Heinäsirkkojen torstai turinat
Kommentit (22)
merenda:onnea neuvolaan...ei ne tuhrut varmaan mitään merkitse!!
ihmeellisesti ruvennu närästämään,ja jotain ruokaakin pitäis syödä mut mitään ei tee mieli ja jääkaapin avaaminen tuottaa tuskaa kun kaikki pahalta haisevat haistaa jo kaukaa!!!meillä ultraan vielä reilu viikko...ei jaksa odottaa!!
Mites muilla joko on mieliala vaihteluita tullu??minä itkee vollotan melkein koko ajan..
hende84 5+0
Aamu lähtenyt mukavasti liikkeelle, ei mitään öklötystä havaittavissa.
Marenda: lykkyä tykö neuvolareissulle!
Mukavaa torstaipäivää sirkat,
Saara rv 5+2
Liitynpä joukkoonne, vaikka en varmaan kovin usein pääse kirjoittamaan...
Olo on aivan järkyttävä suurimman osan vuorokaudesta ja olen vain väsynyt koko ajan, mutta muita oireita ei juurikaan ole ollut. Neuvolaajan sain vasta joulukuun puoleenväliin, joten mietiskelen tässä, että jos kävisi yksityisellä ultrassa.
Kovasti toivoin tätä vauvelia, mutta nyt tässä kaameassa väsymyksessä olen alkanut pelätä kaikkea... jospa en jaksakaan, jos olenkin liian vanha ja vauva on sairas... ja huono omatunto on tuon kaksivuotiaan takia, kun mamma on vaan väsynyt. Kaikkeen sitä ryhtyy.
Mutta päivä kerrallaan!
t. kertturuut 6+5
Tuntuu aivan oudolle pyöriä täällä odotus puolella...mutta mukavaa!
tissin päät on niiiiin kipeät että...ja maha sekasin, ollu jo jonku päivän. Ja välillä vihloo masua ja havaittavissa myös menkkamaisia tuntemuksia, mut ne kuulemma kuuluu asiaan.
Me ollaan miehen kans onnesta sekaisin...Jännittää vaan se ensimmäinen ultra 29.11, että kuuluuko sydänääniä...
joko olette kertoneet raskaudestanne tai millon aiotte kertoa...Me aateltiin ootella rauhassa tuonne joulun tienoille.
vaakku ja ihme rv5+3
Niin se vaan on aamu valjennut, tasaisenharmaana taas.
Pitäis kirjoitella tässä yksi raportti, jonka dead line on kohta, mutta ensin kirjoitan tänne raportin.
Tulepa Marenda sit kertomaan, miten neuvolassa meni. Eikös sitä vaaratonta tuhruttelua oo tosi monella alkuraskaudessa. Voi kun itsekin pääsis jo sinne neuvolaan. Aion noudattaa ohjeita ja ottaa sinne yhteyttä 7. viikolla niin kuin netissä lukee.
Oon jotenkin höperö tämän tuoreen raskauteni kanssa. Eilen illalla selasin netistä tietoa kaiken maailman ongelmista alkuraskauteen liittyen. Tuulimuna, kohdunulkoinen, keskenmeno...
Ihan turhaan kiusasin itseäni, mutta olen yleensä sellanen varmistelijatyyppi, ja nyt jänskättää kun en voi olla varma yhtään mistään. Sit kai helpottais vähän kun kuulis, että itunen on siellä oikealla paikallaan ja sen pikku sydän lyö... Uskon ja luotan siihen!
Palelee ja väsyttää, aamupala ei meinaa kelvata. Rinnat hitusen arat.
Onnellista odotuksenjatkoa meille kaikille! :)
Silmu 4+3
Onnea neuvolaan!
Itselläni eka neuvola oli siis tiistaina rv 7+5. Tosi eri aikaan on nuo ekat neuvolat, jokuhan sanoi täällä, että pääsee vasta rv 10. Toisaalta kateellisena luin miten joku sanoi, että th ultraa JOKA KERTA neuvolassa! Ei oo reilua, meillä on yksi ultra rv 11, jossa ei katsota mitään muuta kuin onko siellä ketään ja mitä viikkoja vastaan. Ei edes niskapoimuturvotusta. No, alan jo pian säästää yksityisen rakenneultraan...
Tiesittehän, että odottajan, ja muistaakseni myös imettäjän, täytyy syödä d-vitamiinia lokakuusta maaliskuuhun. Turha siis odottaa viikkoja ekaa neuvolaa, että kuulee tämän. Käykää ihmeessä ostamassa mini sun -tabletteja. Tarve taisi olla 2 kpl päivässä.
Ostin ennen neuvolassa käyntiä Sana Solia, jossa on d-vitamiinia ja muuta tarpeellista. Kysyin apteekissa käykö se odottajalle. Käy kuulemma ja niin siinä pullon kyljessäkin lukee. Neuvolan th sanoi, että sitä EI SAA SYÖDÄ, koska siinä on a-vitamiinia, joka on kielletty odottajalta! Aika hurjaa ja raivostuttavaa! Ajattelin kysyä maahantuojalta tarkemmin. Ehdin syödä sitä kaksi viikkoa :(
Mulla tuli tänään neuvolan kiekon mukaan rv 8 täyteen! Oon siis varma, että ultrassa siirtyy kolme päivää tai enemmän, mutta nyt saan ultraan asti iloita olevani pidemmällä :) Kertaakaan en oo oksentanut! Kop kop... Esikoista odottaessa hel..tillinen olo alkoi viikolla kuusi.
Suosittelen edelleen raskauspäiväkirjan pitoa. Kirjoita vaikka kerran viikossa muutama rivi fyysisistä ja henkisistä fiiliksistä sekä siitä, miten muut on suhtautunut uutiseen, mitä nimiä mietitte nyt jne. Mun esikoisen raskauspäiväkirja on mun suuri aarre ja nyt mielettömän hieno vertailukohta tähän raskauteen. Hopi hopi ostamaan vihkoa tai muistikirjaa! Lapsi arvostaa sitä taatusti myöhemmin.
Meidän odotuksesta ei tiedä kuin yksi ystävä. Muille kerrotaan jouluna tai tammikuussa. Esikoisen odotuksesta tieto levisi välittömästi, eikä saatu pitää salaisuutta itsellä. Lisäksi ajateltiin käydä veriseulonnassa rv 15 (että voi sitten hyvillä mielin odottaa), joten sen jälkeen sitten voidaan kertoa laajemmin.
Ajatelkaa, siellä ne pienet pyörii masussa eikä muut ei aavista mitään ;)
Liinaharja rv 8+0
Mulla vähän samanlaisia juttuja kun Silmulla..kauhea stressi et jos tää on kohdunulkopuolisen raskaus.. Inhottavaa stressata, toivottavasti häviää jossain vaiheessa. Netistä minäkin kävin eilen kaikenlaista tsekkaamassa..
Olo on aika kamala..koko ajan oksettaa ja joka paikkaan särkee. Tissit kipeenä /tuntuu et bleiseri ei mee kohta kiinni) ja tuntuu et mahakin ihan tuvonnu, huoh. Yllättävää, koska esikoista odottaessa ei ollut minkäänlaisia kolotuksia, olin elämäni kunnossa. Noo, kyllä se tästä.
Fiilikset on muuten loistavat, ihanaa kun tulee vauva taloon:) Varasin varhaisultran 1.12, toivottavasti siellä näkyis silloin jotain:)
Mutta aurinkoista torstaita Heiniksille,
-Tiziana 4+6..ehkä
Täällä ei edelleenkään oikein oireita.
Välillä pientä ällöoloa ja hermot on vähän kireällä.
En ole vieläkään varannut neuvolaa, teen sen ehkä ensi viikolla, kun ei sitä aikaa varmaan saa kuitenkaan kun rv 9 aikaisintaan. Mulla on koko ajan sellainen tunne, että ihan turhaan sinne neuvolaan varaan aikaa, kun tämä raskaus menee varmaan kesken :( Jotenkin mulla on huono fiilis, lähinnä kai sen takia että oireita ei juuri ole. Pelkään eniten sitä, että menen autuaan tietämättömänä niskaturvotusultraan jossa todetaan että vauva on kuollut jo joskus rv 6. Siis olenpa ihan kamalan negatiivinen, mutta tämä oireiden puuttuminen tuntuu musta oudolta, kun esikoisesta oli muistaakseni paljon enemmän oireita. Vaikka onhan tässä vielä aikaa pahoinvoinninkin alkaa, ehkä se sieltä tulee vielä kahta kauheampana.
Ai niin, ja palelu on kyllä ihan kamalaa. Tärisen ja tutisen koko ajan.
Juuh täälläkin palelee..mut taitaa johtua väsymyksestä! Taitaa olla myös raudanpuutettakin kun meinaa välillä huipata. Pitäis muistaa syödä noita multitabseja..Söin niitä esikoista odottaessanikin.
Mulla on kans alkanut kaikenmaailman pelot hiipimään pääkoppaan..kun oireet aika vähäisiä..ja sitten unet ollut keskenmenopainotteisia :( nooh, kattellaan ja odotellaan..ei kai se muu auta..
nyt syömään..poju tuli häiritseen kirjoittamista!
Emilia rv 6+4
Uskalsin nousta vasta 12:sta.. ajattelin nukkua tuon pahanolon ajan pois. (Söin joskus klo 8 leivän ja mustikkakeittoa ja painuin pehkuihin). Eilen kun sain tuta taas kunnolla mitä pahoinvointi on kun yritin nousta reippaana aikaisin. Nyt ei vielä mitään kuulu missään... vaikka olin jo suihkussakin :)
Pelottaa vietävästi mitä tulee kun täytyy mennä aamuvuoroon sunnuntaina. (normaalistikaan kun en tee aamuvuoroja).
Joku kyseli ollaanko kerrottu raskaudesta;
Itse olen kertonut siskolleni ja yhdelle ystävälleni, joka on raskaana... muut saavat sitten tietää joulunaikoihin, kun ollaan käyty np-ultrassa. Tällä kertaa mahakaan ei ole alkanut pullottamaan joten eiköhän tämä nyt maltetan pitää salassa sinne asti. Töissä voi sitten olla vaikeampaa jos näytän kovinkin pahoinvoivalta.
Ninni rv 7+4 (jee huomenna pääsee ultraan)
ihanan pirteä pakkaspäivä tuolla, pitkästä aikaa päästiin esikoisen kanssa ulos. Täällä on tullut vettä tai sitten on vain ollut koko päivä niin harmaa etten ole saanut itsestäni sen vertaa irti et ois pihalle päästy. Pakkasta oli vielä liki 8astetta kun kymmeneltä lähdettiin ulkoilemaan.
No huomattavasti reippaampi olo ulkoiltua.
D-vitskuista joku teistä jo mainitsikin. Suositeltu annos odottajalle/imettävälle on se 10 mikrogrammaa. Muistittehan myös foolihapon (ainakin siitä neuvola-aikaa varatessa muistuteltiin).
Uuh, mä oon tosi huono pysymään näissä " ruokintaohjeissa" esikoinen saa kyllä ravintonsa mut itse nappaa aina jossain käänteessä jotain nassuun.
Kiukku nostaa taas päätään turhankin herkästi raskaana ollessa. Eilen kirotun kananpalat ei suostuneet kypsymään minkään järkevän ajan puitteissa. Oli aivan kamala nälkä joten mussuttelin sitten riisit ja kastikkeet...ärh. Teki mieli vipata koko uunivuoka kanoineen pihalle.
No syödään sitä kanaa sitten tänään.
alli-alpo 5+0
tän raskauden suhteen. Ei siis mitään stressiä oo vielä pukannu esim. keskenmenosta tai muusta. Ekassa raskaudessa pelkäsin varmaan loppuelämän edestä ettei enää tarvii!? Ainoa mitä oon tässä mietiskelly niin sitä miten jaksaa vauvan ja reilun kaks vuotiaan kans. Esikoisen kans oli hyvä kun sai päivälläkin nukkua, mut nyt tilanne on toinen. Onneks miehellä on isyysloma ja kesäloma putkeen, niin saa sen arkirutiinin toimimaan (ehkä ).
Raskauden paljastamisesta......oon kertonut yhdelle kaverille pikkukakkosesta. Ja nyt viikonloppuna paljastun ihan varmaan, kun meillä on siskosten pikkujoulut. Kyllä ne tajuaa, kun alkoholi ei " maistu" . No can do! Vanhemmille kerrotaan vasta joulun tienoilla, saavatpahan siinä odottamansa joululahjan (= Erityisesti mieheni vanhemmat on tentannu et millonkas toinen...muutenkin ovat enemmän höyrypitä kun omat vanhempani.
Saara rv5+2
Yritän tässä samalla syödä jotain, että olo toivoakseni korjautuisi. En muistanutkaan että pahoinvointi voisi olla näin kamalaa ja ympärivuorokautista. Eilen oksensin ekana kerran ja tänään oon myös pari kertaa käynyt pönttöä halailemassa. Mitään ei meinaa saada syötyä tai ainakaan mitään lämmintä ateriaa. Mehut, viili, hedelmät, leivät ja hapankorput menee, pienellä pakolla ainakin. Toivottavasti tää tästä helpottuisi.
Olo on vetämätön. Uni maistuu, vaikkakin yöllä sitten valvon usein. Päiväunet oon ottanut kun kotona tämän viikon kerran olen. Mitenhän ensi viikolla töissä muka jaksaa nukkumatta ja oksentamatta.....
Enää ei ole juuri vuotoa ollut, välillä jotain tulee kun pyyhkii. Toivottavasti jää nyt siihen. Pieni pelko kytee kyllä alitajunnassa.
Eilen soitin neuvolaan ja kyselin noihin vuotoihin liittyviä juttuja. Ovat kuulamma todella yleisiä alkuraskaudessa. Minä en ole sellaista tiennytkään. Neuvola-aika on ensi kuun lopulla rv11. Täällä ne ovat vasta viikoilla 10-11. Np-ultraan ajattelin soitella aikaa, että saisi hyvän ajan, että mieskin pääsisi mukaan. Ne tehdään täällä rv 12 - 13+6.
Täällä ei vielä ole lunta, mitä jo odottelen kovasti. Onneksi pakkasta on vähän. Toivottavasti se pysyvä lumi sieltä tulisi pian.
Mukavaa päivää kaikille!!!
Kidelma rv. 6 +5
Tänne kuuluu sitä tavanomaista eli ei pahoinvointia, väsy painaa ja tällä hetkellä paleltaa kun kävin pari tuntia sitten ulkona, niin nyt sitten paleltaa loppupäivän...
Tilasin tänään alkuraskauden ultran ja sain sen 30.11, jolloin rv 7+2. Toivottavasti näkyisi sitten se sykekin:) Hirveä nälkä on vaivannut tänään koko päivän! Äsken söin lautasellisen ruokaa ja taas nälättää... Minä taidan olla ainut ihminen, joka lihoo ensimmäisen 12 vkon aikana suhteessa enemmän kuin loppuraskaudessa! Nyt on jo kilo tullut viikossa, huh huh:) Eipä sillä, ei pääse se pahoinvointikaan yllättämään kun koko ajan pupeltaa;)
Nyt taidan lähteä päikkäreille, kun sain tytönkin nukkumaan. Viime yö olikin vähän rauhaton, kun tytöllä on flunssaa.
Jaja ja pikkarainen rv 5+3
Täällä väsymys vain jatkuu ja nyt on tullut pahaa oloa :( Ei vielä oo tarvinnut käydä pönttöä halailemassa mutta tosi lähellä on ollut. Töissä istuin kahvipöydässä ja yhtäkkiä tuli sellanen pahan olon aalto että olin varma et joudun vessaan juoksemaan, mutta meni onneksi ohi. Toivottavasti jää vain tälle asteelle, oksentaminen on niin kamalaa :(
Sitten kyselisin että olisko joku kiinnostunut listaemon hommasta? Itse en varmaan jouda/jaksa olla täällä kovin paljon, joten jos joku ihana voisi alkaa päivittelee :) Tai mun puolesta käy että kuka tahansa meistä sirkoista sen päivittäis tarvittaessa, ihan miten vain.
Mutta nyt kattomaan emmeä (lue: nukkumaan sohvalle).
nellariina rv 7+0
En näköjään joka päivä ehdi kirjoittelemaan. Kuulumisia kävin kyllä lukaisemmassa eilenkin. Ei mullakaan suuremmin oireita oo. Ruoka ei kyllä tahdo oikein maistua.
Rv 8 paikkeilla on taidettu aiemmin kertoa läheisille ja niin varmaan nytkin. Asun pikkupikkupaikkakunnalla ja kerron mielummin ite kuin kyliltä kuullen. Olen myös niin pieni, että tosi pian rupeaa myös näkymään. Jumppaa on onneks enää kaksa kertaa ennen joulua. Niistä varmaan vielä selviän. Joulun jälkeen pitää sitte miettiä, meenkö ollenkaan.
Rautaa ei muistaakseni sais syödä alkuraskaudessa. En kylläkä muista, miks. Ja kyllä monipuolisten aterioitten pitäis riittää aika pitkälle. Olen tosin itsekin noita tabletteja yleensä jossain vaiheessa popsinu, jos on kovin ruennu väsyttämään. Ja myöhemmin sitte rautaa, kun mulla on luonnostaankin aika alhainen hb.
Reilun viikon päästä vois sitte jo neuvolaanki soitella.
Saa nähdä, miten maltan olla kertomatta, kun muutamille tekisi jo niin mieli sanoa. Mutta onhan se kivakin vähän pitää salaisuutena. Ja sitä paitsi saatta kyllä moni järkyttyäkin. Tähän asti meillä ikäerot ollu reilu 2v ja nyt ois sitte 1v 10kk. Ja neljäs siis tulossa.
Toivottavasti pahoinvoinnit helpottais ja älkäähän liikoja murehtiko!
Nautitaan tästä ajasta!
T@hti rv 5+4
Olen varovaisesti lueskellut teidän tekstejänne. Mun raskaus varmistui isänpäivänä, (laskettu aika 20.7 raskauslaskurin mukaan)mutta olen vähän varovainen vielä. Esikoista odotellaan ja yritystä takana jo 2,5 vuotta. Siksi on niin epätodellinen olo. Voiko tämä todella olla totta? Ultran sain parin viikon päähän, joten siihen asti tässä ollaan tulisilla hiilillä. Hymy huulilla -kuitenkin!
Mulla ei pahoinvointia ainakaan vielä ole ollut. Mahaa on kyllä juilinut ja myös painon tunnetta on ollut. Tänään aika oireeton päivä, mitä nyt rinnat on paisuneet. Ai niin, sain itkuraivokohtauksen miehelleni aivan yllättäen...nauruksihan se meni! Mies vain nauroi ja sanoi: " todellakin olet raskaana" . Se siitä oireettomuudesta sitten...
Mulla nuo pelot keskenmenosta, tuulimunasta ja kohdun ulkopuolisesta raskaudesta painavat takaraivossa. Tieto lisää tuskaa. Olen kuitenkin yrittänyt ajatella, että nyt nautitaan ja itketään sitten, jos itkun aihetta tulee. Tämä on kuitenkin ensimmäinen raskauteni ja kahden ja puolen vuoden yrittämisen jälkeen tuntuu MAHTAVALTA olla raskaana!!!! Toivon sydämestäni että pikkuiseni pysyy sisälläni ja kaikki menisi hyvin. Samaa toivon kaikille muillekin heinäsirkoille!
Palaillaan.
Omena rv5+1...luultavasti.
Palelee ja väsyttää...ei muita oireita ole minullakaan vielä.
Aamulla olin kyllä huomaavinani jotain öllö oloa ja olin ihan innoissani siitä niin mies tuumasi, että hullulla halvat huvit, kun oksetus noin pistää iloiseksi... :)
Noo esikoisen aikoihin oksentelin joka päivä ja ihan mihin aikaan sattuu ja kakkosen aikaan öllöolo oli kokoajan, mutta saas nähdä mitä tää pikku tulokas sit hoksii äitinsä päänmenoksi.
Minä olen äidille ja siskolle kertonut raskaudestani ja vaikka äitiä vannotin olemaan hiljaa ainakin jouluun asti niin arvaatte varmaan miten kävi...koko suku kohta tietää :)
Meillä on 21pv eka neuvola ja sit ultra joskus...veikkaan et vk 9-10??
Muistaakseni viimeksi oli noin.
Joku puhui et on miettinyt omaa jaksamistaan kun vaavi syntyy niin ihan samat mietteet on mullakin. Kakkosen ja kolmosen väliin jää vain 1,5v ja mietin et miten ihmeessä jaksan yöt ja päivät touhuta samoilla silmillä, kun miehellänikin on sellainen työ, että on oikeastaan kokoajan töissä ja vapaata on vaan sit aina silloin tällöin ja vain yksi päivä...saa nähdä mitä siitä tulee.
Onneksi esikoinen on jo koulussa, että osaa sit jotain tehdä mun kaa kaverina. (en vaan tajua missä välissä se poika jo 7v täytti...vastahan se syntyi???)
Juu nyt pitää reintää, neiti on lehti hyllyn tyhjentänyt...
Tulinpa taas tähän koneelle heräilemään ja nauttimaan tuoremehua. Ehkä sitten selviän aamusta hegissä.
Tänään olisi ensimmäinen neuvola. Tai otetaan raskaustesti uudestaan näitten miun tuhrujen takia ja päätetään samalla jatkosta...mitä tuokin sitten tarkoittaa, niin tuo th mulle puhelimessa sanoi.
Tänne ei oikeastaan mitään uutta kuulu. Raskauspäivä tulee kokoajan lisää ja jokainen niistä on vain hyvä juttu tässä vaiheessa.
Mukavaa päivänjatkoa kaikille. Tulen sitten kertomaan neuvolakuulumiset kunhan sieltä kotiudutaan...
t: Marenda ja mussukka rv 6+5