G: Millä raskausviikoilla synnytit?
Usein tehty gallup, mutta kysytään taas: Millä raskausviikolla synnytit? Monesko lapsi? Tyttö/poika?
Kiitos vastauksistanne!!
Kommentit (100)
37+2. Esikoinen, ainokainen. Poika.
Minulla 2 lasta, syntyneet viikoilla 32 ja 39.
Ensimmäinen lapsi, tyttö, syntyi käynnistettynö viikolla 37+.
Ensimmäinen synnytys rv 41+3. Tyttö.
Toinen synnytys täpärästi rv 41+0 (vauva syntyi muutama minuutti puoliyön jälkeen). Tyttö.
Olen ensisynnyttäjä ja utelisin etukäteen että voiko synnytystä käynnistää esim viikkoon 40 mennessä ettei mene yliaikaan??
Käynnistettiin 37+3 ja syntyi myös samana päivänä.
Oliko jokin syy että sai jo 37 viikolla käynnistää? Ainoa pelkoni on hirveän iso lapsi :(
tyttö 38+6
poika 40+5 (käynnistetty raskausmyrkytyksen takia)
tyttö 41+2
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:24"]
Olen ensisynnyttäjä ja utelisin etukäteen että voiko synnytystä käynnistää esim viikkoon 40 mennessä ettei mene yliaikaan??
[/quote]
Ei käynnistetä jos kyseessä ei ole terveydellinen syy. Parilla viikolla voi mennä yli ennen kuin aletaan käynnistellä.
poika 38+0 (käynnistetty hepatogestoosin vuoksi)
tyttö 38+2
Esikoispoika 41+6. Tuolle aamulle oli varattu jo käynnistysaika, mutta edellisenä iltana nukkumaan mennessä päätti poika sittenkin alkaa tulla omin avuin ;)
Esikoistyttö tuli 39+5 ilman mitään vippaskonsteja käynnistykseen.
Poika 40+2. Käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia. Sektioon lopulta päädyttiin.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:29"]Oliko jokin syy että sai jo 37 viikolla käynnistää? Ainoa pelkoni on hirveän iso lapsi :(
[/quote]
Mulla käynnistettiin 37+3 raskausmyrkytyksen takia.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:24"]Olen ensisynnyttäjä ja utelisin etukäteen että voiko synnytystä käynnistää esim viikkoon 40 mennessä ettei mene yliaikaan??
[/quote]
Synnytystä ei käynnistetä ennen kuin on pakko. Raskaus on yliaikainen vasta kun se menee yli rv 42 vastoin yleistä luuloa että heti lasketun ajan jälkeen ollaan yliajalla. Synnytyksen käynnistämisessä on aina omat riskinsä ja yleisesti on tiedossa, että käynnistäminen lisää muiden toimenpiteiden (imukuppi, episiotomia, sektio) riskiä. Sen takia sitä ei koskaan tehdä huvin vuoksi. Lähtökohtana on, että kroppa tietää koska on aika eikä siihen puututa :)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 22:24"]
43+0
[/quote] ja tämäkin käynnistämällä. Ensin ballonkia vuorokausi, sitten kaksi annosta cytotecia, kumpikaan ei toiminut. Sitten aloin kouristelemaan ja määrättiin kiireellinen sektio. Kouristelin vähän lisää ja sitten mentiinkin hätäsektioon.
[/quote]
Hui kamala! Mistä johtui tuo kouristelu? Missä synnytit, eikö yleensä synnytys käynnistetä viimeistään 42+0? En ole kuullut että kellään olisi noin pitkään odoteltu. Minkä kokoinen vauva?