Onko läheisiä kokemuksia koirasta masennuksen hoitajana?
Kommentit (5)
masentuneena laittamaan koiran vanhemmille hoitoon koska en pystynyt huolehtimaan sen ruoasta enkä lenkityksestä. Itsekin laihduin olemattomiin kun en saanut sitä ruokaa omaankaan suuhuni.
Sen sijaan sitten kun toipuminen oli jo jonkin verran masennuksesta edennyt niin sitten koirasta oli suurta iloa ja hyötyä.
Perheeseen otettiin koira juuri isää ajatellen. Koira jäi sitten muiden hoidettavaksi, kun isä veti itsensä hirteen psykiatrisella osastolla sairaalassa.
mutta jos olen joskus alakuloinen. Saakoira minut hyvälle tuulelle. Se aistii kun jokin on huonosti ja käy viereeni, tai tulee nuolemaan yms.. Koiraa pitää viedä ulos säännöll ja se antaa päivärytmiä masentuneellekin.
ja minulla masennusta. On ollut todella paljon iloa ja apua, auttanut yksinäisyyden tunteeseen ja saanut tuntemaan oloni tarpeelliseksi. Uskon ehdottomasti lemmikin tuomaan positiiviseen vaikutukseen, se voi olla koira, kissa tai vaikka hamsteri. Tietysti jos on esim. psykoottinen masennus eikä pysty lemmikistä huolehtimaan on tilanne toinen. Mutta masentunut joka selviää askareista rauhalliseen tahtiin, saa koiran myötä monta uutta syytä voida paremmin. Koiran kanssa tulee lähdettyä ulkoilemaan (todella iso vaikutus hyvinvointiin) ja koiran myötä voi tutustua uusiin ihmisiin. Koirasta on seuraa ja iloa :)
koossa joka masennuksen pitkittyessä meinaa kadota. Itse kärsin toistuvasta, vakavasta masennuksesta, unihäiriöstä ja kroonisista lihassäryistä.
Koirien hoito pitää kiinni arjessa, ne pitää ruokkia, ulkoiluttaa, muuten huolehti niiden hyvinvointi. Neovataina iloisia, eivät huijaa eivätkä petä niin kuin ihmisillä on tapa tehdä.