Löytyykö tukoksille alttiita äitejä?
Viime raskauden lopussa minulla oli ilmeisesti polvitaipeessa pieni tukos, jota kävin näyttämässä lääkärille, koska kohta oli turvonnut ja kosketusarka, enkä pysytynyt kunnolla kävelemään jalalla. Lääkäri otatti verikokeen, jossa joku tukosarvo oli koholla. Kun jalka oli kuitenkin siihen mennessä jo parantunut, niin asiaa ei tutkittu sen enempää.
Nyt minulla on neljäs raskaus aivan aluillaan, rv 5+2 ja nilkkaani tuli taas sellainen kosketusarka kohta. Pitäisikö tuota käydä näyttämässä vai odottelenko taas, että menisi ohi itsestään? Eikös tukoksiin taipuvaisille ole olemassa myös joku lääkitys, kun olen jostain lukenut, että tukostaipumus voisi lisätä myös km riskiä? Luulisi, ettei tuo nilkan tukos kyllä vaikuta mitenkään, mutta ajattelin lähinnä sitä, että mitenköhän noita alkaa tulemaan kun painoa alkaa tulemaan raskauden myötä jalkojen päälle? Voiko noita estää mitenkään?
Olisin hyvin kiitollinen, jos joku tietäisi asiasta jotain ja kirjottaisi kokemuksiaan.
Kommentit (4)
Kiitos vastauksestasi. Onkos tuo laskimotukkotulehdus vähän sama asia kuin suonikohjut? Koska niitäkin minulta löytyy ja osa on välillä myös kipeitä. Voikohan suonikohjuja tulla sisempiin verisuoniin? Olen ajatellut, että kipuilu voisi johtua jostain sellaisestakin, mutta kun pinnalle päin tosiaan ei näy kuin turvotusta ja kohta on sivelyllekin arka. Mites näihin pinnallisiin laskimotukkotulehduksiin voisi vaikuttaa? Muuten kuin tukisukilla, koska niitä en pysty pitämään. Puristavat niin epämukavasti jaloissa.
miulla itellä ei ole ollut tukoksia mutta suvusta löytyy taipumusta ja sitä on sitten tutkittu ja miullakin on nyt 2 raskauddessa ollut fragmin lääkitys tukoksien ehkäisyyn viikolta 36 ja synnytyksen jälkeen 6 vkoa marevania. ihan vaan varmuuden vuoksi.
tämmönen tukostaipumus voi olla toistuvien keskenmenojen takana. Ns.normaali elämään se ei vaikuta mutta esim. e-pillerit ja lentomatkat ja kipsaukset /leikkaukset ja raskaudet ovat muutenkin riskitekijä tukoksille ja nämä yhdessä siis lisäävät vielä riskiä.
Tosiaan ei vara venettä kaada-
Joo-o, kyllähän tuohon ltulehdukseen liittyy usein suonikohjujakin. Minullakaan kipeässä kohdassa ei varsinaisesti näkynyt mitään, ehkä jonkin verran enemmän pientä pintasuonistoa.
Hoitona voi käyttää voidemaista tulehduskipulääkettä, jos on kovin kipeä. Koska en ole lääkäri, suosittelen sinua kuitenkin kysymään parempia neuvoja lääkäriltäsi. Minua tukisukat on auttaneet tosi paljon ja kivut helpottaneet. Harmi, jos sinä et pysty niitä käyttämään :(
Mutta käy nyt näyttämässä jalkaasi lääkärillä, jotta ns. syvälaskimotulehdus voidaan poissulkea. Samalla voit kysellä hyviä vinkkejä jalkakipuihin.
Edelleen hyvää odotusta toivottaen!
Jaja:
Kiitos vastauksestasi. Onkos tuo laskimotukkotulehdus vähän sama asia kuin suonikohjut? Koska niitäkin minulta löytyy ja osa on välillä myös kipeitä. Voikohan suonikohjuja tulla sisempiin verisuoniin? Olen ajatellut, että kipuilu voisi johtua jostain sellaisestakin, mutta kun pinnalle päin tosiaan ei näy kuin turvotusta ja kohta on sivelyllekin arka. Mites näihin pinnallisiin laskimotukkotulehduksiin voisi vaikuttaa? Muuten kuin tukisukilla, koska niitä en pysty pitämään. Puristavat niin epämukavasti jaloissa.
Oletan, että edellisessä raskaudessasi Sinulta on otettu ns. D-dimeeri-arvo, joka kohonneena voi viitata syvään laskimotukokseen. Raskauden kuitenkin tiedetään kohottavan myös tätä arvoa ns. normaalista viitealueesta. Tästä todennäköisesti kohdallasi on ollut kysymys, kun arvo on ollut hiukan koholla. Jos Sinulla olisi tuolloin oikeasti epäilty syvää laskimotukosta, olisi se ehdottomasti vaatinut jatkoselvittelyä ja tarvittaessa tukoksen hoitoa. Syvälaskimotukos on otettava aina vakavasti, sillä se saattaa johtaa hengenvaaralliseen tilaan. Raskaus nostaa kaikilla ihmisillä tuon tukoksen riskiä moninkertaiseksi.
Todennäköisesti jalassasi ollut turvotus on edellisellä kerralla johtunut vaan raskauden aiheuttamasta kuormituksesta ja/tai ns. laskimotukkotulehduksesta. Tässä pintalaskimot ovat tulehdustilassa, mutta se ei ole vaarallinen, vain kiusallinen.
Mikäli syvälaskimotukos havaittaisiin olisi siihen todellakin hoito, pistoksina annettava pienimolekyylinen hepariini. Hlöillä, joilla on ollut aikaisempi tukos tms. riskiä nostava seikka, tuota minihepariinia annetaan ennaltaehkäisevästi.
Jos Sinulla on nyt kipeä, turvonnut kohta nilkassa, käy ihmeessä näyttämässä sitä lääkärille. Todennäköisesti kyse on jostain muusta kuin varsinaisesta tukoksesta (varsinkin noin aikaisessa raskauden vaiheessa), mutta ei vara venettä kaada.
Tukostaipumuksen on todettu nostavan km-riskiä, mutta en olisi siitä huolissani, sillä Sinullahan ei varsinaista tukosta ole koskaan havaittu.
Hyvää odotusta
Yksi laskimotukkotulehduksesta kärsivä ;)