Miksi keliakiasta ruokavaliokorvausta?
Tällaisen korvauksen (21e/kk) kelan lehdestä huomasin ja mietin että mihin tämä perustuu? Onko siinä perusajatuksena että ihmisen täytyy syödä viljaa tietty määrä päivässä, joka sitten keliaakikolle on kalliimpaa vai mikä? Kertokaa, te jotka asiasta tiedätte, olen kovin kiinnostunut!
Kommentit (44)
Että mua sitten osaa vituttaa tuommonen paska! Että ihan keliakian ja diabeteksen takia pitää maksaa veroja, meidän veroeuroja tuossa syödään. Ja molemmat niin itseaiheutettuja. Sitten tullaan alkoholista ja tupakasta paasaamaan, ja NIISTÄ KYLLÄ MAKSETAAN VEROJA. Oi perkele, että tää asia mua nyppii!!! Vitun leipäteollisuus ja vitun THL. Niin huutava vääryys, kuin olla ja voi. Sitten on sairauksia, joihin ei sovi viljat ollenkaan, näihin et saa korvausta. Miksi?? Siksi, kun suomalaisille leipä on elinehto. Voi vitun vammaset, jos et pysty leipää mussuttaa, niin et pysty. Hyvä niin, mutta vitut siitä mitään saatanan korvauksia kuulu maksaa! Perkele!!
Onpas provo! Joo, keliakiahan on tyyppiesimerkki itseaiheutetusta sairaudesta. :D
Menepäs vaikka sitten kertomaan tämä tietosi keliakian syntymekanismeista niille lukuisille tutkijoille, jotka tautia työkseen tutkivat. He kun ovat kertoneet, että sitä aiheuttavat tietyt geenit ja joku tuntematon laukaiseva tekijä. Sinä tämän tekijän ilmeisesti sitten tiedät? ;)
Että mua sitten osaa vituttaa tuommonen paska! Että ihan keliakian ja diabeteksen takia pitää maksaa veroja, meidän veroeuroja tuossa syödään. Ja molemmat niin itseaiheutettuja. Sitten tullaan alkoholista ja tupakasta paasaamaan, ja NIISTÄ KYLLÄ MAKSETAAN VEROJA. Oi perkele, että tää asia mua nyppii!!! Vitun leipäteollisuus ja vitun THL. Niin huutava vääryys, kuin olla ja voi. Sitten on sairauksia, joihin ei sovi viljat ollenkaan, näihin et saa korvausta. Miksi?? Siksi, kun suomalaisille leipä on elinehto. Voi vitun vammaset, jos et pysty leipää mussuttaa, niin et pysty. Hyvä niin, mutta vitut siitä mitään saatanan korvauksia kuulu maksaa! Perkele!!
Kuopuksellani se todettiin 5v:na. Mitähän hän teki tai minä tein väärin? Monilla se on synnynnäisenä.
Keliakian lisäksi on 200 muuta sairautta, jotka johtuvat viljoista. Jos on niin laiska ja saamaton ihminen, ettei ota asioista selvää ja syöttää lapselle pelkkää puuroa, tajuamatta viljojen vaarallisuutta, niin on se kyllä itseaiheutettua! Ja todellakaan ei kuulu mitkään ylimääräiset korvaukset tuosta! On se elämä niin vaikeaa ilman pastaa ja leipää. Just! Onhan se...vittu
Amispohjalla ja Heikkilän sivut kahlattuna : D
Kuopuksellani se todettiin 5v:na. Mitähän hän teki tai minä tein väärin? Monilla se on synnynnäisenä.
Keliakian lisäksi on 200 muuta sairautta, jotka johtuvat viljoista. Jos on niin laiska ja saamaton ihminen, ettei ota asioista selvää ja syöttää lapselle pelkkää puuroa, tajuamatta viljojen vaarallisuutta, niin on se kyllä itseaiheutettua! Ja todellakaan ei kuulu mitkään ylimääräiset korvaukset tuosta! On se elämä niin vaikeaa ilman pastaa ja leipää. Just! Onhan se...vittu
Jostain syystä neuvola ja ravitsemusterapeutti pitävät juuri puuroja terveellisenä.
Ja kuopukseni ei suostunut syömään puuroa eikä velliä enää 1½v iän jälkeen. Sen sijaan keskimmäiseni, joka nyt on 14v rakastaa puuroja edelleen. Pienenä ei olisi muuta syönytkään. Miksi HÄNELLÄ ei ole keliakiaa, jos kerran liika viljatuotteiden käyttö aiheuttaa sen?
Toimit varmaan yliopistolla aiheen tutkijana, kun kerran tiedät noin tarkaan? Miksei tutkimuksiasi ole julkaistu esim. Keliakia-lehdessä tai laajemmin muuallakaan? Tämähän on tieteellinen läpimurto, lähes Nobel-palkinnon arvoinen.
ei voi verrata keliakiaan, koska keliakassa on kyse vakavasta ja parantumattomasta sairaudesta. Gluteeni aiheuttaa keliakiapotilaassa suolinukan tuhoutumisen, mikä puolestaan johtaa vaikeisiin oireisiin joihin kuuluu vatsaoireiden lisäksi mm. hiustenlähtöä, anemiaa ja muita puutostiloja, lapsettomuutta, iho-oireita, parantumattomia neurologisia oireita ja masennusta. Parantumattomana keliakia lyhentää eliniän odotetta ja riski sairastua ohutsuolensyöpään kasvaa huomattavasti.
Laktoosi-intoleranssi on toki elämänlaatua vähentävä ilman oikeaa ruokavaliota, mutta hautaan se ei vie. Eli oireiden vakavuus ole samaa luokkaa kuin keliakiassa. Lisäksi laktoosi-intolerantikko voi joskus luistaa ruokavaliosta poikkeustilanteissa ja hän selviää siitä parin päivän vatsanväänteillä ja piereskelyllä. Keliaakikolla yksikin leivänmurunen voi aiheuttaa viikkojen mittaiset oireilut sekä suolinukan tuhoutumisen, jonka korjautumiseen saattaa mennä kuukausia.
Minulla on molemmat vaivat.
Tuen tarkoitus on tasata menoja normaaliruokaan nähden ihan kuten lapsilisän on tarkoitus tasata lapsiperheen menoja lapsettomaan nähden.
Olenkin aina ollut sitä mieltä, että lasten hankkiminen on mielisairauden tulosta. Ja sairaita pitää tukea rahallisesti - minkä he vammalleen mitään voivat.
mietitään, niin kyllä keliaakikolla taitaa tulla halvemmaksi hoitaa kuitujen ja määrättyjen vitamiinien saanti gluteenittomilla erikoistuotteilla kuin kokonaan ilman viljoja.
Eli jos ruokavaliokorvausta alettaisiin laskemaan sen mukaan, että viljoja ei käytetä missään muodossa sitä pitäisi todennäköisesti maksaa vielä enemmän.
Tuen tarkoitus on tasata menoja normaaliruokaan nähden ihan kuten lapsilisän on tarkoitus tasata lapsiperheen menoja lapsettomaan nähden.
Lapsi on oire sairaudesta Olenkin aina ollut sitä mieltä, että lasten hankkiminen on mielisairauden tulosta. Ja sairaita pitää tukea rahallisesti - minkä he vammalleen mitään voivat.
Ja elämä on sukupuoliteitse tarttuva kuolemaan johtava sairaus.
kun se on sairauden hoitoa. Keliakiaan ei ole lääkettä josta voisi saada kelakorvausta, siksi korvaus maksetaan rahana, tukemaan sen hoitoa eli erikoisruokavaliota.
Minulla oli vaikea, harvinainen, sairaus. Siitä ei pitäny parantua, vaan ihan elämänkumppaniksi oli tarkoitettu. Hoito eteni jo sytostaatteihin, kunnes lopetin kokonaan viljojen käytön. No kiitos Heikkilän, joka tässäkin mainittiin. Pääsin eroon jopa sytostaateista, ja tauti on nyt muisto vain, remissiossa lääkärin mukaan, mutta näinkään ei olis kuulunu mennä. Lääkärit kaikki sanoi, että hyvä näin, viljoista varmasti johtuu, pysy erossa niistä. Elät nyt paljon ravinteikkaammin, kuin leivän syöjät. Ja kuituja saan ihan tarpeeksi. Mutta en Kelan korvauksia. Että on meitä.
Minulla oli vaikea, harvinainen, sairaus. Siitä ei pitäny parantua, vaan ihan elämänkumppaniksi oli tarkoitettu. Hoito eteni jo sytostaatteihin, kunnes lopetin kokonaan viljojen käytön. No kiitos Heikkilän, joka tässäkin mainittiin. Pääsin eroon jopa sytostaateista, ja tauti on nyt muisto vain, remissiossa lääkärin mukaan, mutta näinkään ei olis kuulunu mennä. Lääkärit kaikki sanoi, että hyvä näin, viljoista varmasti johtuu, pysy erossa niistä. Elät nyt paljon ravinteikkaammin, kuin leivän syöjät. Ja kuituja saan ihan tarpeeksi. Mutta en Kelan korvauksia. Että on meitä.
jotka ovat joutuneet jopa sairaalahoitoon ja alkaneet voida paremmin lisättyään viljat taas ruokavalioonsa. Että taipaapi olla enempi yksilöllistä kuin yleispätevää.
Mullekin lääkäri sanoi, että pelkosektio oli oikea ratkaisu. Ei sekään taida olla yleispätevää? Vaikka lääkärin suusta tulikin.
En todellakaan tiedä ensimmäistäkään, joka Heikkilän opeilla olisi sairaalan joutunut. Ihan tyhjää propagandaa yrität jauhaa. Kerropas se esimerkki, ja mitä on käynyt. Luulenpa, ettet tiedä mistä puhut.
myös tietää, miten 1tyypin diabetekseni on itse aiheutettu sairaus??? Tietänet itsekkin, että sitä se ei ole.
T: 1tyypin diabeetikkos
olikin joillekin elämää suurempi asia, niin puolesta kuin vastaan. Tosin kaikista naurettavinta oli epäily kateudestani kun asiasta ihan neutraalisti kysyin. Ehkä olisi pitänyt vain elää tietämättömyydessä?
Keskustelusta mietin kyllä että miksi yhteiskunnan kuuluu maksaa keliaakikon erikoisleivät sun muut gluteenittomat tuotteet kun ei minulla ainakaan yleensä sairauden hoitoon käytetyistä lääkkeistä noin huimia korvauksia ole saanut? Sinänsä minulla ei ole mitään yhteisvastuuta vastaan mutta en ole kuullut kenenkään saavan korvauksia mistään muusta samalla idealla ja en nyt tarkoita tuota laktoosi-intoleranssia. Sillä ei mielestäni ole väliä onko sairaus itse aiheutettu vai ei.
Mutta tuli siis selväksi että pohjalla on juurikin ravitsemussuositus jossa viljat ovat oleellisia ja näillä siis mennään..
olikin joillekin elämää suurempi asia, niin puolesta kuin vastaan. Tosin kaikista naurettavinta oli epäily kateudestani kun asiasta ihan neutraalisti kysyin. Ehkä olisi pitänyt vain elää tietämättömyydessä?
Keskustelusta mietin kyllä että miksi yhteiskunnan kuuluu maksaa keliaakikon erikoisleivät sun muut gluteenittomat tuotteet kun ei minulla ainakaan yleensä sairauden hoitoon käytetyistä lääkkeistä noin huimia korvauksia ole saanut? Sinänsä minulla ei ole mitään yhteisvastuuta vastaan mutta en ole kuullut kenenkään saavan korvauksia mistään muusta samalla idealla ja en nyt tarkoita tuota laktoosi-intoleranssia. Sillä ei mielestäni ole väliä onko sairaus itse aiheutettu vai ei.
Mutta tuli siis selväksi että pohjalla on juurikin ravitsemussuositus jossa viljat ovat oleellisia ja näillä siis mennään..
Kela-korvaus ei riitä kattamaan keliaakikon erityisruokavalion kaikkia kuluja, vaan sillä tullaan hieman vastaan sairauden aiheuttamissa kuluissa aivan samaan tapaan kuin Kela korvaa osan muistakin lääkkeistä. Omavastuuosuus jää silti tuossakin itselle maksettavaksi. Keliaakikon gluteeniton ruokavalio ei tarkoita vain sitä, että viljat korvataan toisella, sillä niin järkyttävän monessa elitarvikkeessa on sitä gluteenia. Mausteet, juomat, jopa jäätelö, jugurtit, kastikkeet, lihajalosteet, jotkut juustotkin, karkit jne voivat sisältää gluteenia, joten jos ilmeiset viljat ja viljatuotteet jättääkin kokonaan pois, tulee silti eteen joka viikko monen gluteenittoman tuotteen ostaminen. Itse olen vähähiilihydraattista noudattava keliaakikko, mutta korvaus ei silti riitä lähellekään kattamaan keliakian aiheuttamia lisäkuluja. Esim. makkaroissa on lähes järjestäen gluteenia, joten en tosiaankaan voi ostaa mitään tarjousmakkaroita vaan lähinnä joudun ostamaan pientuottajien gluteenittomia ja puolta kalliimpia tuotteita.
Keskustelusta mietin kyllä että miksi yhteiskunnan kuuluu maksaa keliaakikon erikoisleivät sun muut gluteenittomat tuotteet kun ei minulla ainakaan yleensä sairauden hoitoon käytetyistä lääkkeistä noin huimia korvauksia ole saanut?
21€/kk on huimia summia? Mihin ryhmän mahtavatkaan kuulua lääkkeet, jotka ovat käyttäjälleen täysin ilmaisia?
loistava tuo itseaiheutettu-diagnoosi, toisaalta oikein hirvittää että kuinka tyhmä voi ihminen olla...
no joo, 21 euroa on naurettavan pieni summa siitä, että tietyt ruuat maksavat 4-5 kertaa enemmän, ja kun tämä sairaus nimenomaan EI ole itseaiheutettu :)
yritäpä ihan oikeasti elää pari kuukautta kokonaan ilman gluteenia, katsellaan sitten kuinka helppoa se oli
itselläni ei ole keliakiaa, mutta noin ylipäätään lääkkeiden korvauksista; esim itselläni on pari ihodiagnoosia, ja jos rupean laskemaan korvattavien lääkevoiteiden määrää kuukaudessa, niin 21 euroa ei taida riittää
ap mietippäs vielä kuinka 'huima' summa tuo 21e/kk on. Ja miten niin mistään muusta ei korvata samanlaista hintaa.
Itselläni on ykköstyypin diabetes, ja maksan lääkkeistäni (insuliineistä joita tarvitsen jokapäivä) vain omavastuu hinnan, 3e kolmen kuukauden satsista!!!!
Tarvikkeet, mittarit, liuskat, vihotkin jopa mihin merkitään arvot, saan jakelupisteistä täysin ilmaiseksi!! Insuliinikynätkin olin aikoinani saanut, olisivat maksaneet 70e per kynä, mutta siirryin kertakäyttöisiin niin ei ole uusia kyniä tarvinnut hommata.
Mieti ap uudelleen siis tuota summaa mielessäni.
Ps. kyllä, olen keliaakikkokin joten tiedän kuinka kyseinen summa ei ole päätä huimaava