Milloin lapset autoon ilman turvaistuimia?
Missä iässä tai koossa ne lapset sai alkaa matkustaa autossa ilman turvaistuimia ja korokkeita?
Mulla on lapsi 8v, 124cm, ja näyttää siltä, että tavalliset vyöt menee ihan hyvin takapenkillä hänellä turvallisesti, mutta saako hän matkustaa jo noin lain mukaan?
7v on pienempi, ja hänellä ei tavalliset vyöt vielä riitä, mutta ei haluaisi enää istua sellaisessa 5-pistevyöistuimessa, vaikka käytettäisi pelkästään auton vöitä siinä. Riittäisikö jokin pelkka korokeosa hänelle jo?
Kommentit (12)
joka on 132cm/29kg ja matkustaa ilman istuinta. Pienempi 118cm/20kg istuu sitten korokkeella.
Laillisuudesta en tiedä, mutta hyvin se vyö menee tuolla isommalla.
tapauksessa jättäisi koroketta pois.
Meillä on 6v, joka on 118 ja 20 kg, ja tässä lähiaikoina varmaan siirtyy korokkeeseen pois istuimesta.
No me on pidetty rajana 145 senttiä. Muistaakseni minimipituus vöihin on 135, mutta suositus 145. En näe mitään syytä kiirehtiä tässä asiassa.
Meillä on noilla isoilla istuimet, joihin käy auton vyöt. Pelkkä koroke on aika rimpula, toki parempi kun ei mitään.
että 8v:llä on pelkkä koroke, ja 7v saa istua edelleen siinä 5-pistevyöistuimessa, mutta auton vöillä siis kiinni siinä.
AP
No me on pidetty rajana 145 senttiä. Muistaakseni minimipituus vöihin on 135, mutta suositus 145. En näe mitään syytä kiirehtiä tässä asiassa.
Olen "kauhulla" katsellut noita suosituksia. Lapsemme (5 ja 8 v) istuvat määräysten mukaan nykyisin, mutta jossain vaiheessa varmasti alkaa vääntö korokkeen käytöstä.
Lapsemme ovat pienikokoisia. Minä itse 152 cm, enkä usko tyttöjen kovin paljon pidemmiksi tulevan. Enpä usko että kukaan riemusta kiljuen käyttäisi koroketta yläasteella (enkä siihen pakottaisikaan). Nytkin tokaluokkalainen marmattaa kun muilla ei ole koroketta.
Nytkin tokaluokkalainen marmattaa kun muilla ei ole koroketta.
Haikailee toki silloin tällöin pelkän korokkeen tai täysin ilman istumisen perään, mutta eipä me tuohon vielä anneta lupaa. Vain jos on useamman kaverinsa kanssa kyydissä, ovat ilman korokkeita takapenkillä, jotta mahtuvat.
Tyttö täyttää kohta 10v, on 139cm ja 27kg, istuin on Britaxin Kid Plus. Säätövaraa on vielä.
Veljensä on 125cm/24kg, istuu samanlaisessa.
Ap:n kokoisten lasten en ikinä antaisi istua ilman vähintäänkin koroketta (tosin vyöistuin on aina parempi). Lasten rutinat taas ovat ihan samantekeviä...;-)
niin sitten kun pituutta on 160cm ja ikää 18v
pituisella lapsella tulee olla vähintään koroke.
Miten muuten määrittelette että turvavyö on sopiva ilman istuinta? Suurin osa turvavyön aiheuttamista vammoista tulee lapsille lantiovyöstä joka menee vatsan päältä. Se vahingoittaa sisäelimiä. Siksi onkin tärkeää että turvavyö ohjataan menemään reisien päältä eikä vatsan päältä. Hyvät turvaistuimet ja korokkeet ohjaavat turvavyön oikein.
Lasten turvallisuudella ei tulisi leikkiä. Meidän lapset istuu turvaistuimissa vaikka kaverit ei istuisikaan. Meillä asiasta päättää vanhemmat.
Istuu turvaistuimessa, toisessa autossa korokkeella, tykkää itse istuimesta enemmän, saa nukuttua pitkillä matkoilla ja istuinmukavuus hyvä
Vierailija kirjoitti:
meillä istuu n. 133-134 cm ekaluokkalainen edelleen korokkeella. Luvattu on, että kun 135 tulee täyteen, voidaan kokeilla ilman koroketta. Jos turvavyö ei mene vielä sittenkään sopivasta kohdasta, koroke autossa säilyy. Turvavyöistuin on toisessa autossa vielä käytössä, turvaistuimesta (5-pistevyöt) on luovuttu jo aikoja sitten.
Oot liian tarkka. Ei se muutamasta sentistä oo kiinni
Mun 12v 147cm istuu korokkeelka. Kärsii matkapahoinvoinnista ja korokkeella näkee paremmin tien, mikä helpottaa tilannetta. On kyllä sanonut,ettei kohta enää kehtaa käyttää.
meillä istuu n. 133-134 cm ekaluokkalainen edelleen korokkeella. Luvattu on, että kun 135 tulee täyteen, voidaan kokeilla ilman koroketta. Jos turvavyö ei mene vielä sittenkään sopivasta kohdasta, koroke autossa säilyy. Turvavyöistuin on toisessa autossa vielä käytössä, turvaistuimesta (5-pistevyöt) on luovuttu jo aikoja sitten.