Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kyse mielenterveydestä, persoonasta vai mistä kun

Vierailija
08.03.2012 |

olen sellainen ihminen, joka pyörittää mielessään koko päivän jotain taannoista asiaa, jotain mitä toinen on sanonut, miksi, mistä johtuu, mitä pitäisi tehdä ja niin edelleen. Asiat siis alkavat vaivata mielessä. En pysty lopettamaan ajattelemista. Pystyn hetken tekemään jotain muuta rutiininomaista tai jotain pakollista, mutta vaivaava asia palaa koko ajan mieleen ja on taustalla epämääräisenä huonona olona.

Onko minulla mielenterveysongelma? En suoranaisesti koe noita asioita tai ajatuksia erityisen ahdistavina yleensä. Mieleni vain alkaa askarrella niiden parissa, ratkaista niitä, miettiä mistä jotkin sanotut asiat johtuvat jne.

Olen sellainen ihminen luonteeltani että olen aika vastuullinen ja kiinnostunut ympäristöstäni, sekä lähi- että kaukaisemmasta ympäristöstä. Mutta minun on lähes mahdotonta lykätä tuota ajatteluprosessia sopivampaan hetkeen. Ajatukset pyörivät mielessä kesken työpäivänkin enkä saa niiltä rauhaa.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en tietenkään varma voi olla. voithan käydä puhumassa, esim. mielenterv.toimistossa, jos et kynnyksenä koe. haittaako jokapäivästä elämää? jos koet haittana, vaikuttaa keskittymiseen jne voisit harkita keskustelua ammattilaisen kanssa. tsemppiä.

t. psyk sh

ps. oletko aina ollut samanlainen, tai tää piirre on alkanut esim äskettäin?

Vierailija
2/4 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä haittaa arkipäivää. Paljon aikaa kuluu tähän pyörittelyyn ja miettimiseen. Kuten sanoin, aina siihen ei sinänsä liity mitään ahdistuneisuuden tunnetta, vaan jotain sellaista että mieli tai äly työskentelee jonkin aiheen kimpussa. Lisäksi koen sen ajoittain myös hyvänä asiana, voimavarana, persoonani osana josta esim. luovuus kumpuaa. Mieleni synnyttää kauheasti ajatuksia, koko ajan.

Olen myös miettinyt voiko minulla olla jokin adhd-tyyppinen poikkeama aivoissa. En yhtään osaa sanoa olenko aina ollut tällainen. Ainakin aikuisiällä olen. Lapsuudesta en ole varma.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseäni tosin ahdistaa. Kärsin pakkoajatuksista ja minulla on todettu persoonallisuushäiriö.

Jospa sinulla on vain liikaa aikaa ajatella ja olet luonteeltasi herkkä?

Keksi jotain sellaista tekemistä jossa ei ole sijaa ajatella "turhuuksia".

Vierailija
4/4 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain diagnoosia. Ihmisillä on erilainen kyky käsitellä informaatiota ja tuohon vaikuttaa esimerkiksi oma elämäntilanne, sosiaaliset taidot, itsetunto ym. asiat. Ja toki myös persoona, jos olet tyyppiä, joka analysoi ja miettii kaikkea, niin se heijastuu myös tähän.

Se, että jos asia sinua haittaa, niin tietysti voisit hakea siihen apua. Mielenterveystoimisto ei kuitenkaan ole se paikka, vaan suosittelisin yksityistä psykologia. Aluksi soittamalla ja kuvailemalla ongelmaa ja mitä haluaisi ongelmalle tapahtuvan ja jos henkilö vaikuttaa sopivalta, niin parilla juttelukerralla voisit oppia uusia ajattelumalleja.

Mielenterveystoimistosta ei usein löydy tällaista osaamista, koska siellä keskittyminen on niissä vakavissa tapauksissa ja lääkehoidossa. (Eikä siinä ole mitään pahaa, mutta tähän tilanteeseen se ei oikein istu.)

Jotkut ihmiset ovat myös saaneet apua esimerkiksi joogasta tai meditoinnista sellaisena itsensä rauhoittamisen ja pään tyhjentämisen tapana. Jos nuo eivät kuulosta liian hihhulilta makuusi, niin sellaistakin voisi yrittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi