Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä olen onnellinen että ollaan oltu säästäväisiä!

Vierailija
25.02.2012 |

tilanne se, että me maksettiin okt-laina pois jo 10 vuotta sitten. Samoihin aikoihin sain kotiäitivuosien ja pätkätyöttömyyden jälkeen vakituisen, hyvän paikan. Molemmat siis olemme olleet viimeiset kymmenen vuotta kokoaikatöissä ja rahaa on ollut siis käytettävissä ihan kivasti kun ei sitä velkaakaan ole ollut.

Oltaisin voitu matkustella mielin määrin, ei olla vain tykästytty risteilyjä kummempiin matkoihin. Kerran tehtiin sitten se pakollinen etelänmatka, kun tuntuu, että täällä ja muualla niitä niin hehkutetaan, ei ollut meidän juttumme! No, oltaisiin voitu ostaa kallista elektroniikkaa, uusia muotikuteita jne jne. Olemme ostaneet tarpeellisen, ei muuta. Säästöjä jäänyt rutkasti ja mulla on aina raksuttanut takaraivossa "pahan päivän varalle" pitää säästää, vaikka molemmilla on ollut tosi varmat työpaikat. Mutta...ei sellaista ähäkutti olekaan enää nykyään. Tuli tieto töistä, kuin isku vasten kasvoja, että oma työpaikka tosi uhattuna. Mutta olen KIITOLLINEN, että rahallinen tilanne on erinomainen. ONneksi emme eläneet kuin pullopersesiat, kuin viimeistä päivää!!

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina pitänyt tehdä paljon töitä. Kaikki kesät mökillä, hädin tuskin päästiin jonnekin kansipaikoilla päiväristeilylle, siinä kaikki.

Kun pitää säästää. Vaatteet ovat aina ostettu ale-ale-alesta.

Välimuotojakin on. Lainat ollaan maksettu, matkusteltu, ukko ihan ammattinsakin vuoksi haluaa että uusinta uutta eletroniikkaa kotona on ja vanhat ovat aina ennen hankintoja myyty.

Meillä maita on takana reippaasti yli 50 ja lisää tulee. Koska me tykätään matkustella !

tosin ostaa alesta ja muutenkin edullisesti. Kuten sanoin, tarpeellinen on ostettu. Paksutv on yhä, miksi vaihtaa kun toimii moitteettomasti? ap

Vierailija
22/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lainakin on jo maksettu. Oletteko jotain pienipalkkaisia surkimuksia vai? Kumma jos ei tuohon ikään ole yhtään palkka noussut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai miten tuo on mahdollista. Jos on oikein hyvä tuuri, ja saa vakityöpaikan heti valmistumisen jälkeen joskus 25-vuotiaana, muutenhan sitä ei saa asuntolainaakaan. Ihan perusasuntolaina kestää nykyisin parikymmentä vuotta. Jos sen loppumisesta on jo 10v, niin täytyy teidän jotain 55v vähintään olla.

Ostettiin talo nuorina, lapset nuorina. Talo maksettin pois 12 vuodessa, aika isot erät. Silloin ei ollut varaa mihinkään ylimääräiseen, mutta ei meidän lapset ole kärsineet hätää, ovat saaneet yhtä hienot vaatteet kuin mitä samanikäisillä, kännykät sellaiset kuin ovat halunneet jne ap

Vierailija
24/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä sain vakipaikan 20-vuotiaana ja asunnon ostin heti. Kun muutin miehen kanssa asumaan myimme omat asuntomme ja ostimme omakotitalon. Omakotitalon laina oli maksettu kun olin 32v. Kun ajoissa aloittaa niin ehtii. Toki asunnot eivät täällä eivät pääkaupunkiseudun hinnoissa...

Vierailija
25/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota "perusasuntolainaa". Mitä se on? Itse otin asuntolainan v.1996, olin silloin 25v ja vakityössä. Laina-aika oli 15 vuotta, mutta maksoimme sen nopeammin pois, kesti jotain 12 vuotta. Nyt sen loppumisesta jo aikaa useita vuosia ja olen 41v.

Nykyään joo saattaa ollakin, että lainaa "täytyy" ottaa 300 000 että olisi "niin kuin muutkin", mutta ap juuri kertoi, että toisinkin voi olla. Ja olen samaa mieltä!!

Vierailija
26/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, 19-vuotiaasta asti oltu molemmat töissä, mulla tosin lasten kanssa kotosalla venähti useampi vuosi. Palkkaa kyselleelle, niin ihan kohtuuhyvät palkat molemmilla, Itse tienaan bruttona vajaa 3000 euroa, mies n. 3500 e kuukaudessa. ap

Vierailija
27/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että irtisanomisen jälkeen jää enempi käteen kuin nyt:O

Vierailija
28/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten se lienee se perusasuntolaina tällä seudulla. Omakotitaloihin nyt ei ole keskituloisilla mitään asiaa, nehän ovat jotain kutosella alkavia vähintään.

Vierailija
29/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jOletteko jotain pienipalkkaisia surkimuksia vai?

Kukahan täällä on surkimus?

Suomessa on yleensä tapana arvostaa työntekoa ja sitä, että elättää itsensä ja eikä elä velaksi. Palkkatasosta riippumatta.

Vierailija
30/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ostin sen kun aloitin opiskelun yliopistossa eikä lainaa tietenkään ollut edes tarkoitus maksaa takaisin. Kun lopetin opinnot, niin kas, asunnon arvo oli noussut todella paljon ja sain kovan myyntivoiton kun myin sen. Myyntivoiton sijoitin uuteen asuntoon jne, ja kun lopulta muutin miehen kanssa yhteen ostettiin heti okt ja eikä lainaa tarvinnut ottaa kuin nimeksi ja niinpä saatiin se nopeasti maksettua. Sanomattakin lienee selvää että nyt jos tää talo myytäisiin, saataisiin muhkea voitto, mutta suunnitelmissa ei ole myydä

Vierailija
31/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikaa työntekoa .

Vierailija
32/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisin nelikymppisenä käynyt kerran etelässä! Meidän perhe on sitten ilmeisesti törsännyt vastuuttomasti kun ollaan matkusteltu monta kertaa vuodessa. Vaikka ei meilläkään asuntolainaa enää ole, vaikka asunto onkin vähintään 250 tuhannen arvoinen. Säästöjäkin on joitakin kymmeniä tuhansia. Uskoisin, että vanhana sitten kaduttaa eniten se, ettei tehnyt kivoja juttuja vain siksi, että se maksaa rahaa.

P.S. Meidän kummankin työpaikat ovat aina olleet epävarmoja, joten ei olisi tullut mieleenkään olettaa töitä aina olevan.

Vierailija
33/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota "perusasuntolainaa". Mitä se on? Itse otin asuntolainan v.1996, olin silloin 25v ja vakityössä. Laina-aika oli 15 vuotta, mutta maksoimme sen nopeammin pois, kesti jotain 12 vuotta. Nyt sen loppumisesta jo aikaa useita vuosia ja olen 41v.

Nykyään joo saattaa ollakin, että lainaa "täytyy" ottaa 300 000 että olisi "niin kuin muutkin", mutta ap juuri kertoi, että toisinkin voi olla. Ja olen samaa mieltä!!

Eli ostaneet asunnon juuri silloin, kun asuntojen hinnat ovat lähihistorian syvimmässä kuopassa.

Tässä asuntojen reaalihintaindeksi (eli hinnoista poistettu inflaation vaikutus, joten hinnat ovat hyvin vertailukelpoisia).

http://www.stat.fi/til/ashi/2009/04/ashi_2009_04_2010-01-29_tie_001_fi…

Tuo on vuoden 2008 lopusta, mutta en löytänyt tähän hätään tilastoa, jossa pidempi kehitys näkyisi. Reaalihinnat ovat vielä tuon jälkeen nousseet.

Eli kun inflaation eli hintojen yleisen nousun vaikutus on "puhdistettu", ovat asuntojen hinnat nyt n. 2,5 kertaa niin kalliita kuin olivat teidän niitä ostaessanne. Jos asuntojen hinnat olisivat nyt samalla tasolla verrattuna yleiseen hintatasoon, Espoosta saisi uudehkon omakotitalon n. 200 000 eurolla.

Tottahan toki tuollaisen lainan maksaisi aika monikin nopeasti pois nykyäänkin.

Vierailija
34/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ikää reilusti ap: ta vähemmän ja asuntolainaa vielä pariksikymmenneksi vuodeksi.

Elämme elämää nautiskellen; matkustamme, tuhlaamme elokuviin, teatteriin, ravintoloihin jne. Lisäksi arvostamme perheen ykköseksi ja olemme halunneet hoitaa lapset kotona 3-vuotiaiksi (erittäin huono vaihtoehto asuntolainan kannalta) ja tällä hetkellä teen lyhennettyä työaikaa (myös huono asuntolainaa ajatellen).

Ja tiedätkö mitä ap? Ei kaduta. Raha ja säästötili ei tee meitä onnelliseksi. Haluamme elää nyt eikä vasta sitten kun asunto on maksettu ja tilillä xxx€ säästössä.

Vierailija
35/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein parasta on että ei tarvitse kitkutella ikävässä työpaikassa vaan voi mennä minne huvittaa tai olla menemättä ilman rahahuolia.

Vierailija
36/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja just niin kannattaa tehdä että käy yhdessä paikassa koko maailmassa (!) kerran, ja toteaa että ei enää ikinä kannata lähteä mihinkään.. voi hitto miten suppea maailmankatsomus eräillä on.

Vierailija
37/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juotu viinaa tai poletettu tupakkaa. Silti ei ole varaa omakotitaloon, ainkaan täällä pääakupunkiseudulla.

Vierailija
38/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksettua näköjään "hieman" helpommalla kuin pääkaupunkiseudulla. Jos haluaa törsätä 300 000 saa jo melkoisen lukaalin mutta tavallinen omakotitalo maksaa sitten vähemmän.

Vierailija
39/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juotu viinaa tai poletettu tupakkaa. Silti ei ole varaa omakotitaloon, ainkaan täällä pääakupunkiseudulla.

Jos yrittäisi säästää vaikka 500 000 euron talon hinnan 20 vuodessa tupakoista ja viinoista, saisi olla aika reipasta kulutus, se kun meinaisi 2083 €/kk. Se meinaisi sellaiset n. 15 askia tupakkaa tai 7 pulloa kossua päivässä.

Jos pariskunta vetäisi päivässä kimppaan vaikka kaksikin pulloa kossua ja 10 askia röökiä joka päivä, siinä tuskin olisikaan enää tarvetta talolle 20 vuoden kuluttua yhtään missään.

Vierailija
40/56 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota "perusasuntolainaa". Mitä se on? Itse otin asuntolainan v.1996, olin silloin 25v ja vakityössä. Laina-aika oli 15 vuotta, mutta maksoimme sen nopeammin pois, kesti jotain 12 vuotta. Nyt sen loppumisesta jo aikaa useita vuosia ja olen 41v. Nykyään joo saattaa ollakin, että lainaa "täytyy" ottaa 300 000 että olisi "niin kuin muutkin", mutta ap juuri kertoi, että toisinkin voi olla. Ja olen samaa mieltä!!

Eli ostaneet asunnon juuri silloin, kun asuntojen hinnat ovat lähihistorian syvimmässä kuopassa. Tässä asuntojen reaalihintaindeksi (eli hinnoista poistettu inflaation vaikutus, joten hinnat ovat hyvin vertailukelpoisia). <a href="http://www.stat.fi/til/ashi/2009/04/ashi_2009_04_2010-01-29_tie_001_fi…" alt="http://www.stat.fi/til/ashi/2009/04/ashi_2009_04_2010-01-29_tie_001_fi…">http://www.stat.fi/til/ashi/2009/04/ashi_2009_04_2010-01-29_tie_001_fi…; Tuo on vuoden 2008 lopusta, mutta en löytänyt tähän hätään tilastoa, jossa pidempi kehitys näkyisi. Reaalihinnat ovat vielä tuon jälkeen nousseet. Eli kun inflaation eli hintojen yleisen nousun vaikutus on "puhdistettu", ovat asuntojen hinnat nyt n. 2,5 kertaa niin kalliita kuin olivat teidän niitä ostaessanne. Jos asuntojen hinnat olisivat nyt samalla tasolla verrattuna yleiseen hintatasoon, Espoosta saisi uudehkon omakotitalon n. 200 000 eurolla. Tottahan toki tuollaisen lainan maksaisi aika monikin nopeasti pois nykyäänkin.

Pointtini oli, että ostin talon mieheni kanssa, kun olin 25. Jos olisin odottanut 10 vuotta tai enemmänkin niin kuin moni muu, ei asuntolainaa olisi maksettu alle 40 vuotiaana vaikka se olisi ollut kuinka pieni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi