Siis ihanko tosi sossu kustantaa jotain vapaavalintaisia lääkäri- ja sairaalakuluja?!?!
Uskomatonta. Pitäisi kyllä olla niin, että halvimman mukaan maksetaan, eikä mitään kivaa ekstraa vaativille sossupummeille. Luin tuota perhehuoneketjua ja alkoi todella ärsyttää. Miten joku edes kehtaa vaatia, että muut veronmaksajat kustantaisivat hänen perhehuoneensa? Kyllä pitäisi tavallinen huone kelvata, jos ei itse osallistu kustannuksiin.
Ja toinen esimerkki: Tuttavasaa sossusta rahaa ja sossu maksaa mukisematta esim. kaikki lääkärikulut, MYÖS sellaiset, jotka asiakas on itse valinnut ja jotka eivät olisi välttämättömiä, kuten puudutus hammaslääkärissä. Tottakai johonkin viisaudenhampaan poistoon tai muuhun isoon operaatioon on sallittua ottaa puudutus, mutta tuttava otti varmuuden vuoksi jokaisen pikku reiänkin paikkaamiseen, ettei vaan yhtään tuntuisi poraaminen.
Kyllä sieppaa tosi paljon, kun itse joutuu punnitsemaan sen välillä, maksaako luksuksesta enemmän omasta pussista vai valitseeko sen vähän mukavamman vaihtoehdon ja säästää rahaa. Ja sitten ne, joilla ei ole yhtään vastuuta kustannuksista, tilaavat itselleen aina parasta mahdollista.
Miten voi olla näin leväperäinen systeemi? Tottakai peruskulut pitääkin kustantaa, mutta kyllä ekstra ja luksus pitäisi mennä omasta pussista, sossuasiakkaillakin. Aika epätasa-arvoista tämä nykymeno.
Kommentit (11)
että puudutus on hammaslääkärissä extraa?Jos sulla ei ole varaa hoidattaa hampaitasi,niin jää ihmeessä työttömäksi,sitten sinäkin saat näitä etuja.
normaali kulu ja myös perhehuone synnytyksessä. Miksi sosiaaliviraston asiakkaat olisi eri asemassa näissä JULKISEN TERVEYDENHUOLLON palveluissa?
terveydenhuollon menot kuten kalliit lääkkeet jne, samon sähköä ei kannata säästää kun sähkölaskua ei tarvi maksaa itse. Usein työssäkäyvällä ei ole varaa kallisiin proteeseihin, mutta toimeentulotuessa ne kustannetaan. Hyvähän se tietenkin on, ettei ole amerikan malli kuitenkaan.
nuo sossupummit ne täällä itseään puolustelevat. Ei todellakaan mitään perhehuoneita sellaisille, jotka eiväyt sitä itse pysty maksamaan.
Puudutus tietysti kuuluu kaikkien oikeuksiin. MUTTA ei todellakaan pitäisi kustantaa asioita jotka eivät ole välttämättömyyksiä!
Kaikilla on oikeus hakea toimeentulotukea.Ehdotankin että jos työ ei maistu niin irtisano itsesi niin pääset sinäkin nauttimaan mm.harkinnanvaraisista lääkkeistä:DD
Normaalisti ihminen, joka joutuu itse maksamaan kulunsa, punnitsee mielessään hyötyä ja maksua - totesinkin aiemmin, että kyllä isoihin operaatioihin tietenkin tarvitaan puudutus. Mutta jokaiseen PIENEEN reikään ei todellakaan tarvita. Monihan ei edes ota puudutusta, koska naama on sitten ihan tunnoton ja roikkuva monta tuntia.
Ja tuo perhehuone. Kun niitä on muutenkin vähän eikä riitä kaikille, niin kyllä vituttaa, että vapaamatkustaja saa sen ihan ilmaiseksi, kun moni maksava asiakas joutuu menemään tavishuoneeseen. Useimmiten se perhehuone ei todellakaan ole pakollinen - sairaalaan ei mennä fiilistelemään.
Miksi ei IKINÄ voisi toimeentulotukiasiakas tyytyä vähempään? Nyt tuntuu meininki olevan, että kaikki vaaditaan itselle vain siksi, että se on mahdollista. Esim. perhehuone halutaan, koska se on "kivempi" - eikä yhtään tarvitse miettiä sen hintaa.
Sossusta pyydetään kaikki mahdollinen - ei puhettakaan, että voisi pitkäjännitteisesti säästää ja kustantaa OMILLA rahoillaan niitä elämän pieniä ylellisyyksiä kuten perhehuoneita, pesukoneita, harrastuksia, tms. lastenvaunujakin saa aika halvalla kirpputorilta tai osamaksulla jopa uusia. Ei varmaan olisi vaikea maksaa pari kymppiä kuussa omista rahoista - sen sijaan että kuluttaisi yhteiskunnan rahoja vaatimalla ne sossusta.
Hyvinvointiyhteiskunnasta pitäisi pitää kiinni, mutta EI SE ONNISTU, JOS KAIKKI OVAT NOIN POHJATTOMAN ITSEKKÄITÄ! Voisi vähän ajatella muitakin ja yhteiskunnan tulevaisuutta. Pienistä asioista säästäen tulisi jo iso summa. Jos kaikki toimeentulotukiasiakkaat tyytyisivät joukolla vähempään, riittäisivät yhteiskunnan rahat muutenkin. Tuo kun kuitenkin on harkinnanvarainen tuki ja yhteiskunnan kannalta ihan tuottamaton kohde - toisin kuin vaikka neuvola, peruskoulu, yms.
kun jään äitiyslomalle, mun äitiyspäiväraha on minimimääräinen, kun palkka on niin pieni.
ja aion pyytää perhehuonetta, sillä mulla on selkärankaa käydä töissä ns. ilmaiseksi, saman rahan saisin vaikka olisin työttömänä kotona. en koe että mun pitäis olla hakematta perhehuonetta sen takia ettei mun oma palkka riittäis sen maksamiseen!
minusta tuntuu että tällä raskaan työn raatamisella ilmaiseksi autan joka kuukausi kuntani sosiaalitoimea palkkani verran (MIKÄ ON IHAN TOTTA) ja siitä hyvästä anon apua aina kun tarvitsen silmälasit, työvaatteet, hammaslääkärin puudutukset tai perhehuoneet, en ole alempaa kastia joka ei saisi "luksusta" joka siis on täysin normaalia elämää silti!
minä en ole palkkataulukoita luonut vaan yhteiskunta on. jos minä lopetan tässä työssä niin työni tekee joku muu samaan taulukkopalkkaan kuin minäkin. olkaa hiljaa kateelliset, jääkää työttömiksi ja menkää sossun luukulle niin näette miten "helppoa ja mukavaa" on loisia sossun rahoilla!
Tottakai lääkärikulut pitää maksaa. Mitä ihmettä oikein meuhaat? Mitä luksusta toi muka on, tavallinen lääkäri ja kyllä puudutus on ihan perusjuttu hammaslääkärissä eikä mitään luksusta.
Ap on tyhmä ja tyhmyydestä sakotetaan :)