Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulusteletko lapsesi kokeisiin?

Vierailija
08.03.2012 |

Montako päivää aikaisemmin teillä alkaa ala-asteikäisen lapsen kokeisiin luku?

Meillä on pakko alkaa vähintään 3 päivää ennen, harrastuksia kun on monena iltana viikossa, niin ihan viimeiseen iltaan ei voi jättää kuin nopea kertaaminen. Ja aina kuulustelen ja sit vikana iltana vielä tarkistan että ne joissa oli vielä opittavaa on hanskassa. Lapsi saa kokeista 9-10 joka kerta, jos jättäisin kokeet lapsen omaksi huoleksi, saisi jotain 8:ja.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi sitä pyysi. Alakoulussa luki parina iltana, nyt yläkoulussa aloittaa aiemmin, eli n viikkoa ennen koetta lukee kertaalleen sen alueen. Pari päivää ennen koetta lukee uudelleen ja tekee muistiinpanoja. Vikana iltana sitten vähän kertailee ne muistiinpanonsa.

Kymppejä tulee, on aina tullut.

Vierailija
2/9 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaa että siten testaan häntä. On esim. yltistä aika vaikeita kokeita ja on auttanut kun kuulustelen häntä. Meilläkin 9-10 luokkaa koearvosanat 4.lk tytöllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeisiin silti tulee yhdessä kerrattua ja harjoiteltua aineesta riippuen aika usein, koska lapsi sitä pyytää.

Huolehdin siitä, että lapsi kertaa opitun koealueen mutta aika myöhäistä olisi koko koealue opiskella, jos se ei olisi jo tullut opittua koulussa.

Huolehdin, että läksyt tehdään ja läksyissä autetaan tarvittaessa. Jos on aihetta epäillä, ettei lapsi ole päivän asiaa oppinut, neuvon pyytämään lisää opetusta. Koulun tehtävä on opettaa, me olemme tukena.

Ei meillä olisi aikaakaan joka lapsen kanssa opetella kaikkea ja lukea lasten kanssa kokeisiin iltatolkulla. Sitä varten lapset käy koulua.

Vierailija
4/9 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ei vielä tarvitse kuulustella. Mutta kun aikanaan tarvitsee, niin aion kyllä.

Kuulustelun tärkein pointti on se, että vanhemmat osoittavat omalla kiinnostuksellaan koulun ja kokeiden olevan tärkeitä. Se, että tuleeko kokeista jatkuvasti kymppejä on täysin sivuseikka. Osa lapsista ei niitä kymppejä saa vaikka kuinka tsemppaisi ja kuulustelisi.

Vierailija
5/9 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin kokeeseen luvun edellisenä päivänä vielä lukiossakin :D. Luin alueen kerran läpi. Yleensä sain ysejä. Kukaan ei koskaa n kuulustellut.

kun lapsi sitä pyysi. Alakoulussa luki parina iltana, nyt yläkoulussa aloittaa aiemmin, eli n viikkoa ennen koetta lukee kertaalleen sen alueen. Pari päivää ennen koetta lukee uudelleen ja tekee muistiinpanoja. Vikana iltana sitten vähän kertailee ne muistiinpanonsa.

Vierailija
6/9 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin kokeeseen luvun edellisenä päivänä vielä lukiossakin :D. Luin alueen kerran läpi. Yleensä sain ysejä. Kukaan ei koskaa n kuulustellut.

olen sen hänelle opettanut, harmi, etten sitä itse aikanaan osannut :D olin kuin sinä!

Vierailija
7/9 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivää ennen aloittaa, 4.lk.

Vierailija
8/9 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painopiste on ollut siitä, että keskityy tunnilla ja tekee läksyt, lisätehtävieen huolellisesti.

Asioita sitten kertaillaan paria päivää ennen kokeita, viimeisenä iltana ei kirjoihin kosketa. Kokeet ovat kuitenkin vain pieniosa kokonaisarvosanaa, ei niistä hikeä oteta.

Ei me kuullustella, mutta lapset tykkää tehdä kokeita toisilleen.

Mistä teidät, jos tekisi asioita itsenäisesti koenumerot huonontuisi tai jos lukisi vähemmän? Koskas ajattelit opettaa lastasi itsenäiseen oppimiseen.

(ai niin kaikkien aikojen huonoin koe nro.8)

Vierailija
9/9 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on 12-vuotias viidesluokkalainen, toinen 10-vuotias kolmasluokkalainen. Kolmasluokkalainen lukee 1-2 edeltävänä iltana, viidesluokkalainen yleensä kolmena.

Näin siksi, että jos kokeisiin yrittää lukea kaiken yhdellä kertaa, ei siitä jää juuri mitään päähän.

Ja siksikin, että nyt ala-asteella opetellaan ennen kaikkea OPISKELUTAITOJA. Viime hetken pänttääminen ei ole hyvä metodi. Vaikka sillä vielä ala-asteella hyvämuistinen pärjääkin, niin jossakin vaiheessa isompana se ei enää riitä.

Itse olen kuuden ällän ylioppilas, ja pärjäsin koulussa aina hyvän muistin turvin, riitti kun olin hereillä tunneilla. Mutta kas: yliopistossa sillä metodilla ei kirjatenteistä selviäkään, ja jouduin aika lailla repimään itseäni niskasta, että sain aloitetuksi tentteihin lukemisen riittävän aikaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi