanan vastaista. Joihinkin vl perheisiin ei myöskään voi tulla lapsia ollenkaan/enempää fyysisten tai psyykkisten sairauksien vuoksi. Lasten saaminen/lukumäärä ei saa olla uskon mittari tai toisten ihmisten arvottamisen perusta.

Vierailija
7/56 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut pitääkö jokaisella olla iso perhe, jos ei oikeesti jaksa ja raskausajat on yhtä tuskaa ja kipua? Elämä naisena olis yhtä kidutusta?

Vierailija
8/56 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luterilainen kirkko muuttuu jatkuvasti liberaalimpaan suuntaa, raamatun sana muuntautuu jokaisen yksilön tarpeiden mukaiseksi. Kaikki alkaa olla sallittua yms. Minä en ole kuitenkaan ketään tuomitsemassa. Jumala sen tekee armollisuudessaan. Ja se on hyvä näin.

Tuosta Karpon dokkarista käy ilmi, että 70-80-luvuilla syntiä ja kiellettyä ovat olleet todella monet asiat, joita nykyään ei enää varmasti kukaan halua edes muistella. Esimerkkinä tietyn oululaisen ruokakaupan dissaaminen! Vai oliko se niin, että sai käydä vain yhdessä. Jos joku uskonveli tai -sisar näki että käydään jossain kielletyssä, seurasi rankaisemista.

Vierailija
9/56 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut pitääkö jokaisella olla iso perhe, jos ei oikeesti jaksa ja raskausajat on yhtä tuskaa ja kipua? Elämä naisena olis yhtä kidutusta?

on hienoa ja upeaa, että joku 14 lapsen äiti voi olla vain onnellinen ja kiitollinen, mutta moni paljon pienemmän perheen äiti itkee väsymystään ja uupumustaan, ja monen perheen lapset jäävät vaille isän ja äidin huomiota, kun vanhemmat vain eivät pysty jakaantumaan kaikkialle.

Minusta on järkyttävää ja hyvin ajattelematonta, että nämä onnistuneet ja tyytyväiset jättiperheiden äidit puheillaan ikäänkuin mitätöivät ja kyseenalaistavat niiden äitien tunteet, kokemukset ja USKON sillä, että ylistävät omaa elämäänsä eivätkä yllättäen oikein ymmärrä puheita ehkäisykiellon vahingollisuudesta. Saatetaan sanoa, että "jos joku ei selviä, hänen on haettava apua" tai vastaavaa, mutta ei anneta pätkääkään ymmärrystä ja empatiaa niitä (normaaleja!) äitejä kohtaan, joiden voimat alkavat kohdata rajansa peräkkäin syntyneiden kolmen, neljän tai viiden lapsen jälkeen.

Kuka tahansa lestadiolaisia perheitä tunteva näkee sen, että vanhemmat ovat tiukilla ja millaista onkaan sellaisen naisen elämä, joka tulee raskaaksi helposti ja kärsii pahoista vaivoista raskausaikoinaan? Sääliksi käy.

Vierailija
10/56 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luterilainen kirkko muuttuu jatkuvasti liberaalimpaan suuntaa, raamatun sana muuntautuu jokaisen yksilön tarpeiden mukaiseksi. Kaikki alkaa olla sallittua yms. Minä en ole kuitenkaan ketään tuomitsemassa. Jumala sen tekee armollisuudessaan. Ja se on hyvä näin.

Tuosta Karpon dokkarista käy ilmi, että 70-80-luvuilla syntiä ja kiellettyä ovat olleet todella monet asiat, joita nykyään ei enää varmasti kukaan halua edes muistella. Esimerkkinä tietyn oululaisen ruokakaupan dissaaminen! Vai oliko se niin, että sai käydä vain yhdessä. Jos joku uskonveli tai -sisar näki että käydään jossain kielletyssä, seurasi rankaisemista.

Moni asia on muuttunut, se on niin totta.

Vierailija
11/56 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko varsinkin perheen isot tytöt "pikkuäitejä" jotka ovat paikanneet, kun sinä et ole kyennyt olemaan joka hetki vastuussa ja hoitamassa?

Vierailija
12/56 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko varsinkin perheen isot tytöt "pikkuäitejä" jotka ovat paikanneet, kun sinä et ole kyennyt olemaan joka hetki vastuussa ja hoitamassa?

Totta kai niin on ollut. Niin on kaikissa suurissa vl-perheissä. Sitä pidetään ihan normaalina, osaavathan sitten hoitaa omiaan, kun saavat. En ole 27, mutta tiedän asiasta muuten.

Vierailija
13/56 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perushommia joutuvat tekemään, tiskikoneen täyttöä, imurointia yms. Lastenvahdijsi en ole uskaltanut jättää ennenkuin ovat olleet 18v.

Tosin naapurin 2 lapsisessa perheessä 10v hoitaa usein 6 vuotiasta..

Eli ei kannata aina olettaa asioita.

Perheessämme on ollut erittäin raskaita aikoja, mutta yhdessä olemme selvinneet niistä . En vain ymmärrä sitä että miksi se lapsi on niin paha asia. Toki odotus on raskastakin ja itsekin kokenut vaikeita aikoja, mutta silti näen että on ollut helpompi tehdä niinkuin omatunto sanoo. Olkoonkin että joku nyt sanoo että se on aivopesty..

Ajattelen niin että kun on rankkaa niin on monia tapoja helpottaa arkea .

En halua päteä tai syyllistää vaan herättää ajatuksia siitä että miltä meistä ison perheen äideistä tuntuu nämä kirjoitukset ja toisaalta myös siitä että miksi tuntuu että lapsen ehkäisy on se ainoa keino selvitä vaikka on paljon muitakin keinoja jaksaa monenlaisia asioita.

Itse ajattelen niin , että kun laulussa sanotaan : Herra Jeesus sun tahtos tietä.. EI ...mun tahtoni tietä...

Mutta usko on uskon asia - ei järjen asia.

Vierailija
14/56 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltaa jne. MUTTA käsittääkseni väkivaltaa , pedofiliaa, insestiä, huoruutta, alkoholismia, huumeita, murhia, tappoja, muita rikoksia, lasten heitteille jättöä, avioeroja, juoruamista, selkään puolittamista , itsekkyyttä jne. Jne. Löytyy melko paljon valtaväestöstä jossa osa ei edes usko yhtikäs mihinkään eli miksi aina lestat?

Itseäni alkaa jo tympiä uutisotsikot: leffojen suviseurat saastuttaa yms. Kuitenkin ovat enkeleitä verrattuna johonkin rokkikonserttihommiin. Ihmeellistä että ihan valtakunnallisten lehtien toimittajat ovat menneet tähän. Ihmettelen ammattitaitoa!

Vierailija
15/56 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyis tästäkin maasta yhä enemmän köyhiä. Ja työttömiä. Ja laiminlyötyjä lapsia. Kuka enää jaksaisi muita auttaa kun oma lastentarha kotona?

Vierailija
16/56 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asia on muuttunut, se on niin totta.

Minua kiusaa aina tietynlainen latistaminen ja uskon kapeuttaminen normien ja elämäntavan noudattamiseksi. Tämä on hyvin voimakas ja laajalle levinnyt uskomus mielestäni ry:llä, että uskovainen on se joka elää elämäntapakäsitysten mukaisesti. Että ei ulkonaisesti eikä käytöksellään poikkea "laumasta". Siinä on kristillinen usko latistettu irvikuvakseen. Kun ei yhtään auta pelastuksessa mitä me itse teemme ja jätämme tekemättä. Miten tämä on niin mahdottoman vaikea läksy meille. Armo on ansaitsematon armo. Täysin. Me emme voi "valita" uskovaisena olemista. *Huoh* Ehkä puhun seinille, tätä ei kukaan vl ymmärrä (itsekkin vl mutta en SRK-vl)...

Vierailija
17/56 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
18/56 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo karua kieltään siitä miten lestadiolaisten uskon määräyksiä muutetaan aina eri aikoina. Dokumentti on vuodelta 1981 jolloin televisio oli vielä ankarasti kielletty ja synti.

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/syntisin_silmin_12859.html#media=…

Nyt on monella lestadiolaisella telkkari eikä tee heikkookaan käydä silti uskovaisesta.

Missä on rehellisyys ja moraali?

Vierailija
19/56 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suviseuroissa. Ensi kertaa vl liikkeen oppimestarit joutuivat kuuntelemaan sapiskaa älyttömistä keksinnöistään, alistamisesta ja höperöistä epäraamatullisista opeistaan.

Vierailija
20/56 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tästä kolme piispaa puhui suviseuroissa.

voitko referoida, jos tiedät?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi