Syötin 15-vuotiaalle kasvissyöjätyttärelle lihaa...
salaa. Päivällä tuli riita, kun ei halunnut mennä minun ja veljensä kanssa Risto Räppääjää katsomaan. Ehdotin, että tulee mukaan, mutta ennen sitä voisimme shoppailla. Tyttö sitten halusi harmaa-mustan hupparin. En halua hänen käyttävän huonoja asioita viestiviä vaatteita. Ehdottipa sitten farkkulegginssejä. Kauheaa, miten nykynuoret pukeutuvat. Päätin sitten tytölle itse vaatteet, joita hän tulee pitämään koko kevään. Hermostui siitä niin, että sanoi minulle kaupan keskellä: "Meillä on kotona kaikki ihan paskaa. Mun kaverit saa kaikki valita, mitä vaatteita ne käyttää. Haista home!" Tämä loukkasi minua ja tyttö muutenkin valehteli. Tietääkseni hänellä ei ole kavereita, ja luulenpa, ettei hän nyt juuri sellaisia tarvitse. Koulu ja harrastukset menevät ykkössijalle.
Pahoitin tästä mieleni niin kovasti niin ennen päivällistä lurautin lihalientä tytön soijamakaronilaatikkoon. Noin 25% soijasta korvasin oikealla jauhelihalla. Kaduin jälkeenpäin tytön syötyä jonkin verran ja menin hänen huoneeseensa juttusille. Tyttö kimpaantui tästä ja äsken, noin 20 minuuttia sitten tulin takaisin tytön huoneeseen. Ikkuna oli auki, eikä tytöstä ollut jälkeäkään. Pöydällä oli lappu, jossa luki: "Menin kavereille, kun en enää jaksa sun touhujasi. PS, oksensin sen paskan ruuan ulos, jonka mulle syötit."
Tästä tuli itku. En voi uskoa, että rakkaasta pienestä enkelistä on tullut tuollainen hirviö. Kaiken lisäksi en tiedä, missä hän nyt on. Mieheni lähti etsimään, mutta ei näy missään. Luulen, että hän nyt on jossain kaupassa tai sellaisessa paikassa, kun en ole kuullut mistään, että tytöllä olisi ketään ystävää. Kukaan ei ikinä käy meillä, ja tyttö on välitunnitkin yksin. Kotiintuloaika on sekä lomilla, että arkena puoli kahdeksalta, ja tyttöä ei näy. Pitäisikö olla huolissaan? Tulkaa vain haukkumaan, jos huvittaa. Tunnen itsekin huonoa omatuntoa siitä, että laitoin lihalientä tytön soijarouhemakaronilaatikkoon.
Kommentit (7)
Vähän harjoittelua, kyllä se siitä!
Muuten olet oikeasti ihan hirveä äiti.. Et ansaitse kunnioitusta, kun et kunnioita muita.
Viittiikin aikunen ihminen vajota teinin tasolle.
Ja kyllä multakin nousi niskakarvat pystyyn tästä:
"En halua hänen käyttävän huonoja asioita viestiviä vaatteita. Ehdottipa sitten farkkulegginssejä. Kauheaa, miten nykynuoret pukeutuvat. Päätin sitten tytölle itse vaatteet, joita hän tulee pitämään koko kevään."
"Tietääkseni hänellä ei ole kavereita, ja luulenpa, ettei hän nyt juuri sellaisia tarvitse. Koulu ja harrastukset menevät ykkössijalle."
Anna nyt sille tytölle oikeus elää nuoruttaan ja opetella aikuistumista edes sen verran, että saa itse päättää mitä pukee. :D
Mutta pakkohan täl on olla provo....
te provon huutelijat!
Ap, mä olen sun puolella, 15-vuotijas on vielä LAPSI, ja sä saat päättää mikä on oikein ja mikä väärin. Jos sun mielestä lapsen piti saada broteiineja, niin se on ok.
Lisäks en mäkään ikinä antais lapseni pukeutua mustaan (meillä ei gootit asu) ja lekkinssit on nyt kenen päällä tahansa ihan hirveet.
Joka tapauksessa...
Tuollaisella toiminnalla heikennät lapsen itsetuntoa, kun et arvosta yhtään hänen valintojaan ja tapaansa olla nuori. Hän on nuori ja saa olla. Elämässä on tuossa iässä tärkeää olla osa porukkaa, jotta voi kasvaa itsenäiseksi.
Heikennät luottamusta ja teidän väliset suhteet kärsii jos syötät hänelle lihaa. Se on kuin juottaisi uskovalle viinaa salaa, tosi epäkorrektia ja törkeää. Millainen aikuinen sellaista tekee????!
Nöyryytät häntä komentamalla ihan turhista asioista, saatko siitä jotain nautintoa :(
Kamalaa!
Jos tämä on totta, olen järkyttynyt siitä, kuinka kukaan aikuinen ihminen voi olla noin hirveä.. Ihan kuin jostain kirjasta, yäk!
Jos tämä on provo, olen aika ihmeissään siitä, millainen ihminen tällaisen aloituksen keksii.. :(
se sama provo joka itki sitä hiihtoreissua kamalan teinityttönsä kanssa. Opettele kirjottamaan niin ettei sua heti tunnista samaksi.
niin I don't want to live on this planet no more.