Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kätevät! Vinkkejä farkkujen lyhentämiseen?

Vierailija
04.03.2012 |

Sain edullisesti kahdet siistit farkut, mutta molemmat ovat liian pitkät. En haluaisi käyttää rahaa ompelijaan, vaan tuunata ne itse.

Ennen olen käyttänyt farkkujen väristä lankaa, mutta nyt haluaisin niin että ei huomaa että ovat lyhennetyt. Ongelmia on kankaan venyminen, epätasainen tikki oikealla puolella.

Alkuperäisessä ompleleessa näytää olevan ohuempi päälilanka, ja tietysti se vahva, paksu tikkauslanka alalankana. Millaiset langat pitäisi ostaa?

Olen ihan OK ompelija, mutta tähän haluaisin vinkkejä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan teipillä vaan tai sitten sillä silitettavällä jutulla jota käytetään verhojenkin lyhentämiseen. Kestää jopa pesu. Suosittelen!

Vierailija
2/19 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se tikkauslanka on päällilankana ja alalankana on tavallinen ompelulanka. Ei mitään ongelmia muuten kuin sivusaumojen kohta saattaa olla sen verran paksu, että sitä ei tavallisella kotikoneella voi ommella muuten kuin varovasti sitä käsipyörää kääntämällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan teipillä vaan tai sitten sillä silitettavällä jutulla jota käytetään verhojenkin lyhentämiseen. Kestää jopa pesu. Suosittelen!

Mutta haluan että näyttävät samalta tikiltä kuin alkuperäiset päärmeet.

Vierailija
4/19 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ompelen ne aina keltaisella kuten ne on alunperinkin. Silitän taitteet todella tiukkaan, ja ompelen päällipuolelta jotta tikki on varmasti siistiä. Paksuimmat kohdat joutuu veivaamaan käsipyörällä, mutta aina on selvitty tavallisella koneella.

Vierailija
5/19 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tiedatte etta se ommel osuu oikeaan kohtaan, eli tikkaus tulee kaksinkertaiseen? Kaannatko paarmeen kaksin kerroi, vain huolitteletko reunan vain siksakilla/saumurilla?

Vierailija
6/19 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus, siksakki reunaan ettei puru, taitos ja ommel päälle. Menee hyvin kaksin kertaisenakin. Turha käännellä kolminkertaiseti kangasta, kun on kuitenkin liian paksu normi koneelle.

Vierailija
7/19 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus, siksakki reunaan ettei puru, taitos ja ommel päälle. Menee hyvin kaksin kertaisenakin. Turha käännellä kolminkertaiseti kangasta, kun on kuitenkin liian paksu normi koneelle.

Nama on siistimpia tummia farkkuja joita kaytan toissa.

Mutta kokeilen yhden taitoksen kanssa ja paalipuolelta.

Kiitos vinkeista!

Vierailija
8/19 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olisi kina siististi ommeltu.

Vierailija
9/19 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tiedatte etta se ommel osuu oikeaan kohtaan, eli tikkaus tulee kaksinkertaiseen? Kaannatko paarmeen kaksin kerroi, vain huolitteletko reunan vain siksakilla/saumurilla?

Teen yleensä reilusti leveän päärmeen, jonka neulaan kiinni ihan reunasta. Sitten ompelen siitä neulauksen alapuolelta jolloin ommel menee varmuudella oikeaan kohtaan. Leveällä päärmeellä ommellessa saa usein ne sivusaumat nurjalta puolelta vähän vinoon niin että siinä ei ole koko se saumamötikkä päällekäin.

Vierailija
10/19 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää ihmisten housujen lahkeita tuijottaa. Eipä tule mieleen kertaakaan, että olisin ko. asiaan edes miettinyt.

Vierailija
11/19 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, mut lyhennetyt farkut on juntit. Ja aina sen huomaavaikka olisi kina siististi ommeltu.

Siksi vienkin aina omplijalle, mutta nyt haluaisin saastaa nuokin rahat, kun farkut oli niin halvat etta lyhennys maksaa varmasti enemman. No, toisaalta jai rahaa siihen lyhennyshommaan :)

Vierailija
12/19 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän sen siitä, että todellakin silitän sen sauman niin hyvin ensin. Se on jämpti. Kaksin kerroin, eka taite 1 cm ja toinen 1,5.

Ja olen muuten ompelija yhdeltä ammatiltani, tiedoksi sille jonka mukaan itse lyhennetyt huomaa aina ;)

T.5

Vierailija
13/19 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeaoppisesti farkku lyhennetään alkuperäisen päärmeen YLÄPUOLELTA. Vaikea selittää mutta taitos tehdään niin että alkuperäinen lahjesauma jää ja millin päähän siitä ommellaan t-ysin housun värisellä langalla huomaamaton lisäommel. Jos lyhennettävää on paljon, leikataan alapuolelta turhz pois ja siksakataan. Jos parin sentin lyhennys, jää taitteeksi sisäpuolelle. Koita googlata farkun lyhennys, voi löytyä kuvalliset ohjeetkin.

Vierailija
14/19 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeaoppisesti farkku lyhennetään alkuperäisen päärmeen YLÄPUOLELTA. Vaikea selittää mutta taitos tehdään niin että alkuperäinen lahjesauma jää ja millin päähän siitä ommellaan t-ysin housun värisellä langalla huomaamaton lisäommel. Jos lyhennettävää on paljon, leikataan alapuolelta turhz pois ja siksakataan. Jos parin sentin lyhennys, jää taitteeksi sisäpuolelle. Koita googlata farkun lyhennys, voi löytyä kuvalliset ohjeetkin.

Taidan tajuta! Kiitos!

ap

Vierailija
15/19 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella helppoa ja sitä ei kukaan edes huomaa.

Vierailija
16/19 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://sketchee.com/blog/2008/7/8/hemming-jeans-like-a-pro.html

Hieno homma! Ei tartte ostaa tikkauslankoja eika mitaan! Ja helppo purkaa jos ei heti onnistu.

Kiitos 14!

AP

Vierailija
17/19 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/19 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

just noin kun 14 kirjoitti ja on todella helppoa ja sitä ei kukaan edes huomaa.

saamaan hyvännäköiset lahkeet? itse oon kokeillut pari kertaa piilolyhennystä, ja jälki on ollut aivan järkyttävää. täysin käyttökelvottomiksi menneet housut. ainakin stretch-materiaali lurahtaa oudoksi siitä sauman kohdasta.

Vierailija
19/19 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

just noin kun 14 kirjoitti ja on todella helppoa ja sitä ei kukaan edes huomaa.

saamaan hyvännäköiset lahkeet? itse oon kokeillut pari kertaa piilolyhennystä, ja jälki on ollut aivan järkyttävää. täysin käyttökelvottomiksi menneet housut. ainakin stretch-materiaali lurahtaa oudoksi siitä sauman kohdasta.

Koneesta vaan puristusta hieman kevyemmälle jos on jouatava materiaali. Tai jos syöttöä saa säädettyä niin sitä isommalle.