Miksi et päästä lastasi isovanhemmille ilman sinua tai isäänsä? ov
Olisi mukava kuulla muiden syitä, miksi lapsi ei pääse isovanhemmille ilman vanhempiaan. Meillä syy on anopin huolettomuus yhdistettynä siihen, että hän asuu äkkisyvän järven rannalla.
Anoppi ei tajua, että 3-vuotiasta ei voi jättää pihalle yksin vessareissun tai kahvinkeiton ajaksi. Muuten on herttainen isovanhempi, mutta ei se hirveästi lämmittäisi, jos jotain sattuisi.
Onko teillä vastaavia vaarapaikkoja ja kuinka vanhat lapset?
Kommentit (22)
siksi en pieniä laittanut mummolaan ilman vanhempia, kun mummo ei aina ymmärtänyt vahtia, ettei ukki lähde esimerkiksi autoilemaan lapset kyydissä (kaikenlisäksi ilman turvaistuimia).
Isompina laskin mutta kadun katkerasti. Emme enää kyläile koskaan, koska ukki on hyväksikäyttäjä.
Näistä yhdessä on alkoholisti, toisessa hyväksikäyttötapaus ja kolmannessa mielenterveysongelmia. On varmaan sanomattakin selvää, ettei lapset vieraile ilman vanhemman valvontaa.
syynä mm. uskonnollinen aivopesu. jehovan todistajia...heidän mielestään lapsi ei saisi mm. asua kanssani, koska olen yh. Isällään jos olisi, se ei haittaisi(isällä uusi vaimo). Yrittivät myös jankuttaa lapselle, että lapsi menisi heille (isovanhemmille) asumaan, koska he olisivat parempia vanhempia.
Tosin lapsen isäkään ei juuri samoista syistä vanhempiaan tapaa, harvoin ihan kohteliaisuuskäynti.
Meillä syy on anopin huolettomuus yhdistettynä siihen, että hän asuu äkkisyvän järven rannalla. Anoppi ei tajua, että 3-vuotiasta ei voi jättää pihalle yksin vessareissun tai kahvinkeiton ajaksi. Muuten on herttainen isovanhempi, mutta ei se hirveästi lämmittäisi, jos jotain sattuisi.
Äitini ei tajua, että lapsia pitää vahtia lammen rannalla KOKO ajan. Hänellä on tapana samalla esim. kitkeä kukkapenkkiä ja touhuta muita omia juttujaan niin että lasten läsnäolo tuppaa unohtumaan. Muutenkin on aika vapaamielinen, mm. pyöräilykypärän, turvavyön tai pelastusliivin käyttö on hänen mielestään "ihme nipotusta, eihän me koskaan ole ajettu kolaria/kaadettu venettä jne". Lapset 4 ja 7 v.
eri osoitteissa.
mummolle ei koska ei todellakaan tajua että lapsia täytyy valvoa (siis ei ole koskaan oikein tajunnut) vaan "unohtaa" heidät yksinään pihalle tms.
Papalle ei samasta syystä
Toiselle papalle ei koska on alkkis ja tosi huono liikkeinen
Lapset 6 ja 9
Anoppi ja appi eivät halua hoitaa lastenlapsia tai edes pitää heille seuraa pientä hetkeä. Minun vanhemillani taas on ollut unilääkkeitä yms. pitkin asuntoa ja paljon muutakin lapsille vaarallista. Niihin ei saa koskea eikä nostaa ylemmäs, koska "talo elää tavallaan". Nykyään dementian vuoksi en voisikaan jättää lapsia vanhemmilleni. Kummatkaan isovanhemmat eivät ole kertaakaan pitäneet lapsiani sylissään, vaikka muutoin ihan mukavia ihmisiä ovatkin.
että niin minun kuin mieheni vanhemmat ovat eronneet. Näistä neljästä paikasta on yksi sellainen jonne en anna lapsen jäädä yksinään ja se on miehen isän koti. Syyt:
- apen kotia ei ole varmaan koskaan siivottu
- siellä on lojumassa ties mitä tavaraa, lähtien mattopuukoista, lekoihin ja vasaroihin
- appi on ketjupolttaja ja juo joka ilta viinaa.
- apen mielestä allergiat on keksittyjä juttuja, viime jouluna yritti antaa lapselle suklaata (jonka toi itse) ja lapsi on suklaalle allerginen. Hän ei voi juoda edes kaakaota, eli on käytännössä kaakaopavuille allerginen.
No siinä noita. Lapsi on 3-vuotias.
Oma isäni on kuolut.
Äitini on pyörätuolissa.
Appi on juoppo joka ei tavannut edes omia lapsiaan.
Anoppi asuu kauempana, käy töissä eikä halua hoitaa lapsiamme. Kyläillään siellä koko perheen voimin.
Olisi mukava kuulla muiden syitä, miksi lapsi ei pääse isovanhemmille ilman vanhempiaan. Meillä syy on anopin huolettomuus yhdistettynä siihen, että hän asuu äkkisyvän järven rannalla.
Anoppi ei tajua, että 3-vuotiasta ei voi jättää pihalle yksin vessareissun tai kahvinkeiton ajaksi. Muuten on herttainen isovanhempi, mutta ei se hirveästi lämmittäisi, jos jotain sattuisi.
Onko teillä vastaavia vaarapaikkoja ja kuinka vanhat lapset?
Omille vanhemmille voisin jättää jos tarvetta tulisi, asumme samassa kaupungissa ja nähdään usein, ei ole vaan tullut tarvetta. Appiukko on perinteinen vanhapoika jolle juoma maistuu. Anoppi onkin pulma jota en tiedä miten ratkaista ilman riitoja, hän haluaisi kovasti lapsemme yöksikin (3,5v ja 1,5v)ja on nyt muuttanut järven rantaan. Hän on kyllä mukava ja lämmin ihminen mutta niin hirveä hössöttäjä että innostuessaan toisesta asiasta, hän unohtaa edellisen ja pelkään että kun heidän muuttorumba on ohi, hän ei taas aloittaisi sitä kamalaa lasten kinumista koska en yksinkertaisesti luota hänen ja järven yhdistelmään. Lapsemme ovat vielä kovin vilkkaita. Miehelle (mamman kultapoika vaikka ihana mies onkin) olen varoittanut että jos on pakko riitauttaa välit kieltäytymällä antamasta lapsia hoitoon ennen kun ovat uimataitoisia ja avannosta pelastautumistaitoisia (nauru) niin sitten se on niin. mielummin menetän anopin ja vaikka miehenkin kuin lapsiani!
viina haisee vähän liian usein vaikka eivät muka juo koskaan.
Minun vanhemmilleni lapsemme ei pääse ilman minua tai isäänsä, koska vanhempani sattaisivat tupakoidan taaperon läsnäollessa sisätiloissa! Tätä en hyväksy missään tapauksessa!
Toisekseen, heillä on erilaiset kasvatusperiaatteet kuin meillä mm. lapsen kurittaminnen (tukistaminen) on heidän mielestään sallittua.
Sekä vielä eräs syy, että nuoruudessani sain kuulla kuinka vanhempani puhuivat sukulaisista mm. serkuistani pahaa, kun veivät lapsiaan omille vanhemmilleen hoidettavaksi. Olivat sitä mieltä, että jokaisen pitää omat lapsensa hoitaa itse. Hulluinta tässä on se, että ovat itekin aikanaan vieneet lapsiaan äitini äidille hoidettavaksi!!
Mun lastani eivät ole tarvinneet hoitaa (muita lapsenlapsia heillä ei vielä olekaan). Joten sitä saa mitä tilaa! :)
Miehen vanhemmat ovat liian iäkkäitä ja sairaita huolehtimaan pienestä vilkkaasta taaperosta, vaikka muuten olisivat aivan ihania hoitajia. Harmi :/
on hakannut vaimoaan ja lapsiaan, ja myös läppäissyt toista lastenlastaan (todettiin kyllä myöhemmin oikeudessa syyttömäksi). Hän on myös entinen alkoholisti.
Anopin huomaan voisin kyllä lapsen jättää, mutta appiukon kanssa en kahden kesken. En luota sen miehen lastenhoitokykyihin pätkääkään.
on hakannut vaimoaan ja lapsiaan, ja myös läppäissyt toista lastenlastaan (todettiin kyllä myöhemmin oikeudessa syyttömäksi). Hän on myös entinen alkoholisti.
Anopin huomaan voisin kyllä lapsen jättää, mutta appiukon kanssa en kahden kesken. En luota sen miehen lastenhoitokykyihin pätkääkään.
Oletteko puhuneet apen kanssa suoraan miksi ette päästä heille tai onko kysynyt syytä? Meillä on myös ongelmallinen appi enkä voisi kuvitella, että kehtaisin sanoa hänelle suoraan miksi en uskoisi lastani hänelle hoitoon. Pelottaa, että hän joskus kysyy. Syy meillä on se, että hän on epäluotettava ja kummallinen ihminen.
meillä äitini uhkaili yksivuotiasta piiskalla. Ja minua aikoinaan on myös lyönyt.
Joku intuitio on vaan aina sanonut että ei äitini hoitoon lasta ikinä. Vaisto siis varoittanut jo ennen tuota piiskalla uhkailua.
Appiukko käyttää liikaa alkoholia, on puoliksi kuuro, mutta ei halua laitetta. On sitä mieltä että lapsille voi syöttää koko ajan herkkuja ja karkkia. Meillä 1 v. lapsi joka ei vielä edes osaa pyytää mitään herkkuja. Mies ei halua viedä isälleen hoitoon myöskään, koska heillä huonot välit.
Anoppi hermostuu itkusta, ei jaksa hoitaa ja painuu tupakalle. Muutama kokemus tästä kun olemme käyneet kahdestaan mieheni kanssa leffassa.
Omat vanhemmat ovat liian vanhoja, haluaisivat kyllä hoitaa, mutta tiedän itse että eivät pysyisi mukana menossa.
vanhemmat nauravat lapselle, jos hän itkee. Minusta lapsen suruun ja kipuun pitää ottaa osaa myötätuntoisesti. Vanhempien suhtautumisen vuoksi minun on itsenikin ollut vaikea oppia tunnistamaan omia tunteitani, jonka vuoksi olen käynyt terapiassakin.
Omien vanhempien luona vannotaan kurituksen nimeen eli tukkapölly, luunappi, korvatillikka ja "kynsinipistys". Näillä minut kasvatettiin ja traumoja jäi kun kuritusta satoi koko ajan, monta kertaa päivässä. Antavat kasvatusneuvoja ja yrittävät kurittaa lapsiaani heti jos käännän pääni eli silmä välttää. On vaikeaa käydä edes valvotusti, silloinkin kielloista huolimatta yrittäät noudattaa metodiaan.
Anoppi on kiva, mutta hoitaa vain naapurissa asuvan tyttärensä lapsia, ei jaksa enää hoitaa meidän lapsia. Anopille veisin mutta anoppi ei taas halua hoitaa. Omilleni en veisi, mutta he taas haluaisivat hoitaa (ja "kasvattaa" samalla lapsia).
4v ja 1v, en päästä omien vanhempieni luoksi ilman minua tai miestäni, koska ne kasvatuskeinot millä minut on kasvatettu, poikkeavat täysin omista arvoistani. Huutamista, kiroilua, äkkipikaisuutta, ei johdonmukaisuutta, lapsen vähättelyä ja lapsen tekemisien ja sanomisien kyseenalaistamista. Haukkumista, läpsimistä, kädestä repimistä jne jne.
pariksi tunniksi, mutta he eivät jaksa enempää, ovat jo vanhoja. Omat vanhempani asuvat kaukana. He jaksaisivat kyllä vuorokauden hoitaa ja hyvin uskaltaisin jättääkin heille hoitoon. Mutta kumpikin lapsi (1v ja 4v) heräilee niin paljon öisin, etten voi laittaa heitä kumpaakaan yökylään sinne. Eivät kuusikymppiset ihmiset jaksa nousta ylös kymmenen kertaa yössä ja vaikka sanoisivat jaksavansa, en kehtaisi antaa tehdä niin.