Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tuntuuko sinusta, että jotkut ihmiset eivät pysty niin hyvin ohjaamaan toimintaansa

Vierailija
04.03.2012 |

kuin toiset. Ovat helpommin vietävissä ja se tuottaa esim. painoongelmia, alkoholiongelmia, riippuvuutta. Itse esim. voin ostaa suklalevyn kaappiin ottaa siitä pari palaa ja se on siinä (laihdutan), mutta joku toinen (laihduttajakin) voi ahmia vaikka koko levyn kerrallaan.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on erilaisia. Mutta itsekurin puutteesta harvemmin on kyse. Esimerkiksi alttius alkoholin liikakäyttöön on geneettistä, monien ihmisten riippuvuus tupakkaan heti ensimmäisestä sätkästä johtuu aivojen alhaisesta dopamiinitasosta jne. Monet käytösmallit ovat myös jo varhaislapsuudessa opittuja, ja aktivoituvat varsinkin stressitilanteissa aiheuttaen ongelmia. Nämä tietenkään eivät poista ihmisen vastuuta omasta käytöksestään, mutta selittävät sitä - yleensä käytös, joka ulkopuolisen silmin näyttää itsekurin puutteelta, onkin ihmisen yritys hallita elämäänsä. Keinot vain ovat väärät.

Vierailija
2/5 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi alttius alkoholin liikakäyttöön on geneettistä,

hallitsen asiaa mm. ottamalla kaverin kanssa sen viinipullon puoliksi kuin ottamalla sen yksin..Sentään pystyn hillitsemään omaa alkoholismiani niin etten lähde viinipullon jälkeen kapakkaan (on mies, joka ei juo ja lapsia).

Lisäksi olen lopettanut tupakoinnin, kun tulin raskaaksi (vauvan takia).

Mitä tämä sitten on toiminnanohjausta vai itsekuria (motivaattoreiden takia)?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi alttius alkoholin liikakäyttöön on geneettistä,

hallitsen asiaa mm. ottamalla kaverin kanssa sen viinipullon puoliksi kuin ottamalla sen yksin..Sentään pystyn hillitsemään omaa alkoholismiani niin etten lähde viinipullon jälkeen kapakkaan (on mies, joka ei juo ja lapsia).

Lisäksi olen lopettanut tupakoinnin, kun tulin raskaaksi (vauvan takia).

Mitä tämä sitten on toiminnanohjausta vai itsekuria (motivaattoreiden takia)?

ap

jos joku sai käsityksen että juon raskaana... Tarkoitan vaan että mulla on varmaan se geeni, jonka johdosta alkoholi vaikuttaa dopa-aineenvaihduntaa ja josta seuraa, että alkoholi tuottaa minulle normaalia paremman olon. (Urheilen myös jonkun verran, varmaan urheilu on alkoholin korvike?!?)

Vierailija
4/5 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on heikko itsekuri, siihen voivat toki osin vaikuttaa fysiologisetkin seikat - aivojen välittäjäaineilla ainakin on osuutensa.

Jotkut ihmiset taas ovat henkisten tai sosiaalisten seikkojen takia hyvin vietävissä, eivät osaa ajatella omalla päällään vaan kuka tahansa kusipää kelpaa mielipidevaikuttajaksi (ovat idiootit ihan eri mieltä asioista kuin minä :-D)...

Vierailija
5/5 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan esim kykyä hallita omaa ajankäyttöään. Kykeneekö pitämään kiinni sovitusta, onko ajoissa, pystyykö suunnitelemaan omia aikataulujaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi