Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietävätköhän useimmat karpit, MIKÄ heidän verensokeriaan oikeasti nostaa?

Vierailija
25.02.2012 |

Tuli mieleeni, kun sain verensokerimittarin ja aloin tehdä mittauksia. Karppinen-sämpylä, ruisleipä, kalakeitto (jossa on perunaa!) ja hedelmäsalaatti: verensokeri ei noussut juuri paastoarvoja korkeammalle! Tein useita mittauksia tasaisin välein. Sen sijaan verensokeria nostivat viinirypäleet. No, se ei sinänsä ollut ylläri. Mutta aion vastedeskin nauttia tavallisesta kotiruuasta ilman mitään kommervenkkejä. Mittarin sain, koska sokerirasitustestissä havaittiin arvojen nousua glukoosirasituksessa. Eli sokeri on haitallista, onpa uusi tieto! :D

Mietin, mihin tämän karppauksen laihduttava vaikutus perustuu. Mutta omien kokemusteni kanssa linjassa on seuraava, jonka löysin Wikipediasta:

VHH-ruokavalion teoreettinen ydinajatus perustuu siihen että hiilihydraatteja tulisi vältellä koska VHH-ruokavaliota tunnetuksi tehneiden mukaan tämä makroravinne laukaisee insuliinin tuotannon haimassa. Todellisuudessa runsas proteiininen ruoka aiheuttaa myös insuliinin erityksen haimassa moniin hiilihydraattispitoisiin ruokiin nähden. Esimerkkiksi noin sadan gramman naudanlihapihvi nostaa insuliinia diabeetikolla saman verran kuin vastaava painomäärä pöytäsokeria.[34]

Insuliinin ansiosta veressä oleva glukoosi varastoituu rasvakudokseen. Yleisen uskomuksen mukaan ravinnon sisältämä rasva ei varastoidu rasvasoluihin, mikäli insuliinitaso ei ole riittävän korkea, vaan menee kokonaisuudessaan ketoosin ja glukoneogeneesin raaka-aineeksi. Todellisuudessa veressä on aina riittävästi insuliinia siirtämään rasvan elimistöön.

Mitä helpommin sulavassa muodossa hiilihydraatti on, sitä korkeampi sen glykeeminen indeksi yleensä on, ja sitä terävämmän ja piikkimäisemmän insuliinivasteen se aiheuttaa. Ns. nopeat hiilihydraatit (sokeri, disakkaridit, oligosakkaridit, tärkkelys) aiheuttavat korkean, piikkimäisen insuliinivasteen, joka ilmenee sokerihumalan tunteena.

Jos hiilihydraatit ovat hankalammin imeytyvässä muodossa, kuten kasviksissa, herneissä tai pavuissa hiilihydraatit imeytyvät hitaammin vereen ja aiheuttavat hitaan, kumpumaisen insuliinivasteen. Kun hiilihydraatit imeytyvät hitaasti vereen, insuliinikonsentraatio pysyy alhaisena ja tasaisena, eikä kaikki energia varastoidu rasvakudokseen.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekee tällä hetkellä todella kiintoisaa kolesteroli-ihmiskoetta ja jonkun pitäisi älytä kiireesti ruveta tutkimaan heidän pitkän aikavälin terveyttään. Kun kerran _vapaaehtoisesti_ porukka altistaa itsensä huimille kolesterolilukemille. Tuore postaus karppifoorumilla, vuosia karpanneen miehen kolesteroliarvojen kehitys viimeisen puolen vuoden aikana

Glukoosi 5,3 -> 4,8

Kolesteroli 8,1 -> 9,8

HDL 1,9 -> 2,2

LDL 5,5 -> 7,4

Trigly 1,5 -> 1,0

Vierailija
2/7 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siis mielenkiinnosta näitä mittauksiani teen. Olen oikeasti uskonut, että esim. peruna tärkkelyksineen nostaisi verensokeria nopeasti korkealle. Mutta ainakin minun tapauksessani lääkäri oli oikeassa - terve järki ja tavallinen arkiruoka riittää. Kukaan ei varmaan ole koskaan väittänyt, että sokeri on hyvä ja terveellinen energianlähde.

Minulla ei ole diabetesta, mutta jonkinasteista raskausdiabetesta siis epäiltiin. Mikään ei saisi minua ahmimaan voita ja kermaa, mutta en mitään keinotekoisia kevytjuustoja ja -margariinejakaan käytä. En haluaisi rajoittaa ruokavaliotani ainakaan USKOMUKSIEN perusteella. Siksi suosittelen lämpimästi muillekin tuota oman verensokerin mittailua joskus, ihan kokeilumielessä. Ehkä saatatte yllättyä eikä se voileipä hurautakaan verensokeria ihan kaameelle tasolle... ;)

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta kyselen, koska kun anoppi aloitti karppauksen, niin arvot laskivat.

Vierailija
4/7 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siis mielenkiinnosta näitä mittauksiani teen. Olen oikeasti uskonut, että esim. peruna tärkkelyksineen nostaisi verensokeria nopeasti korkealle. Mutta ainakin minun tapauksessani lääkäri oli oikeassa - terve järki ja tavallinen arkiruoka riittää. Kukaan ei varmaan ole koskaan väittänyt, että sokeri on hyvä ja terveellinen energianlähde.

Minulla ei ole diabetesta, mutta jonkinasteista raskausdiabetesta siis epäiltiin. Mikään ei saisi minua ahmimaan voita ja kermaa, mutta en mitään keinotekoisia kevytjuustoja ja -margariinejakaan käytä. En haluaisi rajoittaa ruokavaliotani ainakaan USKOMUKSIEN perusteella. Siksi suosittelen lämpimästi muillekin tuota oman verensokerin mittailua joskus, ihan kokeilumielessä. Ehkä saatatte yllättyä eikä se voileipä hurautakaan verensokeria ihan kaameelle tasolle... ;)

AP

Karppaus ei ole voin ja kerman AHMIMISTA vaan yksinkertaisesti niiden rasvojen laadun vaihtamista. Kasviöljyt voihin jolloin sitä rasvaa itseasiassa tarvitaankin vähemmän.

Niillä se sitten menee pahasti pieleen jotka rupeavat liioittelemaan ja niitä puolen kilon pihvejä ja pekonia vetämään, kilossa voita paistettuna.

Ei se määrä, vaan laatu.

Ja kaikilla ihmisillä ei ola samanlainen aineenvaihdunta ja insuliinintuotto.

Toisilla se peruna nostaa veren sokerit ja toisilla ei, siksi pitää jokaisen etsiä itselleen sopiva ruokavalio.

Jonkun elimistö toimii paremmin vähärasvaisella ja toisen vähähiilihydraattisella.

Ei näihin ole olemassa oikeaa vastausta.

Vierailija
5/7 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinähän oletetaan, että kun syö sopivassa suhteessa proteiinia ja hiilaria niin se verensokeri ei nouse. Se selittää minusta ton sinun kalakeitto jutun.

Eli jos olisit syönet pelkästään ne perunat niin olis noussut, mutta kun siinä oli kalaa ja muita proteiininlähteitä niin ei noussut vaan pysyi tasaisena.

zonella (ja hillittömällä kävelyllä) monet kakkostyypin diabetikot ovat päässeet piikeistä eroon. ihan mittaamalla tietenkin seuranneet sokereita.

Vierailija
6/7 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan aloin miettiä näitä tuon glukoosirasitustestin jälkeen. Mutta olen kieltämättä luullut, että tavallisia perunaa sisältäviä ruokia pitäisi välttää, jos ei halua hiilaripiikkiä. Nimenomaan sitä tarkoitin, että useimmat eivät taida oikeasti tietää, miten se oma keho toimii, vaan uskotaan, kun joku toinen sanoo, että näin on. Pidän kovasti kalakeitosta ja ruisleivästä ja olen iloinen, että niitä voin näköjään kohtuullisia määriä syödä hyvällä omallatunnolla.

Ap

Vierailija
7/7 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen reagoi eri tavalla. Ei voi tehdä mitään yleispäteviä ruokasuosituksia, eikä yksioikoisia ruokavaliomalleja. Mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Minun mielestä oma kokemus on ainoa johon voi luottaa.

Tuo on kyllä ihan yleisesti tiedossa, että esim. viinirypäle nostaa verensokeria. Mutta karpeissakin on niitä jotka kokeilee ja ottaa asioista selvää ja sitten on niitä jotka luulee tietävänsä ja syö jonkun tietyn mallin mukaan.

Mulle esim. tavallinen ns. virallisterveellinen ruokavalio ei sovi ollenkaan. Perunasta ja viljasta saan ilmavaivoja ja ummetusta, erityisesti ruisleipä närästää aivan kamalasti. Minäkin olen mittaillut verensokeria ja eniten sitä nosti viljatuotteet ja monet hedelmät. Ruisleipä ja kaurapuuro olivat pahimmasta päästä.

Sen sijaan mulle sopii parhaiten rasvainen kasviruoka, maitotuotteita ja kananmunia käytän ja pari kertaa viikossa kalaa. Lihaa vain pieniä annoksia pari kertaa viikossa, en yhtään tykkää lihasta.

Korkea kokonaiskolesteroli ei oikeastaan kerro mitään. Kolesteroli ei ole todellaan sydänsairauksien aiheuttaja, se on vähän niinkuin syytettäisiin palokuntaa tulipalon sytyttämisestä, koska se sattuu olemaan paikalla palon aikana.

Sen sijaan sydäntauteja sairastavilla on jotain muuta yhteistä...esim. stressiä, piilotettuja vihantunteita...