Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko käynyt mammografiassa? Montako kertaa? Ikäsi?

Vierailija
05.03.2012 |

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jo 4 kertaa

Vierailija
2/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jo 4 kertaa

Vierailija
4/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ekan kerran 25 veenä, nyt olen 40v.

Vierailija
5/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole suvussa rintasyöpää, työpaikan kontrolleja. yleensä myös ultrataan samalla.

Vierailija
6/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45-vuotias parantunut rintasyöpäpotilas.

Vierailija
7/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole suvussa rintasyöpää, työpaikan kontrolleja. yleensä myös ultrataan samalla.

Teetkö jotain työtä jossa altistuu säteilylle?

Vierailija
8/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

36v. Milloinkas siellä yleensä ekan kerran käydään?

Vierailija
9/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ekan kerran 25 veenä, nyt olen 40v.

Vierailija
10/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin minulla on monta tuttua, jotka ovat sairastaneet rintssyövän tuossa 35-45 vuosien välillä.

Vierailija
11/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta kannattaa tehdä sekä mammografia sekä ultraäänitutkimus, koska kaikki syöpätyypit eivät tule esiin pelkässä mammografiassa (näin sanoi minulle rintasyöpiin erikoistunut patologi).

Ja röntgenlääkäri (joka tutkimuksen minulle teki viimeksi) samoi, että sopiva väli kuvaukselle on noin 1,5v. Kun ikää on alle 50v. Kuulemma juuri alle 50 vuotiaat hyötyvät eniten tiheästä seulonnasta. Tauti saadaan nopeammin kiinni.

Minulla ei ole lisääntynyttä riskiä. Mutta teen työtä syöpätautien parissa, joka varmasti vaikuttaa aktiivisuuteeni.

Vierailija
12/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista rintaa särki muutaman kuukauden, halusin mielenrauhan. Ei tosin ollut mitään, rintakehän jännityksestä ilmeisesti johtui särky. Oli paljon stressiä ja murhetta muutenkin, kaikkeen stressikin näemmä vaikuttaa.

Vierailija
13/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystarkastuksessa lääkäri löysi rinnastani patin/kyhmyn ja laittoi lähetteen.

Meidän kunnassa taidetaan kutsua naiset yleisiin mammografoihin vasta kuuskymppisenä.

Vierailija
14/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä kävin. Onneksi ei ollut mitään. Suvussa on ollut rintasyöpää joten maksoin hinnan ihan mielellään niin sai pois mielestä.

Vierailija
15/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysuositusen mukaan alle 30-vuotiaille ei pitäisi tehdä mammografioita ilman painavia syitä, eikä sitäkään vanhemmille ihan varmuuden vuoksi vain. +50v on eri asia, kun loppuikä on lyhyempi, joten syöpäriski ei ole niin suuri enää heillä.

Nuorilta pitäisi ehdottomasti vain ultrata, jos varmuuden vuoksi kontrolleihin menee.

T: leikkaussalihoitaja, säteilytyöntekijä

Vierailija
16/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli noin 25-vuotiaana. Koska tissini ovat yhtä hernesäkkiä. Nyt olen menossa uudestaan, koska menen leikkauttamaan ne samaiset tissit ja sen jälkeen sitten taas vuoden päästä mentävä.

Vierailija
17/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysuositusen mukaan alle 30-vuotiaille ei pitäisi tehdä mammografioita ilman painavia syitä, eikä sitäkään vanhemmille ihan varmuuden vuoksi vain. +50v on eri asia, kun loppuikä on lyhyempi, joten syöpäriski ei ole niin suuri enää heillä.

Nuorilta pitäisi ehdottomasti vain ultrata, jos varmuuden vuoksi kontrolleihin menee.

Vierailija
18/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran, koska toisessa rinnassa oli todella kipeä ja arka kohta. Lääkäri halusi, että menen mammografiaan. Samalla myös ultrattiin.

Ikäni 36 vuotta. Ajatuksena olisi käydä seuraavan kerran noin 40-vuotiaana tarkistuttamassa rinnat.

Vierailija
19/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tuolla pelkällä ultrauksella saada luotettavan tiedon?

Niin kuin ei läpivalaisullakaan. Varmuuden vuoksi ei silti koskaan tulisi säteilyttää itseään varsinkaan nuorena, sillä säteilyn aiheuttama syöpäriski kasvaa, mitä enemmän on elinvuosia jäljellä.

Tottakai silloin pitää tutkia, jos on hyvä epäilys.

Vierailija
20/20 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vihlontaa toisessa rinnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän