Nelivuotias yövaipassa, koska pissaa tahallaan sänkyyn. En jaksa!
Alkaa oikeasti raivostuttamaan tuo tenava, kun kykenisi olemaan täysin ilman vaippaa, mutta jostain ihmeen syystä pissaa joka ilta sänkyyn kun kokeilemme olla ilman vaippaa. Tai vaihtoehtoisesti tekee niin yöllä ja nimenomaan hereillä. Ei uskalla käydä yksin pissalla vaikka potta on sängyn vieressä. Mutta ei herätä minuakaan, vaikka olen siihen antanut luvan tuhat kertaa. Herää siis ja lorottelee sänkyyn. Iltaisin pissailu on täysin tahallista, koska usein se tapahtuu jo 5-10 minuutin jälkeen kun olen poistunut hänen luotaan. Vetoaa kuitenkin vahinkoon. Päivisin ollut kuiva jo kaksivuotiaasta eli pidätyskyky hereillä ollessa on oikein hyvä.
En ymmärrä miksi hän tekee niin. Olen kokeillut lahjontaa ja vaikka mitä, mutta aina palaamme niihin vaippoihin, koska en jaksa heräillä ja vaihtaa lakanoita yhtenään. Hänkin toivoisi pääsevänsä vaipoista, mutta etenkin nämä iltapissailut on raivostuttavan tahallisia, enkä keksi syytä niille.
Auttakaas mammat, mitä teen väärin.
Kommentit (36)
Meillä yhdelle lapselle jotkut ruoka-aineet aiheuttavat pissanpidätyskyvyn menetyksen. Pissat siis vaan yhtäkkiä tulevat housuun. Ja tätä on kokeiltu moneen kertaan niin että lapsi on 6kk ilman tätä ruoka-ainetta ja pysyy kuivana. Sitten otetaan käyttöön tämä ruoka-aine ja samassa alkaa kastelu monta kertaa päivässä. Ja tätä on jatkunut jo monta vuotta ja aina tätä ruoka-ainetta koetettaessa menee tuo pidätyskyky (ja lapsi nimenomaan tykkäisi itse tuosta ruoka-aineesta eli ei tahallaan temppuile).
Voisiko ap:n lapsen iltapalalla olla jotain sellaista ruoka-ainetta joka tekisi tuollaisen reaktion ? Siis ruoka-aine jota ei syödä muulloin kuin illalla ? Eli jos syöttäisi erilaisen iltapalan kuin tavallisesti voisiko se muuttaa tilannetta ?
Toinen juttu on sitten että oletko varma että lapsi ei tee pikkupissoja vaippaan jo illalla ? Oletko tutkinut vaipan niin että tiedät sen olevan kokonaan kuiva ?
Alkaa oikeasti raivostuttamaan tuo tenava, kun kykenisi olemaan täysin ilman vaippaa, mutta jostain ihmeen syystä pissaa joka ilta sänkyyn kun kokeilemme olla ilman vaippaa. Tai vaihtoehtoisesti tekee niin yöllä ja nimenomaan hereillä. Ei uskalla käydä yksin pissalla vaikka potta on sängyn vieressä. Mutta ei herätä minuakaan, vaikka olen siihen antanut luvan tuhat kertaa. Herää siis ja lorottelee sänkyyn. Iltaisin pissailu on täysin tahallista, koska usein se tapahtuu jo 5-10 minuutin jälkeen kun olen poistunut hänen luotaan. Vetoaa kuitenkin vahinkoon. Päivisin ollut kuiva jo kaksivuotiaasta eli pidätyskyky hereillä ollessa on oikein hyvä.
En ymmärrä miksi hän tekee niin. Olen kokeillut lahjontaa ja vaikka mitä, mutta aina palaamme niihin vaippoihin, koska en jaksa heräillä ja vaihtaa lakanoita yhtenään. Hänkin toivoisi pääsevänsä vaipoista, mutta etenkin nämä iltapissailut on raivostuttavan tahallisia, enkä keksi syytä niille.
kerron sulle jotain TAHALLISUUDESTA .on tieteessä toditettu, että joillain lapsilla kypsyy HITAASTI SE KOHTA AIVOISSA JOKA HÄLYYTTÄÄ VESSAAN JOTEN ÄLÄ ENÄÄ SYYLLISTÄ HÄNTÄ. yksi vaihtoehto on hälytys patja jonka avulla voi oppia hieman aikaisemmin heräämään jo ensimmäisistä pisaroista. ja HYVIÄ ÖITÄ!!
keskustelu asiasta, osaako kertoa miksi pissaa sänkyyn, vaikka itse haluaa olla ilman vaippaa?
4-vuotias on jo niin iso, että osaa kyllä kertoa paljon asioita. Siksi minä keskustelisin lapsen kanssa siitä, miksi pissaa sänkyyn. Selittäisin, kun hän pyytää olla ilman vaippaa, että niin ei voida tehdä, koska hän pissaa sänkyyn heti kun on ilman vaippaa. Yrittäisin kysyä siihen syitä ja saada lapsen ajattelemaan itsekin asiaa. Jos sitten osoittaa ymmärtävänsä, ettei voi huvikseen sänkyyn pissailla (patja ja peitot menee pilalle, äidille tulee paljon töitä lakananpesusta, ei ole kiva maata märässä sängyssä, jne, syitähän on monia), niin antaisin kokeilla, mutta valmistelisin asiaa ensin kunnolla. Eli päivällä juttelisimme asiasta, ja muistuttaisin vielä kun ollaan menossa nukkumaan, että hän varmasti muistaa, ettei sänkyyn saa tahallaan pissata.
Jos sitten heti illalla taas pissaisi, niin kysyisin myös miksi teki niin, ja muistaako mitä puhuttiin ja sanoisin, että vaipat päälle, ei voi vieläkään selkeästi olla ilman.
Pitkä ja hermoja koetteleva juttu, mutta menee kyllä ajan kanssa ohi, koeta jaksaa!
Ensinnäkin: ÄLÄ HUUDA.
Toiseksi; mullakin on kaksi pitkään yöllä kastellutta, jotka molemmat ovat vasta Minirinin avulla päässeet yökastelusta.
Mutta se hälytinpatja on kyllä ihan vihoviimeinen keksintö, eikä välttämättä aiheuta muuta kuin paniikkia lapsessa.
Kyllä ap:n lapsi kuulostaa siltä, että tahallaan hereillä ollessaan, ennen illalla nukahtamista, pissaa sänkyyn, ja siinä ei huutaminen tai hälytinpatja auta.
kerron sulle jotain TAHALLISUUDESTA .on tieteessä toditettu, että joillain lapsilla kypsyy HITAASTI SE KOHTA AIVOISSA JOKA HÄLYYTTÄÄ VESSAAN JOTEN ÄLÄ ENÄÄ SYYLLISTÄ HÄNTÄ. yksi vaihtoehto on hälytys patja jonka avulla voi oppia hieman aikaisemmin heräämään jo ensimmäisistä pisaroista. ja HYVIÄ ÖITÄ!!
En ole syyllistänyt, tehnyt numeroa tai suuttunut. Miten voit väittää tuollaista?!
Tiedän hänellä olevan jo hyvä pidätyskyky, koska tekee ne pissat suurimmaksi osaksi hereillä ollessaan. Mutta antaa olla vaipoissa. Ei minua haittaa, oikeasti!
ap
Mun poika tuli yökuivaksi vasta 11-vuotiaana, hän nukkui sikeästi kuin tukki, ja pissa sitten tuli aamuyöstä sänkyyn. Monenlaisia keinoja yritettiin, mutta en suostunut hänelle antamaan hormooneja, vaikka lääkäri niin ehdotti. Poika kärsi tietty asiasta, ja ei yökasteluun ainakaan vanhempien suuttuminen auta. 4-vuotiaalle ei varmaankaan kannata hermostua asiasta. Kaupasta saa vaippoja 40kg saakka, koska niille riittää kayttäjia.
Ensinnäkin: ÄLÄ HUUDA.
Toiseksi; mullakin on kaksi pitkään yöllä kastellutta, jotka molemmat ovat vasta Minirinin avulla päässeet yökastelusta.
Mutta se hälytinpatja on kyllä ihan vihoviimeinen keksintö, eikä välttämättä aiheuta muuta kuin paniikkia lapsessa.
Kyllä ap:n lapsi kuulostaa siltä, että tahallaan hereillä ollessaan, ennen illalla nukahtamista, pissaa sänkyyn, ja siinä ei huutaminen tai hälytinpatja auta.
lapselle EI AUTA pennin vertaa eikä nopeuta PÄTKÄN VERTAA.
Voitko kertoa mikä tuo ruoka-aine on? Meillä allergioiden selvittely kesken ja pissan karkailu myös ongelmana...
puolustin vain lastasi kun niin varma olit tahallisuudesta. tiedän myös asiasta jotain ja sen taustoista ja syntyperistä . mutta sinä olet äiti ja asiantuntija , tärkeää myös että lapsi saa nukahtaa pelotta KÄVI MITEN KÄVI aamuun mennessä.
pissalla kun itse menet nukkumaan? Yleensä se pissa kertyy alkuyöstä.
Meillä käytetiin kuivaksi opettelu vaiheessa lasta pissalla kun mentiin itse nukkumaan. Hyvin auttoi eikä pissoja tullut sänkyyn. Tosin saattaa ola että ei sovi kaikille lapsille kesken unien hettäminen.
Ehkäpä lapsi tosiaan pelkää niitä vahinkoja yöllä niin paljon, että haluaa pitää ne vaipat kaiken varalta ja sitten pissaa sänkyynsä, että saa pitää vaipat.
Oletko yöllä saanut jonkun ärsyyntymiskohtauksen vahingon sattuessa. Ehkä hän pelkääkin sinun reaktiotasi yöaikaan. Ehkä olet hieman pelottava silloin yöllä "vihaisena". Mieluummin siis käy tätä valtataistelua ilta-aikaan. Voi nimittäin olla, että ne yölliset tahalliset kerrat eivät olekaan tahallisia, mutta iltapissat ovat. Voisiko olla, että yöllä pissaa unissaan, mutta herää sitten, eikä uskalla sinua herättää.
Ehkäpä lapsi tosiaan pelkää niitä vahinkoja yöllä niin paljon, että haluaa pitää ne vaipat kaiken varalta ja sitten pissaa sänkyynsä, että saa pitää vaipat.
Oletko yöllä saanut jonkun ärsyyntymiskohtauksen vahingon sattuessa. Ehkä hän pelkääkin sinun reaktiotasi yöaikaan. Ehkä olet hieman pelottava silloin yöllä "vihaisena". Mieluummin siis käy tätä valtataistelua ilta-aikaan. Voi nimittäin olla, että ne yölliset tahalliset kerrat eivät olekaan tahallisia, mutta iltapissat ovat. Voisiko olla, että yöllä pissaa unissaan, mutta herää sitten, eikä uskalla sinua herättää.
pienikin tuhahdus, pettynyt ele, lakanoiden vaihto voi olla lapselle niin nöyryyttävä kokemus, jos ette ole keskustelleet siitä, että vahinkoja sattuu ja se ei haita yhtään mitään, että sitten ne lakanat vain vaihdetaan. Lapsi voi hävetä niitä vahinkoja niin paljon, että tekee kaikkensa saadakseen pitää vaipat.
Voitko kertoa mikä tuo ruoka-aine on? Meillä allergioiden selvittely kesken ja pissan karkailu myös ongelmana...
Meillä 6v menettää ruista syötyään pissanpidätyskyvyn. Lisäksi 5v:llä vähän samaa sipulin kanssa jota aiemmin söi paljailtaan isoja määriä mutta viime keväänä rupesi tulemaan aina pissavahinkoja jos söi raakaa sipulia tai sipulijauhettakaan isompia määriä ruuassa.
www.histamiini.com sivustolla oli vastakin keskustelua aiheesta ja sieltä löytyy vertaistukea allergioiden kanssa tarpovalle.
- 24
Taidetaan kokeilla sipulitonta ja rukiitonta (meniköhän oikein..) ruokavaliota.
Ja ap:lle vinkiksi. Epäsopivat ruuat voivat todellakin aiheuttaa sekä päivä- että yökastelua. Eikä muita allergian oireita välttämättä näy.
Toki mistä ruuasta tahansa voi tulla kastelua.
Mutta vuosia allergiakeskusteluja seuranneena on tullut sellainen "tuntuma" että sipuli ja kotimaiset viljat olisivat ainakin usein pissavahinkojen takana. Eli niitä kannattaisi miettiä ekana ja jos ei ole niistä kyse niin sitten joku/jotkut muut.
Allergioita selvitellessä on ruokapäiväkirjasta(tarkkaan kaikki seurattavan syömiset ylös, ei riitä tieto lihapulla vaan kaikki mitä siihen on laitettu) ja oirepäiväkirjasta (pissavahingot, itkuisuudet, heräilyt, kakat, ihottumat mitä lapsella nyt onkaan) on usein korvaamaton apu. Tarkalla kirjanpidolla saattaa löytää ongelmien aiheuttajan.
Tsemppiä allergioita selvittelevälle.
.. tai sitten tuo on keino saada huomiota. hän saa varmasti jokailtaisen jakamattoman huomiosi tuolla konstillaan.. Voithan kokeilla niin, että sanot että mikäli pissaa sänkyyn, et aio tulla vaihtamaan lakanoita. Ja sitten jos pissaa, pitäydyt siinä. Katso yhden illan vaihtamattomuuden jälkeen, vieläkö pissaa sänkyynsä. Jos pissaa, on jotain todella oikeasti pielessä, eikä vain huomion hakemista.