Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ja mä kun luulin että hiv-testiin pääsee helposti! Olipa kiven takana moinen testi...

Vierailija
24.02.2012 |

Menin maanantaina terveyskeskukseen jonne aiemmin jo soitin ja kyselin miten testit saa otettua,suoraan labraan vaan kuulemma ja niin teinkin.

No,siellä ottivat pissaa purkkiin ja siinä se,kysyin että mitenkäs ne muut testit? Tähän vastattiin että jos ei ole ulkomaalaisia seksikontakteja niin hiv-testiä ei ole aiheellista tehdä..okei..

Mä kun luulin että sen voi saada suomalaiseltakin ihan yhtä lailla,vittu sentään mitä toimintaa!

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Kun kävin klamydia testeissä terveyskeskuksessa, hoitaja kysyi haluanko ottaa samalla HIV-testin. Sanoin että mikäs siinä kun ilmasta koko homma. 

Vierailija
22/46 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta jumaliste sanoohan sen terve maalaisjärkikin ettei mitä tahansa tutkimatonta verta voida potilaille laittaa potilaille tippumaan. Sehän on just sama ku pelais venäläistä rulettia - kelle nalli napsahtaa. Kyllä, kun menee luovuttamaan verta niin ssa ensin täytellä lomakkeen, sinnekin voi valehdella ummet ja lammet, niin totta kai ne veret tutkitaan anyway. Järki käteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka SPR testaa luovutusverestä kaikki mahdolliset veriteitse tarttuvat taudit, niin verenluovutus ei silti ole mikään paikka, jonne mennään "kätevästi" testauttamaan taudit! Jos on veritaudin riski, ei luovuteta verta. Piste. Esim HIV on sellainen ettei se edes näy tuoreeltaan testeissä, vaan tartunta pitää olla ollut muutaman kuukauden, että veritesti sen bongaa. 

Samaa mieltä tuosta, että se on väärin että hiv-testiä saa terkkarilta kinuta. Mutta voihan sitä aina tokaista, että on ollut suhteita afrikkalaisiin suonensisäisten huumeiden käyttäjiin, niin eiköhän se testi oteta ;)

Vierailija
24/46 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIV tarttuu myös suutelemalla. VAIKKA tämä useilla nettisivustoila kielletäään. TOTUUS on ettet voi tietää onko suutelemallasi henkilöllä suussa vertavuotavaa ientä tai haavaa. jos oikein kiihkeästi suutelee ja kauan niin aika varamasti sitä verta tulee suuhusikin toisen suusta!!

Deep, open-mouth kissing if the person with HIV has sores or bleeding gums and blood is exchanged. HIV is not spread through saliva. Transmission through kissing alone is extremely rare.

Vierailija
25/46 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIV tarttuu MYÖS:

Deep, open-mouth kissing if the person with HIV has sores or bleeding gums and blood is exchanged. HIV is not spread through saliva. Transmission through kissing alone is extremely rare.

Vierailija
26/46 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti ulkomailla ajatellaan että suutelu tarkoittaa poskisuudelmaa tai yhtä pientä pusua huulet vastakkain. Muistan omasta nuoruudestani että alkuvaiheessa suhdetta nää suutelusessiot ennen seksiä saattoi kestää melkein tunninkin!

Vierailija
27/46 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2012 klo 22:15"]Multa kysyttiinkin sitten suoraan että olenko ollut jonkun venäläisen kanssa (wtf?!?) Sain sitten kuitenkin testin kieltävästä vastauksesta huolimatta, mutta sai sitä vääntää. Vieläkin huvittaa tuo terkan hönkäisy "venäläisestä".
[/quote]

Hiv on huomattavasti yleisempää Venäjällä kun suomessa!!

Vierailija
28/46 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes kysynyt tuppukyllässä terveyskeskuksesta testejä. Täällä on yksi ykityinen pieni lääkäriasema ja marssin sinne.
Sanoin, että haluan kaikki testit ja täti otti kaikki mitkä keksi ottaa.
Hiv-testin halusin nimenomaa, kun olin ollut intialaisen miehen kanssa.
Alle 20e maksoi testit, halvemmalla siis pääsin kuin tk.n kautta

Vierailija
29/46 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, odottakaahan vain, kun tämä hallitus leikkaa kaikesta ja kaikilta - paitsi tietysti rikkailta ja veroparatiisimiljonääri bernereiltä ja sipilöiltä...

Minulta löydettiin ihan sattumalta B-hepatiitti juuri :(. Yritin kartoittaa, että mistä ja milloin sen olen saanut. Muistin, että kävin sukupuolitautien klinikalla 2008. Soitto sinne, ja toiveikkaana, että oliko silloin jo otettu koe.. No eipä oltu testattu hepaa, eikä edes HIViä! Vain kolme testiä otettu. Eikä edes sitä, jonka vuoksi menin, koska olin tartuttanut poikaystävääni herpeksen, mutta edes herpes-testiä ei ollut otettu, koska minulla ei ollut ollut siitä selkeitä oireita (jälkeenpäin vasta muistin, että olihan niitä, mutta olivat hyvin lieviä).

Nyt säästetään vääristä paikoista! :(

Vierailija
30/46 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

SPR:lle veren luovutukseen, testaavat kyllä veren.

Vierailija
31/46 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut vastauksia, mutta kannattaa aian mennä suoraan sukupuolitautien poliklinikalle, missä testaavat KAIKKI mahdolliset ja vielä ohan ilmaiseksi.

Vierailija
32/46 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:00"]

SPR:lle veren luovutukseen, testaavat kyllä veren.

[/quote]

Toivottavasti jokainen tällaista neuvoa kannattava saa hiv:n siirretystä verestä.

Vierailija
33/46 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2012 klo 23:34"]

veri testataan kyllä mutta silloin kun tulokset valmistuvat,on sitä verta yleensä jo annettu potilaalle..Olikos ne nyt verihiutaleet jotka säilyvät alle viikon? Joten ne on jo käytetty kun testitulos varmistuu.

Suomessa verenluovutus perustuukin ihmisten hyvään omatuntoon koska siitä ei makseta,mutta silti tuore hiv voi päätyä verensaajalle koska se ei ensimmäisten 3kk aikana näy edes testeissä..puhumattakaan sitten näistä jotka testimielessä luovuttavat verta,se vasta on edesvastutonta jos mikä!

ap

[/quote]

Ei todellakaan anneta yhtään mitään verituotteita kenellekkään, ennen kuin testien tulokset selvät.

t. Verikeskuksen labratäti

Vierailija
34/46 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä verenluovutusverta voida kenellekään antaa ennen ku se on testattu kaikkien kakkojen varalta, hyvänen aika! Ihan sama ku sairaalaan roudattais kaikki narkit ja muut kaduilta ja iskettäis letkuilla suoraan potilaaseen kiinni, et tässä sulle vähä tuoretta verta. Ei jestas...

Itse sain eräässä tuppukylässä helposti hiv-testin kun sanoin että olen ollut ulkomailla (Euroopassa) ja seksisuhteessa siellä. Tarinani oli tosi eli ei tarvinnut edes valehdella. Tiedä sitten kuinka olisi käynyt jos ulkomaita en olisi maininnut ollenkaan vaan tahtonut pelkästään siihen testiin. Aika hurjaa ettei ihmisiä aleta testaamaan kun noinkin ikävästä taudista on kyse.

Vierailija
35/46 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2012 klo 22:24"]

luovuttamaan verta, sitäkin kautta ilmoittavat jos hiv löytyy.

on edesvastuutonta, ei mikään ole sataprosenttisen varmaa joten saattaa päätyä tartuttamaan hivin jollekin viattomalle sivulliselle tätä kautta.

Hyvä jos ap lopulta sai testin, mutta noin se tosiaan menee, varmaankin joku ohje annettu koska kyllähän ne nyt tietää, että hivin voi saada keltä vaan..

Voi naiivi lapsi! Kyllähän moni verenluovuttaja on ihan tavallinen peruspirkko, joka ei ole eläissään käynyt hiv-testissä (eikä ehkä missään muussakaan!), vaikka aivan satavarmasti olisi harrastanut suojaamatonta seksiä. Sitäpaitsi moni muukin hengenvaarallinen/ällöttävä tauti voi tarttua verenluovutuksen yhteydessä - eikä niitäkään kaikkia käy kaikki ihmiset erikseen testauttamassa ihan vaan siksi, että voivat hyvällä omatunnolla luovuttaa muille ihmispoloille vertaan. Meikäläinen kävi juurikin luovuttamassa verta, kun olin käynyt ensin testeissä ja hoitsu ei suostunut testaamaan hiviä eikä syfilistä, sillä "se vaikutti niin epätodennäköiseltä". Ihme hedelmäpeliä harrastavat siellä.

Vierailija
36/46 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se HIV voi tarttua verensiirrostakin. Kuten joku jo sanoi, HIV näkyy testeissä vasta 3kk kuluttua tartunnasta ja osa verituotteista käytetään jo viiden vuorokauden sisällä luovuttamisesta.

Vierailija
37/46 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, että homosuhde estää verenluovutuksen, mutta samalla saa suunnilleen taistella että pääsee HIV-testiin (jos on hetero, näemmä). Itsekin halusin joskus testata varmuuden ja oman mielenrauhan vuoksi - olin ollut ulkomailla - mutta YTHS:stä ei meinattu ensin tehdä. Sanottiin melkein suoraan, että ei sulla mitään ole, tee toi klamydiatesti mieluummin. Uskomatonta touhua.

Vierailija
38/46 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt kuitenkin testataan verikokein ei virtsasta. Huono provo.

Vierailija
39/46 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että vanha ketju, mutta googlasin asiaa ja halusin kysyä kokemuksia.

Nimittäin halusin käydä ekaa kertaa elämässäni HIV-testissä, ja näin julkisen puolen sivulta että minun alueeni (Kaakkois-Suomi) eräältä terveysasemalta pitäisi saada pikatestejä. Mitä vielä! Soitin siihen viralliseen numeroon, ja tartuntatautihoitaja sanoi, että ovat saaneet uuden määryksen että niitä ei enää tehdä tällä hetkellä ja ei ole pikatestejä saatavilla! Mitä perkelettä! Miten tämä voi näin mennä?

Mikä ihme sitten on nopein tapa saada testi jos ei asu pääkaupunkiseudulla? Myydäänkö noita kotitestejä apteekissa ihan normaalisti jo? Luin niistä. Varmaankin yksityiselle jos menee maksaa sen 50-60 euroa ainakin.

Vierailija
40/46 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin maanantaina terveyskeskukseen jonne aiemmin jo soitin ja kyselin miten testit saa otettua,suoraan labraan vaan kuulemma ja niin teinkin.

No,siellä ottivat pissaa purkkiin ja siinä se,kysyin että mitenkäs ne muut testit? Tähän vastattiin että jos ei ole ulkomaalaisia seksikontakteja niin hiv-testiä ei ole aiheellista tehdä..okei..

Mä kun luulin että sen voi saada suomalaiseltakin ihan yhtä lailla,vittu sentään mitä toimintaa!

Ra sistista syrjintää, tee valitus