Vauva ei suostu syömään puuroa, mitä tehdä?
Vauvani (ikää 5,5 kk) yrittää aloitella puuroja iltapuurolla neuvolan käskystä.
Kuvittelin tuollaisen jo 4 kk iästä sallitun riisipuurojauheen olevan kaikkein lempein ratkaisu (Semper Eco gluteeniton), mutta ei kelpaa. Olen yrittänyt höystää sitä vauvan lempiherkuilla: luumu- sekä aprikoosisoseella, mutta ei. Alkaa hirveä huuto ja lopetan syöttämisen yrittämisen, kun vauva huudoltaan vetää puuroa väärään kurkkuun ja alkaa yskiä... :(
Mikä avuksi? Velliä? Vai olisiko parempi aloittaa sittenkin ensin lihan lisääminen soseisiin - ja kokeilla puuroja myöhemmin? Vai vain sinnikkäästi tuputtaa puuroa, jopa ihan esim. kauraa riisin sijasta?
Kommentit (36)
Kyllä joidenkin lasten kanssa saatetaan toimia hieman normaalista poiketen, mutta silloin on kyseessä erityislapsi. Silloin muille lapsille selitetään, että tuo janipetteri vielä harjoittelee syömiseen liittyviä asioita ja sen takia ei ota esim puuroa.
T:LTO Tampereelta
Mitä muut lapset ajattelevat, kun sinun lapsesi ei syö puuroa ja muiden täytyy syödä? On varmaan paljon lapsia, jotka mielummin söisivät vain leipää ja maitoa. Tämä on kasvatuskysymys. Ja lapsilla pitää olla yhteiset säännöt.
Sinun täytynee vierailla lapseni päiväkodissa tästä kertomassa ja työntekijöitä kouluttamassa, jos olet sitä mieltä, että he kohtelevat lapsia jotenkin väärin. Puuro jätettiin nimittäin kokonaan tarjoamatta lto:n aloitteesta. Kotona lapsi syö kyllä samaa ruokaa, mitä muukin perhe ja vanhempi lapsistani syö päiväkodissa aamupuuron normaalisti.
- 18
Kyllä joidenkin lasten kanssa saatetaan toimia hieman normaalista poiketen, mutta silloin on kyseessä erityislapsi.
Meillä on perheessä myös erityislapsi, mutta hän syö kyllä puuronsa normaalisti.
- 18
Paha käydä asiaa kyselemään, kun et kerro nimeä. Terv. Myös Tampereen päivähoidossa työskentelevä
Mitä muut lapset ajattelevat, kun sinun lapsesi ei syö puuroa ja muiden täytyy syödä? On varmaan paljon lapsia, jotka mielummin söisivät vain leipää ja maitoa. Tämä on kasvatuskysymys. Ja lapsilla pitää olla yhteiset säännöt.
Sinun täytynee vierailla lapseni päiväkodissa tästä kertomassa ja työntekijöitä kouluttamassa, jos olet sitä mieltä, että he kohtelevat lapsia jotenkin väärin. Puuro jätettiin nimittäin kokonaan tarjoamatta lto:n aloitteesta. Kotona lapsi syö kyllä samaa ruokaa, mitä muukin perhe ja vanhempi lapsistani syö päiväkodissa aamupuuron normaalisti.
- 18
Silloin muille lapsille selitetään, että tuo janipetteri vielä harjoittelee syömiseen liittyviä asioita ja sen takia ei ota esim puuroa.
Minä en ole kyllä havainnut tuollaista muille lapsille selittelyä niissä ryhmissä, missä meidän erityislapsemme on ollut. Tosin niitä ryhmiä ovat vetäneet sellaiset työntekijät (elto tai kokenut lto), jotka osaavat suhtautua erityislapsiin luontevasti eivätkä tee lapsen pikkuisen poikkeavasta käytöksestä sen kummempaa numeroa.
Kerrohan tuon päiväkodin nimi.Paha käydä asiaa kyselemään, kun et kerro nimeä. Terv. Myös Tampereen päivähoidossa työskentelevä
Ei taida olla oikein reilua lto:ta tai muitakaan työntekijöitä kohtaan kertoa päiväkodin nimeä julkisesti. Mutta jos tosissasi haluat tietää, niin voin huomennaa lasta hakiessa työvuorossa olevalle työntekijälle kertoa, että heidän toimintaansa on av:lla kyseenalaistettu.
- 18
sitten et seisokaan kirjoittamasi takana. No, pitihän se arvata. Eiköhän tehdä niin, että me alalla oikeasti olevat toimimme asianmukaisten väylien kautta. Tietenkin voit äitinä keskustella asiasta henkilökunnan kanssa, jos näin haluat.
Kerrohan tuon päiväkodin nimi.Paha käydä asiaa kyselemään, kun et kerro nimeä. Terv. Myös Tampereen päivähoidossa työskentelevä
Ei taida olla oikein reilua lto:ta tai muitakaan työntekijöitä kohtaan kertoa päiväkodin nimeä julkisesti. Mutta jos tosissasi haluat tietää, niin voin huomennaa lasta hakiessa työvuorossa olevalle työntekijälle kertoa, että heidän toimintaansa on av:lla kyseenalaistettu.
- 18
Ensin kehotat niin tekemään ja sitten et seisokaan kirjoittamasi takana. No, pitihän se arvata.
Haluaisitko, että omien hoitolastesi vanhemmat kirjoittaisivat työstäsi tunnistettavasti av:lla? Pystyt varmasti päiväkodin kyllä selvittämään, jos tämä asia sinua oikeasti haittaa ja häiritsee.
Eiköhän tehdä niin, että me alalla oikeasti olevat toimimme asianmukaisten väylien kautta.
Millaiset ne väylät ovat, jos toisessa päiväkodissa työskentelevän lto:n toiminta jonkun lapsen kanssa ei sinua syystä tai toisesta miellytä?
Tietenkin voit äitinä keskustella asiasta henkilökunnan kanssa, jos näin haluat.
Minä olen ihan tyytyväinen päiväkodin ratkaisuun, josta on kyllä ihan riittävästi keskusteltu.
toimimme asianmukaisten väylien kautta.
Ensin kehotat niin tekemään ja sitten et seisokaan kirjoittamasi takana. No, pitihän se arvata.
Haluaisitko, että omien hoitolastesi vanhemmat kirjoittaisivat työstäsi tunnistettavasti av:lla? Pystyt varmasti päiväkodin kyllä selvittämään, jos tämä asia sinua oikeasti haittaa ja häiritsee.
Eiköhän tehdä niin, että me alalla oikeasti olevat toimimme asianmukaisten väylien kautta.
Millaiset ne väylät ovat, jos toisessa päiväkodissa työskentelevän lto:n toiminta jonkun lapsen kanssa ei sinua syystä tai toisesta miellytä?
Tietenkin voit äitinä keskustella asiasta henkilökunnan kanssa, jos näin haluat.
Minä olen ihan tyytyväinen päiväkodin ratkaisuun, josta on kyllä ihan riittävästi keskusteltu.
esilletuomista ennemmin? Sinähän juuri olet kirjoittanut lapsesi hoitopaikasta ja hoitajasta varsin tunnistettavasti. Ja nyt sitten iski paniikki, kun olisi pitänyt nimi kirjoittaa. Täällä on ollut aiemminkin mm. ketjuja huonoista päiväkodeista, joissa on ihan nimet mainittu. Ei tuo puurohomma sitä pahempi ole, mutta jostain syystä koet sen sellaiseksi, ettet halua päiväkotia nimetä.
toimimme asianmukaisten väylien kautta.
Minun on kyllä vaikea uskoa, että tällaista "väylää" olisi olemassa, jota kautta työntekijä voisi ihan toisen talon työntekijän tekemät ratkaisut kyseenalaistaa.
Ongelmana alalla tuntuu enemmän olevan se, että ihan oikeisiinkaan väärinkäytöksiin ei edes omassa talossa tohdita puuttua.
- 18
Täällä on ollut aiemminkin mm. ketjuja huonoista päiväkodeista, joissa on ihan nimet mainittu. Ei tuo puurohomma sitä pahempi ole, mutta jostain syystä koet sen sellaiseksi, ettet halua päiväkotia nimetä.
Minä en ole vastuussa kuin omasta kirjoittelustani.
Ihmettelin alunperin sitä, miten herkästi päiväkotien työntekijät ovat kolleegoidensa ratkaisuja kyseenalaistamassa. Ja ihmettelen edelleen. Kyse ei ole siitä, onko kyseessä virhe vai ei, vaan se, että lapseni lto ei ole julkisuuden henkilö, jonka työstä voisi tunnistettavasti netissä kirjoitella. Tästä ketjusta ei käy ilmi kuin se, missä kaupungissa tämä tapahtuu.
en pidä siitä ollnekaan, mutta arvatkaapa vain pitikö sitä syödä koulussa ja sitä ennen välillä päiväkodissakin kun "kaikkea pitää oppia syömään". Kouluaikoina välillä oksensin hernekeitot ruokapöydälle ja nykyisin jo haju alkaa oksettamaan.
Tuli vaan mieleen tosta "pakko ottaa puuroa hiiren annos".
laitan puuroon vähän korviketta ja jotain sosetta. neuvolasta (suositeltiin korviketta puuroon painon takia, ja puuro maistuuki paremmin muksulle :)) vehnä ei menny,eikä vellit joten me taas päädyttiin riisiin...kokeile kyl yleensä joku puuro menee.
mä toivon kans et alkaisi mennä soseet yms paremmin ja vaikuttais positiivisesti noihin yö heräilyihin :)
tsemppiä!
mä käytän tosiaan korvikejauhetta!