Kaksosraskauden havaitseminen?
Kaipaan mielipiteitä siitä, onko teoriassakaan mahdollista, että kahdessa ultrassa olisi kaksosraskaus jäänyt havaitsematta. Ultrat on tehty rv 12 ja 20+4, rakenneultrassa lapsivettä normaali määrä ja sikiön koko vastasi viikkoja 19+4. Sf-mitta kuitenkin reilusti yläkäyrän yläpuolella, nyt viikkoja 22. Odotan kolmatta, kahdesta ensimmäisestä sf-mitta keski- ja yläkäyrän välissä. ELI: onko mahdollista, että kohdussa piilottelisi toinen pieni, vai ovatko kudokset sitten vaan niin venyneet kahdesta ekasta raskaudesta, että kohtu on tässä raskaudessa antanut jo ajoissa periksi. Missä vaiheessa olette kaksosten äidit selvästi tunteneet kahdet eri liikkeet? Mä tunnen paljon liikkeitä ja hyvin eri puolella mahaa, mutta tietysti pienellä on myös paljon tilaa liikuskella, jos on yksin :)
Kommentit (7)
Kiitokset rauhoittelusta, vaikka eivät ne kaksikaan toki maata kaataisi... Tuli vaan jotenkin hetkeksi epäuskoinen olo, kun ajattelin jo edellisestä, että maha oli iso ja kasvoi nopeasti, mutta eilen äitiyskortista tarkistin, että oli se kuitenkin käyrien sisällä. Nyt siis rv 21+5 ja sf-mitta kolmannella mittauksella "vain" 25 cm :)
myös naapuri huoneen th mittaa sen käyrän...
mutta uskoisin kyllä, että tuossa jälkimmäisessä ultrassa toinen olisi huomattu.
itselläni rv12 ultrassa kätilö halusi ultra vielä mahan päältäkin varuiksi, ettei vain ollut toista. en huomannut kysyä, mistä sai epäilyn, että kaveri olisi voinut olla kyydissä..
itselläni kolmannessa raskaudessa sf nousi rv 30 asti nopeammin, kuin kahdessa ekassa, mutta pysähtyi sitten aikaisemmin, ja lopussa oli suunnilleen sama, kuin kahdessa edellisessä. tosin mittaajatkin on olleet joka raskaudessa eri. sf-mitta menetti minulle merkityksen siinä vaiheessa, kun toisen raskauden viimeisessä lääkärissä lääkäri mittasi, kirjasi koneelle, mutisi "ei tää näin paljoa voi ollakaan", mittasi uudelleen, sai 2cm pienemmän tuloksen, kirjasi ja tuumasi, joo tää on varmaan oikein. :DD
ja nytkin terkkari mittasi sitä useampaan kertaan saadakseen pienemmän mitan - silti jäätiin ihan reippaasti yläkäyrän yläpuolelle. On kyllä eri mittaaja kuin aiemmissa raskauksissa. Kaipa se kasvu siitä sitten jossain kohdassa rauhoittuu :)
-ap
Eli en usko, että olisi toinen kaveri piilotellut itseään onnistuneesti kahdessa ultrassa. Mulla kaksosraskaus tuli ilmi ekassa ultrassa. Nyt odotan viidettä lastani ja sf-mitta oli rv 26 jo huimat 31. Nyt viikolla 30 se oli 28. Molemmilla kerroilla oli eri mittaaja.
Mulla oli kaksoset, huomattiin heti viikolla 6 ultrassa. Lisäksi kuuluu kahdet sydänäänet. Myös se huomattiin ultrassa noin viikolla 20 kun toinen kaksosista oli kuollut. Eli luulisin että sinulla on siellä yksi.
Sf-mitta on nyt vähän huono mittari. Eri ihmiset saavat ihan erilaisia mittoja, ja kyllä se maha repsahtaa myöhemmissä raskauksissa helpommin ja aikaisemmin kuin ensimmäisissä.
Enitenhän tuohon mittaan taitaa vaikuttaa myös vauvan asento.