20-30viikoilla menijät, paljon paineet?
Sain kaverilta tietää tästä palstasta ja ajattelin tulla kyselee miten muilla menee? Itsellä oli paineet noussu sitten viime neuvolan=( ja valkuainen plussalla. Sain ajan huomiseksi äippäpolille. Paineet on ollu normaalisti 100/55, nyt ne mittas oikeen kahteen kertaan ku ei meinannu uskoa lukemaa 160/80.
Onko muilla vastaavaa? Mistä tällänen yhtäkkinen nousu voi johtua?
helmihessu 28+1
Kommentit (6)
paineet 135/84. Tuo yläpaine (ensimmäinen luku) kohoaa jo pelkästä jännityksestä, rasituksesta, jne. Ja mä jännitin sitä mittausta (edellisellä kerralla yläpaine näytti kanssa hurjia lukemia ja pelkäsin sitä etukäteen). Terkkari huomasi sen, ja kun kaikki on muuten ollu ok, niin ei syytä huoleen. Mä olen kuullut, että sitten kun alapaine on reilusti yli 90, niin sitten voi alkaa olla syytä tarkkailla tilannetta.
Jos sulla on verenpaineet ollu aina aikaisemmin hyvin alhaiset, ja sitten jos tosiaan löytyi valkuaista virtsasta, voi olla että terkkari halusi tarkistaa että sai varmasti oikean tuloksen. Komentoiko se tilannetta mitenkään muuten?
sanoi vaan että on syytä mennä tarkempiin tutkimuksiin polille. Sen se sano että pitää levätä nyt. Ei vaan käytännössä onnistu kun ei vielä kirjoittanut sairaslomaa.. mutta jos sieltä polilta vaan kirjoitettaisiin nii pääsis lepää, on nii rankat työt mulla ja varmaa kyl monella muullakin? Onko kukaan joutunu jo jäämään näillä viikoilla saikulle?
Nyt kun viikkoja on kasassa 30+4, on verenpaine ollut siinä 110-120/65-75, mutta olin kuukauden sairiksella lievästi kohonneen verenpaineen takia (140/80) jo viikolta 18. Olen (tai siis olisin) fyysisesti raskaassa työssä, joten työterveyshoitaja passitti heti lääkärin kautta kotiin, kun oli paineet mitannut. Mulla oli tällöin jonkin verran päänsärkyä. No, paineet laskivat heti, kun jäin töistä pois. Pissa on ollut " puhdas" koko ajan.
Viime raskaudessa paineet nousivat kuukautta ennen vaavin syntymää, ja koska vauva ei tuntunut kasvavan, kävin viikon välein polilla ultrassa. Varmuuden vuoksi, että nähtiin kasvaako ipana. Kasvoi, vaikka oli syntyessään suht pieni (2,9kg).
Toivottavasti sullakin verenpaine lähtee laskuun.
lievää päänsärkyäkin ollut mutta kun mulla on taipuvaisuus migreeniin niin ajattelin että se on sitä...kiitos teille vinkeistä ehkä kaikki selviää huomenna..muuten on kyllä ollut ihan hyvä olo mitä nyt massu välilä kovettuu eli kai kuuluu asiaan?? mullakin on aika raskas työ jä tähän asti olen vielä pystynyt sen hoitaa mutta katellaan mitä lekuri sanoo..
Ja paineet matalanpuoleiset, 95/60.
Kuten joku mainitsikin, kohonneeseen verenpaineeseen + proteiiniin pissassa + + liittyy raskausmyrkytyksen riski. Tuttavallani alapaine oli 90 ja joutui/pääsi sairaalaan lepäilemään ja tarkkailtavaksi tästä johtuen. Hysteriaan ei liene aihetta, mutta vakavuudella asiaan kannattaa suhtautua. Samaisella tuttavallani raskausmyrkytys kehittyi sitten vauhdilla eteenpäin ja n. pari viikkoa verenpaineen nousemisen havaitsemisen jälkeen joutui synnyttämään pienet keskoset sektiolla.
ja paine 110/68. ne kuule varmasti pelkäävät että kyseessä saattaa olla raskausmyrkytys, josta yleensä viitteinä valkuaista virtsassa, kohonnut verenpaine, päänsärky, näköhäiriöt ym.
onhan se hyvä tutkia asia ja varmistaa, että teillä molemmilla kaikki ok. joskus se voi johtaa ennenaikaiseen syntymään.
paineet voi saada lääkityksellä alas ja sitä juuri äippäpolilla tehdään ja seurataan.
älä huolestu kamalasti, kaikki menee varmasti hyvin.
sulla on viikkojakin mukavasti kasassa, joten jos pikkuinen päättäisi syntyä, mahdollisuudet selvitä ovat hyvät.
tsemppiä tutkimuksiin ja hyvää vointia!
sakura ja helmipöllön poikanen 28+4