Onko täällä ketään, joka olisi jättänyt tukia hakematta?
Nyt kun noista tuista vauhkotaan ja sitten monet sanovat että kyllä sitten pärjäisivät ilmankin, niin onko kukaan ihan reilusti jättänyt hakematta tuet? Eli esim. lapsilisän?
Kommentit (52)
Saan tehdä loppuopinnot omassa tahdissani eikä tarvitse laskea opintopisteitä. Jouduin jossain vaiheessa maksamaan takaisin, kun sairastelin pitkään eikä opintosuorituksia kertynyt tarpeeksi. Enää en siihen rumbaan lähde, vaan mies elättää minut kunnes valmistun ja löydän töitä.
ei ole kyse siitä,että jättäisit hakematta, vaan siitä ettet edes olisi niihin oikeutettu kun opiskelet liian hitaasti.
Jos esim. saan osapäivätyön, opsikelen silloin hitaammin. Tällä hetkellä voisin hakea ja saisin, vaan en hae.
tekin haette täysin turhaan lapsilisää vaikka ette tarvitsisi!
Lapsilisästä ei voi kieltäytyä. Se kun oikeastaan tulee sille lapselle, eikä vanhemmille. Ja joo, tuo hakeminen oli ehkä hieman väärä sana, kun kuitenkin lapsilisä on automaattinen kaikille.
Tuo aiempi kirjoittajahan puhui Ruotsista. Ei meille ainakaan sitä tuputettu, vaan ihan piti hakea ja sitten vasta sitä alkoi tulla.
Mutta jos siitä kieltäytyy niin se aiheuttaa tulevaisuudessa ongelmia tukien hakemiseen. Eli jos sitä ei hae ja jossain hamassa tulevaisuudessa tarvitseekin vaikka toimeentulotukea, niin se ttk voidaan evätä sillä perusteella että sitä lapsilisää ei ole haettu.
tekin haette täysin turhaan lapsilisää vaikka ette tarvitsisi!
Lapsilisästä ei voi kieltäytyä. Se kun oikeastaan tulee sille lapselle, eikä vanhemmille. Ja joo, tuo hakeminen oli ehkä hieman väärä sana, kun kuitenkin lapsilisä on automaattinen kaikille.
Tuo aiempi kirjoittajahan puhui Ruotsista. Ei meille ainakaan sitä tuputettu, vaan ihan piti hakea ja sitten vasta sitä alkoi tulla.
Mutta jos siitä kieltäytyy niin se aiheuttaa tulevaisuudessa ongelmia tukien hakemiseen. Eli jos sitä ei hae ja jossain hamassa tulevaisuudessa tarvitseekin vaikka toimeentulotukea, niin se ttk voidaan evätä sillä perusteella että sitä lapsilisää ei ole haettu.
voi hakea sitten siinä kohtaa kun sitä _oikeasti_ tarvitsee.
parin vuoden ajan olisin saanut toimeentulotukea, mutta en hakenut.
Kyllä sitä tulee tarvittaessa toimeen pienemmälläkin rahalla. Varsinkin kun lapseni isovanhemmat ovat ostaneet lapselleni kaikkea tarpeellista, kuten pyörän, harrastevälineitä yms.
Eli toisin sanoen ei ole itse tarvinnut laittaa rahojaan lapsen isompiin hankintoihin.
ilman tuloja. en ole hakenut työttömyyskorvausta.
ja lainasin vanhemmiltani. tuli sitten ilmi etten pärjää kuukaudesta toiseen niin oli pakko hakea rahaa, en voinut enää maksaa edes takaisin velkoja. työssäkäyvänä tämä.
tulotasosta riippumatta.
Ja olen. En hakenut kotihoidontuen lisäosaa koska kävin töissä enkä jaksanut ravata sen muutaman kympin takia joka kuukausi Kelassa viemässä palkkanauhaa. En myöskään hakenut työttömyyskorvausta vaikka olin pari vuotta kotona ja olisin siihen ollut oikeutettu. Sama syy, sen muutaman satasen takia en jaksanut juosta lippua ja lappua ja selitellä tekemisiäni kenellekään.
opiskelin yo+amk tutkinnot ilman mitään tukia. Vuosia olin töisssä siten että työsopimus katakasittin toukokuussa ja aloitettiin sitten taas aluta elokuussa. Olsin ollut oikeutettu työttömyyyskorvauksiin noisna vuosina , muttan halunut. Nyt onneksi vakipaikka ja palkka. Olen aina halunnut elättää itse itseni.
Ei olla haettu asumistukea eikä mitään isyysrahoja, ei olla ilmoitettu tuloja lastenhoitopaikkaan pienemmän hoitomaksun toivossa.
Käytännössä ei mitään sellaisia etuuksia jonne pitäisi ilmoittaa miehen tulot. Siksi että hän on yrittäjä ja yrittäjiltä vaaditaan aivan järjetön pumaska paperia kaikkiin tukiin.
Mies ei myöskään halua että hänen yrityksensä tulosta ja tasetta tiedetään missään minne se ei kuulu.
Ei olla haettu asumistukea eikä mitään isyysrahoja, ei olla ilmoitettu tuloja lastenhoitopaikkaan pienemmän hoitomaksun toivossa.
Käytännössä ei mitään sellaisia etuuksia jonne pitäisi ilmoittaa miehen tulot. Siksi että hän on yrittäjä ja yrittäjiltä vaaditaan aivan järjetön pumaska paperia kaikkiin tukiin.
Mies ei myöskään halua että hänen yrityksensä tulosta ja tasetta tiedetään missään minne se ei kuulu.
Yritys ei ilmeisesti ole kovin menestyva ja se on hänelle kunnianloukkaus jos joku ulkopuolinen asiaa penkoo.
aikoinaan ei saanut kotihoidontukea kuin hieman yli vuoden ikään asti, 1980-luvun lopulla.
Menin sitten silloiseen työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi ja ajattelin että kenties saisin pientä päivärahaakin...siis kenties, koska mieheni oli työsä ja virkamies...
Toki meillä oli useampi lapsi ja menoja paljon.
Oli 14v, 11v,4,5v ja tämä kuopus, yhteensä neljä lasta asui kotona.
Mieheni sanoi etten varmaankaan saa päivärahaa tai korkeintaa muutaman kyymmenen markkaa, joten ei kuulema kannata edes hakea, voinhan tietty ilmoittautua...
Tulin työkkäristä kaavakkeet mukanani, olin ilmoittautunut...
En sitten hakenut päivärahaa koska mieheni epäili saanko edes mitään.
Ei ollut yhtään liikaa rahaa perheessämme, mieluusti olisin ollut työssä tai jotain...Talosta oli kuukausilyhennykset jne.
elimme tarkkaa taloutta...ja sitten eräänä päivänä Kelalta tuli postia.
Kirjeessä liki, että minulla ei ole työvoimapoliittista estettä hakea päivärahaa...
Ihmetttelin. Toisaalta on varmaan etua kun asua pienellä paikkakunnalla.
Kela oli ilmeisesti saanut tiedon ja lausunnon käynnistäni, mutta kuka välitti siitä hainko tukea vai en?
Joka tapauksessa tein ohjeen mukaan ja laitoin miehen palkkakuitit, täytin hakukaavakkeen aivan alusta alkaen takautuvasti ja laitoin postiin.
Myös mieheni matkakulut jotka oli hyväksytty verotuksessa, san laittaa tiedoksi. Matkakulut olivat kuulema pois elämisestämme ja pois miehen palkasta, aika iso summa olikin kun ei päässyt yleisillä kulkuneuvoilla työn luonteen ja asumispaikkamme vuoksi.
Ei tietenkään ollut varmaa saanko mitään päivärahaaa ja kuinka paljon jos saisin.
Sitten kun päätös tuli, oli myönnetty täysi mitä maksetaan, olihan toisaalta neljä lastakin perheessämme.
Sain takautuvasti kaikilta päiviltä alkaen työkkärin käynnin jälkeen.
Siinä sen näkee kuinka mies ajattelee tuista, esim. hänen kotonaan ei sellaisia ollut tarvittu, kaksi lasta ja työssäkäyvät vanhemmat. Minun perheessäni viisi lasta ja saatiin asumistukea ainakin.
Että näin, onneksi en heittänyt roskikseen Kelalta tulleita papereita, vaan "nöyränä" hain kun niin sanoivat.
ei ole kyse siitä,että jättäisit hakematta, vaan siitä ettet edes olisi niihin oikeutettu kun opiskelet liian hitaasti.