Saatko jonkin tyydytyksen tunteen, jos köyhä ja työtön ihminen
elää juuri sellaista elämää kuin sinä haluaisit hänen elävän?
Entä saatko tyydytyksen tunteen siitä, että voit arvostella köyhää ja työtöntä, jos hän ei elä niinkuin haluaisit hänen elävän?
Kummasta saat suuremman tyydytyksen tunteen?
Vastaa ennenkaikkea itsellesi. Palstalle ei ole pakko vastata, ellet välttämättä halua.
Kommentit (20)
vattuakaa kiinnostaa, saati sitten daada kicksejä asiasta.
minusta jokainen ihminen saa elää ihan sellaista elämää kuin itse haluaa.
Jos on köyhä ja työtön en saa mitään tyydytystä hänen elämästään, toivon vaan että hän itse saisi ja löytäisi työtä ja ainakin riittävästi rahaa elämiseen.
Siinä mielessä olen protestantti että uskon että työ antaa ihmisen elämälle merkityksen aika suurelta osin eli toivon että työttömän työtön elämä olisi mahdollisimman lyhyt.
mutta kyllä odotan esimerkiksi, että köyhä elää varojensa mukaan eikä vaikkapa yli varojensa. Ja suunnittelee menonsa sen mukaan mitä tulonsa.
Ja: olen itsekin pienituloinen.
mutta kyllä odotan esimerkiksi, että köyhä elää varojensa mukaan eikä vaikkapa yli varojensa. Ja suunnittelee menonsa sen mukaan mitä tulonsa. Ja: olen itsekin pienituloinen.
Entä jos joku köyhä elääkin säästeliäästi niinkuin sinä haluaisit, saatko siitä kiksejä?
köyhien kyykyttämisestä. Köyhäthän ovat yhteiskunnan parasiittiolijoita. Tuilla eläviä inhoituksia, jotka meidän ahkerien työn sankareiden rahoja verenhimoisesti kyttäävät kuola suupielistä valuen. Ja vaikka jalomielisesti näitä loiselijöitä elätämme, kiitokseksi ei tule kuin loputonta vinkunaa.
jos arvostellaan toisia heidän valinnoistaan, miks kukaan edes niin muuten tekis?
Tai en tiedä kiksejä mutta jotain iloa siitä varmaan on, oikeassa olemisen (mielestään)iloa?
Itse arvostelen tasapuolisesti niin keppikerjäläiset kuin rikkaatkin valinnoistaan joista olen eri mieltä, lapsettomat ja suurperheelliset, kotiäidit ja uranaiset... sinkut ja rouvat, kenet mistäkin jos joku valintansa sattuu mua ärsyttämään - vaikkei edes mulle kuulu! pikkumaista, tiedän mutta teen sitä ainoastaan selän takana, enimmäkseen omassa mielessäni vain ja aniharvoille ääneen edes mainitsen ajatuksistani.
jos arvostellaan toisia heidän valinnoistaan, miks kukaan edes niin muuten tekis? Tai en tiedä kiksejä mutta jotain iloa siitä varmaan on, oikeassa olemisen (mielestään)iloa? Itse arvostelen tasapuolisesti niin keppikerjäläiset kuin rikkaatkin valinnoistaan joista olen eri mieltä, lapsettomat ja suurperheelliset, kotiäidit ja uranaiset... sinkut ja rouvat, kenet mistäkin jos joku valintansa sattuu mua ärsyttämään - vaikkei edes mulle kuulu! pikkumaista, tiedän mutta teen sitä ainoastaan selän takana, enimmäkseen omassa mielessäni vain ja aniharvoille ääneen edes mainitsen ajatuksistani.
mutta kyllä odotan esimerkiksi, että köyhä elää varojensa mukaan eikä vaikkapa yli varojensa. Ja suunnittelee menonsa sen mukaan mitä tulonsa. Ja: olen itsekin pienituloinen.
Saatko tyydytystä siitä, että voit arvostella yli varojensa elävää?
Entä jos joku köyhä elääkin säästeliäästi niinkuin sinä haluaisit, saatko siitä kiksejä?
Täällä nettipalstalla taas minusta on vapaus kertoa mielipiteensä, jos malttaa perustellakin sen.
Mutta tarviiko sitä perustella, mitä ikävää on varojensa yli elämisessä? Eli en ihan ymmärrä tuskaasi tässä asiassa.:)
köyhä olen itsekkin, teen pätkätöitä ja aina ei seuraavasta kuukauden töistä tiedä. sitten muualta rahaa jos ei töitä ole mutta olen tilnateeseen tyytyväinen
mutta kyllä odotan esimerkiksi, että köyhä elää varojensa mukaan eikä vaikkapa yli varojensa. Ja suunnittelee menonsa sen mukaan mitä tulonsa.
mä sun mielestä ostaa lapsilleni joskus pillimehuja ja karkkia,saanko?
T.köyhä
Saatko tyydytystä siitä, että voit arvostella yli varojensa elävää? Entä jos joku köyhä elääkin säästeliäästi niinkuin sinä haluaisit, saatko siitä kiksejä?
Täällä nettipalstalla taas minusta on vapaus kertoa mielipiteensä, jos malttaa perustellakin sen. Mutta tarviiko sitä perustella, mitä ikävää on varojensa yli elämisessä? Eli en ihan ymmärrä tuskaasi tässä asiassa.:)
olisi valmis kirjoittamaan saman omalla nimellään. Pystyisitkö sinä kirjoittamaan ne kritiikit omalla nimelläsi?
Joku, joka elää yli varojensa, koska tulot ovat niin pienet ettei raha riitä ruokaan ja lääkkeisiin, voi loukkaantua ja masentua mielipiteistäsi. Tunnen tuskaa pienen ihmisen puolesta. Ei saa lyödä lyötyä!
mä sun mielestä ostaa lapsilleni joskus pillimehuja ja karkkia,saanko? T.köyhä
joskus olisi kiva, että köyhät saisivat joskus ihan oikeudenmukaisesti jotain. Eikä vain jotain armopaloja.
t. ap
mä sun mielestä ostaa lapsilleni joskus pillimehuja ja karkkia,saanko?T.köyhä
Mutta älä tule kuun lopussa poraamaan, kun ei ne rahat nyt riittäneetkään. Ne voi laskea etukäteen ja jättää pillimehut ostamatta, jos niihin ei ookaan varaa.
Tätä piirrettä en siis näissä palstaköyhissä ymmärrä.
t: pienituloinen
Eiks muilla muka koskaa tule mieleen milloin mitäkin arvostelun aihetta? ainakin mitä muiden puheita kuuntelen ainahan ne valittaa jostain mitä joku on tehnyt/sanonut/ostanut/juonut/nainut tai muuten vaan ollut?
Mä en yleensä osallistu haukkumiseen mutta tunnustinpa vaan et kyllä minäkin mielessäni aika paljon taidan tuomita, ihan huomaamatta.
tuomitsitko muuten parannuksen suosittelija minut juuri mielessäsi?
on ollut, eise ole mikään uusia asia. se on siis normaalia että on vähätuloisempia ja sitten rikkaita
Saatko tyydytystä siitä, että voit arvostella yli varojensa elävää? Entä jos joku köyhä elääkin säästeliäästi niinkuin sinä haluaisit, saatko siitä kiksejä?
Täällä nettipalstalla taas minusta on vapaus kertoa mielipiteensä, jos malttaa perustellakin sen. Mutta tarviiko sitä perustella, mitä ikävää on varojensa yli elämisessä? Eli en ihan ymmärrä tuskaasi tässä asiassa.:)
olisi valmis kirjoittamaan saman omalla nimellään. Pystyisitkö sinä kirjoittamaan ne kritiikit omalla nimelläsi?
Joku, joka elää yli varojensa, koska tulot ovat niin pienet ettei raha riitä ruokaan ja lääkkeisiin, voi loukkaantua ja masentua mielipiteistäsi. Tunnen tuskaa pienen ihmisen puolesta. Ei saa lyödä lyötyä!
mutta tarkennetaampa, että mun kritiikkini kohdistuu niihin, jotka ovat uusavuttomia tai muuten vaan holtittomia rahankäyttäjiä, ei siis sairaisiin tms. joilla tilanne on oikeasti vaikea.
Mutta minulla ei ole tästä asiasta sen syvällisempää mielipidettä. Ja minulla ei ole tarvetta saarnata muille ihmisille, kuinka heidän tulisi elää, mutta jos aihe nostetaan esille, kerron kyllä mielipiteeni. Mutta voisin siis ihan hyvin kertoa mielipiteeni ääneen keskustelussa.
Eiks muilla muka koskaa tule mieleen milloin mitäkin arvostelun aihetta? ainakin mitä muiden puheita kuuntelen ainahan ne valittaa jostain mitä joku on tehnyt/sanonut/ostanut/juonut/nainut tai muuten vaan ollut? Mä en yleensä osallistu haukkumiseen mutta tunnustinpa vaan et kyllä minäkin mielessäni aika paljon taidan tuomita, ihan huomaamatta. tuomitsitko muuten parannuksen suosittelija minut juuri mielessäsi?
mutta tarkennetaampa, että mun kritiikkini kohdistuu niihin, jotka ovat uusavuttomia tai muuten vaan holtittomia rahankäyttäjiä, ei siis sairaisiin tms. joilla tilanne on oikeasti vaikea. Mutta minulla ei ole tästä asiasta sen syvällisempää mielipidettä. Ja minulla ei ole tarvetta saarnata muille ihmisille, kuinka heidän tulisi elää, mutta jos aihe nostetaan esille, kerron kyllä mielipiteeni. Mutta voisin siis ihan hyvin kertoa mielipiteeni ääneen keskustelussa.
jolle voit olla tukena ja ilona?
se jos joku elää yli varojensa, saatan heittää vipinkin jos sattuu olemaan rahaa itsellä.
Enemmän harmittaa sellainen arkinen surkea puurastus ja se kun ollaan koko ajan niin järkeviä ja suunnitelmallisia.
Melkeenpä iloitsen kun joku tekee jotain ihanaaa johon ei olis varaa, pitäähän elämästä nauttiakin välillä, vaikka se sit tarkottais viikon puurolinjaa toisinaan.
Tosi hämärä aloitus.