Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva ei suostu syömään puuroa, mitä tehdä?

Vierailija
11.03.2012 |

Vauvani (ikää 5,5 kk) yrittää aloitella puuroja iltapuurolla neuvolan käskystä.

Kuvittelin tuollaisen jo 4 kk iästä sallitun riisipuurojauheen olevan kaikkein lempein ratkaisu (Semper Eco gluteeniton), mutta ei kelpaa. Olen yrittänyt höystää sitä vauvan lempiherkuilla: luumu- sekä aprikoosisoseella, mutta ei. Alkaa hirveä huuto ja lopetan syöttämisen yrittämisen, kun vauva huudoltaan vetää puuroa väärään kurkkuun ja alkaa yskiä... :(

Mikä avuksi? Velliä? Vai olisiko parempi aloittaa sittenkin ensin lihan lisääminen soseisiin - ja kokeilla puuroja myöhemmin? Vai vain sinnikkäästi tuputtaa puuroa, jopa ihan esim. kauraa riisin sijasta?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä meillä puuroja sitten tehtykään kun ei kerran kelvannut ennen kuin lapsi itse osasi pyytää päiväkodin riisipuuroa joskus 5-vuotiaana :)

Vierailija
2/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvi vatsavaivojen kanssa koko yötä valvoa...

ja voithan kokeilla jotain muuta puuroa. Mutta tosiaan aamusta tai päivällä kannattaa kokeilut hoitaa. Ja silloin ko vauva on pirteä ja hyvän tuulinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mikään välttämättömyys. Syötte sitten jotain muuta.

Viljat kokeiluun aakkosjärjestyksessä.. kaura, ohra, ruis, vehnä. Jos nyt väkisin pitää lapsen puuroa syödä, niin tee oikein löysää ja hienonna hiutaleita ensin, että tulisi mahdollisimman sileä puuro. Sen riisipuuronkin voit koettaa jättää alkuun lähes velliksi ja katso uppoaako.

Vierailija
4/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

riisipuuro.

Vierailija
5/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puurohiutaleet. Meilläkään ei poika suostunut (eikä suostu vieläkään) syömään noita vauvoille tarkoitettuja puurovalmisteita. Eivät ole mitään kovin herkullisia.

Vierailija
6/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen söi hyvällä halulla niitä helkatin kalliita ns. yhden annoksen puuroja (n. 2dl purkeissa, oisko ollut Muksu??) ja mikään muu ei sit kelvannutkaan. Ei jauhepuurot, ei vellit, ei itse keitetty tavallinen puuro..Blah!

Nyt meillä on toinen lapsi (nyt jo 10kk) joka alusta asti (n. 5kk:n iästä) on syönyt ihan tavallista kaurapuuroa (siis ei mistään lastenosastolta ostettua vaan normi kaurapuuroa) todella suurella ruokahalulla. Aluksi hieman murskasin niitä hiutaleita mut nykyään menee ihan karkeana tavaranakin. Joskus on syönyt Piltin mustikka-päärynäpuuroa jota saa jauheena mut muut ei oikein kelpaa. Mun ei tarvi edes tohon tavis kaurapuuroon sekoittaa mitään kun syö hyvällä halulla. Tosin keitän sen korvikkeeseen, on jotenkin maukkaampaa siten kuin pelkkään veteen keitetty.

Kyllä mä kokeilisin jo muutakin kuin pelkkää riisipuurojauhetta :)

Vierailija
7/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa puuro aloiteltiin heti siinä 5kk iässä ja tavoite oli, että edes lusikallisen saa uppoamaan / kerta. Aloitimme kaurapuurolla ja tein sen korvikemaitoon ja aika löysäksi, hyvin vellimäiseksi. Sekaan just luumusosetta tms. Puuro lähtikin sitten menemään ja sitä syötiin TODELLA hyvin, kunnes tuossa n. 8-9 kk paikkeilla se loppui kuin seinään. Enää en saa sitä alas kirveelläkään. Eikä ole väliä mitä merkkiä (kaupan valmista tai itse tehtyä) se on tai mitä viljaa.

Mutta tarjoa sinnikkäästi hetken aikaa ja jos ei mene niin sitten ei mene. Itse kysyin kanssa tuota velliasiaa ja neuvolasta sanottiin, että vellejä ei ole suositeltu, koska:

- on tullut vastaan lapsia, jotka ei vielä 2v suostu syömään mitään muita kuin soseita ja juomaan velliä pullosta (noh, tässä on jo ehkä vika vähän vanhemmissakin)

- päiväkodissa on aamupuuro ja siitä ei luisteta. Eli kun lapsi menee hoitoon, on se puuron syönti kaikille helpompaa.

Näin siis ohjeistettiin Tampereella.

Meillä ei mennä hoitoon nyt vielä hetkeen, joten en ole stressannut (tästä) asiasta.

Vierailija
8/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa muita puuromakuja. Ihan tavallista kaurapuuroa, riisihiutalepuuroa, mannapuuroa ja maissijauhepuuroa (Risenta). Kaurahiutaleita voi hienontaa sauvasekoittimella etukäteen. Puuron voi tehdä veteen ja lisätä jäähtyneeseen puuroon korvikejauhetta ja marjasosetta. Edellä mainitut puurot on halpoja tehdä joten ei harmita jos aluksi tulee hukkaa. Eiköhän se lapsi ajan kanssa opi jostakin puurosta tykkäämään.

Mun mielestä ne kaupan vauvapuurot on ihan turhia, mut voihan niitäkin kokeilla.

Vierailija
9/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa sanottiin,että vauva tarvii olikohan n. 10 kertaa vai olikohan enemmän maistelukertoja ennenkun tottuu uusiin makuihin.

Vierailija
10/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin kukaan on puurottomuudesta sairastunut :)

Vierailija
11/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen ollut siinä uskossa että korviketta ei saa kuumentaa tai keittää? Ainoastaan lämmittää. Tässä ketjussa jotkut kertoi keittävänsä siihen puuron. Mun tietääkseni toi veteen keittäminen ja korvikejauheen lisääminen on se oikea tapa...

Vierailija
12/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis itse olen ainakin vaan lämmittänyt sen mikrossa saman lämpöiseksi suunnilleen mitä laittaisin tuttipulloonkin. Näin siis jauhepuurojen osalta.

Vierailija
13/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se puuro ole mikään välttämättömyys. Ei meilläkään esikoinen puuroa syönyt ja hyvin kasvoi ilmankin. Söi iltaisin velliä tai sit hedelmäsosetta tai vanhempana jopa jotain lihasosetta. Kuopukselle puuro maistui mutta siihenkin tuli jossain vaiheessa vanhempana stoppi joten se jäi sitten.

Vierailija
14/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sai alkaa keittää puuron tavalliseen maitoon. Mikropuurokaan ei kelvannut, piti olla hellalla pitkään haudutettua.

En stressannut, mutta silti päivittäin yritin puuroa tarjota, kunnes lopulta alkoi maistua. Käytännössä syötin vauvalle alkuun hedelmäsosetta, joka oli maustettu parilla lusikallisella puuroa.

Vierailija
15/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko että vauva tarvitsee puuroa, tai siis miksi juuri puuroa pitäisi antaa? Meidän 7kk ikäinen ei ole vielä puuroja syönyt, vaan kasvis-liha ja hedelmäsoseita rintamaidon lisäksi. Tärkkelystä hän saa kyllä perunan ja bataatin muodossa, ja välillä maissinaksuja. Kai sen puuronkin voisi ottaa mukaan, ehkä tuollainen riisipuuro voisi olla sopivaa...

Meillä vauvan suosikkisose on haarukalla muussattu kypsä avokado ja seassa vähän banaania. On ainakin prosessoimatonta ruokaa, suosittelen kokeilemaan.

Vierailija
16/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- päiväkodissa on aamupuuro ja siitä ei luisteta. Eli kun lapsi menee hoitoon, on se puuron syönti kaikille helpompaa.

Näin siis ohjeistettiin Tampereella.

Hah, meidän kolmevuotiaamme tamperelaisessa päiväkodissa ei syö aamupuuroa, vaan hakee suoraan leivän ja maidon. Kun lapsen kasvussa ei ole mitään ongelmaa, ollaan todettu opettajan kanssa, että tästä ei kannata tehdä sen suurempaa numeroa. Kotona maistuu mannapuuro, muttei mikään muu.

Vierailija
17/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa valita paljon, vähän tai maistiaisen. Kaikki maistavat ainakin sen maistiaisen samoin kuin kaikkia ruokiakin! Vaikkei tykkäisikään, voi kaikkea maistaa hiiren annoksen:)

T: LTO Tampereelta

Vierailija
18/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa valita paljon, vähän tai maistiaisen. Kaikki maistavat ainakin sen maistiaisen samoin kuin kaikkia ruokiakin! Vaikkei tykkäisikään, voi kaikkea maistaa hiiren annoksen:)

T: LTO Tampereelta

Etköhän tässä kirjoita ihan vain omasta, etkä koko päiväkodin, puolesta. Tuskin meidänkään muksusta koko talo tietää, että hän ei puuroa syö.

On kyllä aina mielenkiintoista huomata, miten jotkut lastentarhanopettajat ovat heti kyseenalaistamassa kolleegansa arvostelukyvyn, jos jonkun lapsen kanssa joudutaan toimimaan toisin kuin useimpien lasten kanssa toimitaan.

- 18

Vierailija
19/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama ongelma. Puuroa alkoi menemään, kun aloin kiinnittämään huomiota, milloin olin imettänyt. Eli noin kolme tuntia syömättä ja juomatta, niin ehkä puuro voisi sitten maistuakin. Auttoi myös silikonilusikan muuttaminen tavalliseen teelusikkaan meillä. Tosin 6 kk on suositus täysimetykselle, että ei kai niin kiire ole kiinteiden kanssa, jos lapsen paino nousee äidinmsidolla.

Vierailija
20/36 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kokeilla aitoa kaurapuuroa seuraavana puurona sitten. :)

...Mutta ehkäpä kuitenkin siirrän nämä puurokokeilut hieman myöhemmäksi. Vauva on syönyt kasvissoseita nyt kuukauden verran ja pikkuhiljaa olen lisännyt hedelmäsoseita mukaan. Neuvolan mukaan sopii syödä jo kaksi soseateriaa päivässä ja illalla puuro (jotta nukkuisi paremmin). Lihaa en ole siis vielä vauvalle tähän mennessä antanut. Vastauksienne perusteella tulin kuitenkin siihen tulokseen, ettei se puuro ole mikään itseisarvo vielä tässä vaiheessa - joten taidanpa sittenkin aloittaa hienonnetun lihan (ja kalan) lisäämisen kasvissoseisiin ja siirtää hedelmäsoseen iltaruuaksi puuron tilalle - ja sitten jonkun viikon kuluttua alan sekoittaa sitä puuroa siihen iltahedelmäsoseeseen vaivihkaa. :)

Kiitos! t. alkuperäinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme