Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suurin osa olettaa, että jos nuorella äidillä

Vierailija
23.02.2012 |

on monta lasta, ovat ne eri isälle?

Tuli vaan mieleen omista kokemuksista ja tuosta yhdestä 27-v kolmen lapsen äiti-ketjusta...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan sen takia, että nuorema solmitut suhteet ei aina ole kovin pysyvää sorttia. Tietysti mukaan mahtuu aina poikkeuksia, siksi tällaiset ennakko-oletukset on vähän tyhmiä.

Itse syyllistyn siihen, että oletan usein lapsen/lapsien olevan vahinkoja, jos vanhemmat/jompikumpi vanhemmista on tosi nuori. Tämäkin on typerää yleistämistä, tiedän.

Kai monella vaan on ensimmäisenä ajatuksena nuoresta äidistä se, että tämä ei ole ihan maailman vastuuntuntoisin tapaus. Siksi oletetaan että lapsilla on eri isät tai että lapset on vahinkoja...

Vierailija
2/17 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vaikka olisi jo kolme lastakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en tunne yhtäkään nuorta äitiä joiden kohdalla näin edes olisi.

Ja suurin osa ovat yhdessä edelleen miehensä kanssa.

Olen itsekin nuori äiti ja lapsia kolme saman miehen kanssa. Kukaan ei tietääkseni ole kohdallani olettanut että lapseni olisi eri miesten kanssa saatuja.

Vierailija
4/17 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tullut raskaaksi 17-vuotiaana ja ainahan sitä vahingoksi oletetaan. Sitä se ei kuitenkaan ollut, ja sen myös mielelläni nykyään erikseen mainitsen ja aina se yllättää kuulijansa... Se on ärsyttävää. Lapsi on nyt 4v.

Kaikista ärsyttävin tilanne oli lastenvalvojalla aikanaan kun isyyttä tunnustettiin. Meiltä kysyttiin mitä ehkäisyä olimme käyttäneet ja kun sanoimme että ei mitään niin valvoja kysyi että toivoitteko siis lasta, kun vastasin että kyllä, niin valvoja katsoi ihmeissään mieheeni ja kysyi vielä tältä että toivoitteko MOLEMMAT raskautta. Mieheni vähän huvittuneena kertoi kyllä tietävänsä kuinka lapsia tehdään ja toimineensa sen tiedon pohjalta lasta toivoen, mutta minä kyllä otin sen hieman loukkaavana, ihan niinkuin olisin jotenkin salaa hankkiutunut raskaaksi!

Vierailija
5/17 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tullut raskaaksi 17-vuotiaana ja ainahan sitä vahingoksi oletetaan. Sitä se ei kuitenkaan ollut, ja sen myös mielelläni nykyään erikseen mainitsen ja aina se yllättää kuulijansa... Se on ärsyttävää. Lapsi on nyt 4v. Kaikista ärsyttävin tilanne oli lastenvalvojalla aikanaan kun isyyttä tunnustettiin. Meiltä kysyttiin mitä ehkäisyä olimme käyttäneet ja kun sanoimme että ei mitään niin valvoja kysyi että toivoitteko siis lasta, kun vastasin että kyllä, niin valvoja katsoi ihmeissään mieheeni ja kysyi vielä tältä että toivoitteko MOLEMMAT raskautta. Mieheni vähän huvittuneena kertoi kyllä tietävänsä kuinka lapsia tehdään ja toimineensa sen tiedon pohjalta lasta toivoen, mutta minä kyllä otin sen hieman loukkaavana, ihan niinkuin olisin jotenkin salaa hankkiutunut raskaaksi!

Vierailija
6/17 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan lapsia ja aina olen ollut kovin lapsirakas ja koko ikäni keästyöt tehnyt pienten lasten parissa kotihoitajana.

Olin 19 kun esikoiseni syntyi ja lapsi oli ihan suunniteltu vaikka mieheni kansas ei oltu kuin reilu vuosi oltu yhdessä kun esikoinen syntyi.

Monet luultavasti ajatteli että oli vahinko koska seuraava syntyi vasta 5 vuoden päästä mutta sy ei ollut siinä vaan siinä että minulle jäi niin kauhea synnytyspelko ekasta että en missään nimessä halunnut toista koskaan, niin se mieli sitten vaan muuttui ja 24 vuotiaana sain toisen lapseni ja saman miehen kanssa vielä, sen jonka kanssa menin naimisiin ja jota niin moni sukulaisista epäili että ei tule kestämään, minulla kun ei tuohon ikään mennessä vielä ollut muita miehiä ehtinyt olemaan...

Nyt olen 30 ja odotan kolmatta lasta ja edelleen saman miehen kanssa ja edelleen ollan ytä rakastuneita, ellei jopa enemänkin vielä mitä alussa.

Minä muistan kyllä kanssa joillekin mainita että eka lapsi ei ollut vahinko.

Vierailija
7/17 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain esikoiseni 20-vuotiaana. Nyt olen 27-vuotias ja lapsia on yhteensä kolme saman miehen kanssa, jonka kanssa esikoinenkin on. Vaikka suhde kariutuisi joskus myöhemmin johonkin, niin lapsia en aio enää tehdä. Koskaan, kenenkään kanssa. Kukaan lapsistamme ei ole vahinko tai yllätys, vaan tekemällä tehty.

Mutta ihmiset nyt olettavat kaikenlaista ja vaikka mitä, ei siitä kannata juuri välittää. Itse kun tietää, että elämä on mallillaan, niin mitäs muiden olettamuksista.

Vierailija
8/17 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jostainsyystä aina oletan että nuorena, nopeaan tahtiin tai ns. huonoon tilanteeseen saadut lapset ovat vahinkoja. Lisäksi jostainsyystä aina oletan että jos lapsilla on iso ikäero on heillä myös eri isä. Täysin naurettavia oletuksia ja tiedän hyvin että näin ei todellakaan välttämättä ole. Tuo on siis vain se ensimmäinen ajatus mikä tulee mieleen.

Ennakkoluulojeni takia minulla on usein naurettavan kova tarve todistella kaikille että esikoisemme on suunniteltu lapsi, vaikka ei se varmasti ketään kiinnosta. En ollut edes nuori (26), mutta olimme seurustelleet vasta vuoden (eikä oltu edes kihloissa saati naimisissa) ja molemmilla oli opinnot kesken.

Tiedän monia jotka ovat ihan tarkoituksella hankkineet lapsen nuorena (vakaaseen parisuhteeseen) ja toisaalta tiedän monia joiden lasten ikäero on korkea joko tarkoituksella tai sitten ei vaan aikaisemmin ole toista tullut ja isä on sama. Kuitenkin tuo ensimmäinen ajatus kun uusiin ihmisiin tutustuu säilyy samana.

Vierailija
9/17 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

17v on.

Vierailija
10/17 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on jo vähän "vanhempi" äiti ja peini lapsi niin että on uudella kieroksella

Vierailija
11/17 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aviomieheni kanssa, seuraavan 26-vuotiaana ja 28-vuotiaana maisteriksi (tämä tieto tähän siksi, että haluan kertoa, että meitä koulutettuja nuorena äideiksi alkaneita on oikeasti paljon). Olen edelleen saman miehen kanssa naimisissa.

Minä olen aina ollut sellainen pikku vanha.

Vierailija
12/17 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yli 10v silloisen kuopuksen jälkeen syntyy samalle miehelle lapsi, et se on vahinko.

Ihaan harkiten ja toivoen "tehtiin" iltatähti ja moni kysyi, et oliko se vahinko. Ei ollut ei.

Vierailija
13/17 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 26v 3 lasta, joilla eri isät. Mutta yksikään ei ollut vahinko (ekan sain 18v), kaksi yrittämällä yritettyjä pidempään. Enkä ollut mikään "vastuuntunnoton tapaus", päinvastoin. Ajattelin vain eritavalla ja kyseenalaistin monia itsestäänselvyyksiä. Halusin olla itsenäinen ja miehistä riippumaton, lapsia tiesin haluavani jo tosi nuorena.

Ihmettelen puolestani miksi aina oletetaan että jos on lapsilla eri isät, on kyse pieleen menneistä suhteista? Eivät kaikki halua parisuhdetta lainkaan, kautta aikojen on lapsia kasvattaneet naiset yksinkin. Eipä monissa ydinperheissä isät osallistu lainkaan ja puolet liitoista päättyvät eroon. Niissäkin jotka jatkavat yhdessä on kriisejä, pettämistä, väkivaltaa, alistamista.. Aika pieni osa taitaa olla suht onnellisia koko liittonsa ajan.

En ymmärrä miten se ettei halua perinteistä perhemallia tekee kenestäkään vastuuntunnottoman? Jos on tyyliin juodaan ja naidaan ketä sattuu ja tullaan vahingossa raskaaksi niin se on toinen juttu, mutta niitä lienee aika marginaalinen osa niistä kenen lapsilla useampia isiä.

No varmaan sen takia, että nuorema solmitut suhteet ei aina ole kovin pysyvää sorttia. Tietysti mukaan mahtuu aina poikkeuksia, siksi tällaiset ennakko-oletukset on vähän tyhmiä.

Itse syyllistyn siihen, että oletan usein lapsen/lapsien olevan vahinkoja, jos vanhemmat/jompikumpi vanhemmista on tosi nuori. Tämäkin on typerää yleistämistä, tiedän.

Kai monella vaan on ensimmäisenä ajatuksena nuoresta äidistä se, että tämä ei ole ihan maailman vastuuntuntoisin tapaus. Siksi oletetaan että lapsilla on eri isät tai että lapset on vahinkoja...

Vierailija
14/17 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 26v 3 lasta, joilla eri isät. Mutta yksikään ei ollut vahinko (ekan sain 18v), kaksi yrittämällä yritettyjä pidempään. Enkä ollut mikään "vastuuntunnoton tapaus", päinvastoin. Ajattelin vain eritavalla ja kyseenalaistin monia itsestäänselvyyksiä. Halusin olla itsenäinen ja miehistä riippumaton, lapsia tiesin haluavani jo tosi nuorena.

Ihmettelen puolestani miksi aina oletetaan että jos on lapsilla eri isät, on kyse pieleen menneistä suhteista? Eivät kaikki halua parisuhdetta lainkaan, kautta aikojen on lapsia kasvattaneet naiset yksinkin. Eipä monissa ydinperheissä isät osallistu lainkaan ja puolet liitoista päättyvät eroon. Niissäkin jotka jatkavat yhdessä on kriisejä, pettämistä, väkivaltaa, alistamista.. Aika pieni osa taitaa olla suht onnellisia koko liittonsa ajan.

En ymmärrä miten se ettei halua perinteistä perhemallia tekee kenestäkään vastuuntunnottoman? Jos on tyyliin juodaan ja naidaan ketä sattuu ja tullaan vahingossa raskaaksi niin se on toinen juttu, mutta niitä lienee aika marginaalinen osa niistä kenen lapsilla useampia isiä.

onks sun nimi Taina?

tuli vaan mieleen kun tiedän yhen tutun tutun jolla samanlainen tilanne

Vierailija
15/17 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsiakin jo enempi.

onks sun nimi Taina?

tuli vaan mieleen kun tiedän yhen tutun tutun jolla samanlainen tilanne

Vierailija
16/17 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä täällä kyllä tarvii onneks nimeään kertoa, tuli vaan mieleen :)

ja hei, jokainen tyylillään.

tehkää vaikka 8 lasta eri miesten kanssa jos vaan jaksatte kantaa myös vastuun :P

jänöjussikat jänöjussikat ne lystikkäitä on.

on on.

;)

Vierailija
17/17 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ärsyttävin tilanne oli lastenvalvojalla aikanaan kun isyyttä tunnustettiin. Meiltä kysyttiin mitä ehkäisyä olimme käyttäneet ja kun sanoimme että ei mitään niin valvoja kysyi että toivoitteko siis lasta, kun vastasin että kyllä, niin valvoja katsoi ihmeissään mieheeni ja kysyi vielä tältä että toivoitteko MOLEMMAT raskautta. Mieheni vähän huvittuneena kertoi kyllä tietävänsä kuinka lapsia tehdään ja toimineensa sen tiedon pohjalta lasta toivoen, mutta minä kyllä otin sen hieman loukkaavana, ihan niinkuin olisin jotenkin salaa hankkiutunut raskaaksi!

Tuo ei millään lailla liittynyt aiheeseen, olisitte voineet olla vastaamatta. Itse en ainakaan vastaisi. Ilmeisesti lastenvalvoja halusikin vain vittuilla teille, ja te lähditte siihen nöyrästi mukaan.