KÄTILÖÄ? Lääkäriä? Onko synnytys mitenkä ennustettavissa?
Mulla menossa rv 36ja risat. Neuvolalääkäri totesi kohdunsuun olevan vähän pehmennyt, mutta kohdunkaulan kiinni ja normaalin mittainen. Lapsi on laskeutunut ja raivotarjonnassa, ei kuitenkaan taida olla vielä kiinnittynyt.
Tämä on toinen raskauteni, esikoinen syntyi sovitulla sektiolla näillä viikoilla, joten alakautta en ole synnyttänyt ennen.Lääkäri meinasi, että lapsi olisi normaalin kokoinen ja kaikki muuten ihan ok. Supistelua on silloin tällöin. Sellaista kuukautiskipumaista oloa.
Onko mitenkään ennustettavissa MILLOIN lapsi mahdollisesti syntyy? Ennen laskettua aikaa vai voiko mennä paljonkin yliaikaiseksi? Entä voinko tehdä jotain edistääkseni synnytyksen alkamista? Auttaako liikkeelläolo oikeasti yhtään vai onko ihan sama vaikka pötköttelisi enimmäkseen sohvalla ja hissukseen tekisi kotihommia?
Kommentit (5)
Mulla oli kohdunsuu sormelle auki jo 28 viikolta saakka, mutta yliaikaiseksi meni.
Liikunta auttanee edistämään synytyksen käynnistymistä. Myös sperma kypsyttää kohdunsuuta.
Kun eikö se mene niin, että jos on ennen synnyttänyt alakautta, niin paikat aukeavat samalla? Ensisynnyttäjällä eka pehmenee ja vasta sitten avautuu? Ja minähän kai olen käytännössä ensisynnyttäjä tuon sektion vuoksi?
ap
Itselläni ekassa raskaudessa 38 viikoilla oli pehmeä suu ja kaulaa 1,5 cm, syntyi 42+1 käynnistettynä yliaikaisuuden vuoksi. Toisessa 37 viikolla pehmeä, kaulaa 2,5 cm ja sormelle auki, syntyi itsestään 40+5.
Kolmannessa 39 viikolla sormelle auki, kaulaa 3 cm ja pehmeä. Nyt lasketussa ajassa, eikä merkkejä synnytyksestä :/
Itse olin viikolla 34 pari senttiä auki ja kaula lyhentynyt. Lapsi oli tuolloin myös jo laskeutunut ja kiinnittynyt. Silti synnytys käynnistettiin, koska ei lähtenyt itsestään tulemaan. Ja tämä siis esikosta.
Sit taas siskollani ei ollut mitään merkkejä synnytyksestä vielä viikolla 38 ja lapsi syntyi laskettuna aikana. Eli ei sitä oikeasti pysty mistään ennustamaan, että milloin se sieltä tulee.
valitettavasti pysty ennustamaan.