Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain unettomuuteen opamoxeja...kokemuksia kaipaan!?

Vierailija
27.02.2012 |

Hirvittää hieman, kun nimen omaan sanoin lääkärille, että pelkään riippuvuutta!? Olen kärsinyt pitkään unettomuudesta, lähinnä siitä, etten nukahda. Imovanea käyttänyt pitkään...ja ne eivät enää tunnu tepsivän. Nyt sitten opamoxeja :o

Masentunut en ole, stressaantunut kylläkin. Lääkäri käski hyvällä omallatunnolla popsimaan noita, imovane kuulemma vain "laittaa aivot nukkumaan" ja kroppa jatkaa kierroksilla...

Jos nyt noita parikin viikkoa käytän iltaisin, uskaltaako ottaa viinilasillista?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä vain tarpeeseen, ei mielellään kauhean pitkiä aikoja putkeen. Pidä huoli ettei kehity toleranssia (kaikille välttämättä ei käy niin) eli jos huomaat että teho menee, älä lähde nostamaan annoksia. Pitempiä aikoja voi käyttää aivan hyvin jos pitää välipäiviä ja nukkuu ilman. Voisi ottaa niille öille esim Ataraxin tai jonkin ei riippuvuutta aiheuttavan. Opamox on miedommasta päästä bentsoja mutta siihen voi tulla toleranssia ja riippuvuutta. Tosin riippuvuus on eri asia kuin se että tällaista lääkettä liian äkillisesti lopettaessa tulee vieroitusoireita. Unettomuus on kinkkisempi jos ja kun vieroitusoireena on taas unettomuus, mutta ahdistuksen hoidossa suosituksia pidemmät ajat ovat joskus tarpeen, jolloin vieroitus tapahtuu aikanaan annosta pikkuhiljaa pienentämällä. Sopivaksi räätälöity alaspäin titraaminen tekee vieroituksesta siedettävän, usein oireettoman ellei ole sitä riippuvuusongelmaa ja kauhean suuret annokset ja vuosia käytössä olleet. Mieluummin nukkuu pillerillä kuin ei nuku ollenkaan, unettomuus on myrkkyä terveydelle ja hyvinvoinnille!

Vierailija
22/37 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien uni/rauhottavien kanssa on psyykkisen tai fyysisen riippuvuuden vaara. Riippuu paljon henkilöstä. Aseta itse itselle selvä annosraja jota et ylitä vaikka mikä olisi. Jos tilanne sallii niin pidä ajoittain parin viikon täystaukoja, vaikka lääkärisi reseptiä pukkaisikin. Älä myös säännöllöllisesti ota punkkua, tai pidä siinäkin se selvä raja jota et ylitä. Ota huomioon että käyttäessä unilääkkeitä tarvitset pidemmät unet, koska unilääkkeen vaikuttamana uni ei ole niin laadukasta. Jätä tv, netti ym aivoja "kiihdyttävä" toimin vaikka 20 jälkeen pois ja rentoudu vaikka kirjan parissa. Nopeat hiilarit muuten väsyttää ja proteiinit ja rasvat päin vastoin luin jostain. Yritä päästä unettomuuteen perehtyneen lääkärin juttusille. Toivon kuitenkin ettei unettomuus enää vaivaa :) t.uneton

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle määrättiin nuorempana tota opamoxia ahdistuneisuuteen. Annostusta nostettiin vähitellen, kunnes se oli maksimimäärässä ja silti vaan ahdisti. Söin opamoxia melkein vuoden, kunnes halusin lopettaa lääkärin kielloista huolimatta. Vieroitusoireet olivat ihan kamalat, vaikka lopetin lääkkeiden syönnin porrastetusti pienentämällä annosta vähitellen. Meni koko viikonloppu sängyn pohjalla kärsien ihan hirveästä olosta ja ahdistuksesta, mutta pahinta olivat ne pään läpi menevät ikään kuin sähköiskut.

Vasta vuosien jälkeen sain kuulla toiselta psykiatrian lääkäriltäni, että tota opamoxia ei koskaan pitäisi syödä pitkiä aikoja putkeen. Ja tää aiempi lääkäri taas oli ihan sitä vastaan, kun halusin silloin melkein vuoden jälkeen lopettaa niiden syömisen.

En suosittele kellekään, ihan kauheita noi pillerit on. Koukuttavia, eivätkä lopulta auta siihen oloon kun annostusta pitää vaan nostaa ja nostaa kokoajan.

Vierailija
24/37 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ratkaissut yli seitsämän vuoden unettomuuden kontrolloimalla adrenaliinin tuotantoa sekä aminohapoilla. Ongelmani oli se etten nukahtanut, kävin ylikierroksilla ja uskoisin että uni-valve rytmini oli sekaisin. Vuosien aikana kokeilin useita erilaisia lääkkeitä joiden sivuvaikutukset olivat kaikki aika kauheita. Nyt otan Fosfoseriiniä (pieni määrä riittää) tai L-Arganiini - L-Ornithe yhdistelmää iltaisin. Olen nukkunut sikeästi ja nukahtanut nopeasti yli kuuden kuukauden ajan pelkästään näiden luontaistuotteiden avulla. Melatoniini toimi itselläni vai ajoittain joten en aluksi uskonut näihinkään tuotteisiin mutta nyt uskon.

Vierailija
25/37 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en erottanut aina unta todesta, eli mitä oli illalla ennen nukkumaan menoa tai yöllä nukahdettuani oikeasti tapahtunut, mitä ei.

Käytin ahdistuksen aiheuttamaan unettomuuteen.

Vierailija
26/37 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opamox lievittää ahdistusta todella tehokkaasti, on kuin pumpulissa leijailisi.

En ole käyttänyt kun kahtena päivänä, mutta jo silloin ymmärsin miten helposti voisi jäädä siihen hyvään oloon koukkuun. Piti pakottaa itseni vetämään pillerit vessasta alas etten olis jemmannut niitä jonnekin.

Ehkä kannattaisi käsitellä se stressi pois eikä vain poistaa niitä oireita?

Vierailija
27/37 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirveen päänsäryn, ympärivuorokautisen:(

Vierailija
28/37 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ahdistukseen. mutta rauhoittaa hyvin ja varsinkin jos ei oo tuota ahdistus ongelmaa varmaan auttaa nukahtamaan . mutta rentouttaa enemmänkin ku väsyttää.. mutta älä käytä alkoholia sen kanssa...huonoja kokemuksia siitä

mutta opamoxista ei voi yliannostusta varsinaisesti ottaa..ei oo yhtä vaarallinen ku unilääkkeet siis joihin voi kuolla. mutta riippuvuutta aiheuttaa

Vierailija
29/37 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä minimoin koukkuuntumismahdollisuuden silloin siten, että käytin max. 3kertaa viikossa, vaikka muulloinkin olisi ahdistanut ja valvottanut. Lisäksi käytin pientä annosta.

Mulla käyttö oli lyhytaikaista ja loppui, kun masennuslääkkeet alkoivat vaikuttaa paremmin.

Vierailija
30/37 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan diapamia unettomuuteen, kun tällä hetkellä ei muutakaan ole. Opamoxit jäi aikoinaan syömättä, koska sain niistä ahdistavia painajaisia, johtuivat varmaan silloisesta masennuksesta/ahdistuksesta. Paras unilääke mielestäni on ollut Zopinox, siitä ei ole ollut ikäviä sivuoireita ja uni on ollut taattu. Ensi viikolla joudun varmaan hakea reseptin, kun tämä kevät näkyy taas unettomuutta aiheuttavan.. :/

Vierailija
31/37 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lääkäri sanoi riippuvuudesta, että silloin tällöin käytössä ei vaaraa. Riippuvuus riskinä jos käyttää päivittäin ja 3 viikkoa putkeen ja tietenkin annos vaikuttaa.

Minulla annos 15mg. Viikolla kokeilin yhdessä stressaavassa tilanteessa. En tiedä oliko lumevaikutus vai mikä, mutta minulla toimi. En jännittänyt enkä stressannut asiaa ja pystyin toimimaan luontevasti.

Mistäköhän sinun unettomuutesi johtuu?

Vierailija
32/37 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt Diapameja 10 vuotta ongelmitta. Olennaista on, että ei turvaudu lääkkeeseen liian helposti vaan pääasiallisesti yrittää hoitaa ongelmaa lääkkeettömin keinoin (esim. rentoutustekniikat). Tällöin lääke voi olla hyvä hätävara, joka toimii silloin, kun tarve vaatii ilman koukuttumista ja toleranssia.

Vierailija
33/37 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

viitaten viestiini: 

"Varoitus Opamoxien käytöstä nukahtamiseen:

Käytin unettomuuteen Opamoxia yhden viikon ajan ja nyt on todellinen kamppailu saada unta ilman. Pelkästään viikon käyttö itselläni aiheutti jos sen että elimistö alkoi "vaatimaan" opamoxia nukahtamiseen...."

----------------

Viime yö taas sama juttu, ei mitään stressiä tai ulkoisia tekijöitä unettomuuteen, uni ei vain tullut. Ja tällä hetkellä koulun etäpäivien ansiosta saa herätä koska huvittaa aamuisin. Ja taas oli otettava opa 30mg. Nyt vaan kauhistuttavaa oli se että kesti melkein kolme tuntia ennen kuin uni tuli. Yleensä opa30mg saa unen jo tunnin päästä otosta. 

Neuvoja? Asiantuntijavinkkejä? 

En todellakaan uskalla lääkärilleni kertoa ongelmasta ettei peruisi 30mg reseptiäni ilmeisen toleranssin/riippuvuuden takia. Ja tämä kaikki siis 2kk aikana otetuista 20kpl 30mg Opamoxia. Eikä tod. kaikki edes peräkkäisinä päivinä. 

Kaikki muut nukahtamiseen auttavat poppakonstit on jo käytössä: ei tv yms, b-vita, maito, melatoniini, juusto, ripaus hiilareita, pimennetty huone, yms.............

Opa30 antaa kyllä erinomaisen ja syvän unen ja aamulla todella huomaa levänneensä, pelottaa vaan aivan kamalasti se että joutuuko näitä nyt sitten loppuelämänsä nukahtamiseen rouskimaan. Kuitenkin voisin arvata että terveellisempää on ottaa yksi illalla ja nukkua hyvin kuin että ei nuku minuuttiakaan. 

Alunperin järkyttävän elämäntilanteen aiheuttamaan masennukseen ja ahdistukseen määrätty, ja siihen tarkoitukseen edelleen minulle elintärkeä. 

Ja pliis ei mitään mutu-viestejä vaan oikeita neuvoja, olisin kiitollinen!

Vierailija
34/37 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt satunnaisesti eikä ongelmia. Mutta en ymmärrä miksi pitäisi ottaa viinilasillinen?

Vierailija
35/37 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan puolikkaan opamoxin (15 mg), jos ennen nukkumaan menoa ahdistaa. Auttaa hyvin rentoutumaan ja sitä kautta nukahtamaan. En ota peräkkäisinä iltoina ja maksimissaan kaksi kertaa viikossa, jos ahdistus ja stressi liian kierroksilla illalla. Kerran kun oli rankkaa, otin kolmena peräkkäisenä iltana. Näitä seuranneen lääkkeettömän yön jälkeen itkin koko päivän ja olin jumalattoman ahdistunut, eli ainakin itselleni tuli noin lyhyestä käytöstä vieroitusoireita. En todellakaan uskaltaisi ottaa paria viikkoa putkeen. Mutta lääkäri varmaan on katsonut juuri sinun tilannettasi ja ehkä tarvitset nyt juuri sitä unta pari viikkoa putkeen kunnolla. Ehkä lääkäri arvioi, että mahdolliset vieroitusoireet ovat pienempi paha kuin jatkuva väsymyksesi.

Vierailija
36/37 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 11:44"]

Olen käyttänyt satunnaisesti eikä ongelmia. Mutta en ymmärrä miksi pitäisi ottaa viinilasillinen?

[/quote]Tätä minäkään en ymmärrä. AP on toisaalta huolissaan riipuvuudesta ym., ja silti suunnittelee alkoholin ottamista lääkkeen kanssa.

Minä en tiedä onko siitä haittaa vai ei, mutta miksi ihmeessä pitäisi ottaa riski? Sitäpaitsi pienikin alkoholiannos voi häiritä unta pahimmillaan jopa viikkojen ajan.

Vierailija
37/37 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulle on Opamoxia määrätty, syö vaan murehtimatta. Oon syönyt niitä nyt 1,5 vuotta on-off, sillä tavalla että aina kun tuntuu että asiat illalla vaan pyörii mielessä, otan tilanteesta riippuen 1/4-1 tabletin. Mulla kestää yksi 30 tabletin purkki about puoli vuotta, mutta burnoutin alkuvaiheessa yksi purkki oli noin 2kk määrä. Sen tarkoitus on auttaa sua akuutissa vaiheessa saamaan rauhassa unta, ja sen jälkeen voit vähentää tilanteen mukaan kunnes otat vain tarpeeseen. Riippuvuus on tietysti vakava asia, mutta unettomuuden alkuvaiheessa tärkeintä on että saat unta.