Bioanalyytikko!
Harkitsen alan vaihtoa, viitsittekö kertoa bioanalyytikot millaista työnne on. Onko "pelkkää" näytteenottoa vai myös analysointia?
Paljonko lähtöpalkka alalla?
Missä kaikkialla voisitte olla töissä?
Onko etenemismahdollisuuksia / lisäkoulutusmahdollisuus?
Kommentit (8)
Edellä saitkin jo aika kattavan kuvauksen mutta kerrompa vähän omasta työstäni.
Itse olen n. 13 vuotta (miltei heti valmistumisen jälkeen) työskennellyt yliopistolla tutkimuspuolella. Suuntauduin aikanaan molekyylibiologiaan. Työskentelin muutamassa tutkimusryhmässä ja nyt olen viimeiset 10 vuotta ollut yliopiston alaisuudessa olevan tutkimusyksikön ydinpalvelussa. Liian tarkasti en halua alkaa tässä erittelemään työnkuvaani mutta työskentelen nyt siis muuntogeenisten hiirten parissa, niiden tuottamisessa, hiirikantojen "säilömisessä" jne. Ajoittain työhöni kuuluu ihan perusmolekyylibiologiset työt, histologia ja paljon kantasoluviljelyä, mikroinjektioita, IVF:ää ja alkionpakastusta.
Todella mielenkiintoista työtä, liukuva työaika. Palkkaus on toki yksityis/kunnallissektoria hieman huonompi (meillä ei siis ole vuorotyötä eli ei vuorolisiä jne).
Tämmöinen työ sopii hyvin bioanalyytkolle, joka tykkää labranysväyksestä ilman näytteenottoa tms asiakaspalvelua, itsenäisestä töiden suunnittelusta ja uusien menetelmien omaksumisesta.
Opiskelin bioanalytiikkaa kaksi vuotta ja yhden kesän ehdin olla sairaalalabrassa töissä. Vaihdoin alaa, koska työ painottuu ihan hirveästi näytteenottoon. Koska analyysit tehdään niin koneellisesti, sekin oli aika tylsää. Mikrobilsa ja verikeskus-hommat on oikeasti ainoat missä myös sitä käsityötä. Vain isoissa sairaaloissa pääsee tekemään analyysia ja terkkareissa se on ihan oikeesti pelkkää näytteenottoa.
Ministeri Merja Kyllönen on koulutukseltaan bioanalyytikko joten etenemismahdollisuuksia löytyy!
on paljon lähihoitajia eli tulevaisuudessa uskoisin että bioanalyytikot suuntautuvat suurimmaksi osaksi "siihen muuhun." Näin ainakin HUS lab.
-omaan työnkuvaan voi vaikuttaa sillä mihin menee töihin, haluaako olla ihmisten kanssa vai ei, mistä on kiinnostunut
-voi eikoistua mikrobiologiaan, patologiaan, virologiaan, immunologiaan, hematalogiaan, verikeskustoimintaan, analysaattoriautomaatioon, näytteenottoon,,skriinaamaan mikroskoopilla,,
-näytteenotto on muutakin kuin pistämistä, itse esim otan verikokeet, gynennäytteet, sieninäytteet, ekg:t, spirometriat, nenä ja nielunäytteet, eritenäytteet, rakkulanäytteet, ulosteet ja virtsat jne mitähän jää pois listasta,,teen ottamani näytteet esim pikanalytiikkaa päivystysluontoisesti,,
-palkka julkisella jonkinverran huonompi kuin yksityisellä puolella
-isot sairaalat monipuolisia ja työtä enemmän, riippuu todella paljon paikasta, esim päivystyslabrassa näytteenotto ei ole ihan helpoimmasta päästä ja tehoilla ja syöpäklinikoilla lasten sairaaloissa yms pitää olla todella hyvä näytteenotossa,, eli ei "pelkkää" näytteenottoa siis..
-lisäkoulutusta voi hankkia, voi hankkia myös erityispätevyyksiä, kouluttatua opettamaan tai osastonhoitajaksi..
puolet asiaa jäi pois en ehdi nyt kaikkea selostamaan,,
pois jäi esimm parasitologia, neurofysiologia,,
ja kiitos tähän astisesta..