Miten terveet, liikuntaa harrastavat nuoret ihmiset ovat usein flunssassa?
En tajua. Itse olen ylipainoinen enkä harrasta liikuntaa, mutta en ole oikeastaan koksaan flunssassa. Lapset ja mies tuovat pöpöjä kyllä koulusta, itse olen siis kotiäitinä.
Kommentit (17)
heikompi. Tutkittua juttua. Se tosin ei tarkoita mitään laskettelurinteessä seisoskelua vaan pitkäkestoista treeniä.
Onko ap:n mieskin vielä koulussa?!
En tajua. Itse olen ylipainoinen enkä harrasta liikuntaa, mutta en ole oikeastaan koksaan flunssassa. Lapset ja mies tuovat pöpöjä kyllä koulusta, itse olen siis kotiäitinä.
kestävyyslajissa.
Treenaa kymmeniä tunteja viikossa ja kovaa. Kunto ja kroppa on hiottu huippuunsa.
Mutta. On usein kipeänä, varsinkin flunssassa. Tosin toipuu yleensä nopeasti.
Veikkaisin, että kun kropasta on jo otettu ns löysät pois, se myös sairastuu helpommin kuin keskiverto sohvankuluttaja.
Itse treenaan maltillisesti ja olen flunsaassa noin joka toinen vuosi. Kuumeessa tätä harvemmin.
altistuu vähemille pöpöille. Liikunnalliset taitaa muutenkin olla enemmän menossa ylipäänsä kuin ylipainoiset (sohvaperunat).
asia, että liikunnan yhteys vastustuskykyyn on kurvilineaarinen, eli niillä, jotka liikkuvat kohtuullisesti, on parempi vastustuskyky kuin sohvaperunoilla ja ammattiurheilijoilla, joilla taas on yhtä huono.
kestävyyslajissa.
Treenaa kymmeniä tunteja viikossa ja kovaa. Kunto ja kroppa on hiottu huippuunsa.
Mutta. On usein kipeänä, varsinkin flunssassa. Tosin toipuu yleensä nopeasti.
Veikkaisin, että kun kropasta on jo otettu ns löysät pois, se myös sairastuu helpommin kuin keskiverto sohvankuluttaja.
Itse treenaan maltillisesti ja olen flunsaassa noin joka toinen vuosi. Kuumeessa tätä harvemmin.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa, joka hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkiaa... Olet superäiti, älä ajattele, se ei sovi teille...
sairaana, muistan kun ihmettelin asiaa. Minä sairastin paljon vähemmän kuin hän. Nyt aikuisena asia on kääntynyt päälaelleen, minä sairastan enemmän.
ollut aina.. flunssat tuppaa iskemää...
kuin harrastuksissa, töissä ja kouluissa ramppaavat...
Tunnen kaksi vähän väliä flunssassa olevaa nuorta, eikä kumpikaan harrasta liikuntaa. Toinen kyllä kävelee alle kilometrin työmatkansa, mutta toinen kulkee sellaisetkin matkat autolla.
en ole terve, vaikka terveeltä näytänkin ja terveiden mukana harrasta liikuntaa.
Vaikka saitauteni ei näy päälle päin, joudun käyttämään lääkitystä, joka alentaa vastustuskykyä huomattavasti. Ilman lääkitystä olisin todennäköisesti liikuntarajoitteinen.
Sairaudestani en ole kovin monelle puhunut mitään, vain kaikkein lähimmät tietävät siitä. Et sinäkään, ap voi tietää kaikkien kavereidesi ja tuttavien (tai edes sukulaisten) terveydentilaa.
Ovathan huippu-urheilijatkin tosi herkkiä sairastumaan.
nuoria ja urheilemme, mutta vain mieheni on useammin flunssassa kuin minä. Ehkä sukuvika? :)
nuoria ja urheilemme, mutta vain mieheni on useammin flunssassa kuin minä. Ehkä sukuvika? :)
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa, joka hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkiaa... Olet superäiti, älä ajattele, se ei sovi teille...
ei ihan aikuisten oikeasti voi päätellä ihmisen terveydentilaa, vaikka moni niin haluaakin uskoa. Toki ylipaino lisää sitten niiden vakavampien sairauksien riskiä, mutta terveydentila ja vastustuskyky ovat yksilöllisiä.
Itse sain ensimmäisen flunssani vuosiin laihduttuani kuntoilulla kokoon 34. Olen "paremmassa kunnossa", siis tunnen voivani paremmin, mutta niin vaan lentsu iskikin helpommin.
Sairastumiseen tarvitaan myös aika monta juttua. Pääasia on tietysti saada tartunta joltakulta. Kunnossa olevat ihmiset kai liikkuvat enemmän ihmisten ilmoilla jolloin tartunnan riski kasvaa.
että vastustuskyky on yksilöllistä. Joihinkin ihmisiin vaan taudit puree helpommin, oli elämäntavat mitä tahansa.
On tietysti totta, että jotkut juoksua harrastavat sanovat, että ovat harrastuksen myötä terveempiä.
Tunnen erään liikunnallisen naisen (hän on nyt jo kolmikymppinen), josta silti kaikki taudit löytävät sopivan kohteen. Häneltä leikattiin viime vuonna kitarisat ja sekin voi vaikuttaa siihen, miksi ne taudinpöpöt viihtyvät hänessä niin hyvin.
Itse harrastan myös liikuntaa ja viime talvena en saanut kertaakaan flunssaa. Tänä vuonna taas sain. Flunssaviruksiakin muuten on erilaisia, ei ole yhtä selitystä, miksi jotkut sairastuvat helpommin kuin toiset.
minä ja mieheni (harrastamme todella paljon liikuntaa, ainakin terveenä ollessamme) luullakseni siksi, että lapsi aloitti juuri ekaa kertaa pk:ssa ja tuo sieltä järkttävän määrän viruksia. Mahdollisesti myös yövalvomiset ovat heikentäneet vastustuskykyä. Kouluiässä lasten immuniteetti on jo kehittynyt niin, että siellä ei ehkä liikukaan niin paljon viruksia kuin pk:ssa.