Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa enää 3-vuotiastani. Vien virikehoitoon tai jotain.

Vierailija
13.03.2012 |

Olen paska äiti, jolla ei ole voimavaroja. Tiedän kyllä. Mahdolliset haukut ei tunnu miltään.

En jaksa enää esikoistani. Toinen lapsi syntyi 1v8kk ikäerolla. Toinen lapsi on ollut todella vaativa. Vasta nyt nukkuu suht koht yöt. Univelkaa on kertynyt puolitoista vuotta, tukiverkkoja ei ole.

Esikoinen käy kerhoissa (srk, mll) 3-4 kertaa viikossa pari tuntia kerrallaan. Kaiken muun ajan hän sitten haluaisi leikkiä mun kanssa.

Ulkoilutkin on ihan hirveitä. Kuljetan lapset puistoon ja siellä esikoinen alkaa komennella ja valittaa milloin mistäkin. Esim. kantaa mukanaan jotain ihme keppejä ja alkaa vaatia, että mun täytyy pitää niitä käsissäni sillä aikaa kun esikoinen keinuu. Kun sanon, että mun täytyy pitää pikkusiskoa, että laita ne kepit tuohon maahan, niin alkaa huuto.

Kotona ihan koko ajan on menossa joku mielikuvitusleikki mihin pitää osallistua. Jos istun lattialla mun pitäis "tarttua ankkuriin" kun esikoinen heiluttaa jotain nauhaa vieressäni. Tai mun pitää mennä istumaan mielikuvitusjunaan, leikkiä rahakauppaa tai lääkäriä.

Tai auttaa junaradan teossa tai rakentaa. TÄTÄ ON SE KAHDEKSAN TUNTIA PÄIVÄSSÄ!! Mä en kertakaikkiaan jaksa enää!!

Jos yritän tehdä jotain omaa alkaa esikoinen vaatia ja koko ajan puhuu jotain "Äiti kato, äiti kato". Ei hetkeäkään rauhaa. Ei hetkeäkään.

Kavereita lapsella ei ole kerhojen ulkopuolella. Minäkin olen yksinäinen.

Olen yrittänyt etsiä työpaikkaa että palaisin töihin, mutta vielä ei ole tärpännyt. Mietin myös että jos en saa pian töitä laitan esikoisen virikehoitoon.

Onko lapsessani joku vika vai onko kaikki 3v:t tuollaisia??

TIEDÄN ETTÄ OLEN HUONO ÄITI KUN EN JAKSA TÄTÄ!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole huono äiti. Rankkaahan tuo on.. kannattaa varmaan oikeasti ottaa selville siitä virikehoidosta. Tsemppiä!

Vierailija
2/12 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs loppu aika? Lapsen isä hoitaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sille on ruoka valmiina. Sitten se syö ja lukee lehdet. On lasten kanssa mutta mun aika menee yleensä tiskien ja keittiön siivoamiseen ja pyykkien laittoon. Sitten onkin jo nukuttamiset ym.. AP

Vierailija
4/12 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset katsoo Pikkukakkosta, mutta MUUTEN KAIKKI AIKA on sitä mistä kirjoitin. Mikään ei suju hyvin, kivasti, hyvin mielin kaikilla.

Vierailija
5/12 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. Tollasta se on. lapsessasi ei ole vikaa. Vie vaan hoitoon, luulenpa, että kaikilla on mukavampaa.

Vierailija
6/12 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viikolla ilta tai pari harrastukseen, vaikka aluksi ihan lenkille, mies hoitakoon tiskit jne. Tai yrita ottaa yhteytta johonkin vanhaan kaveriin, tai harrastus jossa saat uusia kavereita.

Viikonlopulla 3-4 tuntia lapsivapaata aikaa.

Et ole huono aiti.

Uskon etta tuo virikehoito ja isan osallistuminen kasvattavat 3-vuotiastasi kummasti, ja tilanne alkaa helpottumaan.

Vierailija
7/12 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan että koetat laittaa esikoisen leikkimään erikseen pyydä apuun. Hei toisitko vuvan vaipan äidille. Pyyhkisitkö pölyt (meidän 4v pyyhkii monta kertaa viikossa pölyt pöydiltä, kaapin ovista jne ja aina innoissaan) kun äiti imuroi. Siis huolehdit että lapsi saa tehdä sinun kanssasi töitä. Silloin sinun ei tartte jättää kaikkia töitä illaksi vaan voit tehdä niitä esikoisen kanssa yhdessä. Esim dubloista pölyjen pyyhintä työllistää kauan ja meillä se yleensä loppuu siihen että lapsi alkaa leikkiä niillä itsekseen.

Meillä 4v karkaa jossain vaiheessa kotitöiden tekoa jo mielellään leikkimään itsekseen mutta jos ehdottaisin sitä niin ei kiinnostaisi juurikaan. Leikkimisestä itsekseen tulee arvokasta kun siihen ei ole liikaa aikaa.

Lisäksi minä "leikin" lapsen kanssa vaikka tiskatessani niin että kysyn pitäisikö pehmokoira syöttää. Kun lapsi syöttää koiraa saatan kysyä onkohan sillä janokin. Ja hetken kun autan kommenteilla ja kysymyksillä leikkiä alkuun unohtaa lapsi minut ja keskittyy leikkimään itsekseen.

Ja vielä yksi vinkki on että kun sinua väsyttää ja istahdat alas niin kysy esikosita syliin jne. Aina kun on vain mahdollista niin huomioi lasta ennenkuin hän on vaatimassa huomiotasi. Lapsi huomaa että sitä huomiota saa ilman vaatimistakin ja minusta on paljon helpompaa hoitaa lapsen "halipulaa" sylittelemällä aina kun itselle sopii. Silloin lapsi ei roiku koko aikaa kimpussa "halipulaisena"...

Vierailija
8/12 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan että koetat laittaa esikoisen leikkimään erikseen pyydä apuun. Hei toisitko vuvan vaipan äidille. Pyyhkisitkö pölyt (meidän 4v pyyhkii monta kertaa viikossa pölyt pöydiltä, kaapin ovista jne ja aina innoissaan) kun äiti imuroi. Siis huolehdit että lapsi saa tehdä sinun kanssasi töitä. Silloin sinun ei tartte jättää kaikkia töitä illaksi vaan voit tehdä niitä esikoisen kanssa yhdessä. Esim dubloista pölyjen pyyhintä työllistää kauan ja meillä se yleensä loppuu siihen että lapsi alkaa leikkiä niillä itsekseen.

Meillä 4v karkaa jossain vaiheessa kotitöiden tekoa jo mielellään leikkimään itsekseen mutta jos ehdottaisin sitä niin ei kiinnostaisi juurikaan. Leikkimisestä itsekseen tulee arvokasta kun siihen ei ole liikaa aikaa.

Lisäksi minä "leikin" lapsen kanssa vaikka tiskatessani niin että kysyn pitäisikö pehmokoira syöttää. Kun lapsi syöttää koiraa saatan kysyä onkohan sillä janokin. Ja hetken kun autan kommenteilla ja kysymyksillä leikkiä alkuun unohtaa lapsi minut ja keskittyy leikkimään itsekseen.

Ja vielä yksi vinkki on että kun sinua väsyttää ja istahdat alas niin kysy esikosita syliin jne. Aina kun on vain mahdollista niin huomioi lasta ennenkuin hän on vaatimassa huomiotasi. Lapsi huomaa että sitä huomiota saa ilman vaatimistakin ja minusta on paljon helpompaa hoitaa lapsen "halipulaa" sylittelemällä aina kun itselle sopii. Silloin lapsi ei roiku koko aikaa kimpussa "halipulaisena"...

Vierailija
9/12 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalia tuo on ja huomion hakuakin teillä varmasti. Minä myös ehdottaisin, mitä toinen tuossa edellä, että ota mukaan kotitöihin ja anna näin tekemistä ja tunnetta siitä, että hän on onnistunut ja tärkeä, kun pystyy auttamaan äitiä. Sen lisäksi koita antaa hänelle kerran päivässä aikaa, vaikka vain 20 minuuttia jolloin leikit ja annat huomiosi hänelle, mutta tee se "laadukkaasti" eli keskity tekemiseen kunnolla. Menee kyllä ohi.

Ja olisi hyvä, että lapsi tietäisi myös sen leikkiajan, koska se on, onko se sitten silloin kun pienempi nukkuu tms. Muina aikoina voit sanoa sitten, että sulla on nyt muuta puuhaa ja kehoita leikkimään sellaisia leikkejä joihin ei tarvitse äitiä kokoajan.

Vierailija
10/12 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jonkin aikaa jaksaa huomioida sitä lasta pyytämättä, hän alkaakin toimia itsenäisemmin, kun huomaa, ettei koko ajan tarvitse repiä sinusta sitä huomiota irti.

Samoin se, että kehut heti, kun tekee jotain itsekseen, auttaa siihen, että hän pikkuhiljaa alkaa toimia itsenäisemmin. Nyt hän kokee, että häntä yritetään sysätä muihin juttuihin, eikä hän oikein tiedä koska saisi taas sinun huomiosi jne.

Sellaistakin pientä juttua voi ulkoillessa kokeilla, että laitat kännykästäsi pienen ajan päähän herätyksen, ja sanot lapselle, että nyt äiti istuu hetken rauhassa, ja sitten kun kello soi, sinä leikit hänen kanssaan. Etkä aina anna periksi siihen kärttämiseen, vaan pidät huolen, että otat sen oman ajan, ja sen jälkeen leikit. Samaa voi tehdä kotona esim. lehden lukemisen kanssa.

Miten se pienempi sisarus, pystyykö lapsia vielä yhtään ohjaamaan yhteiseen leikkiin? Sitäkin kannattaa kokeilla.

Uskon, että kun lapsi noin selkeäsi hakee sinun huomiotasi, olisi erittäin huono vaihtoehto viedä vain tuo esikoinen päiväkotiin ja pitää pienempi kotona. Voi olla aikamoinen hylkäämiskokemus sille isommalle.

Vierailija
11/12 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että kun lapsi noin selkeäsi hakee sinun huomiotasi, olisi erittäin huono vaihtoehto viedä vain tuo esikoinen päiväkotiin ja pitää pienempi kotona. Voi olla aikamoinen hylkäämiskokemus sille isommalle.

Voi olla hakemassa vaan kaveria, koska on seurallinen tyyppi. Ehka aiti ei aseta riittavan selvia rajoja, niitakin pitaisi alkaa pikku hiljaa oppimaan.

Vierailija
12/12 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisi virikehoidon sijaan helpottaa se ettet veisi niin usein kerhoihin, 1-2 kertaa viikossa on jo ihan tarpeeksi, ja olisit tiiviisti lapsesi kanssa osan päivästä..siis niin että tekisit vain sen esikoisen kanssa niitä leikkijuttuja tai askartelua tai mitä vaan..sitten hän saattaisi hetken viihtyä yksinäänkin. Kyllä minunkin 3v kotihoidettu kuopus hokee kokoajan äiti,äiti,äitiä mutta semmoista se on. Vaikka se ei niin kauheasti aina nappaa niin menen ja leikin junaradalla tms. Vain hänen kanssaan joka päivä..samoin teen jotain kahden muun lapsen kanssa kahdestaan. Ja ne kepit voit lapsen mieliksi varmaan ottaa vaikka pitäisitkin sylissä pikkusiskoa..jos se on lapselle tärkeä juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi