Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä oireilla mahatauti / noro on teillä alkanut?

Vierailija
11.01.2013 |

Meillä poika on valittanut mahakipua aamusta asti, sanoo että vatsaa jomottaa. Ruoka maistui ihan hyvin mutta noro pelottaa... Se on niin kamala virus :( ( ja juu, tiedän ettei ole vaarallinen ja menee ohi, mutta silti inhoan mahatauteja)

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noro alkoi väsymyksenä ja mahanpoltteena. Noin 6 tunnin sisällä oksensin ja ripuloin. Ihme kyllä se oli sitten siinä. Söin jopa sen jälkeen (keskellä yötä). Noro se kuitenkin oli, mies ja poika sairastivat sen pitemmän kaavan mukaan ihan kauheaa. Imetyksen vasta-ainetasot ehkä suojasivat minua, eikä imetetty vauva saanut sitä ollenkaan.  Meillä myöhemmin käynyt äitikin sai, 48 tunnin itämisajalla. Ei tajuttu, että se varoaika tarttumisessa on niin pitkä (12 päivää tarttuu loppumisen jälkeen pinnoilta).

Vierailija
22/40 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin lapsi itki mahaa parin tunnin päästä oksensi. Nukkui ei enää oksentanut. Hänen äitille tuli ripuli , oksensi pari kertaa. Meille tuli 12h tunnin taudit. Hirveintä oli lapsen vatsakipu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei vatsakipuja, vaan yleinen etova olotila. Ja aika nopeasti lensi laatta. Ja hyvin lensikin. Onneksi noro on kestänyt itse kullakin oikeastaan vain päivän/vuorokauden verran, mutta sen päivän aikana ei kyllä ole MIKÄÄN pysynyt sisällä, ja itselläni oksennusrefleksi pisti yökkäilemään monta kertaa ihan tyhjääkin: vietin yhden iltapäivän vessan lattialla, kun en vessasta pois yökkäilyiden välillä ehtinyt.

Vierailija
24/40 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli aamulla herätessä huono-olo ja vähän sen jälkeen laattasi. Tauti meni onneksi häneltä nopeasti ohi parilla oksennuksella. Itselläni oli tuolloin päivällä pientä vatsan niprustelua. Illalla tuli tosi huono-olo ja alkoi järkky vesiripuli. Sairaalaan jouduin tiputukseen, koska taju lähti pariin otteeseen. Viikko meni toipuessa.

Vierailija
25/40 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä makaan juuri sängyssä ja oon 12 v. tyttö. Mulla aamusti oli huono olo, ylävatsa kipea ja närästi ja vähän oksetti. Sitten lähdin kouluun. Tunneilla niin kamala olo että lähdin jo 2 tunnin jälkeen. Kotona sitte alko pääkipu, voi johtua myös kun en ole syönyt juuri ollenkaan. Aina kun kävi vessassa niin tuli pikkasen ripulia, mutta ei ollut mikään tarve mennä vessaan ripulin takia vaan ihan kun alkoi pissahätä. Ei ole yrppä lentäny. Mikä tää tauti oikee on?

Vierailija
26/40 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul alko silleen että vatsaan alko vääntää ihan hirveästi ja sit tuli yhtäkkiä ripuli housuun ja oksennus pyttyyn.

Vierailija
27/40 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

moi

Minä olen ryanin ryanin Petteri ja olen minäkin joskus kokenut mahataudin muttei se kuiteskaan ole kivaa niistä okséntamiseista puuheenollen ja korkee kuume minulle on aina ollut kovinkin ikävää varsinkin pienempänä

ja siitä olen oppinut vähän että termi oksennustauti ei sitaateissa konfeksiona ajattelu tapana haittaa

mitään jos on hyvä vastustus tasapaino että pysyy ei hereillä vähän ja pystyssä ja jaksaa käydä ulkona ja leipoo jouluna pipareita ja muutenkin Vaikka kesällä tai syksyllä leipoo ja askarrella kivaa se on mutta ei kannata

nukkua yleensäkkään huonosti kannattaa vain levätä kun on mahdollisuus suurelle tuskalle eikä varsinkaan mielestäni antaa siinä asiassa tahtoansa ainakaan ehkei nyttemmin Periksi katsokaas sillain kuitenkaan ihan niin tai miten kukin sen näkee sillain.

Vierailija
28/40 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa talvikauden vatsataudeista on noroviruksen aiheuttamia. On ihan myytti, että noro olisi aina jotenkin aivan todella voumakasoireinen. Oireet voi vaihdella täysin oireettomasta sairaalakuntoon vievään oireiluun.

Itseasiassa noin 50% noroviruksen saavista on oireettomia. Siksi siis useinkaan kaikki perheenjäsenet eivät ns. sairastu, vaikka osalle tauti iskee. Todellisuudessa norovirus tarttuu kyllä kaikkiin samassa taloudessa eläviin.

Vierailija
29/40 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta avaruus niminen walking in the air laulu on aivan ihana milloin mitenkin kuitenkin ajattelavat muut kai mitä minusta vaan haluain metsään Ryainin ryanin OIkeastiolevankin Oskarin kanssa Paskalle ja sudet märkänä kai minusta pitäisivät tai ei turhaa kai sitä Tähtiä miettiä kovinkaan paljoa turhaa tai ei jos nuo sudet huhuja tai ei haluavat minusta keksiä niin Turhata tai ei kai siten niin turhaa tuskata liikaa joskus kai niin sanoisin Nuuskamuikkuselle hyvästi sitten syökööt sudet minut sitten jätti suihinsa vain se jonka onni kerran sitä

tuulien toivolta ja syrämmestäni enkelin tähtikuvilla ja rakkaudella kai siten kovasti sitten Toivoo katsoen aina samaa tähteä kuulkaas kuin minä ajatella se olin myös Minä voi voi kun olen kovasti tykästynyt aina olemaan

saman kaltainen omasta mielestäni kuin muut aina

Vierailija
30/40 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä,mutta kaupassa päivällä alko pierettää ihan jumalattoman pahan hajuisia pieruja! Jyryyttelin siellä vaan kaikessa rauhassa. Olihan niillä kasvomaskit,niin tuskinpa isommin haittasi,kun ei vaaratiedottettakaan kerrottu..Kävin sitten vessassakin,mutta ei mitään tullu ulos. Kaasua vaan suolessa ihan mahdottomasti! Nytkin pyrähtelee ja napsaa sillai jännästi. Napnapnapnapnap...

Vierailija
31/40 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsin aamulla aikasin kuuden aikaan siihen kun ripuloin alleni. Ja hetken päästä tuli ainakin pariin kertaan lisää, en kerennyt vessaan. Jee.. Pari päivää oli ollut jo tosi ikävä olo, eli onko mulla sitten joku muu kuin noro, en tiedä. Oksentanut en ole, mutta olo ollut että oksettaa. Mulla kai myös flunssa samaan aikaan tai sit liittyy ihan tähän tautiin. En oo uskaltanut syödä mitään, mut juoda pitäis. Ripulia tuli siis jo eilen vähän. Kaksi päivää oli siis se heikko olo, et mahaan sattui, oksettava olo (mut ei kuitenkaan oksennusta) jne.. Ja tänään aamulla kuudelta heräsin siihen, kun ripuloin alleni.. Sain tämän todnäk hävikkiruoasta, valmiiksi tehtyä/sieltä paikasta, yks kommentoi toiselle kiukkusesti, että tehkää niin ja näin ettei pöpöt leviä ja meitä syytetään eli olikohan siellä jo tiedossa, jännä sattuma kuitenkin... Usein sairastuu, kun syö noissa erilaisissa yhteisöruokailuissa tms. 

Vierailija
32/40 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko sairastui niin että oireet alkoi rajusti. Yhtäkkiä tuli huono olo ja sit ravasi oksentamassa koko luppupäivän. Äidillä alkoi tästä pari päivää myöhemmin samalla tavalla ihan hetkessä. Tästä kolme päivää myöhemmin kärsin koko päivän kauheasta vatsakivusta, seuraavana yönä oksensin kaksi kertaa ja aamulla 40 astetta kuumetta ja hourailin. Mulla ei edes influenssassa ole ollut noin korkea kuume. 

Vierailija
33/40 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on porukat norossa. Oksentelua, ripulointia ja huonoa oloa. Mulla ei muuta ole kuin lievästi löysällä maha ja muutaman kerran on tuntunut vatsassa lievää epämukavaa tunnetta, mutta vain hyvin lyhyen aikaa kerrallaan. Kunto on muuten normaali. 

Vierailija
34/40 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi viime yönä. Vatsa niin kipeä että itkua väänsin. Oksensin jotain 16 kertaa. Ei ripulointia ollenkaan, ainakaan vielä. Nyt pysyy vesi ainakin sisällä ja äsken yritin syödä vähän leipää. Kuumetta ei ole ollut mutta vilunväreitä. Kyllä on vetänyt heikoksi, ei jaksa kuin maata sängyssä.

Vierailija
35/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisella alkoi pahalla ololla ja kohta jo oksensikin. Oksensi tosi tiiviisti illan ja sitten seuraavana päivänä pari kertaa ripuloi. Kuume nousi ja tauti oli siinä. Toinen siitä kolmen päivän päästä oli ruokahaluton ja huonovointinen päivän ja oksensi sitten yöllä yhden kerran ja se oli siinä.

Joopa joo

Vierailija
36/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen mahakipu ja turhaan pöntöllä istumista että jos kakka tulisi ja helpottaisi, sitten 2 tuntia myöhemmin alkoi hirveä oksentelu mutta mahakipu ei loppunut,päin vastoin. Nousi kuume ja  paskoin sänkyyn kun olin liian heikko ja sekaisin menemään vessaan. 3 päivää sitä hupia kesti.

Normaalissa vatsataudissa voi vaikka katsoa leffaa ämpärin kanssa,norossa ei toivoakaan!

Vierailija
37/40 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä, että jos teille tulee Noro, niin huolehtikaa elektrolyyteistä hyvät ihmiset! Apteekista heti nestejauhetta, joka kaadetaan vaiks veteen ja juodaan. Hätätapauksessa käy urheilujuoma. Mä en itse tajunnut, että miten tärkeää on saada muutakin kuin vettä juotavaksi. Noro ei ole leikin asia, itse yhä toipumassa ja taudista on aikaa 1,5 kuukautta. 

Vierailija
38/40 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä oo noroa, onko syönyt jotain sopimatonta.

Vierailija
39/40 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti alkoi, oksensin. Ei mitään oiretta, huonoa oloa aiemmin. Laatta vain lensi.  Sitten nousi kuume, oli ripulia ja vatsakipua. Mikään muu tauti ei ole koskaan alkanut noin yllättäen minulla. 

40/40 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norovirus sitten nauraa alkoholille ja monille muille desinfiointiaineille. Natriumhypokloriitti ja greipinsiemenuute näyttää tehoavan, muut juurikaan ei.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1876034120307607

M60

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi