Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko 35-vuotias voi vielä odottaa lapsen yrittämisen kanssa?

Vierailija
05.03.2012 |

Tiedän toki, että on yksilöllistä. Mutta esikoinen oli niin valvottava, että perhe kaatuisi, jos nyt tulisi uusi vauva taloon. Toisen lapsen haluaisin kuitenkin ja esikoiselle sisaruksen. Ikää huomenna 35 :)

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden lapsen äideistä, jotka halusivat usemamman lapsen, kaikki alkoi yrittämään toista heti edellisen synnyttyä. Jos todella haluat toisen lapsen niin alkakaa yrittää. Jos sillä ei oo niin väliä tuleeko toista niin silloin voitte odotella rauhassa.

Vierailija
22/30 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun luin, et 40-vuotiaalla on 10% todennäköisyys tulla raskaaksi ensimmäisen vuoden aikana.

Se pelästytti minut aikalailla ja yritimme heti lasta...ja tärppäsi ensimmäisellä kerralla! Se siitä hedelmällisyyden heikkenemisestä!

Entisestään mulla oli jo 3 lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain esikoisen 25v (eka kierrosta), kakkonen 28v (eka kierrosta myoskin, seka noiden valissa oli yks km, joka alkoi myos eka kierrosta).

Kolmosta aloimme yrittamaan kun olin 31v ja tama syntyi kun olin 34v!

Eli yritimme parisen vuotta, kunnes vasta tarppas. Kaytin myos sitten lopulta clomeja jne...

Vierailija
24/30 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilastollisesti se vain on niin, että 35v.nä alkaa hedelmällisyys laskea radikaalisti.

Vierailija
25/30 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän vaikutus

Ikä ja hedelmällisyys ovat yleensä kääntäen verrannolliset, ja naisen hedelmättömyydessä lisääntymisjärjestelmän ikääntyminen on tärkeässä asemassa.

Vuosina 1965–1988 tehtyjen tutkimusten perusteella American National Bureau of Health Statistics –virasto on vahvistanut havainnon, että nopein yhden vuoden aikana tapahtuva hedelmällisyyden aleneminen tapahtuu 35 vuoden iässä. Kussakin tutkimuksessa 12 kuukauden raja-arvoa pidettiin hedelmättömyyden mittarina, ja kaikissa tutkimuksissa kävi ilmi, että yli kolmasosa yli 35-vuotiaista naisista ei onnistunut tulemaan raskaaksi vuoden sisällä. 35 vuoden ikä on siis raja, jonka ylittämisen jälkeen lisääntymistoiminnot heikkenevät pysyvästi.

Vaihdevuosia edeltävinä 10–15 vuotena munarakkuloiden määrä alkaa vähentyä ja follikkelia stimuloivan hormonin (FSH) taso nousee vastaavasti. Yhdessä nämä muutokset heijastavat ikääntyvien munarakkuloiden laadun ja toimintakyvyn heikkenemistä, kun herkemmät munarakkulat ovat jo puhjenneet. Suunnilleen samaan aikaan näiden muutosten kanssa kuukautiskierto muuttuu myös merkittävästi. Kuukautiskierto voi pysyä säännöllisenä vaihdevuosia edeltävinä vuosina, mutta kierto lyhenee follikulaarivaiheen lyhenemisen takia. On havaittu, että kierron lyheneminen keskimäärin 3–4 päivällä verrattuna kierron pituuteen ennen 30 ikävuotta on hyödyllinen hedelmällisyyden alenemisen ennustaja.

Iän vaikutus munasolujen laatuun

Hedelmällisyyden aleneminen vaikuttaa myös olevan suora seuraus ikääntymiseen liittyvästä naisen munasarjoissa olevien terveiden munasolujen vähenemisestä. Tytöllä on syntyessään kaikki munasolut, jotka hänellä koskaan tulee olemaan (noin 400 000). Niinä vuosina, kun nainen on lisääntymisikäinen, joka kuukausi kypsyy yleensä vain yksi munasolu. Munasolujen lukumäärä alkaa vähentyä lapsuudessa, ja väheneminen jatkuu aikuisiässä. Ovulaatio vähentää munasolujen määrää, mutta suurin osa munasoluista imeytyy hitaasti elimistöön. Useimmilla naisilla munasolut ovat loppuneet 50–60 vuoden ikään mennessä.

Munasarjat lakkaavat toimimasta, kun munarakkulat ja munasolut ovat loppuneet, ja kun estrogeeni- ja progesteronihormonien tuotanto lakkaa.

Muut ikään liittyvät tekijät

Muut tekijät voivat myös vaikuttaa vanhempien naisten lisääntymistoimintoihin. Näitä tekijöitä ovat:

Yhdyntätiheys, joka saattaa laskea ikääntymisen ja pariskunnan suhteen vakiintumisen myötä; epäsäännöllinen ovulaatio, jota esiintyy ikääntymisen myötä naisen hormonitasojen muuttuessa; ja luteaalivaiheen häiriöt, joita esiintyy, kun progesteronituotanto on liian vähäistä kohdun limakalvon pitämiseksi tarpeeksi paksuna, että hedelmöittynyt munasolu voisi kiinnittyä siihen.

Kaiken kaikkiaan ikääntymiseen (suhteessa naisen lisääntymisjärjestelmään) liittyy monia fysiologisia vaaroja:

Keskenmeno: riski suurenee yli 40-vuotiailla naisilla.

Altistuminen sairauksille, jotka voivat vaikuttaa lisääntymiselimistöön: mukaan lukien endometrioosi ja sukupuolitaudit, kuten sisäsynnyttimien tulehdus.

Kohdunulkoinen raskaus: kohdunulkoiseen raskauteen liittyvä kuolleisuus on korkein 15–19-vuotiailla ja yli 40-vuotiailla naisilla.

Kuolleisuus: vaikka raskauteen ja synnytykseen liittyvä kuolleisuus ei olekaan korkea, sen riski suurenee ikääntymisen myötä.

Vierailija
26/30 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme olleet ilman ehkäisyä, kun olen ollut 30-35v. Tänä aikana olemme saaneet yhden lapsen ja kolme keskenmenoa.

Vierailija
27/30 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Esikoista alettiin yrittää, kun olin 33 (kaksi km ja täysaikainen raskaus, tärpit aina 1. Kerralla kun kierto ollut normaali), vauva syntyi kun olin 34. Nyt mietin kakkosta ja jopa kolmosta...haluaisin siis kolme lasta. Ehkäpä aloitamme kakkosen yrityksen, kun esikoinen on 10kk ja minä (jo nyt) 35.  Olen yrittänyt ajatella juuri niin, että vaihdevuosiin asti on aikaa, mutta vähän hankalalta se tuntuu, kun paineita on koko ajan niskassa, että hedelmällisyys ja kehityshäiriöt jne jyskyttää takaraivossa. Ja lisäksi kun oli noita km:iä. Ei pitäisi liikaa lukea tästäkään aiheesta, niin ei tulisi paineita. Ja nyt puolenvuoden ikäisen kanssa ei vielä ihan tee mieli ajatella kakkosta-vaikka kroppa on palautunut hijlalleen normaaliksi, mieli ei ole vielä ihan mukana. Tsemppiä kaikille yli kolmikymppisinä äideiksi haluaville!

Vierailija
28/30 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmällisyys alkaa laskea nopeasti 35 tai viimeistään 37-38 ikävuoden jälkeen. 40-ikävuoden jälkeen raskauden todennäköisyys alkaa olla todella heikko ja 45 mahdollisuudet on käytännössä ohi (poikkeuksia toki löytyy).

Jos haluat toisen lapsen oikeasti, et odota hetkeäkään.

Jos haluat sitä kohtalaisen paljon, muttet yksinkertaisesti jaksa nyt, odota max. 2 vuotta.

Jos olisi ihan kiva saada toinen, mutta se ei ole kovin tärkeää, voit odottaa viisi vuotta.

Paskan marjat:D Hedelmällisyys laskee kuin lehmän häntä jo 30 vuotiaasta alkaen.

Vierailija
29/30 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä, jotka väittävät että lapset pitää tehdä nuorena, näyttävät kuvittelevan että lapsia ei jotenkin mystisesti olisi enää syntynyt ennen vanhaan sen jälkeen kun nainen on täyttänyt 30. Tämähän ei pidä paikkaansa, vaan koska ehkäisyä ei ollut, lapsia syntyi tasan niin kauan kuin naisen biologia sen mahdollisti, eikä 40-vuotias synnyttäjä todellakaan ole ollut ikinä mikään harvinaisuus. Lestadiolaisperheissä, joissa ei ehkäistä, naiset saavat lapsia hyvinkin myöhäisellä iällä.

Vierailija
30/30 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tosiaan todela yksilöllistä. Me tehtiin eskoista melkein kaksi vuotta ennen kuin tärppäsi, ikää oli tuolloin kolmenkympin molemmin puolin. Keskimäinen tuli 4kk yrityksellä ja kolmonen ihan ylläripyllärinä, ei edes enää suunniteltu saavamme lapsia lisää. että ikä tuossa mun tapauksessa ei ainakaan ollut syynä tai stten olen joku käänteinen lääketieteellinen ihme: hedelmällisyys kasvaa iän karttuessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi