Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä kokoinen oli suurin tuntemasi tai oma alakautta syntynyt vauva?

Vierailija
05.03.2012 |

neuvolassa pelotellaan että nykyään syntyy niin isoja lapsia ettei niitä pysty synnyttämään. Niin miten isoja lapsia te olette synnyttäneet, mikä on vielä mahdollista?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilökin kertoi mulle, että on ollut monta kertaa todella vaikeissa synnytyksissä, joissa vauva vain reilut 2 kg. Ja siten toisaalta toisilla se 4,5 kilonen vaan pumpsahtaa ulos ilman sen suurempia vaikeuksia.

Vierailija
42/61 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko keisarinleikkaus alakauttaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kolme lasta, syntymäpainot 3,5; 3,8 ja 3,9 kg, joista kaksi 'suurinta' on käynnistetty, etteivät kasva yli nelikiloisiksi. Tämä oli lääkärin määrittelemä raja 'suuresta vauvasta' mulle henkilökohtaisesti. Ei auta, vaikka on ulospäin isokokoinen, kun lantio on ahdas...

Vierailija
44/61 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä oli 60-luvulla syntynyt sukulaiseni, joka syntyi ilman mitään ongelmia normaalisti alakautta. :) Hänen äitinsä saikin 6 lasta ja kaikki synnytykset helppoja ja nopeita.

Vierailija
45/61 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuopus painoi 4600g ja synnytys oli tosi "helppo", ponnistusvaihe kesti 5min, eikä mitään tullut mitään repeämiä tms. Esikoinen taas painoi 3000g ja synnytys oli ihan kauhea ja kuntoutuminen siitä kesti kauan.

Neljän synnytyksen kokemuksella sanoisin, että enemmän on väliä lapsen pään asennolla ja lääkityksellä. Jos on "ylilääkitty" ei tunne ponnistamisen tarvetta ja jos liian vähän on tuska niin kova ettei kykene ponnistamaan. Itselleni sopii parhaiten epiduraali tarpeeksi myöhään annettuna. :)

Äläkä turhaan pelkää, itse painoin syntyessäni 5600g ja kaikki meni kuulemma oikein hyvin. Äitini sanoi aina, että menisi ennemmin synnyttämään, kuin hammaslääkäriin. :D

Vierailija
46/61 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5kg.

Vierailija
47/61 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopukseni painoi 5,3kg. Syntyi sektiolla, ei tosin koon takia (arvioitiin noin puoli kiloa pienemmäksi viikkoa ennen suunniteltua sektiota). Oli melkoinen yllätys lääkäreille (sektion määränneelle ja leikkaavalle lääkärille), sekä leikkaussalin henkilökunnalle. Syynä oli raskausajan diabetes, mikä tosin oli kontrollissa koko ajan. Laihduin raskausaikana 10kg omasta painostani.

Vierailija
48/61 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset: 3,4 kg, 3,9 kg ja 4,5 kg. Eka oli vaikein, kolmas helpoin. Ei mitään vaurioita, tosin synnytin jakkaralla, ei puudutuksia ja kätilö ohjasi, etten ponnistanut väärällä hetkellä, eli pään syntyessä. 

Vierailija
49/61 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani, ensimmäinen ja viimeinen, 4,8 kg. Isäni kuulema painoi 6 kg ja ihan varmaan hänkin kai alakautta tuli, koska syntyi 1920-luvun alussa.

Vierailija
50/61 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5,8 kg. 70-luvulla, perheen neljäs, kaikki aiemmatkin yli 4,5-kiloisia ja vanhemmat huomattavan pitkiä.

Vierailija
51/61 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itse painoin 4,8kg. Ihan alakautta äitini synnytti.

4,7 oli minun poika. Syntyi kuuden minuutin ponnistusvaiheessa jälkeen ja luultiin kolme ja puolikiloiseksi. Oli sairaalassa samana aamuna oikein pelit ja rensselit jolla lääkäri mittasi.

Kokenut kätilö olisi sanonut jo käsikopelolla että yli 4 kiloa..

Että näin.

Vierailija
52/61 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva kasvaa ylikokoiseksi, jos äiti on ylipainoinen ja tällä on raskausdiabetes. Normaalipainoisella terveellä naisella ei ole mitään pelkoa jättivauvasta.

Puolet synnyttäjistä on ylipainoisia nykyään. Epiduraalin kanssa on hankalaa, kun ei neulassa riitä pituus.

Vierailija
53/61 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5,3kg kaverin vauva. Ihan hyvin mahtui.

Vierailija
54/61 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuopus painoi 4600g ja synnytys oli tosi "helppo", ponnistusvaihe kesti 5min, eikä mitään tullut mitään repeämiä tms. Esikoinen taas painoi 3000g ja synnytys oli ihan kauhea ja kuntoutuminen siitä kesti kauan.

Neljän synnytyksen kokemuksella sanoisin, että enemmän on väliä lapsen pään asennolla ja lääkityksellä. Jos on "ylilääkitty" ei tunne ponnistamisen tarvetta ja jos liian vähän on tuska niin kova ettei kykene ponnistamaan. Itselleni sopii parhaiten epiduraali tarpeeksi myöhään annettuna. :)

Äläkä turhaan pelkää, itse painoin syntyessäni 5600g ja kaikki meni kuulemma oikein hyvin. Äitini sanoi aina, että menisi ennemmin synnyttämään, kuin hammaslääkäriin. :D

Höpöhöpö

Vierailija
55/61 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva kasvaa ylikokoiseksi, jos äiti on ylipainoinen ja tällä on raskausdiabetes. Normaalipainoisella terveellä naisella ei ole mitään pelkoa jättivauvasta.

Puolet synnyttäjistä on ylipainoisia nykyään. Epiduraalin kanssa on hankalaa, kun ei neulassa riitä pituus.

Ja taas on puppua.

Vierailija
56/61 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah! Olin normaalipainoinen ja toisessa raskaudessa sain raskausajan diabeteksen. Lapsi oli 4,7 kg ja minä alle 73 kg kun lähdin synnyttämään. Pituutta 166 ja lähtöpalkoista 62

Vierailija
57/61 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoispoika 4720g, muutoin normaali alatiesynnytys mutta epparista huolimatta repesin kyllä silloin pahasti.

Esikoistytär 4990g, ei ongelmia 👌

Sittemmin neljä mukulaa painohaarukassa 3700-4300g, kaikki normaalisti alateitse eikä isompia ongelmia. Poikien synnyttäminen on jostain syystä ollut minulle vaikeampaa, mutta tuskin siinäkään mitään sääntöä on.

Enempihän tuohon asiaan vaikuttaa kai synnyttäjän kuin synnytettävän mitat, ja näistä nimenomaan lantion sisämitta joka ei välttämättä korreloi yhtään ulkoisten mittojen kanssa. Joillekin voi ihan normipainoinen tai jopa pienempi lapsi olla tekemätön paikka ja joiltakin lopsahtaa kuuden kilon vauva ihan ongelmitta. Vauvan kohdalla alatiesynnytyksen onnistumiseen vaikuttaa muutakin kuin koko, esim tarjonta. Meillä kuopus meinasi päätyä sektioon ihan vaan siksi että vaikka häntä kuinka lääkärit leipoivat oikeaan tarjontaan niin kohta hän kääntyi itse taas poikittain. Vielä päivää ennen synnytystä heitti volttia vatsassa ja kyseessä tuolloin 4300g painava poitsu ☺

Vierailija
58/61 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

4530 g oma poikani. Omat mitat kun synnytin 176 cm ja 67 kg.

Vierailija
59/61 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin raskausdiabeetikko, jonka BMI ennen raskautta oli 18,5. Äiti voi sairastua, vaikka riskitekijöitä ei olisikaan. Itselläni ei ollut yhtään riskitekijää.

Vierailija
60/61 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä taas niin fiksu vastaus. Kyllä vauva voi kasvaa isoksi ilman äidin ylipainoa ja raskausajan diabetestäkin. Terv. 5,3kg paineen lapsen hoikka äiti (joka oli raskausaikanakin paksu lähinnä mahasta)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme