Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarviiko alle 6-v lapsi viedä kerhoon/muskariin tai päiväkotiin?

Vierailija
05.03.2012 |

Onko oikeasti näyttöä että lapsi tarvitsee muuta virikettä kuin kodin ja oman perheensä?

Millainen lapsestani tulee jos hän onkin vain kotona hoidossa ja menee vasta 6-vuotiaana eskariin?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sitten kiinni eskarista ja sen ohjaajista, että miten menee. Oma esikoiseni kävi kyllä kerhoissa jne. ennen eskaria, mutta oli silloin vielä aika epäsosiaalinen luonne, ja kyllä eskarin alku vaikea oli. Sittemmin eskarissa ja koulussa on mennyt hyvin. Mutta enpä tiedä, olisiko koko eskarista tullut koko vuonna mitään, jos ei olisi yhtään kerhoissa tottunut toisiin lapsiin ja ryhmätoimintaan. Kannatan täydestä sydämestäni rauhallista lapsuutta ja lapsen temperamentin huomioimista näissä päätöksissä, mutta jonkinlainen kerho lienee paikallaan lähes kaikilla.

Vierailija
2/10 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavalla tällainen lapsi, pienenä ollut mummu hoitajana, mutta muutoin ollut äidin ja sisarusten kanssa kotona. Kerhoihin ei ole suostunut menemään/jäämään. Asuvat tosi syrjässä, ei ole oikein kavereitakaan ollut. Eskari kuitenkin alkanut tosi hyvin, ja itse kun tuolla kyläilemme, niin ihan hyvin osaa leikkiä.

Omaa lastani olen kyllä alkanut sosiaalistaa 2 vk iästä lähtien, ja nyt 5-vuotiaana on pk:n mukaan aivan huippu sosiaalisissa taidoissa, kaikkien kaveri ja suosittu lapsi. Päiväkotiin meni 3-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäistensä kanssa toimimisen opettelu on kuitenkin varmasti paikaallaan jo ennen eskaria. Muuten eskarissa tulee aika paljon uutta - ohjattua toimintaa isoissa ryhmissä, yhteisiä sääntöjä jne.

Toki moni lapsi varmaan tähänkin sopeutuu, mutta uskoisin 4-5 kaipaavan jo ikäistä seuraa. Jos tätä löytyy esim. oman taloyhtiön pihalta, niin ei kerho sinänsä ole mikään must - kunhan oppii tulemaan ikäistensä kanssa toimeen ja saa kavereita.

Vierailija
4/10 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että ihan pelkkä äidin ja esim. vauvan kanssa kotona oleilu riittää, harva kuitenkaan kotona ohjaa askartelua ja järjestää jotain ohjattua tekemistä tai aktiviteettia.

Jos naapurustossa on paljon samanikäisiä lapsia ja lapsi esim. leikkii päivät pihalla kavereiden kanssa, uskon, että se riittää.

JOs käydään jossain kerhossa tai harrastuksessa tai asukaspuistossa, jossa paljon kavereita, niin uskon, että se riittää.

Vierailija
5/10 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lapsi voi harrastuksista kovasti tykätä. Pienen lapsen kanssahan aikuinen menee yhdessä ja se on samalla kivaa erilaista yhdessäoloa.

Vierailija
6/10 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lapsi voi harrastuksista kovasti tykätä. Pienen lapsen kanssahan aikuinen menee yhdessä ja se on samalla kivaa erilaista yhdessäoloa.

Eikö alle 6-vuotiaillakin ole hauskaa, kun he pääsevät samanikäisten kanssa leikkimään! Siis eihän ne sitä selviytyäkseen TARVITSE, mutta jos haluat tarjota lapsellesi iloisia hetkiä ja hauskanpitoa, niin kyllähän se lapsen kannalta on pelkästään plussaa! Ja en nyt siis tarkoita mitään 10-tuntisia päiväkotipäiviä.

Vierailija
7/10 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paljon nuorempi lapsi, 3-vuotias ja hän on käynyt kerhossa kerran viikossa. Nyt muutimme ulkomaille ja hän on ollut pelkästään kanssani kotona, ja hyvin meillä on mennyt keskenämmekin. Kunnes pari viikkoa sitten löysimme uudesta kotikaupungista Suomi-koulun pitämän kerhon, ja näin sen riemun mikä lapselle tuli päästessää pitkästä aikaa toisten lasten lanssa leikkimään!! Siis aivan uskomattoman hauskaa hänellä oli ainakin ilmeestä päätellen ja hirveä selitys päällä kotona lauluista mitä on laulettu ja askarteluista mitä porukalla on tehty. Olin tästä innosat aivan yllättynyt kun olen luullut että noin pienelle kyllä riittää kotonaolo. Eli suosittelen tarjoamaan lapsellesi mahdollisutta extra-hauskuuteen, hän varmasti nauttii enemmän kuin arvaatkaan!

Vierailija
8/10 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvä käydä jossain kerhossa pari kertaa viikossa. Esim. seurakunnat järjestävät muutaman tunnin kerhoja oikeastaan joka paikkakunnalla. Muuten varsinaisista harrastuksista tai "treenaamisesta" ei kannata ottaa mitään paineita. Mä olin koulun alkuun asti kansakoulun käyneen kotiäitini hoivissa. En käynyt esikoulua tai mitään muutakaan erikoista. Oon 6 ällän ylioppilas ja menestyin myöhemmin loistavasti myös yliopisto-opinnoissani. Nykyään vanhemmat yrittävät ihan liikaa. Tärkeintä on vanhemman läsnäolo, eikä mikään preppaus!

Vierailija
9/10 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Srk:n perhekerhossa ja muskarissa. Hän tykkää kaikista, kaikista eri lailla. Avoin pk on täysin vapaata, srk osin ohjattua, muskari täysin ohjattu harrastus. Lapsi on innoissaan oppiessaan ja osatessaan asioita.

Vierailija
10/10 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oppii sosiaalisia taitoja kerhoissa ja päiväkodissa. Täyspäiväiseen hoitoon ei nyt ennen eskaria ole tarvetta, mutta kyllä lapsi tarvitsee tilaisuuksia oppia sosiaalisia taitoja muiden lasten kanssa. Kotona ja muualla aikuisten kanssa lapsi ei niitä samalla lailla opi, koska aikuinen huomaamattaan sopeutuu lapsen käytökseen, mitä lapsen ikätoverit eivät juurikaan tee.