Tuli paha mieli (teinin käyttäytymisestä)
Kohta 14-vuotias sanoi miehelleni, että haista paska. Ihan vitsillä vaan. Otin tyttöä ranteesta kiinni, heristin sormea ja sanoin, että noin ei saa sanoa edes leikillään. Tyttö nykäisi kätensä irti niin, että sormeeni sattui hieman. Kun nauroin hänen veljensä kertomalle (tytön mielestä huonolle) vitsille, niin tyttö vaan sanoi hiljaisesti: "no hahaha oli hauskaa." (sarkastisesti)
Kaiken tämän lisäksi huusi minulle yläkerrasta, että hänellä on tänään treenit. En kuullut ja tyttö tuli alas ja sanoi, että hänellä on treenit. En vieläkään kuullut ja tyttö sanoi: "kyllä oikeesti kuulet, älä teeskentele." Tokaisin sitten itse, että "en ikinä valehtelisi tommoisia, miten kehtaat luulla moista!"
Tuntuu todella pahalta. Teini joskus vinkuu, että ei saa ilmaista omia tunteitaan kotona, vaikka haluaisi, ja että kaikki kaverit muka saa. Höpöhöpö! En enää kestä päivääkään. Voiko joku auttaa minua tämän teinin kanssa?
Kommentit (18)
melko normaalia teinin käytöstä, miksi se ahdistaa sinua niin kovasti?
Kirjoituksesi perusteella voi hyvinkin olla niin, ettei teini saa ilmaista oikeita tunteita kotona, koska sinä et kestä sitä.
(enkä tarkoita oikeilla tunteilla mitään haistatteluja).
T. työkseen teinejä paimentava
Ihan normi meininkiä, tota nyt on varmaan yhdessä sun toisessa perheessä missä on teini tai teinejä?
Tiedätkö miten lievää tuollainen on, tai miten tavallista? Käyt aika herkillä (suorastaan kananmunankuoritasolla) kun tuollaisesta jaksat edes välittää! Teinin aivot toimii just kuvailemallasi tavalla. Hän vasta OPETTELEE ilmaisemaan itseään, ja selkeästi aina kun hän tekee niin, on sinulla puoli papupeltoa nenässäsi. Ei ihmekään että tuntee ettei saa ilmaista itseään kotonaan. Muiden kavereiden vanhemmat varmaan osaavat olla ottamatta itseensä täysin normaalia teinin käytöstä. Tämänkin teinisi fiksusti tunnisti mutta siihenkin sinä vähättelet "Höpöhöpö". Todistaen hänen pointtinsa siitä ettei saa edes itseään ilmaista.
Tiedätkö miten törkeää käytöstä on vähätellä toista sanomalla 'Höpöhöpö'? Varsinkin kun toinen toi esiin noin hankalan asian? Se on sama kuin sanoisi "Sinulle tärkeät asiat on minulle kuin hatullinen paskaa".
Oletkohan ihan valmis teinin äidiksi? Kai miehesi sentään osaa vähän paremmin?
Meillä on yksi 14v tyttö ihan samanlainen, eli siis täysin ihana, pikkusisaruksiakin löytyy.
Meillä pojat ei ole ikinä haistatellu eikä muutenkaan ole ollu ilkeitä. Vanhimmat pojat jo 18 ja 20 vuotiaita.
Ystäväni perheessä olen kuullut vaikka mitä huorittelua ja vitun haistatusta. Siis aivan kamalaa tekstiä..
Paha mieli joka päivä teinitytön käytöksen takia. Puhuu niin hiljaa, etten selvää saa ja siitä sitten suuttuu kun en kuule. Enkä kuulemma koskaan kuuntele. Toisaalta ymmärtäähän sen etten ehdi kuuntelemaan koska meillä asuu myös 6v pikkuveli jonka eskarijuttujen parissa menee pitkä tovi.
Nyt teini on pitänyt jo viikon mykkäkoulua. Ei puhu mitään eikä vastaa jos kysyn jotain. Pikkuveljeensä verrattuna todella rasittava ja hankala tapaus. Poika on kuin enkeli, hauska ja ihana pakkaus ?
Enkä kuulemma koskaan kuuntele. Toisaalta ymmärtäähän sen etten ehdi kuuntelemaan koska meillä asuu myös 6v pikkuveli jonka eskarijuttujen parissa menee pitkä tovi. Nyt teini on pitänyt jo viikon mykkäkoulua. Ei puhu mitään eikä vastaa jos kysyn jotain. Pikkuveljeensä verrattuna todella rasittava ja hankala tapaus. Poika on kuin enkeli, hauska ja ihana pakkaus ?
Kukaan ei oikeasti voi vertailla teiniä ja 6-vuotiasta toisiinsa käytöksensä suhteen.
Paha mieli joka päivä teinitytön käytöksen takia. Puhuu niin hiljaa, etten selvää saa ja siitä sitten suuttuu kun en kuule. Enkä kuulemma koskaan kuuntele. Toisaalta ymmärtäähän sen etten ehdi kuuntelemaan koska meillä asuu myös 6v pikkuveli jonka eskarijuttujen parissa menee pitkä tovi.
Nyt teini on pitänyt jo viikon mykkäkoulua. Ei puhu mitään eikä vastaa jos kysyn jotain. Pikkuveljeensä verrattuna todella rasittava ja hankala tapaus. Poika on kuin enkeli, hauska ja ihana pakkaus ?
joka syötti vegaanilapselleen broileria ja pahoitti mielensä kun tytär suuttui?
Mikä ansarikukka sä ap oot? Joku herkkis vai.
Pikkasen on ap, herkkis. En osaa auttaa tän enempää kuin että hae vaikka joku resepti lääkäriltä.
siis MIKÄ oli ongelma ?
Jos tuo kirjoittamasi on sinun mielestä ongelma niin mitähän teet jos on oikeita ongelmia ??????????????
haistattelisi edes leikillään. En haistattele koskaan itse, enkä myöskään halua sellaista kuulla muilta. Mutta nuo muut ovat pikkujuttuja. Enkä sanoisi höpöhöpö, jos teini valittaisi, ettei saa kotona ilmaista tunteitaan, vaan siitä kyllä puhuttaisiin pitkään, miksi hänellä on sellainen olo.
ja ihan hyva etta puutuit siihen, mutta ala heristele sormea teinille! Sehan on ihan alyttoman arsyttavaa ja alentavaa, itse olen aina inhonnut tapaa enka heristanyt sormea omille lapsille edes kun olivat pienia.
Noista muista jutuista en oikein tajunnut mita sun mielesta teini teki vaarin. Eli sina nauroit vitsille, teinin mielesta vitsi oli tyhma, olisiko hanen pitanyt nauraa kohteliaisuudesta sun mukana? Ja jos et kuule mita teini sulle sanoo niin ala lahde mukaan riitelyyn, naureskele vaan etta no nayttaa etta aiti on vanhoilla paivillaan tulossa kuuroksi (tassa on tietysti riski etta teini rupeaa sitten huutamaan sulle kaikki asiat, etta varmasti kuulet)... mutta hei, vahan huumoria mukaan ja keskity niihin asioihin jotka ihan oikeasti ei ole hyvaksyttavia kuten haistattelu. Muut teinihompat kuittaa huumorilla.
Mutta ymmarran teinia siina etta jos otit ranteesta kiinni ja heristelit sormea naaman edessa niin kylla siita hermostuisi muutkin kuin teinit.
Alkoi hymyilyttää, kiitos päivän piristyksestä.