Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähäisestä maidontulosta - voiko lisääntyä..?

15.11.2005 |

Kysymys liittyy imettämiseen yleensä. Meillä nyt kohta 4 kk ikäinen vauva, joka on osittaisimetyksellä ja pääasiassa saa ravintonsa korvikkeesta. Näin on ollut koko ajan, vaikka olen tietysti koko ajan toivonut oman maidontulon vielä lisääntyvän. Olen koettanut imettää välillä tiheämpään ja kauemmin, muuta aina on kuitenkin korviketta tarvittu. Korvketta menee nyt 700-800 ml päivässä.

Nyt siis mietityttääkin, onko jollakulla ruvennut yhtäkkiä tulemaan enemmän maitoa, siis sellaisella, jolla maidontulo ollut vähäistä vauvan syntymästä asti. Meillä vauvalle jouduttiin jo heti sairaalassa antamaan luovutettua maitoa ja korviketta, kun oma maidontulo ei lähtenyt käyntiin. Vauva oli minun raskausmyrkytykseni takia pienipainoinen ja lisäksi vielä yliaikainenkin. Eli hänellä oli todella kova nälkä. Maitoa alkoi kyllä sitten pikku hiljaa tulla, mutta ei koskaan niin paljon, että olisi riittänyt vauvalle kokonaan. Luin kyllä alussa imetystuki-sivustojakin, mutta en löytänyt vastauksia tällaiseen tilanteeseen. Jotenkin perusoletuksena tuntui olevan, että jos antaa korviketta, niin tämä johtuu siitä, ettei HALUA imettää, eikä siitä fysiologisesta syystä, ettei maitoa tule riittävästi. Ja sitä yleensäkin korostetaan kovasti, että kyllä maitoa tulee, kunhan vaan jaksaa yrittää. No, kyllä sillä yrittämiselläkin on rajansa, jos vauva vaan huutaa nälkäisenä eikä suostu edes raivarissaan imemään. Ihan kuin aikuiselle ihmiselle tarjoilisi ruokaa yksi herne kerrallaan...Sori vaan uho, mutta usein tuntuu, että niiden, joilla imetys onnistuu, on vaikea ymmärtää, ettei se ole mikään tahdon asia. En oikeasti tunne ketään, joka olisi imettämättä, koska ei vaan halua imettää. Kyllä halua minullakin olisi, mutta todellisuus on jotain muuta. Tämä aihe on muuten pinnalla viimeisimmissä Vauva-lehdissäkin mielipideosastolla.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva oli isokokoinen syntyessään joten jouduimme antamaan lisämaitoa sairaalasta lähtien. Rinnoistani ei tullut tarpeeksi maitoa vauvan tarpeisiin. Aluksi imettäminen sattui hirveästi, mutta sitkeästi kun jaksoi, se muuttui ja ei sattunut enää. Lapsi söi noin tunnin välein koko päivän ja iltaisin jopa puolen tunnin välein. Tissit tuntuivat ihan lapasilta ja niistä ei tainnut paljon herua. Ainakaan pumppaamalla en saanut mitään ulos. Kun jaksoin imettää koko ajan aina vaan enemmän ja enemmän (raskasta), enkä tarjonnut korviketta tilalle, tissit alkoivat tuottamaan maitoa enemmän. 3-4 kuukauden kuluttua ne jopa suihkusivat, mikä oli mielestäni ihan ihme! Nyt vauva on 8kk ja imetän edelleen. Maitoa tulee ihan tarpeeksi kiinteän ruoan lisäksi.

Se vähäinen määräkin mitä niistä saat ulos, anna vauvan imeä. Vaikka tuntuisi, että kohta lopetan kun ei tule mitään. Mulla kesti maidon nousu ainakin kuukauden ennen kuin tuli edes jonkin verran (sektiokin varmasti vaikutti asiaan). Imetyksessä vauva saa läheisyyttä mikä on myöskin tärkeää... ja varmasti äidistäkin tuntuu hyvälle pitää vauvaa lähellään.

Toivon että teillä maidontuotanto paranee..

;)

Vierailija
2/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöimetys. Siis jos lapsi syö yöllä, niin antaisi silloin rintaa. Yöimetyksen sanotaan lisäävän maitomäärää. Jokin hormonaalinen juttu ilmeisesti. Varmaan joku muu osaa kertoa siitä enemmän...

Meillä oli niin, että 4-5kk iässä ei päiväimetyksistä tullu oikein mitään, kun oli niin paljon muuta kiinnostavaa yms. Mutta yöllä oli sen verran " taju poissa" että malttoi syödä rintaa ihan rauhassa.

Ja sitten täytyy tietty juoda paljon.

Jos saat rintapumpulla maitoa irtoamaan, niin silläkin voi ylläpitää maidon tuotantoa. Jos ei meinaa herua, niin lämpö saattaa auttaa. Esim. suihkun jälkeen tai saunassa kannataa kokeilla.

Tämmöiset jutut tuli äkkiä mieleen.

T: MrsH

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi oltiin täysimetyksellä kun paino nousi hyvin mutta yhtäkkiä ei sitten enää noussutkaan ja piti alkaa antaa korviketta ja neuvola ohjeistaa että koko ajan pitäisi antaa enemmän ja enemmän (vaikkei poika huoli). Paino nousee huonosti eikä poika ime jos ei maitoa tule! Olen kanssa yrittänyt kaikki imetystukilistan ohjeet EIKÄ poika useimmiten huuda nälkäänsä! (silti saattaa syödä tissin päälle vaikka 100ml) Ehkä huutaisi jos emme antaisi iltapulloa johon tottunut. Päivässä menee korviketta 2-3dl mutta enemmänkin siis saisi mennä kun ei paino nouse. Imetän aina ensin mutta poika ei viihdy tissillä kauaa. Ja meidän poika 3,5kk.

Eli musta ei ollut ap:lle avuksi, mutta samassa veneessä ollaan :)

Vierailija
4/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä meilläkin onnistuu imetykset, syö 1-2 kertaa yössä.

Tietääkö kukaan jos tilanne menee siihen että korvikemäärät lisääntyisivät rajusti eikä tissi kelpaisi enää päivisin niin voiko yöimetykset jatkua siinä vaiheessa jos tissiä syötäisi vain öisin??? Olen ajatellut et jos niin käy, yöimetyksistä en halua luopua!

Vierailija
5/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitomäärään voi aika hyvin itse vaikuttaa ja jos vauva osaa syödä rinnasta niin se on aika yksinkertaistakin.

Maitoa heruu ns. kysynnän ja tarjonnan lain mukaan. Siis mitä enemmän imetät sitä enemmän alkaa maitoa herua ja päin vastoin. >Esim. jos yöllä imetät tosi usein ja rinnat tuntuvat " tyhjiltä" niin seuraavana iltapäivänä ne o´vatkin jo taas aivan kovat ja täyden tuntuiset.

Sama toimii tietysti myös toisin päin vauvaa vierottaessa. Kunimetyksiä harventaa niin aluksi rinnat ovat pinkeät, mutta aika pian pienentynyt kysyntä myös vähentää herumista.

Ihan yhdessä yössä ei ihmeitä tietty tapahdu, mutta voit kokeilla pikkuhiljaa imetyksen lisäämistä, esim. imetä aina ennen korvikkeen antoa ja muutenkin " tuputa" vauvalle tissiä. Vähitellen maitoa alkaa herua enemmän ja enemmän. Ja tosiaan yöimetys on hyvä konsti, jos vain jaksaa silloinkin imetellä (imettäessähän voi myös nukkua)

terkuin jo 3 äiti

Vierailija
6/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

..jouduin imetyksen ohella tarjoamaan myös korviketta jatkuvasti. Osaksi uskon että maitoa ei tullut tarpeeksi sen takia, että jouduin käyttämään rintakumea, jolloin imemisote ei " tuottanut" maitoa kunnolla. Sekä jatkuvasta pelostani ja mielipahasta (joka tutkitusti vähentää maidontuloa sekä/tai herumista).

Yritin esikoselta lopettaakin imetystä vähän väliä, koska oma mieleterveyteni jo järkkyi epäonnistumisen tunteesta, mutta jaksoin kuitenkin tarjota sen vähäisenkin maitoni puolivuotiaaksi asti.

NYT, kun olen saanut toisen lapseni, tulee maitoa oikein hyvin. Ei niin paljoa että voisin sitä luovuttaa, mutta lapsen tarpeisiin riittävästi ja joskus jopa pakkaseen. Mutta alku ei ollut näin helppoa.

Meidän vauvalle jouduttiin myös antamaan lisämaitoa jo sairaalassa ja kotona 3 ensimmäistä viikkoa. Itkin joka päivä, että taas tämä epäonnistuu vaikka kuinka tahtoisin imettää... mutta luin tietoa ja yritin uskoa siihen, että jos istun vaikka 4 tuntiakin tissi suussa illalla (joka on myös tapahtunut), alkaa sitä maitoa tulemaan ja näin kävikin. Yritin heittää pois turhan stressin, mietin päivän kulun uudestaan (vähemmän rasittavaksi), istuin lattialla esikoisen kanssa ja imetin kuopusta jopa kerran todellakin 4 tuntia kerralla. Lopetin kellosta katsomisen ja niin välillä tuntui oudolta että hetkinen, tosiaanko se vauva nukkuu nyt jossain muualla kuin tissi suussa sylissäni ja niin imetysten välit alkoivat pitenemään ja maitoa on ainakin toistaiseksi tullut hyvin tai sanotaanko riittävästi.

Lisämaitoa ei siis ole tarvinnut antaa sen 3 viikon jälkeen ja panostin imetystukilistaa tutkittuani kovasti myös tuohon paljon puhuttuun imemisotteeseen.

Mutta itsekin imetyksen epäonnistumisen kokemana TIEDÄN, että imetykseen tarvitaan paljon muutakin kuin tahto. Ja se todellakin voi takkuilla esim. mielipahasta. On todella vaikeaa ajatella positiivisesti, jos kuitenkin päässä pyörii ajatus, että: " Riittääköhän tämä" ja ainainen imetyksen jälkein mietintä, että pitääkö tarjota " varmuuden vuoksi" lisämaitoa.

Eli oma suositukseni on, että YRITÄT ajatella positiivisesti, imetät, imetät ja imetät vaikka se kuinka jurppisi (tulee aika, jolloin niin ei enää tarvi tehdä) ja muistat että tulee aikoja jolloin vauva tarvii enemmän sitä maitoa ja tilaa sitä jatkuvalla imemisen tarpeella (tätä saattaa kestää päiviäkin) ja mikä tärkeintä laita kello yläkaappiin ja usko itseesi!

P.S. Älä silti masennus, jos imetys ei ala onnistua. Meidänkin osaksi korvikkeella kasvanut esikoisemme on vain muutaman pienen flunssan sairastanut muutoin terve ja iloinen 2-vuotias :)!

Vierailija
7/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun luin viestisi uudelleen.

Juu, ihan kuten sanoit, niin nälkäänsä itkevä ja hysteerinen vauva haluaa ruokansa pian, mutta oletko kokeillut esim. antaa ensin vähän pullosta jotta pahin nälkä taittuu ja sitten tisusta?

Jos vauva tosiaan osaa imeä ja huolii rinnan niin varmaan onnistut.

http://www.imetystukilista.net/

imetystukilistalta (s-posti) saa neuvoja ja löytyy varmasti " kohtalotovereita" , kannattaa liittyä. Et todellakaan ole tilanteessasi yksin!

Itse joskus soitin imetystukipuhelimeen ja sieltä sainkin vinkkejä eli sitäkin suosittelen!

Vierailija
8/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori jos vastaukseni on vähän tönkkö, mutta vauva keikkuu samalla sylissä... :)

Vierailija
9/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kiitos teille kohtalotovereille tuesta ja kannustuksesta, myös toivon herättämisestäkin. Olen tosiaan jossain vaiheessa koittanut aktiivisesti lisätä imetystä, mutta käytännössä joutunut aina kuitenkin turvautumaan pulloon. Maitoa on myös ajoittain tullut sen verran, että etenkin yöllä paita ihan märkänä. Toisaalta taidan olla kovasti toispuoleinen, koska toisesta rinnasta maidontulo aivan todella vähäistä, kun taas toisesta ajoittain jopa valuu. Eli vauva ei vaan huoli toista rintaa, ihan ymmärrettävästikin.

Tuosta yösytötöstä unohdin mainitakin, että yöllä imetys onnistuu, usein vauva herää kesken yötä ja otan viereen ja näin pärjätään aamuun saakka. Myös illalla saattaa nukahtaa rinnalle, mutta mahan täytyy kyllä ensin olla korvikkeesta täynnä. Silloin, kun olen yrittänyt lisätä imetystä, niin on se johtanut siihenkin, että tuo toinen rinta, jonka vauva siis huolii tulee tosi kipeäksi " ylikuormituksesta" .

Ehkä vielä yritän kertaalleen lisätä imetystä. Usein se on kyllä hankalaa, jos on liikenteessä jossakin, koska vaatii niin hirveästi aikaa, tuntejakin. Halua kyllä löytyy, mutta täytyy olla tässä tilanteessa tyytyväinen noiden yösyöttöjenkin onnistumiseen.

Vierailija
10/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...maitoa melkein ja ainoastaan vain oikeasta rinnasta, ja sama meinasi nyt toiseltakin toistua, mutta joku sanoi minulle että aloita syöttäminen aina siitä rinnasta mihin olet viimeksi lopettanut, jotta se tasaantuisi molempiin rintoihin ja näinpä kävikin!

Välillä myös imetin enemmän tästä huonommin toimivasta ja niin maito lisääntyi.

Vierailija
11/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla on nyt ikää reilu 4kk ja oma maidontuotanto väheni n. kk sitten. Otettiin vähitellen korviketta ja kiinteitä mukaan.

Viimeinen viikko meni tyyliin: tissiä pari kertaa päivässä, kiinteitä 1-2 kertaa ja nania 6½-8dl/päivä.

Lauantaina aloitin lypsämisen käsin ja huomasin, että niin irtoaa nykyään paljon paremmin kuin pumpulla. Eilen aamulla tein päätöksen, että nyt loppui pullottelu ja aloin lypsää tisseistä 1½-2 tunnin välein niin paljon kuin irti saan. Välillä irtoaa vain 10ml/ rinta välillä tulee jopa 80ml. Ja kannattaa muistaa että vauva saa aina imettyä enemmin kuin mitä itse saa lypsämällä.

On ollu työn ja tuskan takana saada poitsu tissille, mutta eikun muksu kapaloon ja kävelyä ympäri kämppää ja tissi suuhun. Rauhoittuu imemään siinä vaiheessa kun maito alkaa reippaasti herua.

Kyllä mulla on ainakin tuon lypsämisen ansiosta maitomäärä kasvanut. Ja lypsettyä olen jo joutunut pakastamaankin ettei menisi hukkaan. Ei ehdi poju kiinteiden kanssa (nokkamukísta) juomaan niin paljoa.

Pullosta poitsu sai eilen aamulla klo 7 yhden satsin ja eilen illalla 125ml, jotta saatiin sammumaan. Muuten on pärjätty tissin ja kiinteiden voimalla!

Itse ainakin suosittelen tuota lypsämistä. Meillä poitsu ei suostu tiheämmin tissille, mutta ainahan voi lypsää. Eli jos olen syöttänyt oikeasta tissistä lypsän vielä oikeasta kaikki mitä irtoaa ja sitten vasemmasta tissistä...