Millainen ihminen tuo vastasyntyneelle lahjaksi kirpparivaatteita??
Ystäväni toi lahjaksi pussillisen vaatteita, Lindexin ostoskassissa. Katsoin pikaisesti vaatteet läpi, oli kaikenkokoista ja väristä vaatetta. Kiittelin vuolaasti miettien vain että kauhee kun on varmasti tullut kalliiksi nuo vaatteet. Laitoin vaatteet syrjään sillä olivat sitä koko luokkaa että ne ei vielä vauvalle sopisi.. Äitini eilen tokaisi että nuo on kyllä niin kirpparitavaraa ja tarkemmin niitä sitten itsekin katsoin. Pesuohjeet oli haalistuneet ja pari saumaa retkotti, tajusin että se oli kuin olikin totta, kirpparilta hommattua.
En olisi uskonut, vaikka tiedän että ystäväni ostaa oikeastaan kaikki vaatteet itselleen ja lapsilleen kirpputorilta. Mutta tuo lahjaksi vastasyntyneelle käytettyj vaatteita!! VARSINKIN kun olen moneen otteeseen itse sanonut että olen itse tosi tarkkana että nitä kirputoreilta lapselleni ostan. Toki noita vaatteita aion käyttää kun ovat kuitenkin ihan ok kunnossa.
Itse en vain ikimaailmassa kehtaisi viedä käytettyjä vaatteita lapselle ja antaa olettaa että ne uusia on.
Kommentit (20)
Ystäväsi tarkoitti, mutta kieltämättä itsekin olen tarkka mitä kirpparilta ostan... Kai niissä osa oli käyttökelpoisiakin?
Ovat siis todella hyväkuntoisia.
Kysymykseesi vastaisin: ekologinen.
Me saimme miehen siskolta ison mustan jätesäkillisen käytettyjä vaatteita lahjaksi, kun poikamme syntyi. Mun mielestäni se oli parempi, kuin saada yksi kaksi kaupasta ostettua.
Niillä vaatteilla pärjättiin pitkälle niin, ettei tarvinnut hankkia oikeestaan mitään. Jos hän olisi ostanut uusia kaupasta, olis saatu ehkä yks vaatesetti sillä hinnalla. Vauvanvaatteet on lyhytikäisiä, joten käytettynäkin ne ovat yleensä tosi hyväkuntoisia. Ja käytetyt vaatteet on yleensä ihanan pehmeiksi kuluneita, joten ne on mukavia vauvallekin. :)
Ole kiitollinen! Ystäväsi kuitenkin muisti ja toi vaatteita!
Tosiaan, taloudellinen ja ekologinen syy, mieti sitä.
Mäkin sain kaverilta vaatetta ja muuta enkä koskaan ollut katkera siitä että kun ne eivät ole uusia vaan olin iloinen kun sain ne!
se nyt vähän omituista lahjaks antaa. Varsinkaan ku ei maininnu asiasta. Ostelen kyllä paljon kirpuista itse, mutten ikinä lahjaks veis. Meidän mummo osti tytölle haalarin kirpputorilta, kehu tehneensä oikeen löydön; no se oli ruma ku perse ja vielä kauheet tahrat vuoressa, ihan selvästi ripulipaskat jotka aika kauan siinä ollu ennenku pesty pois. Roskiin meni ja kovaa.
Kaverisi tarkoitti hyvää ja vaatteet lienevät ihan käyttökelpoisia, kun kerran vasta pesulappujen tarkastelussa äitisi huomasi, että ovat käytettyjä. Väittikö kaverisi sitten niiden olevan uutena ostettuja?
sulla on ihana ystävä. Mua enemmän ahdistaa ihmiset, jotka ostaa viimeisillä rahoillaan ja luotoilla lahjaksi kalliita vaatteita, joita eivät omillekaan lapsille ostaisi.
Sain ystävältä lahjaksi uutta ja vanhaa. Tiedän hänet ekologiseksi ja kunnioitan sitä hänessä. Ei kaiken tarvitse olla uutta, eikä varsinkaan vauvanvaatteiden, jotka tulevat pieneksi kuukaudessa.
ei omasta mielestään antanut olettaa, että vaatteet ovat uusia? Kierrättäminen on kuitenkin tavallista lapsellisilla.
Mutta ehkä menette sitten jatkossa omia polkujanne, sinä ostat jatkossa kaikki vaatteet uusina ja kaverisi jatkaa fiksua kierrätyslinjaa?
Seuraavan kerran kun tapaatte, sanot vaikka sivulauseessa, että "minä muuten aion käyttää lapsellani vain uusia vaatteita, en kierrätettyjä", kyllä se kaverisi siitä ymmärtää, ei jatkossa tee samaa mokaa..
sulla on ihana ystävä. Mua enemmän ahdistaa ihmiset, jotka ostaa viimeisillä rahoillaan ja luotoilla lahjaksi kalliita vaatteita, joita eivät omillekaan lapsille ostaisi.
Saimme 1-vuotislahjaksi Polarn O Pyretin 200 e lahjakortin ihmiseltä, jonka tiedän painivan luotto-ongelmien kanssa. Lahjasta tuli todella painava olo rintaan vaikka kiitollinen toisaalta olinkin. :( Kirppisvaatteet häneltä olisivat tehneet onnellisemmaksi.
kokee, että olette niin läheisiä, että hän voi ostaa tuollaista sinulle?
Minä esim. olen ostanut siskon lapsille kirppiskamoja, koska meillä on poika ja välillä näen ihania mekkoja tms. Vien niitä ihan arkisissa tilanteissa, en lahjoina. Lahjat annan heillekin uusina.
Varmaan kamusikin ajatteli antaa ne sinulle arkikäyttöön, ei upeina lahjoina.
Eri asia tuoda käytettyjä vaatteita kiertoon. Se on ihan fiksua ja saajana olen aina ollut tyytyväinen.
Mutta lahjaksi ei kirpparikamaa viedä, ellei kyse ole jostain tosi spesiaalista (esim. 70-luvun Tutasta retrosta pitävälle tai burberrystä merkkivaatteita arvostavalle mammalle).
eikä sopivaa, ellei tiedä toista intohimoiseksi kirpparivaatteiden ystäväksi.
Mekin saimme yhdeltä ystäväpariskunnalta heidän nuorimman lapsensa vanhoja vaatteita pari kassillista. Heille ei ole enää tulossa lisää lapsia, joten ajattelivat jos vaikka meillä olisi käyttöä niille.
Tietysti se on ihan kiva saada uusiakin vaatteita lahjaksi, mutta niiden kohdalla harmittaa enemmän, jos ovatkin jo valmiiksi liian pieniä tai sellaisia, etten niitä kuitenkaan lapsella käyttäisi. Siinä mielessä kassillinen esimerkiksi oman lapsen pieneksi menneitä vaatteita on järkevämpi vaihtoehto, kun sieltä todennäköisesti löytyy useampia sopivia vaatteita, eikä niin harmita, jos jokin jääkin käyttämättä. Kyllähän minä kuopuksella käytän isoveljensäkin vanhoja vaatteita, joten kyllä kaverin lapsen hyväkuntoiset vaatteet käyvät meille ihan hyvin :).
jos olisi joku iso syntymäpäivä tms. niin ymmärrän jos jotkut hienommat perheet vetävät herneen nenään käytetyistä lahjoista. Itse köyhänä opiskelijana kiertelin esim. joululahjat perheelleni ja ystävilleni kirpputorilta, kun ei todellakaan ollut varaa ostaa kalliita toivelahjoja suoraan kaupasta. Eipä ole kukaan valittanut... Kirppareilta nimittäin löytyy käyttämätöntäkin tai hyvin pidettyä.
Jos kaverisi toi sinulle vaatteita sillä mieliteolla, että hei löysinpä edullisia vaatteita, jotka ovat hyvässä kunnossa niin lahjoitanpa nämä sinulle, niin olisit kiitollinen niin hyvästä ystävästä :) täällä monet usein valittavat, miten kukaan ei auta, mutta sinä valitat kun joku auttoi... Siskoni toi kirpparilta juuri meille kasan vauvan vaatteita ja miehelleni hupparin. Olin kiitollinen ! Enkä missään vaiheessa olettanut että ovat uusia, miksi sinä oletit?
että kyseessä oli kaverin lapsille pieneksi jääneitä vaatteita, joilla hän ei tee enää mitään. Valkkaat niistä ne, joilla sulle on käyttöä ja pistät loput vaikka lumppukierrätykseen tai UFF:n laatikkoon.
nehän oli muovikassissa! Kunhan on tuonut kassillisen vaatteita joilla saattaisi olla teillä jotain käyttöä. Heitä roskiin jos eivät kelpaa. Kai soitit perään ja vittuilit?
mielestäni. Vastaus: kierräystä kannattava, vihreä, ekoihminen.
Mulle olisi kelvannut kyllä. En kyllä uskalla itse lahjaksi kirpparivaatteita antaa, kun ihmiset haluaa aina vain uutta lahjaksi. Olkoonkin, että koko tai väri voi olla väärä, kunhan vaan ei ole KÄYTETTY, hui.
Lahja on nimenomaan asia jonka antaja haluaa antaa. Tuo oli ekologinen ja todellakin vaatteet ovat olleet hyväkuntoisia jos et itse ensin edes huomannut että ovat kirpputorilta. Muuttuiko ne vaatteet ja tuo lahja sen mukaan kun sait tietää että olikin kirpputorilta?
Juuri tällaisen asian takia ärsyttää suunnattomasti kun olen antanut ILMAISEKSI lapsieni käytettyjä vaatteita ja leluja + tarvikkeita ja huonekaluja puoli tutuille. Koskaan ei tiedä meneekö tavarat loppujenlopuksi jollekin noin kiittämättömälle joka ei arvosta.
Nykyajan yhteiskunta on menossa kovastikkin huonoon ja materialistiseen suuntaan. Onneksi ekologisuus ja kierrätys on noussut jälleen pinnalle.
Eriasia on joku kastelahja, sitä en kehtaisi kirpputorilta mutta vauvalahja! Pienen lapsen syntymäpäivälahjankin kehtaisin ostaa kirpputorilta, helposti.
etsi uusia ystäviä