Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 4-vuotiaan rokotus on teillä sujunut?

Vierailija
05.03.2012 |

Itseäni jännittää miten mahtaa mennä. Kun jo tajuaa niin paljon verrattuna vaikka vauvaan, eikä tietenkään haluaisi piikkiä. Ahdistaa pitää väkisin paikoillaan, kun itselläni aina ollut piikkikammo. Koitan kyllä ettei ulospäin huomaisi omia pelkojani. Oletteko varoittaneet tulevasta jo ennen neuvolaan menoa, vai onko asiasta kerrottu lapselle vasta siinä pistotilanteessa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meijän nappuloille laitetiin kaikkiaan 4 rokotetta muuten meni oikein hyvin mutta toinen ei oikein pysynyt sylissä ja pääsi liikumaan liikaa joten sattuihan se enemmän kummalakin oli kyllä oikein hausskkaa neuvolassa muuten

Vierailija
2/11 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä neusolakammoa jää. Harmi, että Suomi suosii pistämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen pistettiin ja hyvin sujui. Meillä on ollut semmoinen meininki noiden kullanmurujen kanssa, että jotkut asiat vaan pitää tehdä - tykkäsi tai ei. En puhunut ennen neuvolaa mitään piikistä, koska pojan piti ensin mennä kahdestaan tädin kanssa noin 20 minuutiksi ja tuskin olisi pystynyt keskittymään tehtäviin, jos olisi etukäteen puhuttu... Kun sitten aika tuli rokottaa, sanoin pojalle, että nyt tätin pitää pistää rokotuspiikki, pikkusen nipistää mutta on ihan hetkessä ohi. Kerroin että kaikkia lapsia rokotetaan, mainitsin nimeltä muutamia tuttuja kavereita, heitäkin on pistetty ja äitiä myös:) No ihan pikkusen itkua tuhrusti mutta yhtään ei rimpuillut vaan istui nätisti sylissä. Ei siinä paljon vaihtoehdoista neuvotella, päättäväisesti vaan! Sellasella kannustavalla, varmalla äänellä.

Vierailija
4/11 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa varatessa sovin neuvola tätsyn kanssa, että ei sanota etukäteen, niin sujuu ehkä rennommin ne "testit", sitten lopuksi tietysti sanon, että kohta pistetään ja sitten pistetään vaan, tykkäsi eli ei.

Ollaan jouduttu vuoden sisällä ottamaan 4 kyynärtaiveverikoetta ja kahdessa kaiveltu tyhjää. Lapsi kyllä antaa pistää, mutta itkee, kun touhu pitkittyy.

Lähinnä ottaa vaan pannuun itseäni, että taas yksi neulominen, mutta rokotus on sentään iisi ja nopea verikokeeseen verrattuna.

Vierailija
5/11 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi piikitti....

Vierailija
6/11 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi oli mamman luona lukenut Pupu Tupuna neuvolassa-kirjaa.

Neuvolakäynti meni muuten todella hienosti ja lapsella oli hauskaa, oli todella ikävä lopettaa se niin kauheaan huutoon. Minä pidin kiinni ja aika huonosti siinä onnistuin, ja th tuikkasi rokotuksen reiteen. Kauhea itku ja huuto mutta minkäs teet. :(

Th myös neuvoi mielestäni huonon asennon, enkä ehtinyt sitä korjaamaan kun jo antoikin piikin. Tästä syystä lapsi pääsi liikaa liikkumaan, joten sattui tietty enemmän.

Herkkis lapsi vielä kyseessä.

Vierailija
7/11 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotisneuvolassa tuikattiin vielä kaksi piikkiä, kun samalla laitettiin matkaa varten hepatiittirokotus. Kerroin etukäteen että pistetään ja se sattuu vähän. Rokotukset laitettiin muuten meidän pojalla molempiin olkavarsiin. Kumpaakin piikkiä itki vähän mutta antoi pistää ilman kovaa kiinnipitämistä.

Reippaus saattoi myös johtua luvassa olevasta lego-lahjuksesta.. ;) Ja todennäköisesti tämä olikin se suurin syy pojan skarppaukseen. :D Mutta on tottunut muutenkin tutkimuksiin ja lääkärissäkäynteihin (astmaatikko ja korvakierrelapsi).

Minä kyllä kertoisin tuon ikäiselle etukäteen mitä luvassa on.

Vierailija
8/11 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kun 4v nlassa ainakin meilläpäin lasten tulee jäädä yksin nla-"tädin" kanssa tekemään testejä. Joten jos lapselle kertoo, että nlassa annetaan rokote ja sitten koittaa saada lapsen jäämään yksin huoneeseen niin ei kuulosta hirveän helpolta. Rokote tietenkin annetaan vasta sitten kun vanhempi on paikalla mutta silti. En minä ainakaan jäisi yksin kenenkään "tädin" kanssa leikkimään jos tietäisin että "täti" antaa kohta rokotteen.

Vierailija
9/11 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kun 4v nlassa ainakin meilläpäin lasten tulee jäädä yksin nla-"tädin" kanssa tekemään testejä. Joten jos lapselle kertoo, että nlassa annetaan rokote ja sitten koittaa saada lapsen jäämään yksin huoneeseen niin ei kuulosta hirveän helpolta. Rokote tietenkin annetaan vasta sitten kun vanhempi on paikalla mutta silti. En minä ainakaan jäisi yksin kenenkään "tädin" kanssa leikkimään jos tietäisin että "täti" antaa kohta rokotteen.

mutta ainakaan meidän poika ei ollut asiasta moksiskaan vaikka kerroin, että neuvolassa annetaan kaksi piikkiä. Ihan nohevana lähti th:n mukaan tekemään juttuja ja kävivät vielä erikseen kuuloa tutkimassa jossain muualla.

Vierailija
10/11 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina kertonut, jos olen tiennyt, että on rokotusta tulossa. Turha niistä on etukäteen hirveästi hermoilla. Jos itseäsi kovasti jännittää, voisiko lapsen toinen vanhempi tulla mukaan tuolle rokotusneuvolakäynnille/mennä kaksi lapsen kanssa sinne? Itku voi silti tulla, vaikka kuinka pohjustaisi asiaa ja lupaisi lahjoja rokotuksen jälkeen - tai ehkä juuri sen perusteellisen pohjustuksen vuoksi.

Itse olen aina antanut oman poikani ymmärtää, että rokotukset/lääkäri/hammaslääkäri/hammashoitajakäynnit ovat normaaliin elämään kuuluvia asioita. Itkeä tietysti saa, jos sattuu tai harmittaa kovasti se rokottaminen, mutta piikki laitetaan silti silloin, kun on sen aika.

Vierailija
11/11 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itekin selitin 4v:lle etukäteen, että se saa rokotuksen ja selitin vielä, miksi. Kyllä se vastusteli sitä, mutta anto kuitenkin pistää, itkikin. Mutta ei siitä sen kummempaa "traumaa" jääny.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme