Asuntosi yleellisyystavarat/kotihoidon tuki
Listataanpas tähän ne tavarat, joita palstailijoilla on kotonaan, jotka kuuluvat ns. ylellisyystavaroihin ja joita ilman pärjäisi ihan hyvin. Nämä tavarat kun olisi jättänyt ostamatta, ja säästänyt ostorahat + niistä aiheutuneet kulut myöhemmin, olisi sillä voinut korvata kotihoidon tuen. Vai olisiko?
Meillä ainakin nämä:
pöytätietokone
läppäri
kuivausrumpu
3 kosketusnäyttökännykkää
satelliittilautanen + kanavapaketti
2 liian isoa telkkaria
soda stream
dvd-soitin
silppuri
runsaasti kirjoja
Nämä nyt ainakin. Tietokoneiden yhteenlaskettu kustannus on n. 1200€ ja lisäksi nettiliittymä 40€/kk ja koneiden viemä sähkö. Kuivausrummun ostin 200 eurolla, ja sekin vie sähköä.Kännyköissä ois helposti voitu säästää satanen per puhelin ostamalla perusmallit. Kanavapaketti on 50€ kuussa ja tuo lautanen + boksi maksoi 200€. Telkkarit ois voinu ostaa pienempänä (joku tosin voi kommentoida että tarvitaanko niitä ollenkaan), ja säästää n. 300 euroa. Soda stream maksoi 60 euroa eikä kukaan käytä sitä. Dvd-soitin maksoi 50 euroa eikä kukaan käytä sitä. Silppuri 30€. Kirjat varmaankin lähemmäs 500€ (käytettyjä).
Pelkästään noiden hankintahinnoista tulee kolmelle vuodelle jaksotettuna 80€ kuussa ja lisäksi kuukausimaksut ovat 90€ kuussa. Se tekee siis jo 170 euroa kuukaudessa jonka olisi voinut säästää valitsemalla toisin. Lisäksi siis voidaan arvioida, minkä kokoinen asunto on sopiva, ja laskea paljonko tästä maksamme ylihintaa.
Siispä, ainakin itse myönnän että kotihoidon tuki meni oman tuhlaavaisuuteni rahoittamiseen.
Mites muut?
Kommentit (27)
auton ja 2 sijoitusasuntoa, joten ainakin omalta osaltani ne rahat menivät kyllä ihan tarpeeseen. :-)
kotihoidontuella niin en todellakaan ole ostanut mitään mitä ap luetteli tms. Kaikki raha on mennyt ruokaan. Meillä minä hoidin perheen ruokamenot kotihoidontuestani ja mies hoiti kaikki muut kulut.
Ehkäpä jonkinlainen tuloraja-systeemi tälle kotihoidon tuellekkin olisi oikeutettu.. Sääli vaan niitä äitejä joiden mies ei sitten rahanyörejään avaa vaikka siellä olisikin annettavaa.
ei ollut siitä että ostitko nuo silloin, vaan että onko teillä tuollaisia olemassa, ja tarvitsetteko niitä todella vai olisiko ne voinut jättää ostamatta ja säästää ne rahat lapsen elättämiseen?
4000 € arvoinen sohva taitaa olla kallein yksittäinen tavara, mikä meillä on
2 kpl 2 metriä korkeat viinikaapit,
1 läppäri,
2 isoa LED-telkkaria,
toinen auto (maksoi uutena 55k),
kahvikeskus,
kuivausrumpu...
Meillä on:
-yksi kosketusnäyttöpuhelin
-yksi läppäri, mutta tämä on koulunomaisuutta.
-pöytätietokone, tosin olen sitä mieltä että yksi kone on oltava pitkien välimatkojen vuoksi.
-Auto, mutta sama perustelu kuin edelliseen.
- 1 telkkari, jonka kyllä koen olevan turhake. Ilmankin pärjäisi. samoin digiboksi ja dvd-soitin.
Kaikki muu meillä kyllä on tarkkaan harkittuja ostoksia ja usein ostettu käytettynä/kierrätettynä.
pöytätietokone > saatu ilmaiseksi miehen töistä
läppäri > ei ole
kuivausrumpu > ei ole
3 kosketusnäyttökännykkää > yksi on, lapsella
satelliittilautanen + kanavapaketti > kanavapaketti on
2 liian isoa telkkaria > yksi telkkari, sekin saatu lahjana
soda stream > ei ole
dvd-soitin > maksoi satasen
silppuri> ei tod.
kirjoja > runsaasti
Ja oli varaa olla kotona jonkun aikaa. Ja matkustellakin silloin, olin säästänyt etukäteen, joten ei rahahuolia.
No kahvinkeitin on varmaan lähinnä ylellisyys tavaraa sitten meillä, sitä ilman tulisin toimeen.. vaikka ei tuo kallis ollutkaan ja hyvin palvellut :D En juo siis kahvia..
Astianpesukone maksoi 40 € ja siitä voisin luopua, tiskaan mielelläni käsin. Pyykinpesukoneesta en luopuisi ;) Kuivausrumpu, siitä voisi luopua..
Ei meillä ole yleiskoneita, popkornikoneita tms... Huonekalut on harkittuja, ei järin kalliita mutta hyvänlaatuisia eikä niitäkään ole kovin paljoa.. Aika minimalistisessa kodissa asumme :)
Sohva käytettynä 30€, telkkari lahjaksi vanhemmilta, samoin isompi auto, kaikki muu on ostettu osamaksulla, muuhun ei ole varaa. Säästöön ei jää koskaan mitään. Lapset täyttää 3 mutta pankkitilit on vieläkin nollilla. Mä jään nyt taas sit työttömäksi, ei muuta asioita mitenkään, muutaman kympin jää käteen enemmän. Työpaikkoja ei tällä paikkakunnalla ole, ja miehen tulojen takia lapsista menisi täydet hoitomaksut, joten ei kannata mihinkään osa-aikatyöhönkään mennä.
Sohva käytettynä 30€, telkkari lahjaksi vanhemmilta, samoin isompi auto, kaikki muu on ostettu osamaksulla, muuhun ei ole varaa. Säästöön ei jää koskaan mitään. Lapset täyttää 3 mutta pankkitilit on vieläkin nollilla. Mä jään nyt taas sit työttömäksi, ei muuta asioita mitenkään, muutaman kympin jää käteen enemmän. Työpaikkoja ei tällä paikkakunnalla ole, ja miehen tulojen takia lapsista menisi täydet hoitomaksut, joten ei kannata mihinkään osa-aikatyöhönkään mennä.
ne osamaksutkin on.
Auto kuluttaa bensana, veroina, vakuutuksina. Onko se teille tarpeellinen vai ylellisyysväline? Mitä olette ostaneet osamaksulla?
Ei ole kyse siitä onko teillä nyt rahaa vaan siitä, olette käyttäneet rahaa vaikka olisitte voineet jättää sen säästöön lasten elättämistä varten.
meilläkään juuri ole mitään ylellisyystavaroita, ainakaan sellaisia joista olisimme itse maksaneet. Auto löytyy (10 vuotta vanha, eikä sillä juuri ajeta), samoin läppäri ja pöytäkone (molemmat vähintään 5 vuotta vanhoja, läppäri on saatu lahjaksi) ja kuivausrumpu, jonka senkin saimme ilmaiseksi. Kaiken ylimääräisen ja tarpeettoman olen myynyt pois pari vuotta sitten hankkiutuessani eroon rojuista. Telkkari on minusta turha, mutta mies katsoo sitä joskus, joten siitäkään ei voi luopua (ja sekin on lähemmäs 10 vuotta). Ai tosiaan, kosketusnäyttöpuhelimia löytyy kaksi, tosin toinen on miehen työsuhdepuhelin, eikä siihen mene omaa rahaa... Aika pihisti eletään, mitään lehtiä tms. ei tule, tavarat ostetaan yleensä käytettyinä ja muutenkin säästetään kaikessa mahdollisessa.
Toisaalta en usko, että meidän talous siihen 300 euroon kaatuisi nytkään. Ainahan sitä voisi käydä vaikka viikonlopputöissä, jos ihan oikeasti haluaa kotona lasten kanssa olla pidempään.
ei ole mitään kallista ylellisyystuotetta,tv ja läppäri oli ilmaisia,pesukone on käytettynä ostettu.Auto on välttämätön paha miehen työpaikan vuoksi,mutta muuten ei ole juurikaan mistä säästää.Enkä koe että olisi tarvettakaan.Nykyään lapsillakin on liian kovat vaatimukset mitä pitää olla,mutta ehkä tämä(kin)laki muuttaisi suuntaa.
niin uusittiin pöytätietokone, koska entinen kärähti ja muita koneita ei ollut. Ja kone tuli tarpeeseen, kun minä väänsin gradua ja mies väitöskirjaa. Eli ei ollut turha.
Joo, kirjat olisi voinut jättää ostamatta mutta toisaalta suurin osa niistä tuli haalittua alesta, kirpparilta, kirjaston poistokirjoista yms. eli hyvä jos 200 e edes niihin meni. Eipä se pidemmällä aikavälillä missään tunnu.
Ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin toki kaikilla perheenjäsenillä on ollut aina vaatteita enemmän kuin olisi ihan pakko (ts. esim. alkkareita enemmän kuin 2 eli yhdet päällä ja yhdet pesussa), mutta suurin osa niistäkin on ostettu halvalla käytettynä ja esim. musta villakangastakkini oli jo silloin yli 7 v vanha.
Meille kotihoidontuki meni kyllä ihan tarpeellisuuksiin, ehkä 5 % meni ns. turhuuteen - tosin sekin turhuus oli kuukaudessa tasoa 1 e kirja kirpparilta ja lapselle sieltä 1 e vaate.
No, se pitää sanoa että tuon jälkeen kun menimme molemmat palkallisiin töihin (vrt. miehen apurahalla työskentely) niin olemme mielestämme eläneet todella leveästi kun bruttotulot ovat yhteensä 5000 e/kk.
Listataanpas tähän ne tavarat, joita palstailijoilla on kotonaan, jotka kuuluvat ns. ylellisyystavaroihin ja joita ilman pärjäisi ihan hyvin. Nämä tavarat kun olisi jättänyt ostamatta, ja säästänyt ostorahat + niistä aiheutuneet kulut myöhemmin, olisi sillä voinut korvata kotihoidon tuen. Vai olisiko?
Meillä ainakin nämä:
pöytätietokone
läppäri
kuivausrumpu
3 kosketusnäyttökännykkää
satelliittilautanen + kanavapaketti
2 liian isoa telkkaria
soda stream
dvd-soitin
silppuri
runsaasti kirjojaNämä nyt ainakin. Tietokoneiden yhteenlaskettu kustannus on n. 1200€ ja lisäksi nettiliittymä 40€/kk ja koneiden viemä sähkö. Kuivausrummun ostin 200 eurolla, ja sekin vie sähköä.Kännyköissä ois helposti voitu säästää satanen per puhelin ostamalla perusmallit. Kanavapaketti on 50€ kuussa ja tuo lautanen + boksi maksoi 200€. Telkkarit ois voinu ostaa pienempänä (joku tosin voi kommentoida että tarvitaanko niitä ollenkaan), ja säästää n. 300 euroa. Soda stream maksoi 60 euroa eikä kukaan käytä sitä. Dvd-soitin maksoi 50 euroa eikä kukaan käytä sitä. Silppuri 30€. Kirjat varmaankin lähemmäs 500€ (käytettyjä).
Pelkästään noiden hankintahinnoista tulee kolmelle vuodelle jaksotettuna 80€ kuussa ja lisäksi kuukausimaksut ovat 90€ kuussa. Se tekee siis jo 170 euroa kuukaudessa jonka olisi voinut säästää valitsemalla toisin. Lisäksi siis voidaan arvioida, minkä kokoinen asunto on sopiva, ja laskea paljonko tästä maksamme ylihintaa.
Siispä, ainakin itse myönnän että kotihoidon tuki meni oman tuhlaavaisuuteni rahoittamiseen.
Mites muut?
Pyykinpesukone noin 300€
Astianpesukone noin 300€
Mikroaaltouuni 15 vuotta vanha häälahja.
Televisio saatu naapurilta ilmaiseksi, kun osti itselleen uuden. Tv-lupa kuitenkin vuodessa 252€
Digiboxi halvin mahdollinen, saatu joululahjaksi.
Dvd-laite sekin saatu joululahjaksi.
Tietokone 20€, työpaikan vanha.
Nettimaksut 15€ kuussa. Joskin, nykyään säästää mm. paljon puhelinmaksuissa, kun se netti on.
Tulostin sekin saatu joululahjaksi.
Puhelimet useita vuosia vanhoja peruspuhelimia.
Cd-soitin ostettu koulu - ja sinkkuaikana noin 20 vuotta sitten. Ei varmaan voi olettaa, että 18-vuotias alkaa säästämään kotihoidontukea varten lukiossa???
Läppäriä ei ole, ei pelikonsolia, ei näyttöpuhelimia, ei uusinta teknologiaa muutenkaan.
Tietenkin, jos säästäisi netissä ja sitten kasvattaisi puhelinkuluja, niin voisi säästää noin 5€. Jos luopuisi TV:stä ja tietokoneesta (kun katsotaan niitä ohjelmia netistäkin), niin sitten voisi luopua tv-maksusta. Toisaalta sehän muuttuu kohta veroksi, joten siinä ei sitten voi säästää.
Pesukone ja asianpesukone nyt varmaankin ovat aika paljon tätä päivää...
Ja noita joululahjaksi saatuja koneita emme olisi ostaneet, jos emme niitä olsi saaneet (paitsi digiboxin). Sukulaisemme ovat sitä mieltä, että nuo laitteet on ihan hyvä olla olemassa.
Kirjoja on monta hyllyllistä. Iso osa itse ostetuista on ostettu kirjastosta 1-2€ hintaan. Ehkpä noissa olisi kuitenkin säästänyt noin 600€.
Eli 5€ kuussa olisimme saaneet. Lisäksi tietenkin koneen käytön lopettamisesta johtuva sähkön säästö. Ja nuo kirjoista säästyneet 600 euroa, jotka yhden vuoden kuukauille olisi tehnyt 50 euroa. Sitten ei kuitenkaan kotona olisi yhtään taaperoille sopivaa kirjaa, ei lastenkirjaa, ei keittokirjaa, ei sanakirjaa, ei kartastoa, ei vauvakirjaa mustoksi lasten vuosista.
onko soda stream jollekin ylellisyystavara?
mulla on 720 € maksanut hermesin vyö, se alkaa jo lähennellä luxusta mun mielestä
vielä kerran, että ei ole kyse siitä, mitä ostitte kotihoidon tuen saannin aikana vaan siitä, että oletteko aikuisiällä hankkineet sellaista tavaraa jonka olisitte voineet jättää hankkimatta, säästää rahat ja elättää niillä tulevan lapsenne ainakin sen 300€ edestä kuussa? Minä olen ja uskon, että varmasti on moni muukin. Ja huomatkaa että jätin tuosta listasta pois huonekalut, vaatteet jne. ja telkkareitakin vain kutistin, koska ei ole tarkoitus elää mitään askeettielämää vaan ihan normaalia.
onko soda stream jollekin ylellisyystavara?
mulla on 720 € maksanut hermesin vyö, se alkaa jo lähennellä luxusta mun mielestä
mielessä se on, että sitä ei tarvita ja se on maksanut rahaa.
En tarkoita tavaroita kirjaimellisesti ylellisyystavaroina, vaan sellaisina, että ne olisi voinut jättää hankkimatta ilman että elämänlaatu olisi huonontunut yhtään.
Pyykinpesukone noin 300€
Astianpesukone noin 300€
Mikroaaltouuni 15 vuotta vanha häälahja.
Televisio saatu naapurilta ilmaiseksi, kun osti itselleen uuden. Tv-lupa kuitenkin vuodessa 252€
Digiboxi halvin mahdollinen, saatu joululahjaksi.Dvd-laite sekin saatu joululahjaksi.
Tietokone 20€, työpaikan vanha.
Nettimaksut 15€ kuussa. Joskin, nykyään säästää mm. paljon puhelinmaksuissa, kun se netti on.Tulostin sekin saatu joululahjaksi.
Puhelimet useita vuosia vanhoja peruspuhelimia.
Cd-soitin ostettu koulu - ja sinkkuaikana noin 20 vuotta sitten. Ei varmaan voi olettaa, että 18-vuotias alkaa säästämään kotihoidontukea varten lukiossa???
Läppäriä ei ole, ei pelikonsolia, ei näyttöpuhelimia, ei uusinta teknologiaa muutenkaan.
Tietenkin, jos säästäisi netissä ja sitten kasvattaisi puhelinkuluja, niin voisi säästää noin 5€. Jos luopuisi TV:stä ja tietokoneesta (kun katsotaan niitä ohjelmia netistäkin), niin sitten voisi luopua tv-maksusta. Toisaalta sehän muuttuu kohta veroksi, joten siinä ei sitten voi säästää.
Pesukone ja asianpesukone nyt varmaankin ovat aika paljon tätä päivää...
Ja noita joululahjaksi saatuja koneita emme olisi ostaneet, jos emme niitä olsi saaneet (paitsi digiboxin). Sukulaisemme ovat sitä mieltä, että nuo laitteet on ihan hyvä olla olemassa.
Kirjoja on monta hyllyllistä. Iso osa itse ostetuista on ostettu kirjastosta 1-2€ hintaan. Ehkpä noissa olisi kuitenkin säästänyt noin 600€.
Eli 5€ kuussa olisimme saaneet. Lisäksi tietenkin koneen käytön lopettamisesta johtuva sähkön säästö. Ja nuo kirjoista säästyneet 600 euroa, jotka yhden vuoden kuukauille olisi tehnyt 50 euroa. Sitten ei kuitenkaan kotona olisi yhtään taaperoille sopivaa kirjaa, ei lastenkirjaa, ei keittokirjaa, ei sanakirjaa, ei kartastoa, ei vauvakirjaa mustoksi lasten vuosista.
Tässä ei mielestäni ole sitä ylimääräistä (tosin käsitiskarit voi älähtää astianpesukoneesta, se ei ole välttämätön). Ja ei, ei varmaankaan lukiosta asti kukaan säästä lasta varten :)
Tosin, sekin aika saattaa tulla kun niin pitää tehdä jos meinaa lapsensa elättää.
Kierrätyskeskuksesta hankittu, maksoi huimat 3 euroa 7 vuotta sitten. Kahvinkeitin on meillä vieraita varten. Toki, jos lopettaisimme vieraille kahvin tarjoamisen, niin säästäisimme vuodessa noin 20-30 euroa...
jo ennen hoitovapaalle jäämistä. Hoitovapaan aikana ei osteltu mitään ylimääräistä eikä matkusteltu muuta kuin kotimaassa sukulaisten luona.
kotihoidontuella niin en todellakaan ole ostanut mitään mitä ap luetteli tms. Kaikki raha on mennyt ruokaan. Meillä minä hoidin perheen ruokamenot kotihoidontuestani ja mies hoiti kaikki muut kulut.
Ehkäpä jonkinlainen tuloraja-systeemi tälle kotihoidon tuellekkin olisi oikeutettu.. Sääli vaan niitä äitejä joiden mies ei sitten rahanyörejään avaa vaikka siellä olisikin annettavaa.