5-vuotiaan kaverisuhteista OV
Kuinka paljon teidän 5-vuotiailla on kavereita ja tapaavatko he kavereitaan päiväkodin ulkopuolella,vapaa-aikana? Omalla 5,5v pojallani on pkssa yksi hyvä kaveri ja muutama joita sanoo kavereikseen mutta eivät ole yhtä läheisiä. Vapaalla eivät tapaa vaan ovat kavereita hoidossa koska emme asu ihan vierekkäin, pitäisi kuljettaa jos haluaisi vapaalla tavata. Omassa talossamme on yksi vuotta nuorempi poika mutta tästä ei ole oikein kaveria vielä tullut, pihalla joskus yhdessä puuhaavat. Naapuritalossa yksi vuotta vanhempi poika jota pitää kaverinaan mutta eipä vielä juuri leikkikyläilyjä ole ollut hänenkään kanssa. Pitäisikö jo tuon ikäisen käydän kavereilla kylässä ja sopia leikkitreffejä vapaa-ajalle? Tuntuu että illat niin lyhyitä ja viikonloppu menee oman perheen kanssa, ei ole aikaa. Poika leikkii mielellään siskonsa kanssa joten sinänsä ei kaverittomuus ole ongelma vielä. Onko teidän samanikäisillä jo selkeästi omia kavereita joita pyydätte kotiinne leikkimään tai toisinpäin?
Kommentit (8)
vien lastani leikkimään jollekin kaverille, tai vastaavasti kaveri tulee meille leikkimään.
Ei ole pakollista.
joka kotihoidossa pikkusisarruksen kanssa, käy kerhossa 2 kertaa viikossa, josta myös suurin osa kavereista tullut. 2-3 kaveria, joilla vieraillaan tai tulevat meille kylään, mennään puistoon jne. ainakin yhtä kaveria nähdään kerran viikkoon kerhon ulkopuolella. lisäksi naapurissa 5v poika jonka kanssa leikkivät pihalla 1-7 päivänä viikossa.
En usko että toi kaverin puute on teillä mikään ongelma jos näkee pk päivittäin ystäviään ja on siellä sen 5 pv/viikossa. eiköhän se kaverin tarve tule lähteä lapsesta. meidän poika aika sosiaalinen ja kavereiden perään ja vaikka leikkii myös pari vuotta nuoremman sisarruksen kanssa on jokapäiväinen kaverijankutus päällä, tämä tullut viimeisen vuoden sisällä.
Itse olen aktiivinen ollut myös hankkiessani lapselleni seuraa ja pitänyt yhteyttä kavereiden äiteihin ja ehdotellut tapaamisia. monista tullut myös minulle ystäviä. mutta varmaan toimisin vähemmän aktiivisesti jos lapsi olisi hoidossa ja itse töissä.
2 jatkaa:
Meillä siis myös poika 5-v. Kotihoidossa, kyläilee kerhokavereiden luona ehkä noin kerran pari kuussa. Pihalla ei ole saman ikäisiä.
tosiaan lapsi on täysipäiväisesti hoidossa joten siellä kyllä oppii sosiaalisuutta. Sitä olen lähinnä miettinyt kun ei ole niin läheiseksi tullut kuin tämän yhden kanssa, eikä häntäkään vapaalla tavata. Täytyy kai alkaa häntä joskus kutsumaan kylään. Illat ja viikonloput tosiaan niin lyhyitä että en haluaisi vieraita lapsia tähän pyörimään, muutenkin ehditään niin vähän olla oman perheen kanssa. Mutta ehkä nyt on jo aika alkaa panostaa kaverijuttuihinkin.
eiköhän ole ihan hyvä rauhoittua ihan kotona.
Kiva jos kouluiässä vähitellen alkaa kavereita tavata vapaa-ajallakin.
näin olen itsekin ajatellut mutta ympäristö tuntuu hieman painostavan tähän suuntaan että pitäisi olla aktiivinen kaverisuhteissa jo varhain. Pelkään sen vuoksi että lapseni syrjäytyy jos en nyt jo ala aktiivisesti järjestämään kaveriseuraa myös vapaa-ajalle. Itse tuntuu tyytyväiseltä vallitsevaan tilanteeseen. Kahtena päivänä viikossa käy myös harrastuksessa (molemmat ryhmätoimintaa) joten tosiaan aikaa kaverikyläilyyn on rajoitetusti. Ja toisaalta tuleehan harrastuksistakin kavereita. ap
kaverin samanikäinen on todella paljon kavereiden luona, yökylässä yms. Meillä kyläily on vielä ollut ihan satunnaista ja ketään bestistä ei ole päiväkodista vielä mukaan tarttunut. Itse vietän 4 vn kanssa mielelläni illat kotona perheen kanssa, olisi vähän raskasta jos pitäisi vielä ohjailla muidenkin leikkejä ja kyläilyjä.
Jos lapsi käy täyden päivän päiväkodissa, ei hänen mielestäni tarvitse jaksaa olla sosiaalinen enää iltaisin.
Viisivuotiaalla ei ole mitään "pakkoa" vielä olla kenenkään paras kaveri, sillä kaverisuhteita ehtii vielä muodostaa myöhemminkin.
Aikuisena sinun on tärkeää olla kiinnostunut lapsen kavereista ja vahvistaa lapsen minäkuvaa kivana kaverina. Sitä, että lapsella on varmuus siitä, että osaa olla hyvä kaveri muille. Sitä taitoa on tietysti myös hoidon ulkopuolella harjoiteltava (tähän kyllä riittää ihan normaalit vierailut esim. perhetuttujen luona).
Kun sinulla on vapaata, voit kutsua lapsen parhaimman päiväkotikaverin teille leikkimään. Osoita lapsellesi, että hänen kaverinsa ovat tärkeitä sinullekin. Pari tuntia kerrallaan on passeli aika, silloin ehtii jäädä vähän "nälkä" ja kaverin haluaa kutsua toistekin.