Voiko tällaisen paperin tehdä...?
Ollaan oltu vauvasta asti kavereita ja nyt olen tämän kaverini kaksi vuotiaan pojan kummi. Kaveri on yksinhuoltaja, pojan isä käy kyllä katsomassa poikaa kun muistaa. Pojan isä vähän " onneton" , ei ole koskaan ollut töissä, baarikausia silloin tällöin, joutui muuttamaan äitinsä luo, kun ei maksanut vuokriaan, paljon ulosotossa eikä koskaan ole ollut töissä kuukautta pidempään. Ikää 32. Nyt tämä kaverini siis kysyi multa, että olenko valmis tekemään sellasen paperin, että jos hälle tapahtuu jotain, niin poika tulisi meille. Onko se mahdollista? Voiko jotenkin ohittaa tämän isän ja kaverini vanhemmat??
Kommentit (8)
isä ja isovanhemmat voi vaatia lasta itselleen ja todennäköisesti saisivatkin. tai sitten eivät. ainakin äidin kanta tulisi selväksi, jos tuollainen paperi olisi tehtynä.
Lisäksi voidaan tehdä myös testamentin kaltainen toivomus lapsen hoidosta, mutta se ei sido ketään. Näin LUULISIN asian siis olevan , en ole aivan varma
Jos olet jo lapsen huoltaja luulisin että sinulla on aika hyvät mahdollisuudet saada lapsi hoitoosi sitä vaativassa tilanteessa, mutta äiti joutuu myös pyytämään sinulta suostumuksen kaikkeen mihin vaaditaan molempien huoltajien suostumus
Tästä asiasta on ollut hieman keskustelua ja toivon että Suomeen saataisiin laki joka mahdollistaisi lasten ' testamenttaamisen' jollekkin ihmiselle johon itse luottaa, niin että testamentti myös sitoisi lastenb sijoittajia. Tietenkin jos lasten saajan elämäntilanne olisikin ylättäen muuttunut sosku voisi oikeusteitse purkaa testamentin.
Mulle sanottiin, kun kysyin asiasta, että voi tehdä mutta se pitää vahvistaa sosiaaliviranomaisilla. Heidän pitää hyväksyä se, että lapsi menisi äidin toiveen mukaisesti ystävälleen tai muulle sukulaiselle kuin isälle, jos hänelle itselleen sattuisi jotain ettei itse pystyisi hoitamaan lasta tai jos hän kuolisi.
Ja mä olen kysynyt tästä asiasta perhe- ja kasvatusneuvolassa, ja siellä sanoi psykologi että mahdollista on tehdä ko.paperi.
Eli vaikka mitkä viranomaiset olisivat sen etukäteen hyväksyneet, jos tilanne on muuttunut ja jokin muu ratkaisu enemmän lapsen edun mukainen, ei tuollaista paperia ole pakko noudattaa. Ja yleensä verisukulaiset ovat etusijalla, jos vaan ovat läheisiä ja tuttuja.
Emme ole tekemisissä juurikaan, isä ja tyttö soittelevat joskus.Joulu- ja synttärilahjat tulevat postissa.Itse olen tehnyt laillisen paperin lakimiehen kanssa, jossa lukee, että jos minulle sattuisi jotain,(kuolisin),huoltajuus menisi siskolleni.Tähän ei ole tarvittu isän allekirjoituksia, eikä suostumuksia.Ja isovanhemmilla ei ole oikeutta muuttaa päätöstä mitenkään!
eikä todellakaan olisi lapsen edunmukaista antaa lasta sille kenen kanssa ko. paperi on tehty niin lapsi menisi sinne minkä sosiaaliviranomaiset katsoo lapselle parhaaksi paikaksi.
Harvemmin vaan sitä valitsee lapselleen sellaisen paikan missä epäilee tapahtuvan sellasia muutoksia etteikö lapsen olisi siellä hyvä olla.
Kyse olikin voiko moisen paperin tehdä ja vastaus on voi :)
Vierailija:
Eli vaikka mitkä viranomaiset olisivat sen etukäteen hyväksyneet, jos tilanne on muuttunut ja jokin muu ratkaisu enemmän lapsen edun mukainen, ei tuollaista paperia ole pakko noudattaa. Ja yleensä verisukulaiset ovat etusijalla, jos vaan ovat läheisiä ja tuttuja.
Toivomuksen voi aina paperille pistää, mutta se ei ole sitova. Mutta sosiaaliviranomaiset huomioivat sen (jos huomioivat).
Toinen juttu on, jos sinulle haetaan oheishuoltajuutta. Tällöin olet yksi huoltajista. Sinulla on oikeus puuttua lasten asioihin noin muutenkin. (Eli sinulla on kaikki oikeudet, mutta periaatteessa ei mitään velvollisuuksia lasta kohtaan) Ainoa, mitä sinulla ei ole, on elatusvelvollisuus. Tällaisessa tapauksessa viranomaiset katsovat, kumpi huoltajista (esim. sinä tai isä) on kykenevämpi pitämään lapsesta huolta.
Muuten voitte kyllä tehdä asiakirjan, mutta tehkää se lakimiehen varmistuksella, että pitää sitten kanssa.