Paljonko maksaa hautajaiset suunnilleen?
Äitini kuoli toissapäivänä ja minä olen ainoa lähi omainen, nyt pitäisi laittaa hautajaiset, sen tiedän että äitillä oli tilillä ehkä muutama tuhat euroa ja puhelinosake mutta ei muuta omaisuutta kuin vanhaa kamaa. Tarkoitus on että nätit hautajaiset, ei halvinta tarvi olla muttei kallistakaan.
Kellä on kokemusta täällä kertokaa suunnilleen mikä rahasumma voi riittää, ajattelin että olisi arkkuhautaus ja äiti oli toivonut eko pellava arkkua, nätit kukat ja sukulaisille n 40kpl kahvitilaisuus. Sitten on lehti-ilmoitus myös ja pappi ja kanttori.. niin paljon asioita en tiedä mistä aloittaa ja jotenkin en ihan heti ekana viitti hintoja kysellä.
Kommentit (52)
äitini kuoli muutama vuosi sitten. Otin ihan ekana yhteyden pappiin, jonka kanssa sovittiin päivät kantorit ja muut käytännönasiat. Sen jälkeen menin hautaustoimistoon, jossa valittiin arkut ja sovittiin kuljetukset. Kakut tilasin kaupasta, kukat kukkakaupasta.
Surun keskellä täytyy muistaa myös perunkirjoitus 3 kk sisällä äitisi kuolemasta.
Osanottoni! Äitimme kuoli reilu vuosi sitten. Hänellä oli pelkkää velkaa ja minä hoitovapaalla olevana en olisi pystynyt maksamaan hänen hautajaisiaan, sisarukseni ei myöskään. Sosiaalitoimistosta antoivat 1200 €:n maksusitoumuksen hautaustoimistolle, meille jäi lisäksi maksettavaa 1000-1500 €. Tässä hautakiven kirjaimet (20 € kpl), kun luonnonkivihauta (ilmainen). Luonnonkivihauta maksaa vain nurmikonkunnostuksen verran, muutaman kympin. Meillä oli vain noin 10 hlöä kahvituksessa hautajaisissa. Ja tuolla summalla kaikki meni todella halvimman mukaan. Ei arkkuhautausta, mikä on noin 700 €. Emme olleet vuosiin tekemisissä äitimme kanssa hänen vaikean alkoholiongelman vuoksi. Tämän kerron siksi, jos joku ihmettelee, miksemme esim. ottaneet pankkilainaa tms. saadaksemme hienommat puitteet hautaamiselle.
Arkku 1300e, muistotilaisuuden tilavuokra 250e, pitopalvelu (ruoat ja kahvit 50 hengelle) 1400e, kakut ja leivonnaiset 200e, lähiomaisten kukkalaitteet ja muistotilaisuudet kukkakimput pöytiin 2 kpl yht 350e, seurakunnan maksut 200 e, hautaustoimiston palvelut(havut arkun päälle, puuristi haudalle, arkun siirto) 200 e, muistoilmoitus lehteen 550e. Hautakivi laitetaan vasta kesällä n 1500e. Paljos tuosta tulee, n. 4.500e. Kaikki nämä voi maksaa vainajan tililtä.
Muista se, että hautauskulut ja kivi maksetaan vainajan varoista, ei omaisten.
Jos vainajalla ei ole varoja, voi hakea avustusta sosiaalitoimistosta.
Eniten voi säästää muistotilaisuudessa, jos järjestetään kotona tai muussa sellaisessa paikassa, jossa ei tarvitse maksaa tilavuokraa ja pitopalvelun maksuja.
noin 4500 euroa. Tuossa summassa on jo kivikin mukana ja hautajaisvieraita meillä oli noin 60 ja heille pitopalvelun laittama ruoka ja kahvitarjoilu.
Lisäksi sitten tuli omat kulut, eli vaatteet ja kukkalaite.
Äidilläni todettiin paha syöpä ja pelkään, ettei hän elä enää kauaa. Lisäksi minulla on isovanhemmat ja hekin aika huonossa kunnossa. Olen ainoa lähi-omainen. Tuntuu, etten tidä mitä teen. En ole tottunut hoitamaan isoja asioista, en osaa keskittyä kaikkiin paperiasioihin, kun on kaikkea muutakin ajateltavaa. Miten tästä selviää? Jos hautajaisiinkin menee useita tonneja...
Kiitos nämä rohkaisivat ja auttoivat, ei sentään kymppitonnia kulu kaikkeen niinkuin ensin kuvittelin!
Soitin sitten eilen hautaus toimistoon ja menen tänään sinne sopimaan loput. Kysyin hinnat puhelimessa vielä kuitenkin ja laitab ne tähän jos vaikla jollekin muulle on apua tai vertailuksi;
-Pellava arkku 982€ sisältää pellava vaatteen myös
-Kuljetus ja arkkuun pukeminen 160€
-Kukka arkulle 120€
- Hautapaikka ja kaivaminen 230€
-Muistotilaisuus 40 henkeä x ruoka 28€ yht 1120€
- Seurakuntakodin vuokra 189€
Lehti ilmoituksen hinnan saa kun tietää tekstin määrän,
Hautakiveä tässä ei vielä ole eikä laulajaa siunaustilaisuuteen
Eli paljon halvemmallakin olisi päässyt mutta näillä tulisi äidin toiveiden näköiset hautajaiset. Pitopalvelu maksaa eniten mutta onhan siinä ruokaakim monelle, äiti sanoi aina että hänen hautajaisissa ei tarvi nälkäisenä kärvistellä ;)
helposti menee 500e. Pukeutumisetiketti on myös aika tiukka varsinkin lähiomaisilla ja miehillä, jotka kantavat arkun. Talvisaikaan heillä pitää olla sitten valkoiset taskuliinat puvuntaissa, kaulaliinat, mustat sormikkaat ja mustat takit. Hattu päähän.
helposti menee 500e. Pukeutumisetiketti on myös aika tiukka varsinkin lähiomaisilla ja miehillä, jotka kantavat arkun. Talvisaikaan heillä pitää olla sitten valkoiset taskuliinat puvuntaissa, kaulaliinat, mustat sormikkaat ja mustat takit. Hattu päähän.
tuota noin. Pidetäämpä jalat maassa.
Olen ollut kantamassa useita arkkuja nuorena miehenä ja nyt aikuisena.
Kukaan ei ole koskaan tullut sanomaan, etteikö tavallinen musta puku olisi riittänyt.
Että älä jauha paskaa vakavasta asiasta.
Voimia ap:lle. Perunkirjoitus kannattaa pitää mielessä. Se saattaa tuntua raskaalta, mutta loppujen lopuksi on normaaliomaisuuden kyseessä ollessa sutjakasti listattu juttu.
Tuo mainitsemasi miesten pukeutumiskoodi on varmasti jonkun tapakirjan mukainen, mutta ihan oikeasti arkkua voi kantaa ihan hyvin toppatakissa. Tärkeämpää on että arkunkantajina on ne kaikkein läheisimmät tähän tehtävään kykenevät, kuin se että pukukoodi on oikein.
"Että älä jauha paskaa vakavasta asiasta".
Meillä päin hautajaisiin pukeudutaan ja se on tärkeätä ja kunnioittavaa varsinkin monelle vanhemmalle hautajaisvieraalle. Olen viimeksi ollut hautajaisissa nyt tammikuussa ja etiketti oli tuo edellä mainittu.
Moi! Oma äitini kuoli 2007 ja halusi tuhkahautauksen,siinäkin arkku maksoi entiten eli tuhkahautaus missä halvinta muotoa käytettiin,arkku,tuhauurna,hautapaikka,pieni kahvitilaisuus seurakunnan tiloissa niin yhteensä 24.000.Arkkuhautaus maksaa enemmän eli menee 30.000 summaan.Mekään emme saaneet hautausavustusta lainkaan vaikka äidilläni oli kuolin hetkellä tilillä rahaa vain 700euroa ja asunto oli osaomistus asunto missä äitini asui niin luokittelivat hänet rikkaaksi ja eivät antaneet hautajaisavustusta kelasta lainkaan.kannattaa mennä hautaustoimistoon kyselemään hintoja mutta arkkuhautaus maksaa 30.000 kun siihen luetaan arkkupaikka,arkku yms.mitä hautajaisiin liittyy.Voimia surutyöhön ja hautajaisten järjestelyyn.
Olen juuri itse järjestämässä mieheni hautajaisia ja nuo sinun saamasi hinnat vaikuttavat ihan kohtuullisilta hinnoilta.
Ja pukeutumisesta sen verran, että liian tarkasti ei tässä asiassa kannata pilkkua viilata. Eihän se tilaisuuden luonnetta mihinkään muuta, jos ei nyt ole vaatteet ihan viimeisen päälle, kunhan on siistit ja hautajaisiin sopivat. Turha on tuollaisesta asiasta pönöttää, kun siellä on silloin paljon vakavammasta asiasta puhe, kuin vieraiden vaatteista.
Voimia sinulle, tiedän hyvin mitä olet nyt käymässä läpi.
oma äitini kuoli tammikuussa joten hautajaisjärjestelyt tuttua puuhaa, minäkin jouduin ne yksi järjestämään.
kalleimmaksi tuli kivi ja arkku. jos asut pääkaupunkiseudulla suosittelet käyttämään pääkaupunkiseudun hautauspalveua, siinä säästin pitkän pennin verrattuna tunnetuimpiin hautauspalveluihin joiden tapa myydä kaikkea järkyttävin hinnoin on jopa röyhkeä. pääkaupunkiseudun hautapalveluta valkoinen täyssädearkku ja kaikki kuljetukset ja pukemiset 748€.
kiven ostin sellaisesta firmasta kuin hautakivi.info. toimittavat kiven keväällä ja maksu vasta kun kivi paikoillaan. 1200€
kukkiin meni 300€ (arkkulaite + suruvihko)
kahvitukseen saa varata noin 20€/vieras..
hautapaikka pääkaupunkiseudulla 250€/25vuotta, haudan kaivuu ja täyttö 290€ ja hoitokulut esim malmin hautausmaan vanhalla puolella 110€ (ilmeisesti se että istuttavat nurmikon haudan päälle tms) ja uudella puolella onkin sit pakoillinen hoitomaksu joka reippaan tonnin sisältäen 25vuodeksi nurmikon leikkuun jokatoinen viikko (järjetöntä rahastusta mielestäni kun se sit on pakollinen ottaa!!!)
mitähän muita kuluja tuli.. perunkirjoitus pankissa 1000€.
lehti-ilmoitus vissiin kallis, me ei lehteen laitettu ilmoitusta.
pappi ja kanttori ilmaisia jos vainaja kuului kirkkoon.
nyt ei tule mieleen muuta.
voimia hurjasti, rankkaa se on, pahinta hautapäivä.. siitä kun selviää niin alkaa jo hitusen helpottamaan.
älä pelkää ei ketään ole jätetty hautaamatta.
Äitini kuoli samoihin aikoihin kuin sinunkin ap, seitsemisen tonnia tuli maksamaan. Ei menty halvimman muttei kalleimmankaan kaavan mukaan. Kaikenlaista pikkumaksua tippui sieltä täältä, yllättävän paljon kun niitä sitten ynnäili. Itse olen jo varannut kymppitonnin jemmaan, jotta saan sellaiset hautajaiset kuin haluan. Hautaustestamentti siis löytyy.
Osanottoni <3
kannattaa ensiksi suunnata kirkkoherranvirastoon, heiltä saat apua. Sovit hautajaispäivän, kellot jne.
Sitten hautaustoimistoon.Arkkuja on jostain n 1000 eurosta moneen tonniin. Sinuna kunnioittaisin äitisi toivetta arkusta.
Jos hautaustoimiston yhteydessä on kukkakauppa, sovi arkkukorusteesta ja mahdollisesta sinun laskemastasi seppelees samalla.
Hautaustoimisto ottaa hinnan myös vainajan arkkuun laitosta, vaatteesta ym...
Osanottoni,
Tuli vain mieleen kokemuksia muistotilaisuuden pitopalvelusta, voin lämpimästi suositella Ekman services. He hoitivat niin mainiosti kaikki valmistelut ja tarjoilut. Että en voi muuta kuin todella kiittää hienoista hautajaisjuhlista.
Kuka enää harrastaa omaisensa arkkuhautausta ja kuka sellaista enää itselleen toivoo? Minä en ainakaan halua kylmiin multiin mätänemään.
Äitini hautajaisiin meni yli pari tuhatta. Tarjottiin ruoka 60hlö. Kuluja tulee myös lehti-ilmoitus, hautapaikkamaksut, hautakivi. Pelkkään arkkuun ja vaatteisiin 700eur. Kiveä ei taida alle tonnilla saada...