Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viikko mennyt Escitalopram Actavis-lääkettä ja hermostunut olo

Vierailija
22.02.2012 |

Ylirasittumisen ja hermostuneisuuden takia lääkäri määräsi mulle tuota 20mg lääkettä aluksi ½tablettia ja sitten yhden päivässä, saa pikkuhiljaa nostaa kahteenkin. Sanoi, että olo voi olla hermostunut ja hikoilua yms aluksi ennen kun siihen tottuu. No kyllä! Tuntuu että olen vähän "käymistilassa" koko ajan, lyhytjännitteinen, hikoiluttaa ja hermostuttaa, ja kivahtelen äkkipikaisesti perheelle. Ikävää! Milloin olo tasoittuu? Toivottavasti tämä lääke ylipäätään nyt tepsii... Voiko olla, että pahentaakin vaan tälla tavalla mun oloa kun lääkärin mielestä en ole masentunut, ja tuohan on masennuslääke.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla ainakaan terveydenhuollon koulutusta ole : D

Vierailija
22/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

seurannut tätä nykyistä pillerikauppaa. Kaikkeen on ratkaisuna nykyään pillerit ja ihmiset käyttää niitä lainkaan kyseenalaistamatta koko hommaa.

Ja todella, siellä papereissa säilyy merkinnät ja te ette saa niitä ikinä pois. Kun menette valittamaan mitä tahansa vaivaa niin lääkäri vain lisää sitä psyykelääkettänne.

Mutta kuten sanoin, nämä onnellisuuspillerit on saatu niin hyvin mainostettua, että lääketehtaat nettoaa kovaa voittoa niiden takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin ei ole käynyt kyllä minulle. Ikävä jos sinulle on. Et vaikuta ihan järkevältä ihmiseltä. Toivottavasti et hoida mua ikinä : (

Vierailija
24/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noihin onnellisuuspillereihin, joita tyrkytetään nykyään kaikille.

Kun yleensä ihmisillä on ongelmana vain se, että eivät malta nukkua kunnolla. Lipittävät viiniä ja unenlaatu on huonoa ja pikkukrapula on niin tavallista, että luullaan sitä masennukseksi. Ei harrasteta liikuntaa ja maataan sohvalla ja tuijotetaan sisälyksettömiä tv-ohjelmia. Lisäksi epäterveelliset syömätavat lisäaineineen yms.

Jotenkin säälittävää nappailla pillereitä johonkin hermostuneisuuteen tai siihen, että on pahalla päällä ja tiuskii miehelle. Hohhoijaa.

näin ei ole käynyt kyllä minulle. Ikävä jos sinulle on. Et vaikuta ihan järkevältä ihmiseltä. Toivottavasti et hoida mua ikinä : (

Vierailija
25/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon syöny tuota lääkettä nyt 4kk ja voin sanoa että voi paremmin kuin aikoihin. mulla määrättiin se paniikkiin ja ahdistukseen. toki taustalla saattoi olla myös lievää masennusta. muutamalla ekalla viikkolla oireet paheni ja väsytti ihan kauhesti. Pikku hiljaa huomasin oireiden vähentyneen ja en hermostu enään niin helposti ja pienistä asioista.Yöunet on parantuneet huomattavasti.

Aurinko paistaa risukasaan. mä voin kyl suositella. koita jaksaa muutama eka viikko.

Vierailija
26/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oli sen takia väsynyt ja kärttyinen. Ja siihen hait heti ratkaisuksi masennuslääkkeitä? Kovin helposti nykyään ihmiset alkaa pillereitä nappailemaan. En kyllä uskaltaisi kovin helpolla tuollaisia mömmöjä alkaa syömään, jotka sekoittaa aivokemiat loppuelämäksi. Paluuta nimittäin entiseen ei enää tämän jälkeen koskaan ole. Toinen on se, että nyt kun olen saanut hihhulin merkinnän papereihin, sinua ei enää tutkita koskaan kunnolla kun kaikki vaivasi pannaan "masennuksen" piikkiin.

Vierailija
27/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noihin onnellisuuspillereihin, joita tyrkytetään nykyään kaikille.

Kun yleensä ihmisillä on ongelmana vain se, että eivät malta nukkua kunnolla. Lipittävät viiniä ja unenlaatu on huonoa ja pikkukrapula on niin tavallista, että luullaan sitä masennukseksi. Ei harrasteta liikuntaa ja maataan sohvalla ja tuijotetaan sisälyksettömiä tv-ohjelmia. Lisäksi epäterveelliset syömätavat lisäaineineen yms.

Kun masennusta hoidetaan asianmukaisesti, vähenee passiivisuus, viinan käyttö lääkkeenä ja huono yöuni. Masennus on edelleen alidiagnosoitu ja alilääkitty sairaus.

Jotenkin säälittävää nappailla pillereitä johonkin hermostuneisuuteen tai siihen, että on pahalla päällä ja tiuskii miehelle. Hohhoijaa.

Vierailija
28/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

seurannut tätä nykyistä pillerikauppaa. Kaikkeen on ratkaisuna nykyään pillerit ja ihmiset käyttää niitä lainkaan kyseenalaistamatta koko hommaa. Ja todella, siellä papereissa säilyy merkinnät ja te ette saa niitä ikinä pois. Kun menette valittamaan mitä tahansa vaivaa niin lääkäri vain lisää sitä psyykelääkettänne. Mutta kuten sanoin, nämä onnellisuuspillerit on saatu niin hyvin mainostettua, että lääketehtaat nettoaa kovaa voittoa niiden takia.

Tai sitten asut tuppukylässä perähikiällä tai työpaikkasi on todella jälkijättöinen.

Nykypäivän suuntaus on ihan eri! Pois "turhista" pillereistä, jotka niin helposti jää päälle. Lääkityksiä yritetään jatkuvasti purkaa pienillä kokeiluilla.

Vierailija
29/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masenuslääkityksen voi kyllä lopettaa!

Se vain tehdään asteittain ja varovasti. Nyrkkisääntö on että 6 kk jatketaan vaikka masennus olisi poissa, koska masennuksella on taipumus uusiutua herkästi jos lääkitys lopetetaan liian aikaisin. Joillakin lopetus käy vahingossa, unohtaa vaan ottaa niitä lääkkeitä ja huomaa ettei enää tarvitsekaan. Älkää uskoko kaikkia pelottelijoita.

Todellakaan kaikki eivät pääse ikinä lääkkeistä eroon sietämättömien vieroitusoireiden takia, ja monelle muullekin se on äärimmäisen vaikeaa. Itse olisin jättänyt koko lääkkeet aikanaan syömättä jos olisin tiennyt mikä helvetti niistä eroon pääseminen on. Minä kun en välttämättä olisi läääkettä edes tarvinnut mutta otin kun ajattelin ettei haittaakaan ole.

Ja siis kun yritin lopettaa, vaikka tein sen ohjeiden mukaan annosta vähitellen vähentämällä, sain aivan hirvittäviä vieroitusoireita jotka tekivät esim. työn teosta mahdotonta. Lihasnykäyksiä, valtavaa makeanhimoa ja lihomista, migreenikohtauksia näköhäiriöineen (minulla ei ollut ennestään esiintynyt migreeniä), ahdistusta ja todella kovia päänsärkyjä. Lopulta onnistuin lopettamaan kesälomalla juomalla viinaa niin paljon että vieroitusoireet katosivat kännin alle. Netin vertaistukiryhmistä luin kuitenkin monista jotka söivät lääkkeitä perusannosta siksi että eivät kerta kaikkiaan pystyneet vieroitusoireiden takia lopettamaan.

Vierailija
30/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua. Lisäsi kyllä epäilystä tämä viestiketju. Otinko lääkkeet liian helpolla? Onko tuo saamani lääke millainen, aiheuttaako riippuvuutta jne? En nyt aukottomasti todellakaan usko tuohon "terveysalan ammattilaisen" viesteihin, mutta teidän muidenkin kirjoitukset - mietityttää, mihin suohon itseni laitan ja laitanko liian helposti? Useampi vuosi ollut rankkaa, pienet lapset ja paljon vastoikäymisiä, läheisen kuolema, vakava sairastuminen jne ja olen ollut yrityksistäni huolimatta todella hermostunut ja lyhytpinnainen, nukun rauhattomasti jne. Toisaalta kuitenkin "suht ok".

Mitä kokemuksia teillä muilla on? Hyvä äiti en tunne olevani enkä puoliso, kun aktiivisuudestani huolimatta kilahtelen perheelle ja siihen saatava helpotusta. Sikäli jonkun kirjoitus täällä että auttoi tuohon hermostumiseen toi minulle lohtua, josko mullakin..

Vierailija
31/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua. Lisäsi kyllä epäilystä tämä viestiketju. Otinko lääkkeet liian helpolla? Onko tuo saamani lääke millainen, aiheuttaako riippuvuutta jne? En nyt aukottomasti todellakaan usko tuohon "terveysalan ammattilaisen" viesteihin, mutta teidän muidenkin kirjoitukset - mietityttää, mihin suohon itseni laitan ja laitanko liian helposti?

Turha sitä enää ylenmäärin miettiä kun ne lääkkeet on jo päällä. Toivo vaan että saat niistä ajan kanssa hyödyn. Ja voihan olla että kuulut siihen ryhmään joiden on helppo päästä halutessaan lääkkeestä eroon - niitäkin on. Minä kuuluin valitettavasti siihen huonoimpaan eli lääkkeistä ei ollut minulle apua mutta silti niistä vieroittuminen oli todella vaikeaa.

Vierailija
32/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt vuoden escitalopramia työstressiin / keskivaikeaan masennukseen ja nyt lopetin jokin aika sitten vähentämättä annostusta. Aluksi lääke teki minusta todella hyvävointisen. Iloitsin siitä, että olin pitkästä aikaa iloinen. Stressiin se auttoi vähän liikaakin, töissä tuli helposti jätettyä asioita vähän heikoille kantimille, kun jälkiseuraukset eivät pelottaneet yhtään. Aikaa myöten olo normalisoitui ja stressiäkin oli vaihtelevasti. Kotona olen huomannut lääkkeen vaikuttavan siten, etten jaksa kimpaantua kunnolla oikein mistään. Yritän vain välttää riitoja silloinkin, kun olen selvästi vääryyttä kärsinyt osapuoli. Noin puoli vuotta olen kuitenkin mielestäni ollut täysin terve ja normaali ja nyt siis lopetin lääkkeen.

Kahden ensimmäisen viikon ajan todella kamalat lopetusoireet: Kolmantena tai neljäntenä päivänä alkoivat omituiset tuntemukset päässä. Kun katsoin nopeasti sivulle, päässä suhahteli / napsahteli. Tämä paheni seuraavat 10 päivää ja välillä pelotti, että pysyykö pystyssäkään. Huimausta, ärtyneisyyttä (huusin raivoissani pienistäkin vastoinkäymisistä perheelleni), huonomuistisuutta, ahdistusta, panikointia. Näitä siis nyt jatkunut yli 2 viikkoa, mutta parina viime päivänä olen ollut huomaavinani pientä parannusta. Samaan aikaan olen myös valitettavasti huomannut stressaantuvani töistä taas entiseen malliin, eli helposti ja paljon.

Olen päättänyt nyt kuitenkin olla sitkeä ja sinnitellä ilman lääkettä ainakin muutaman viikon vielä. Välillä olo on mitä parhain ja jotenkin terävämpi ja oikeampi, kuin lääkkeen kanssa. Ei olo mitenkään epätodelliselta tuntunut lääkityksessäkään, mutta nyt sen eron huomaa, kun on hetken ollut ilman.

Minusta tuntuu, että lääkkeen aloittaminen oli hyväksi silloin, kun sen tein. Se katkaisi vuosia kestäneen masennuksen, mutta kannattaa pitää mielessä, että jo vuoden käytön jälkeen sen lopettaminen voi olla erittäin vaikeaa. Toivon, että tästä kirjoituksesta on apua jollekin ko. lääkettä harkitsevalle / lopettelevalle.

Vierailija
33/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin kaksijakoinen olo: toisaalta, jotain muutosta piti saada nykyiseen, en voi räyhätä perheelle jatkuvasti ja olo itsellä levoton ja tuskastunut. Mutta jännittää, mihin tämä lääkkeen käyttäminen johtaa -riippuvuuteen? vaikeisiin vieroitusoireisiin? monivuotiseen mielialalääkkeiden käyttöön? epätodelliseen pöhnäiseen oloon?

vaikea tietää, mikä olisi nyt hyvästä.

Vierailija
34/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voimakkaat oireitten voimistumiset on sitten normaalia ja asiaankuuluvaa ekojen viikkojen aikana? Tosi sellanen ikävä olo, levoton, pää vähän kipeä ja hikoiluttaa jne. Lapsille hermostunut. Viikon nyt syönyt. Oiskohan tässä vaiheessa voimakkaimmat aloitusoireet ja kohta helpottaa? Ohjeessa sanotaan että otettava yhteys lääkäriin jos tulee pahoja sivuoireita, toisaalta sanotaan että sivuoireet alussa kuuluvat asiaan.

Vierailija
35/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joillekin se voi olla vaikeaa ja kurjan tuntuista. Varmaa on silti, että muutamassa viikossa lääke poistuu kokonaan ja samalla myös lopetusoireetkin. Mitään lopullista ne eivät aivoille tee. On myös muistettava että joillakin masennus kroonistuu niin että lääkettä tarvitaan loppuelämä. Siksi sairautta ei pitäisikään jättää hoitamatta liian kauan.

Ennenkuin ap lopetat, mene uudestaan lääkäriin, sulle voidaan kokeilla muutakin merkkiä. Nuo ei ole pahoja sivuoireita mitä sinulla on. Viikossa ei vielä tiedä, miten lääke sinulle sopii.

Vierailija
36/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nyt siis vaan kärsivällisyyttä tän oloni kanssa, vaikka inhottava onkin? Tietysti kun sitä alkaa miettiä, se inhottava olo lisääntyykin..

Vielä lisänä, että mulla kuukautiset täysin epäsäännölliset vielä kuopuksen syntymän jäljiltä ja äsken hulahti valkovuodonsekaista verta pöksyihin. Luin ohjeesta aiemmin, että joskus harvoin tuohon liittyy kohtuverenvuotoa?! Mistä nyt tiedän alkaako menkat vai onko tää lääkkeeseen liittyvää?! :-0 Voisi kyllä menkat alkaa kun ei ole tässä kuussa olleet, toisaalta ei ole ollut kummempia menkkaoireita.

Vierailija
37/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla kanssa pitkään jatkunut stressi ja siitä johtuvat paniikinomaisettiat sain eri lääkettä ja ensin tuli vielä levottomampi olo mutt nyt 8 viikon jälkeen nukun hyvin ja tärinä on loppunut, hikoilen enemmän, ei haittaa minua. auttoi.

Vierailija
38/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti paniikki kun en tiedä johtuuko toi verenvuoto kuukautisista vai tosta lääkkeestä?! Kun juuri nyt iltasella alkoi vuoto, samana päivänä kun kuumotusolot jne olleet ton lääkeen takia. Kuukautiset täysin epäsäännölliset enkä tiedä yhtään! VOiko olla vaarallista? :-o

Vierailija
39/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikaa nyt, joudut ihan paniikkiin. köy terveyskeskuksessa lääkärillä jos oikeasti pelkäät. en ole ikinä kuullut että vuotaisi verta tuolla lailla lääkkeestä, luultavasti siis kuukautisesi alkoivat. mitä enemmän luet netistä ja katsot niitä mahdollisia haittavaikutuksia sitä enemmän ehkä niitä myös alat tuntemaan, sinun on hyvä tietää et suurin osa oireista katoaa muutamien viikkojen kuluessa jos lääke sopii sinulle. ssri lääke voi pitkäaikaisessa käytössä lisätä verenvuotoriskiä, esim että saat mustelmia helpommin, ei niin että oikeasti vuodat, tämäkin yleensä vain jos otat samallla tulehduskipulääkkeitä. tuo on yksi turvallisimmista lääkkeistä joka yleensä auttaa nukkumaan ja olemaan tasaisempi. mutta lääke poistaa vain oireita. oikeasti kaipaat lepoa ja kenties jutteluseuraa ja rauhallista elämää, toipuminen voi kestää kauankin jos paukut on päässeet ihan loppumaan¨

Vierailija
40/55 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti. Mä tiedän että oireet lisääntyy kun näitä asioita alkaa miettimään. Mutta tuo verenvuoto kyllä säikäytti. Että just tänään kun muutenkin lääkkeestä tullut ikävä olo, kuumotusta jne tänään niin sitten alkoi verenvuoto. Kun siinä ohjeessa kuitenkin mainittiin, että joskus voi esiintyä kohtuverenvuotoa ja muistan että googlettamalla eilen luin että joku sanoi hälle tulleen nenäverenvuotoa. Ääh. Mutta ois kai vaan luotettava että ei ole mitään vakavaa?