Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Argumentteja perätilavauvan ulkokäännöksestä kaivataan; sekä puolesta että vastaan!

15.11.2005 |

Olen rv:lla 36 ja neuvolan th huomasi perätilan :-P Esikoisesta perätila varmistui vasta niin myöhään (38+4), että ulkokäännös (jota en silloin edes aavistellut mitenkään vastustaa) + siihen stimulantiksi käytetty akupunktio eivät enää tepsineet, vaan mentiin suunniteltuun sektioon. Nyt kun tämä kakkonenkin on perätilainen (oli rt:ssa vielä 3 viikkoa sitten), juolahti vain mieleeni, että josko jokin rakenteellinen " vika" minussa laittaa lapset kohdussa väärin päin? Ja jos näin on, onko kovin suotavaa käydä väkisin kääntelemään? Lähinnä pelkään juuri napanuoran kiertymistä kaulan ympäri tai sitä, että napanuora on liian lyhyt tms. Menen nyt perjantaina synnärille varmistamaan perätilan ultralla ja varmaan samalla saan akuneulat, mutta käännöstä varmaan tuolloin yrittäisivät myös, jos sen sallisin. Kommentteja ja kokemuksia kaipaisin!!

Entäs onko perätilaisia onnistuttu kääntämään luomukonstein; juuri akupunktiolla, vyöhiksellä jne?

Kiitos ajatuksistasi jo etukäteen :-)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnärillä vielä sekä kätilö/th että lääkäri tunnustelivat ulkokautta ja totesivat, että perätila on hyvin mahdollinen (aivan kuin oma terkkani neuvolassa). Ultralla kuitenkin varmistui *jahuu*, että ihan raivotarjonnassa tuo vauveli siellä köllötti :-))) Pää on vain niin alhaalla, ettei sen takia oikein pysty sanomaan. Mahtuu kuulemma silti vielä kääntymäänkin nurinpäin ;-) sanoi lääkäri sitä kysyttäessä...

Olin miettinyt etukäteen ja samaan päätyisin nytkin, että ulkokäännöstä en olisi enää tämän kohdalla antanut yrittää. Akuneuloja, vyöhistä ja niitä itse tehtäviä " asentoja" eli karhukävelytyyppistä, " rukousasentoa" jne olisin sitten kotona harjoittanut. Toivottavasti vauva nyt pysyy tässä asennossa loppuun saakka :-))

Vierailija
2/6 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on huonoja kokemuksia esikoisen kääntöyrityksestä, en suostuisi enää. Lapsi kääntyi puoleen väliin, mutta heti takaisin. Toimenpide oli kohdallani erittäin kivulias, mikä tosin saattaa johtua erityisen supistusherkästä kohdustani. Varsinainen syy kielteiseen kantaani kuitenkin on se, että lapsi hätäsektoitiin myöhemmin, koska istukka oli repeytynyt irti kämmenen kokoiselta alalta. Lääkärien mukaan kääntöyritys oli mahdollisesti syynä siihen. Kipua, saati vuotoa ei lääkärien ihmetykseksi minulla ollut ollut. Lapsella oli onnea matkassa, syntyi terveenä eikä mitään vaurioita ilmennyt myöhemminkään. En halua pelotella, tiedän monia, joilla on ainoastaan hyvää sanottavaa kääntämisistä, mutta meille kanta on selvä. Nämä on vaikeita asioita, toisaalta sektiossa ja perätilasynnytyksessäkin on tavallista suuremmat riskit. Kun ei voi tietää etukäteen, siinäpä se! Tsemppiä asiaan ja kerrothan mihin päädyt!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli keskimmäinen perätilassa, huomattiin rv36 tai jotain. rv 38+0 äitiyspolilla yrittivät tuota ulkokäännöstä. Ei sattunut, tuntui vaan ilkeältä. Eikä vauva kääntynyt. Suunniteltu sektio tehtiin 39+0.

Jos tuo tilanne olisi uudelleen edessä, suostuisin käännösyritykseen. Minulla on kolme synnytystä takana, joista yksi siis sektio ja kaksi muuta alatiesynnytyksiä. Minä paranin alatiesynnytyksistä nopeammin ja muutoinkin se koko juttu oli helpompi " luonnollisesti" . En nyt halua sanoa et sinunkin pitää tehdä näin. Tämä on vain minun mielipiteeni ja sopi minulle.

Ja lopuksi vanhan kansan uskomus: jos vauva on perätilassa, äidin tulee kävellä karhunkävelyä (kädet ja jalat maassa, pylly korkealla ilmassa), pitäisi vauvan kääntyä. Minä en tätä kerinnyt kokeilla, kuulin vasta synnärillä =)

Vierailija
4/6 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että sille on joku syy kun vauva on perätilassa.

Vierailija
5/6 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen lapsi perätilassa noilla viikoilla, (ensimmäinen syntyi normaalisiti alakautta), kävi vyöhyketerapiassa ja sitten käännöksessä..käännös oli sujunut helposti ja lapsi syntyi alakautta muutaman viikon päästä..

joo ja tosta napanuora jutusta..mun esikoisella oli kaksi kertaa kaulan ympäri syntyessään (mutta ihan löysästi..ei happivajetta)..ja kätilö totes vaan että on aika yleistä että napanuora on kaulan ympärillä..siis meillä se ei ainakaan ollut mikään katastrofi..

t.anni 18+

Vierailija
6/6 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vain oman kokemukseni kertoa. Vauva käännettiin raskausviikolla 36+1 ja käännös onnistui ja se sujui nopeasti ilman ihmeempiä tuntemuksia. Istukan sijainti ja sikiön asento tutkittiin tarkoin ennen kääntöyritykseen lähtöä samaten kuin koko ajan käännöksen aikana. Käänntämisen suhteen mulla ei ole mitään omakohaisia huonoja kokemuksia kerrottavana. Ainoo vaan, että vauva huomattiin sitten pari viikkoa myöhemmin kääntyneen takaisin. Nyt olen sitten valmistautunut synnyttämään vauvan perätilassa alakautta, kaikki edellytykset turvalliselle synnytykselle ovat olemassa. Ainoa ongelma on, ettei synnytys tunnu lähtevän käyntiin, eikä raskautta päästetä pidemmälle kuin 41+3. Jos ei ole siihen mennessä luonnollisesti käynnistynyt, joudun leikkaukseen. Vielä on onneksi muutama päivä aikaa toivoa, että synnytys käynnistyisi luonnollisesti.

Toivottavasti vauvasi ymmärtäisi itse oman parhaansa ja kääntyisi pää alaspäin :)

t. marina 40+4