Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nelivuotias yövaipassa, koska pissaa tahallaan sänkyyn. En jaksa!

Vierailija
26.02.2012 |

Alkaa oikeasti raivostuttamaan tuo tenava, kun kykenisi olemaan täysin ilman vaippaa, mutta jostain ihmeen syystä pissaa joka ilta sänkyyn kun kokeilemme olla ilman vaippaa. Tai vaihtoehtoisesti tekee niin yöllä ja nimenomaan hereillä. Ei uskalla käydä yksin pissalla vaikka potta on sängyn vieressä. Mutta ei herätä minuakaan, vaikka olen siihen antanut luvan tuhat kertaa. Herää siis ja lorottelee sänkyyn. Iltaisin pissailu on täysin tahallista, koska usein se tapahtuu jo 5-10 minuutin jälkeen kun olen poistunut hänen luotaan. Vetoaa kuitenkin vahinkoon. Päivisin ollut kuiva jo kaksivuotiaasta eli pidätyskyky hereillä ollessa on oikein hyvä.

En ymmärrä miksi hän tekee niin. Olen kokeillut lahjontaa ja vaikka mitä, mutta aina palaamme niihin vaippoihin, koska en jaksa heräillä ja vaihtaa lakanoita yhtenään. Hänkin toivoisi pääsevänsä vaipoista, mutta etenkin nämä iltapissailut on raivostuttavan tahallisia, enkä keksi syytä niille.

Auttakaas mammat, mitä teen väärin.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin tahallaan? Pissaa, koska pelkää mennä yksin pissalle.

Vierailija
2/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on poika niin rangaistuksia peliin jos on tyttö niin vie mielisairaalaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin tahallaan? Pissaa, koska pelkää mennä yksin pissalle.

Tarkoitin tässä lähinnä tuota illalla tapahtunutta. Ei hänellä silloin pelota liikkua sängystä, koska muualla talossa on vielä valoja. Joskus ihan muutenkin vain pomppii sieltä olkkarin puolelle. Joten kyllä väitän sen olevan tahallista. Hän on sitä ennen juuri käynyt pissalla, on vielä hereillä, eikä pyydä minua luokseen, jotta voisin tulla hänen tueksi pissalle. Muuten tykkää kyllä juoksuttaa milloin mistäkin asiasta.

ap

Vierailija
4/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kauan, että on pissanut. Vaippoja ei laiteta yöksi.

Lapsi käy valtataistelua kanssanne: tietää saavansa vaipat kun pissaa sänkyyn.

Eli vaipat pois, ennen nukkumaanmenoa pissatus ja jos tulee yöllä pissa sänkyyn siitä ei tehdä numeroa.

Kun muutaman yön on ilman vaippaa pissaaminen lakkaa, koska huomaa ettei saa vaippoja takaisin.

Vierailija
5/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 6v tyttö, jolla edelleen joka yö vaippa. Jos sattuu nukkumaan päiväunet, pissa tulee usein silloinkin. Olemme koittaneet hälytinlakanaa, joka auttoi niin kauan, kun se oli meillä, mutta sama vanha tilanne palasi lakanan palautuksen jälkeen. Yöpissa ei ole tahdonalainen juttu, jota lapsi voi päättää alkaa kontrolloida. Pidätyskyky tulee kun tulee.

Vierailija
6/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se niin vaarallista, että 4-vuotiaalla on yövaippa? Jos hän osaa mennä yöllä pissalle, veikkaan että hetken päästä sinne menee. Anna vaipan olla ja älä tee siitä mitään valtataistelua.

Minulla on itsellä 4-vuotias poika ja hän ei kyllä kykenekään olemaan ilman yövaippaa, koska pissaa eikä huomaa. Hän ei ole edes valmis vielä siihen, että vaippa otettaisi pois.

Vierailija
7/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tapahtunut ikäviä asioita, joihin pissailu voisi liittyä?

Vierailija
8/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta uskokaa tai älkää, tämä on suurimmaksi osaksi tahallista, koska hän on juuri käynyt iltapissalla ja väkisin tiristää muutaman lirauksen ja on todellakin vielä hereillä. Päivisin hänellä ei ole tullut enää vahinkoja aikoihin, joten hereillä ollessa ei ole pidätyskyvyssä mitään ongelmaa. Pissan jälkeen huutaa minulle pissan tulleen sänkyyn.

En ole luovuttanut helpolla. Olen kiltisti vaihtanut lakanat, enkä ole nostanut meteliä. Mutta lakananvaihdon jälkeen sama saattaa toistua jo viiden minuutin kuluttua. Eli eikö ole jo tahallista?

ap

Vierailija
9/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin 4-vuotias pissaa illalla hereillä ollessaan vaippaan vaikka kuiva onkin päivisin. Tuntuu että pissaa siihen koska niin voi tehdä. En ymmärtänyt tuota kommenttia että tyttö pitäisi viedä mielisairaalaan..???

Vierailija
10/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkusit sen kans muutaman yön samassa sängyssä?Siinä selviää onko tahallista vai ei.

Vierailija
11/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se niin vaarallista, että 4-vuotiaalla on yövaippa? Jos hän osaa mennä yöllä pissalle, veikkaan että hetken päästä sinne menee. Anna vaipan olla ja älä tee siitä mitään valtataistelua.

Minulla on itsellä 4-vuotias poika ja hän ei kyllä kykenekään olemaan ilman yövaippaa, koska pissaa eikä huomaa. Hän ei ole edes valmis vielä siihen, että vaippa otettaisi pois.

ja olenkin antanut olla mieluummin vaipoissa. Takaa paremmat yöunet. Eikä muuten vaipan kanssa tee ainakaan näitä iltapissailuja samalla lailla. Mutta kun hän aina välillä itse pyytää nukkua ilman vaippaa. Silloin koen yrityksen paikan, koska hän sitä itse tahtoo.

On muuten ihan terve eikä ole ollut mitään erityistä elämässä mikä vaikuttaisi.

ap

Vierailija
12/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todellakin tahallista niin ei varmaan montaa yötä halua märässä pedissä viettää. Nyt kun palvelet lasta koko ajan niin tuo on hänestä kiva leikki.

Vierailija
13/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

•Päiväkuiva parivuotias tarvitsee yleensä yhä yöllä vaippaa. Yökuivaksi opitaan yleensä myöhemmin kuin päiväkuivaksi. Keskimäärin suomalaislapset oppivat yökuiviksi 2–4-vuotiaina, kuitenkin yökuivaksi oppimisen ikä vaihtelee suuresti. Lapset kypsyvät omassa tahdissaan. Usein varsinaisesta yökastelusta puhutaan vasta, kun lapsi on yli 5-vuotias. Kastelua öisin, päivisin tai molempina esiintyy Suomessa vielä n. 10 %:lla koulun aloittavaistakin lapsista. Murrosikäisistä kastelee n. 0,5%. Ota asia puheeksi neuvolan 4- ja 5-vuotistarkastuksessa, jos lapsi kastelee.

•Joitain merkkejä siitä, että yövaipan voi jättää pois ovat: ?Vaippa on aamulla kuiva.

?Lapsi haluaa itse kokeilla nukkua ilman vaippaa.

?Lapsi herää yöllä pissahätään, vaikka hänellä on vaippa.

?Jutelkaa lapsen kanssa yövaipan pois jättämisestä. Sopikaa yhdessä yö, jolloin kokeilette. Suojaa lapsen sänky, vahingot ovat vielä hyvin todennäköisiä. Jos lapsi on yön yli kuiva, kehu ja kiitä siitä. Jos sänky on märkä, kerro ettei se haittaa.

•Sängyn kastelemisesta ei saa koskaan suuttua, lapsi ei kastele sänkyä tahallaan. Jos lapsen on yöllä käytävä vessassa, huoneeseen voi jättää pienen yövalon, potan voi laittaa vuoteen viereenkin. Ainakin aluksi lapsi usein haluaa vanhemman mukaan yölliselle vessareissulle. Virtsarakko kasvaa vähitellen ja yöpissaaminen jää pois. Lapsen on tärkeä juoda päivän mittaan riittävästi. Juuri ennen yöunia juodaan maltillisesti. Lapsi käy pissalla iltapalan jälkeen, ennen nukkumaanmenoa.

•Yökuivaksi oppiminen voi edetä pikkuhiljaa: muutaman kuivan yön jälkeen tulee vahinko. Kuivaksi oppineellekin voi silloin tällöin tulla vahinkoja. Asia voi nolottaa ja harmittaa lasta, aikuiselta tarvitaan hienotunteisuutta. Jos pissaamiseen liittyy kirvelyä, kipua tai kuumetta, ota yhteyttä lääkäriin. Kyse voi olla virtsatietulehduksesta.

•Yökastelu ei kerro vanhemman eikä lapsen huonommuudesta tai epäonnistumisesta. Kuivaksi oppimisen nopeuteen vaikuttavat lapsen perintötekijät. Kastelevan lapsen voi olla helpottavaa kuulla, jos isä tai äiti on myös ollut yökastelija. Yökastelijoitten suvusta löytyy muita kastelijoita.

•Yökastelijoilla erittyy virtsan eritystä estävää hormonia, vasopressiinia, yöaikaan normaalia vähemmän, minkä vuoksi virtsamäärät ovat suuria ja ylittävät rakon maksimitilavuuden. Aikuisilla vasopressiinia erittyy yöllä enemmän kuin päivällä ja siksi rakko ei täyty yöllä yhtä nopeasti kuin päivällä. Vaipan käyttö ei hidasta kuivaksi oppimista eikä sitä tarvitse hävetä. Kukin lapsi oppii eri taidot omassa tahdissaan.

•Yökastelu ei ole psyykkinen ongelma, mutta se voi nakertaa lapsen itsetuntoa. Apua on saatavilla, sitä voi hakea esim. neuvolan tai kouluterveydenhuollon kautta. Hoito aloitetaan tavallisesti 5 vuoden iässä, jotta lapsi oppisi kuivaksi mahdollisimman varhain.

Aiheeseen liittyviä lastenkirjoja:

Genechten G. 2001. Jannen oma potta. Tammi.

Lindgren B. 1986. Oskari ja potta. Tammi.

Nele M. 1998. Potta-kirja. Sley-kirjat.

Pittau & Gervais. 2003. Seepralta lorahti pissa. Nemo.

Ross T. 2002. Tahdon pottani! Lasten keskus.

Lähteet

Gilbert J. 2003. Pottatreenit. Lapsen siisteyskasvatus. WSOY.

Terho P. Yökastelijan opas. Ferring Lääkkeet Oy.

Thompson J. 2004. Leikki-ikäisen hoito – opas aloittelijoille. Perhemediat.

Yökastelusivut. http://www.yokastelu.net, luettu 10.11.2005.

Vierailija
14/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkusit sen kans muutaman yön samassa sängyssä?Siinä selviää onko tahallista vai ei.

siksi tiedänkin, että on tahallista

ap

Vierailija
15/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haittaa mitään, vaikka pitäisit hänet yövaipoissa vielä vuodenkin. Mun 3,5v poika on vasta juuri oppinut päiväkuivaksi, yövaippa on aina ihan märkä. Mikä kiire sinulla on, eihän nyt seitsemän vaippaa viikossa ole kovin kallis kustantaakaan.

Vierailija
16/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että öisinkin hän ensin herää, sitten vasta pissaa, minkä jälkeen herättää minut. joskus olen ollut hereillä (esittänyt nukkuvaa) ja jäänyt odottelemaan herättääkö minut. Herättää kyllä, mutta vasta kun sänky on märkä.

ap

Vierailija
17/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haittaa mitään, vaikka pitäisit hänet yövaipoissa vielä vuodenkin. Mun 3,5v poika on vasta juuri oppinut päiväkuivaksi, yövaippa on aina ihan märkä. Mikä kiire sinulla on, eihän nyt seitsemän vaippaa viikossa ole kovin kallis kustantaakaan.

mutta esimerkiksi pyysi tänä iltana pitkästä aikaa kokeilla nukkua ilman vaippaa ja miksikäs en antaisi yrittää. Mutta heti parin minuutin huoneesta poistumisen jälkeen huusi, että sänky on märkä. Vaihdoin lakanat ja sanoin, että katsotaan aamuun asti miten onnistuu.

ap

Vierailija
18/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pissasin vielä viimeisen kerran sänkyyn kun olin jo 12 vuotias. Eikä todellakaan ollut tahallista. Olisin antanut mitä tahansa vastineeksi siitä että joku olisi tullut ja ottanut multa tuon elämää rajoittavan vaivan pois. Ja sitten viimein pikkuhiljaa se loppui. Esikoistyttö pissi 7 vuotiaaksi ja nyt pikkuveli 6 ja yhä pissaa sänkyyn. En ikinä ole ajatellut olevan tahallista, ja ap:n kuvailemassa tapauksessakin luulen pissimisen olevan vain osittain "tahallista". Eli, se että haluaa tehdä noin johtuu jostakin. Taustalla voi olla sitten vaikka mitä. Eli periaatteessa jos tekee tuota (neuroottisena)tapanaan/ahdistuneisuuttaan/hyvänolon tunteen saavuttamiseksi, on jokin pielessä.. eli EI ole varsinaisesti tahallista.

Vierailija
19/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoisesti sama tapa toimia voi johtua aivan eri syistä.

Vierailija
20/36 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin niin että sanoisin et pidetään vaan vaippa enkä puhuisi koko asiasta enää. Jossain vaiheessa vaippa on aamuisin kuiva. Jos ei, kyse yökastelusta johon tarvitsee lääkkeet. Minun lapsi oppi yökuivaksi vasta 5v. Ei IKINÄ saa painostaa tms koska aihe on niin herkkä. Anna mennä omalla painolla. Tsemppiä. Minä jätin vaipan kun oli ollut 1.5kk kuiva eikä yhtään vahinkoa ole tullut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi